OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

itsevalamisesta
Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Luotien valaminen ja valmistus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
valuri
Vieras





LähetäLähetetty: 27.05.2004 22:30    Viestin aihe: itsevalamisesta Vastaa lainaamalla viestiä

357:lla ammun ja olen hiukan kokeillut itse valamiani luoteja. Ongelmana on luotien voitelu: ensin ammuin ilman vahaa - lyijytti rajusti, sitten kokeilin sulaksi kuumennettua steariinia - lyijytti yhä, tosin siedettävästi. Latauskin on vain mieto 38. Lyijyt on penkasta siivilöityjä eli ilmeisesti pehmeää. Eli mikä neuvoksi? Lyijyn piipusta poisjynssääminen ei ole kivaa ja toivoisin voivani ladata vauhdinpuolesta edes miedoiksi 357:ksi. Erityisesti huokeita/ilmaisia tapoja lyijyttömään ammuntaan kaivataa, koska pihiyttänihän koko valuhommaan olen ruvennut. Olisko muuten rengaslyijy parempaa - lupasivat rengasfirmasta sitä 0.5e/kg. En vaan tohtinut tuhlata, kun ilmaistakin ratapenkasta saa.
Takaisin alkuun
Jantteri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Tou 2004
Viestejä: 1202
Paikkakunta: Kotomaa

LähetäLähetetty: 27.05.2004 23:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Arcipelagos:ilta saa oikein hyviä lyijyluoteja ja hintakaan ei ole paha 21€/500kpl. Tuolla hintaa ei vitsi edes ajatella luotien valua. Cool
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ruutiukko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Maa 2004
Viestejä: 951
Paikkakunta: Suomen Demokraattinen Kansantasavalta

LähetäLähetetty: 27.05.2004 23:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Rengaslyijy on aivan OK. Rasvana Lee Alox.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jinok
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 2816
Paikkakunta: Kuusamo

LähetäLähetetty: 28.05.2004 00:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tietääkö joku mistä saa noita valumuotteja 7,62 luodeille Question
_________________
-Rottajalaka prkl!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti MSN Messenger
Vieras






LähetäLähetetty: 28.05.2004 00:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vai että 357:lla 38 paukusta pehmeää penkkalyijyä ja vielpä ilman vahaa??? Enpä suosittele 357 vaippaluodin ampumista ilman pesien lyijykalvamista. Voipi olla opentoppi tiedossa. Koko valuhomma on täysin järjetön ilman kunnollista vahaa ja kalibrointia. Jonkinlainen käsitys hommasta pitäisi myös olla ennen valuhommiin ryhtymistä. Tuntuu että nyt on vaarassa muutkin radalla olijat kuin pelkästään valuri itse.
Takaisin alkuun
Ruutiukko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Maa 2004
Viestejä: 951
Paikkakunta: Suomen Demokraattinen Kansantasavalta

LähetäLähetetty: 28.05.2004 06:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Toivottavasti englanti taittuu, tästä saa hieman valoa asiaan:

http://www.austinrifleclub.org/Documents/Articles/Bullet%20Casting%20Primer.htm
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
laatua ja säästöä
Vieras





LähetäLähetetty: 28.05.2004 07:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oletteko seostaneet valettavaan lyijyyn kirjasinmetallia ja mistä olette sitä hankkineet? Käsittääkseni kirjasinmetalli lisääminen koventaa luoteja ja parantaa luotien tarkkuuttaa.
Takaisin alkuun
Ruutiukko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Maa 2004
Viestejä: 951
Paikkakunta: Suomen Demokraattinen Kansantasavalta

LähetäLähetetty: 28.05.2004 07:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä vaan, 10-50 % sekaan ja seos kovenee ja on mukava valettava. Mutta ei sen tarvitse olla kovaa, tärkeintä on oikea (ko. aseeseen sopiva)koko ja rasva. Ne vaikuttavat tarkkuuteen ja lyijyämiseen enemmän kuin kovuus sinänsä. Pehmeä luoti tiivistyy usein helpommin ja kaasut eivät pääse ohi aiheuttamaan lyijyyntymistä.

Rengaslyjy suoraan muotista veteen pudotettuna on aika tolkuttoman kovaa kanssa, siten pystyy myös säätelemään luodin halkaisijaa. Siitä tulee "karkaistuna" hieman isompi.

Kirjasinmetallin saati on hankalaa, taitaa mennä lähinnä ammattivalajille. Pörssissä on toisinaan, aina on mennyt koko satojen kilojen satsi heti vaikka kuinka nopeasti olen tiedustellut.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras






LähetäLähetetty: 28.05.2004 08:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei rengaslyijystä tarvii mitään maksaa, kun käyt jostain huoltsikalta hakemassa niitä käytettyjä painoja.
Takaisin alkuun
Ruutiukko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Maa 2004
Viestejä: 951
Paikkakunta: Suomen Demokraattinen Kansantasavalta

LähetäLähetetty: 28.05.2004 09:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Anonymous kirjoitti:
Ei rengaslyijystä tarvii mitään maksaa, kun käyt jostain huoltsikalta hakemassa niitä käytettyjä painoja.


Ei nyt tietenkään puolta euroa kilo... mutta jos jatkossakin haluaa saada niitä painoja siitä samalta huoltsikalta niin kannattaa ne jotenkin korvata.

Tällaisenkin löysin, sizer/luberia tekisi kovasti mieli mutta luonto ei anna periksi maksaa €300 tuotteesta joka valmistusmaassa maksaa $130. Nämä meidän hintamme ovat aivan päättömiä kyllä, pakko kai taas tilata suoraan.

Ihan yleistä jorinaa valamisesta, kurkatkaa:

http://www.realguns.com/archives/059.htm
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
laatua ja säästöä
Vieras





LähetäLähetetty: 28.05.2004 09:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ruutiukko kirjoitti:

Rengaslyjy suoraan muotista veteen pudotettuna on aika tolkuttoman kovaa kanssa, siten pystyy myös säätelemään luodin halkaisijaa. Siitä tulee "karkaistuna" hieman isompi.


Oletko Ruutiukko vertaillut "karkaistu rengaspaino luoti" vs "karkaisematon rengaspaino-kirjasinmetalli luoti" eroja piipun lyijytyksessä ja yleensä ladattavuudessa? Pystyykö tuolla valun jälkeisellä välittömällä karkaisulla korvaamaan kirjasinmetallin kokonaan? Omiin luoteihin tulee kaasukilvet joiden pitäisi käsitykseni mukaan vähentää lyijytysongelmaa.
Takaisin alkuun
Ruutiukko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Maa 2004
Viestejä: 951
Paikkakunta: Suomen Demokraattinen Kansantasavalta

LähetäLähetetty: 28.05.2004 09:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen kyllä, kovuusero ei ole minulle kovin merkittävä. Yleensä en karkaise... pitääkin taas kokeilla yhtä karkaistua kuitenkin. Hyvä kun tuli puheeksi, on yksi uusi löysä piippu talossa. Suosittelen kokeilemaan ihan itse ja googleilemaan aiheesta. Kokeilemalla oppii, valuhommissa avautuu mahdottomasti muitakin lataamiseen ja ampumiseen liittyviä asioita kuin pelkästään "luoteja halvalla".

Asiaan vaikuttavat niin monet tekijät, ruudin palonopeus on myös olennainen juttu. En osaa mitenkään tiivistää "faktoja", toisinaan asiat menevät sääntöjen kanssa ristiinkin. Luodin koko on silti se tärkein. Mutta mikä on oikea koko, siitäkin ollaan montaa mieltä eli erilaiset ratkaisut toimivat. En käytä edes tulikilpiä mutta ei niistä haittaakaan ole.

Yhden asian tiedän: hitaat ruudit ja voimakkaat lataukset ovat olleet minulla vähiten ronkeleita luotien kovuuden suhteen. Itseasiassa järeimmät lataukseni monissa kaliipereissa ovat juuri valuja, paineet pysyvät paremmin kurissa. Ei ole niinkään väliä sen karkaisun kanssa -ellei sitten just sen halkaisijan takia. Nykyään käytän aika vähän sizeria valuluodeissa, ainakaan pistooleissa se ei ihmeitä tunnu tekevän. Lievästi ylikokoinen näyttää usein toimivan.


Nyt tarvittaisiin valumiehiä tänne, kolmessa vuodessa olen päässyt vasta alkuun joten tietoni aiheesta on aika vajavaista. Kovasti olen koittanut tehdä asiaa itselleni helpoksi kuitenkin, tästä saa mahdottoman monimutkaista jos haluaa. K.I.S.S. -periaate.



"Jos sen voi valaa niin sen voi ampua" . Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
juupa
Vieras





LähetäLähetetty: 28.05.2004 11:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Archipelagosilta eikä keneltäkään muultakaan valmistajalta ei saa tiettyyn aseeseen sovitettuja luoteja. Heiltä saa varmaan halpaa konevalettua tai prässättyä massatavaraa jonka osunta riittää praktikaaliin ja vastaavaan, mutta ei muuhun. Suomasta saanee myös kalibroituja tulikilvellisiä luoteja kiväärikaliipereihin, mutta edelleenkin viimeinen trimmaus puuttuu ja hintakin saattaa olla vähän enemmän kuin 21e/5D? Totta lienee, että tätäkin hommaa täytyy harrastaa, ei se muuten "kannata". Itse pysyn halvoissa vaippakuulissa, tarkkuus hyvä ja hinta halpa, mutta ei tulisi mieleenkään katsoa kieroon jos joku haluaa valmistaa luotinsa itse. Aivan laiskimmillehan on patruunatkin kuulemma saatavana valmiina kaupan hyllyltä.
Takaisin alkuun
Vieras






LähetäLähetetty: 28.05.2004 12:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kannattaa kokeilla ostoilmoituksella Keltaisesta Pörssistä tuota kalibrointipuristinta jos uuden hinta hirvittää. Varmasti tarjotaan muutakin valuhommiin liittyvää.
Takaisin alkuun
Vieras






LähetäLähetetty: 28.05.2004 13:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tällaisenkin löysin, sizer/luberia tekisi kovasti mieli mutta luonto ei anna periksi maksaa €300 tuotteesta joka valmistusmaassa maksaa $130.

... niin siis minkä löysit, Ruutiukko?
Takaisin alkuun
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Luotien valaminen ja valmistus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Sivu 1 Yht. 3

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com