OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Älkää nuoret hakeko seuroihin!
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Seuratoiminta
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Pohjolanmies
***


Liittynyt: 02 Tam 2005
Viestejä: 1104
Paikkakunta: Keski-Suomi

LähetäLähetetty: 12.02.2006 23:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kuhna kirjoitti:
Nuoret! Uskokaa minua! Nöyryytätte vain itsenne "jäsenanomus bumeranggien" ja vuosijäsen anomustenne kanssa.


Tuo on jo kyllä sen tason kommentti, että ei pysty kun nauramaan, valitettavasti Laughing

Jos omaa päätä pipo kiristää, niin ei ensimmäiseksi kannata alkaa pilaamaan nuorten hyvää harrastusta ja tulevaisuutta...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
kuhna
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Lok 2004
Viestejä: 2871

LähetäLähetetty: 12.02.2006 23:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Töissä muuten ollaan tälläkin hetkellä. Lopettamis päätös, joita on ollut pari lyhyehköllä urallani ovat ollet suuria helpotuksia. Toivottavati tämä ainakin hirvestyksen osalta on lopullinen. Muissa harrastuksissa ei muuten tarvitsekaan nimenomaan tehdä päätöstä aloittamisesta tai lopettamisesta. Vai päätäkö nyt, että maalikuun 15 menen pilkille. Tai verkkoja laskiessa sanon, että "tämä oli sitten laitimmainen kerta".

Itselläni on kolme poikaa. Ketään en ole kieltänyt tai käskenyt metsästämään. Yksi heistä on ammunnasta vähän kiinostunut. Toinen taas ollut pari kertaa hirvipassissa. Mutta luontoharrastuksiin olen ylipäätään heitä ohjannut. Jos he metsästyksen valitsisivat, niin kyllä kertoisin tämän harrastuksen "kaksinaismoraalin" ja "leveät marginaalit". Realistisuus, itsekritiikki, rehellisuus, tosiaioiden tunnustaminen...niillä ehkä pääsisimme eteen päin...mutta enää en aijo yrittää!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
rigby 416
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Tam 2006
Viestejä: 663

LähetäLähetetty: 12.02.2006 23:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niin ei se minun isänikään ole käskenyt metälle lähteä,ihan olen itse halunnut.Varmasti on ollut hyvänä esimerkkinä harrastuksen saloihin.
ensimmäisen kerran ammuin haulikolla 5 vuotiaan ja siitä se on lähtenyt.
Olen huomannut että jos on luonteeltaan tosikkomainen ei tule toimeen metsällä,kun päivän räntäsateessa rämpii väsyen yhä enemmän niin sieltä löytyy ne pelimiehet ja realistisuus. Tosikot kiukuttelee niin kuin se olisi jonkun vika jos taivaalta tulee milloin mitäkin,ei tätäkannata ottaa niin vakavasti tämä on vaan harrastus, yhdessä kokemista.
Kerroit että lyhyehköllä urallasi olet lopettanut kahdesti ,ehkä se johtuu siitä ettet tiedä kaikkia mitä muut ja olet suututtanut muut neuvomisillasi.
Mä olen lukenut ihmisen psykologiaa ja ensin täytyy saada ihminen tai ihmiset nauramaan ja vasta sen jälkeen voit ehdottaa käytännössä mitä vaan ja sua ei katsota pitkään.
Sulla vaan on agressioita tätä jaloa harrastusta kohtaan,sillehän ei voi muut mitään kuin sinä itse. Annatko jonkun toisen ihmisen määritellä mitä teet elämälläsi?
Ihmiselämä on liian lyhyt että ainakaan mulla ei olisi aikaa olla katkera,tätä elämää pitää elää eikä surra menneitä.
Jos sinulla on ollut huonoja jahtikavereita niin älä myrkytä muita mukaalukien sinun omat pojat harrastuksen mielekkyydestä.
Minä ainakin elän niin että minä olen ONNELLINEN muulla ei ole merkitystä.
Hirviäkin voi jahdata vaikka yksin kun ostaa luvan valtionmaille,ei ole kukaan sanomassa mitä tehdä,mutta ei myöskään onnittelemassa kaadolla.Kukin tavallaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ghost
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Maa 2005
Viestejä: 354

LähetäLähetetty: 13.02.2006 01:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ettekös te jo hiffaa...! Wink
Tuo "kuhna"han heittää ihan tolkuttoman posketonta huumoria! Very Happy
_________________
******************
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kuhna
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Lok 2004
Viestejä: 2871

LähetäLähetetty: 13.02.2006 11:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nyt paljastuin. Eli en ole aivan tosissani. Haluan vain herätellä seuroja ja varoitella nuoria siitä kaksinaismoraalista, jonka he saattavat kohdata. Metstäjän keskusjärjestö kannustaa nuoria hakemaan seuroihin. Kuitenkin nuori saattaa kohdata jossain vanhoollisessa maalaisseurassa "päinvastoin mailman". Jäsenanomuksia tulee paluuna. Ei ole manttaalia. Ei ole sukusidettä. Ei ole paikkakuntalinen. Liian kaupunkilainen. Sosialisti. Isä oli sosialisti. Eno oli tiettävästi sosialisti. Hakija tiettäväsi "liika laiska"jne. Nuorelle hakijalle tämä on kova paikka. Edellä luetut asiat eivät kovin läheltä liippaa metsästystä tai riistan hoitoa. Tätä tämän päivän nuori ei ymmärrä ja valisee välittömästi esim. tietokone harrastuksen, kun ei tarvi jäädä uuninpankolle "parempia tähtiä" odottamaan.
Rigdy 416:lle nostan hattua ja onnittelen onnistumisesta seuratoiminnassa. Metsästyssurojen vai täytyisi hyväksyä myös sosiaalisesti lahjattomat jäsenet, koska jokainen jäsen on tärkeä seuralle harrastusten kirjon kilpailussa.
Mitä tosissaan oloon tulee, niin en juuri missään ole tavannut sellaista tosissaan oloa, kuin juuri hirven metsästyksessä. Niin hyvässä, kuin pahassa mielessä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
rigby 416
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Tam 2006
Viestejä: 663

LähetäLähetetty: 13.02.2006 13:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
sosiaalisesti lahjattomat jäsenet


Niin tästä varmaan johtuu väärinymmärrykset kun ei kyetä sanomaan omaa mielipidettä julkisesti,puristetaan vaan kättä nyrkkiin taskussa.
Mennään kotiin ja painiskellaan asian kanssa,kun niin ottaa pattiin muiden päätökset.
Varmasti kuunnellaan ehdotuksia miten toisin asiat voisi tehdä kun tuo jutun julki.Kukaan kun ei meistä ole ajatusten lukija.Vaikka olisi hiljaisempikin kaveri niin ehdottaa sitten kahden kesken jollekkin seuran jäsenelle jos ei uskalla kokouksissa puhua.
Kyllä meillä ainakin uusia kasvoja opastetaan passipaikolle vanhempien jahtaajien toimesta ja kuten jo aiemmin mainitsin niin niihin "kuumiin"passeihin että pääsee heti "verta"kierrättämään suonissaan kun ajot lähtevät.Latauksia kehitellessä syksyä odotellessa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kuhna
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Lok 2004
Viestejä: 2871

LähetäLähetetty: 13.02.2006 13:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ikävä kyllä rigby 416 olet väärillä jäljillä. Nimen omaan kokouksessa aikanaan otin esille nuoriso asiat, kartta-asiat, passipaikkojen merkaamisen jne. Tämä sai hirveitä agressioita aikaan. Nimen omaa asia käsitettiin, että olin tullut sinne määräilemään. Ehkä toin asiat väärin esiin, mutta kuitenkin esitin ne vuosikokouksessa. Asiat ehkä tulevat jännityksessä esitettyä väärällä tavalla, kun tietää vastustuksen. Tätä juuri tarkoitan, että nuoren on vaikea käsittää, ettei hänellä ole PUHEOIKEUTTA, vaikka se muualla on suositeltavaa.
Juuri täyden puheoikeuden puuttuminen selittänee näiden sivujen "lääkitsevän" suosion.
Kuiten olen iloinen, että jossain sielä te ollette onnistuneet. Juuriaan kohdallani ei voi valita.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
rigby 416
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Tam 2006
Viestejä: 663

LähetäLähetetty: 13.02.2006 16:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niin jos juuresi on seuran alueella niin ehkä ne jännitteet on syntyneet muista "yhteen" otoista ja purkautuvat vasta sitten väärässä paikassa.
Koska kyllähän tuossa nyt ilmiselvästi on jotain muutakin takana kuin vain väärin aloitettu puhe,mutta silti jos henkilökemiat ei pelaa ei se sulje pois harrastuksen mahtavuutta.
Pitää valita sellaiset ihmiset keiden kanssa viihtyy,jos ei kotinurkilla ole mahdollista miellyttävään hirvijahtiympäristöön.Kuten totesin lupia saa.Pienriistaahan saa ja voi metsästää silloin kun itselle parhaiten sopii.
Nehän on vaan niitä valintoja,ihminenkin saa uutta virtaa kun kokeilee jotain uutta oudossa ympäristössä.
Luutuneita arvoja pitäisi ravistella yksi syy siihen miksi minä käytän oudompia merkkejä ja malleja aseina,varusteina.
Ihan vaan sen takia että sitä ei tiedä paremmasta jos ei kokeile jotain uutta,miksi tehdä kuten on aina tehty jos on vaihtoehtoja ja parempia sellaisia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kuhna
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Lok 2004
Viestejä: 2871

LähetäLähetetty: 13.02.2006 19:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo...rigby 416. Miestäni seurassani hirvestys on paljon, paljon muutakin kuin metsästystä. Siinä on:
1.Maanomistus politiikaa. Maata omistamattomat. Maata omistavat. Kaupunkilais maan omistajat.
2.Puoluepolitiikka. Vanhoollinen komunismin pelko aina kansalaissodasta lähtien. Nykyisin komunismin pelon korvaa EU, Natura vihreyden pelko.
3.Herran pelko. Liittyy edelliseen paljolti. Herra on yleensä ulkopuolinen koulutettu, jonka määräilyä pelätään.
4.Lihanjako. Kuka tarvii lihaa vai onko toisella esim. hyvä palkka, eikä tarvi.
5.Passaamisen pelko. Nuoret tulevat valmiiseen pöytään.
6.Naisten pelko. Naiset sekottaa kaiken.

Tässä muutamia "katekorioita", joiden ulkopuolella on vaikea pysytellä. Varsinkaan, kun et oikein itse saa tietoa minne kuulut.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
sarma
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Tam 2005
Viestejä: 517
Paikkakunta: Etelä-Suomi

LähetäLähetetty: 13.02.2006 20:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En tunne Kuhnaa (kuten en teitä muitakaan) mutta jotenkin pidän hieman yksioikoisena Kunhan nimittämistä sopeutumattomaksi. Toki vika saattaa olla Kuhnassa mutta riidassa on aina vähintään kaksi osapuolta emmekä tiedä vaikka Kuhnaa olisikin kohdeltu kaltoin.

Kuhnan kuvaama tilanne voi syntyä helpostikin, siihen ei tarvita mitään muuta kuin että yhteisöön tuodaan joku joka näkee jotain aivan muutakin kuin siinä jo olevat henkilöt. Ihan samanlaisia tapauksia sattui 1980-luvun lopulla pankkisektorilla kun muutama yksittäinen pankkialalla työskentelevä tajusi menon järjettömyyden ja asetti kyseenalaiseksi silloisen hulvattoman luotonannon. Nuo kyseenalaistajat leimattiin "yhteistyökyvyttömiksi ilonpilaajiksi jotka eivät ymmärrä nykyajan bisnestä" ja pakotettiin joko vaikenemaan tai lähtemään työyhteisöstä. Tuo on ollut monelle surkea tilanne, roikkuako mukana tuhon tiellä vai etsiäkö uusi työpaikka jostain pankkisektorin ulkopuolelta (mistä kun oma työkokemus oli luultavastijuuri pankkisektorilta ja koko sektori oli samassa hullunmyllyssä mukana)?

Jostain syystä ihmisen toleranssi uusia ja ehkä kritiikiltä tuntuvia asioita kohtaan riippuu aika paljon siitä miten samankaltaiseksi tai tavoiteltavaksi hän kokee tuon "kritiikin" esittäjän. Jos kritiikkiä vaikkapa seuran liian kireäksi osoittautuneesta jäsenpolitiikasta antaa metsästysseuran pitkäaikainen jäsen ja arvostettu kunniapuheenjohtaja se suodaan hänelle sangen hyvin, näin etenkin omanikäisten joukossa. Mutta jos kohdeyleisönä on tuo ihan sama porukka ja täsmälleen samat sanat sattuukin sanomaan edellämainitun kunniapuheenjohtajan sijasta muuta porukkaa huomattavasti nuorempi, muualta muuttanut äidinkieleltään erikielinen koejäsen jonka poliittisesta taustasta ei tiedetä yhtään mitään niin hänen puheitaan ei hevin uskota ja niistä saatetaan jopa ärsyyntyä. Edellämainitut tapaukset ovat nyt tietenkin kärjistettyjä ääriesimerkkejä mutta jokainen hiffannee kupletin juonen. Onko tämä oikein vai ei on sitten oma juttunsa mutta näin se vain menee.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
9.3x622
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2004
Viestejä: 16690

LähetäLähetetty: 13.02.2006 21:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En kyllä teilaa Kuhnaa täysin, eli ei leikkiä niin paljon, ettei totta toinenpuoli. Omassa seurassa ei kyllä tuota/tuollaista mielivaltaa ole esiintynyt, vaan on ollut sitä "normaalia" kähinää, joka ei nyt kuitenkaan estä seuraa toimimasta. Hakekaa nuoret seuroihin ja itse opastan nuoria kykyjeni mukaan. Nuoret saa kyllä neuvoa minuakin aina tarvittaessa.
_________________
Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kuhna
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Lok 2004
Viestejä: 2871

LähetäLähetetty: 13.02.2006 21:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Metsästyksen ongelmien ydin on, kun keskusjärjestö ja siitä alaspäin ajaa esim. nuorten mukaan saamista, niin viimeinen lenkki usein pettää. Eli yksittäinen seura järjestelmällisesti vastustaa tai ainakin valikoi ankaralla kädellä nuoten valintaa seuraan. Aina kaan johtokuntaan ei pääse, jollei ole maataomistava 30 vuotta ollut jäsen.
Toimitaan ikään kuin organisaatioan ulkopuolella tai peräti yläpuolella.

Suomen maataloudessa oli 80-luvun loppu puolella sama ongelma. Vanhat jäärät halusivat kaiken tehdä samalla tavalla kuin ennenkin. Vahvan etujärjestön voimin. Vaikka ylituotanto oli ollut vuosikymmenien vaiva. Kaupunkilaisetkin halusivat vaitelua ja palveluja. Kaikki tyrmättiin, kunnes muutuksen takana oli riitävän suuri taho. Nimittäin EU. En halua pelotella, mutta muutos vastarintaisuus johtaa kaaoksen kautta kerta kaikkiseen muutokseen.

Onneksi viimeiset lenkit eivät kaikki petä. Muistaakseni keskusjärjestön lehtijulkaisussa käsiteltiin asiaa. Ukkoutuminen ei ole metsästys seurojen ongelma, vaan hirviporukoiden ongelma.
PS. Anteeksi kielioppi virheet. Asia on kuitenkin tärkein.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
rigby 416
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Tam 2006
Viestejä: 663

LähetäLähetetty: 13.02.2006 21:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Naisten pelko.

Miksihän naisia pitäisi pelätä,meilläkin on lihanleikkuussa mukana en näe ongelmia?
Lainaus:
Passaamisen pelko. Nuoret tulevat valmiiseen

Varmasti nuoria täytyy opastaa,eikä ylenkatsoa se on joskus kaikille se eka kerta!
Lainaus:
Lihanjako. Kuka tarvii lihaa vai onko toisella esim. hyvä palkka, eikä tarvi

Tosta lihan jaosta ,jos joku tarvii elääkseen hirvijahdista saamaansa liha osuutta en voi uskoa sen olevan totta,tai sitten on rahankäytössä ongelmia?Ei sitä kyllä tehdä elääkseen!
Lainaus:
Herran pelko. Liittyy edelliseen paljolti. Herra on yleensä ulkopuolinen koulutettu, jonka määräilyä pelätään

Miksi herraa pitäisi pelätä?En näe että ketään pitää nöyristellä tai kumartaa,kaikki on samanarvoisia kun jahtiin lähdetään.
Lainaus:
.Puoluepolitiikka. Vanhoollinen komunismin pelko aina kansalaissodasta lähtien. Nykyisin komunismin pelon korvaa EU, Natura vihreyden pelko
.
Politiikkaakaan ei ole sotkemassa ei sitä tarvita hirvijahdissa!
.
Lainaus:
Maanomistus politiikaa. Maata omistamattomat. Maata omistavat. Kaupunkilais maan omistajat.

On työttömiä,maattomia,maallisia kaupungista ja maalta.Metsällä käyviä ja taas siitä piittaamattomia.On liha osuuden ottajaa ja ottamatta jättäjää.
En ymmärrä miksi pitää tehdä niin vaikeasti kaikki.Seura tekee maanvuokrasopimukset,ei sillä ole metsästyksen kanssa tekemistä.Kaikki on rivijäseniä oli maata tai ei,paitsi yksi joka on "kunnia"jäsen ei tarvitse maksaa jäsenmaksua on tänäkin vuonna kauheat 10 euroa Shocked
Kaikki perustuu pyyteettömyyteen,jokainen tekee omalla sarallaan osansa.Huonojalkaiset pilkkovat vaikka puut jahti kämpälle tai kunnostavat ajotien jos liikenteestä johtuen hajoaa.
Lainaus:
pankkialalla työskentelevä tajusi menon järjettömyyden ja asetti kyseenalaiseksi silloisen hulvattoman luotonannon. Nuo kyseenalaistajat leimattiin

Ei voi ehkä verrata sellaiseen missä haetaan taloudellista hyötyä,siinä kun on täyttynyt oma lopmpakko niin silloin on savustettu pihalle moraalisesti oikein tekevät.
Tuossa ei ole kyse rahasta,vapaa ajan harrastus.Minulla meni henkilökohtaisesti noin 5000 euroa jos riittääkään tuohon harrastukseen,en minä sen enempää saanut lihaa tai ollut pyytämässä.
Vielä jos lasketaan mitä hävisin kun otin ihan sitä varten lomaa että olen jahdissa.Muut kävivät viikonloppuisin la-su.
Kyllä tuolla rahalla saa kaupasta pirun ison köntin jauhelihaa Shocked .
Myönnän että ei joka vuosi mene noin paljon mutta alle 100 euron jahtipäiviä ei ole.Varmasti muut pääsevät halvemmalla,mutta en ole pyytänyt maksamaan minun menojani kun olen pitkämatkalainen.
Kaikista asioista saa tehtyä ongelman jos niin haluaa.
Koskaan ei pitäisi olla häpeä kysyä asioita jos ei tiedä,minä kysyn aina tai otan selvää ,tasavertaisena jäsenenä muiden rinnalla oli maata,rahaa tai ei.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
rigby 416
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Tam 2006
Viestejä: 663

LähetäLähetetty: 13.02.2006 22:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Ukkoutuminen ei ole metsästys seurojen ongelma, vaan hirviporukoiden ongelma

Tuossa hätäseen laskin että keskikä on n.43 vuotta ,aika tasainen jakauma 17 vuotiaasta 70 vuotiaaseen.
On seuroja ja seuroja.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Puuhapete
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Kes 2004
Viestejä: 4974
Paikkakunta: Salon emäseurakunta

LähetäLähetetty: 13.02.2006 23:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Monesti kannattaa näissä "uudistuksissa" koskivatpa ne sitten passipaikkoja, kävelypakkoja tms lähestyä seuraa hieman hienotunteisemmin. Esitellään näitä uusia tuulia ensin pienemmälle porukalle ja saadaan sympatiat puolelleen, sen jälkeen pienempi porukka lähestyy seuran johtoa ja esittelee asiansa tälle. Useampi samaa asiaa ajava kaveri voi saada ihmeitä aikaan.
_________________
Tänään on se huominen, josta olit huolissasi eilen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Seuratoiminta Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
Sivu 2 Yht. 6

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com