OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Teeren kuvastaminen
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
F7391
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 13 Syy 2004
Viestejä: 40
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 13.09.2004 13:30    Viestin aihe: Teeren kuvastaminen Vastaa lainaamalla viestiä

Mieli tekisi kokeilemaan teeren kuvastusta, ja kun nyt löysin täältä samettiteeren teko-ohjeet ja sain vielä puhuttua emännän ompeluhommiin niin hyvältä rupeaa jo näyttämään.

Muutama kysymys kokeneemmille kuitenkin:

- Kuvien sijoitus: Olen ymmärtänyt, että esim. pieni saareke suolla olisi hyvä paikka kuville. Kuvien nokka ilmeisesti vastatuuleen, mutta onko kuvien asennossa jotain jippoja? Onko joku kuvan asento sellainen, että se pelottaa teeriä?

- Naamioituminen: Kuinka hyvin metsästäjän tulee olla naamioitunut? Riittääkö normaali vihreä metsästysasu, vai pitäisikö hankkia jostain pieni naamioverkko ja odotella sen alla? Kuinka kaukana metsästäjän olisi syytä olla kuvista?

- Kiikari: Minulla on kaksi vaihtoehtoa aseeksi: BAR 30-06 ja L-46 .222 Rem -kaliipereissa. BAR:ssa on 2-7 kertaa suurentava kiikari, L-46:ssa 3 kertaa suurentava 50 vuotta vanha Meopta Smile Tarkoitus olisi hankkia tuohon Sakoon uusi kiikari tässä kohta puoleen, ajattelin jotain 3-12 kertaa suurentavaa, se varmaankin riittäisi? Onko tuolla 2-7 kertaisella turha mennä kokeilemaan?

Kiitos vinkeistä jo etukäteen!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hietala
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Kes 2004
Viestejä: 2541
Paikkakunta: Pohojanmaa

LähetäLähetetty: 13.09.2004 14:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Teeren kaula ei saa olla kovin pitkänomainen, mielummin sellainen vähän kasassa oleva. Se ilmentää rauhallisuutta.

Paikat ovat siellä mihin teeret muutenkin tulevat. Kuvissa ei ole teerimagneettia kovasta maineestaan huolimatta. Niillä voi korkeintaan ohjailla ja houkutella teeriä istunnolle.

Jotkut vannovat ankaran naamioitumisen nimeen. Oikein oli mehtäkala lehessä artikkeli jossa oli tehty kovasti töitä naamioitumisen eteen. Kivääripassissa olen istuskellut rahkamättäällä ja kun asiakas saapuu, niin liikkeet pitää olla hitaita ja matalalla. Haulikkopassi on sitten tuota teerikojuosastoa
_________________
Laiskuuttaan tingan häviää
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Amatööri
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 09 Maa 2004
Viestejä: 78

LähetäLähetetty: 13.09.2004 15:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jonkun verran kuvilla istuneena voin kommentoida, että tärkeintä kuvilla ollessa on liikkumattomuus.

Joskus olen pelkästään istunut männyntainten seassa jonkun puun juurella. Tärkeää liikkumattomuus ja se, ettei naama kovin paljon heilu.

Pillilllä tai suulla suhauttelu mielestäni tehostaa toimintaa ja erityisesti kuulaat aamut ovat loistavia suhautteluun. Itse suhautan ihan suulla sellaisen suhun, joka menee suurinpiirtein näin. sssssssuuuuuuuiiiiiiiihhhhhhh ! ja koko sana suhuisee sillee venäläisittäin... ja tuon lopun viimeisimmät hoot tulee viimeisellä hengenpuhauksella....

Suosittelen kuvat asennettavaksi haulikkohollille ja sitten kiväärillä pääsee aina silloin tällöin kokeilemaan epäluuloisimpia...

Kuvastus on erinomainen juttu koirattomille.

(Jos meidän seurassa lopetettaisiin kuvastaminen koirattomien kiusaksi, niin allekirjoittanut hoitaa pystykorvametsästyksen sen jälkeen pariksi vuodeksi vuodeksi kieltolistalle....)
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Baikal
***


Liittynyt: 06 Hei 2004
Viestejä: 599
Paikkakunta: Laihia

LähetäLähetetty: 13.09.2004 19:49    Viestin aihe: Re: Teeren kuvastaminen Vastaa lainaamalla viestiä

F7391 kirjoitti:
Mieli tekisi kokeilemaan teeren kuvastusta, ja kun nyt löysin täältä samettiteeren teko-ohjeet ja sain vielä puhuttua emännän ompeluhommiin niin hyvältä rupeaa jo näyttämään.

Muutama kysymys kokeneemmille kuitenkin:

- Kuvien sijoitus: Olen ymmärtänyt, että esim. pieni saareke suolla olisi hyvä paikka kuville. Kuvien nokka ilmeisesti vastatuuleen, mutta onko kuvien asennossa jotain jippoja? Onko joku kuvan asento sellainen, että se pelottaa teeriä?

- Naamioituminen: Kuinka hyvin metsästäjän tulee olla naamioitunut? Riittääkö normaali vihreä metsästysasu, vai pitäisikö hankkia jostain pieni naamioverkko ja odotella sen alla? Kuinka kaukana metsästäjän olisi syytä olla kuvista?

- Kiikari: Minulla on kaksi vaihtoehtoa aseeksi: BAR 30-06 ja L-46 .222 Rem -kaliipereissa. BAR:ssa on 2-7 kertaa suurentava kiikari, L-46:ssa 3 kertaa suurentava 50 vuotta vanha Meopta Smile Tarkoitus olisi hankkia tuohon Sakoon uusi kiikari tässä kohta puoleen, ajattelin jotain 3-12 kertaa suurentavaa, se varmaankin riittäisi? Onko tuolla 2-7 kertaisella turha mennä kokeilemaan?

Kiitos vinkeistä jo etukäteen!



ai ne mun tekemät ohjeet? Rolling Eyes mä en ainakaan oo laittanut teeren kuvilla mitään nokka tuuleenpäin juttuja.. sikin sokin männyn latvoihin nevan reunaan ja ite passiin haulikko hollille, ei siinä hääviä naamiointia tarvitse vähän käkkärämännyn taakse ja kun on vain liikkumatta niin ei ne näe. Sitten suhauttelee n.10min välein nii kyllä tuloo teeriä!!!
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Miksu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Maa 2004
Viestejä: 163

LähetäLähetetty: 13.09.2004 20:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Se on aika siistiä homma. Eka saa katsella kun ne teeret on soitimella,ja sitte oottaa hyvää tilaisuutta. ja se on muutes aika vaikuttava näky ku ne on soitimella. Smile Ois aika siisti joskus kuvata semmosta kameralle. Laughing
_________________
Kyllä mehtä palakan maksaa kun vuan työ tehtyä tulloo
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Marcus82
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2004
Viestejä: 731

LähetäLähetetty: 14.09.2004 11:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo kyllä se liikkumattomuus on tärkeintä siellä teeripassissa! Paras keli on kuulas pakkasaamu jolloin teeret muutenki tulee pelipaikoille ja silloin luonnollisesti kuvat houkuttelee parhaiten. Oon huomannu, et sateella teeri ei kuvista niinkää välitä ja lentää läheltäki ohi mitenkää kuvia huomioimatta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mie
Vieras





LähetäLähetetty: 14.09.2004 11:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta. Mistä löytäisin nämä ohjeet?

Suhauttelu ainakin luonnistuu, olen kokeillut sitä parina keväänä tuolla mökillä ollessani kun teeret tulevat viimeisille jäille toukokuussa soitimaan siihen sadan-sadanviidenkymmenen metrin päähän mökkirannasta. Viime keväänä sinne suhisi yksinäinen kukko kutsuen toisaalla pulputtavia naaraita. Siinä saunaa sytytellessäni kävin aina suhauttamassa järvelle päin ja kylläpä kukon mielenkiinto heräs!

Tunnin se siinä jäällä pysy ja pörhisteli meidän mökkiä kohden raivoissaan vaatien kilpakosijaa näyttäytymään. Minä poika pysyin piilossa ja suhisin aina tietyin väliajoin. Hieno luontokokemus!
Takaisin alkuun
F7391
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 13 Syy 2004
Viestejä: 40
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 14.09.2004 12:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Samettiteeren teko-ohjeet löytyvät tästä:

http://forum.metsastys.net/forum/viewtopic.php?t=5317&highlight=samet%2A+teer%2A
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras






LähetäLähetetty: 16.09.2004 15:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kuvat todellakin toimii, mutta jos tietää "kuuman" sointisuon niin kuvia ei tarvitse... Riittää kun itse suhauttelee suulla niin teeret tulee kuin telkkä pönttöön, siis jos keli on jokseenkin kohdallaan.

Olen huomannut että sointisuolla teeri on itse asiassa aika tyhmä lintu - suojautumiseen ei varmasti tarvitse mitään naamioverkkoja riittää kun pysyy suurinpiirtein liikkumattomana. Passipaikka on syytä valita huolella -jos paikka on oikea teeri tulee vaikka pään päälle istumaan kun suhauttelee. Siis ilman mitään kummempaa naamioitumista.

Teerenkuvista on kyllä hyötyä oikein sijoitettuna -nokka vastatuuleen ja kaula lyhyeksi!

Ilmankos teerenkuvastus oli kymmeniä vuosia laissa kiellettyä -jos se ei muka tehoaisi.

Teerenkuvilta saa myös aika hyvin tapettua kanahaukkoja -näin myös riistanhoidollinen kanta tulee hoidettua samalla.
Takaisin alkuun
?????
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Hei 2004
Viestejä: 155

LähetäLähetetty: 16.09.2004 20:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Anonymous kirjoitti:

Teerenkuvilta saa myös aika hyvin tapettua kanahaukkoja -näin myös riistanhoidollinen kanta tulee hoidettua samalla.

Nuo laittomat puuhat on sinänsä ihan järkevää kirjoittaa anonyymina Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sjc
***


Liittynyt: 14 Huh 2004
Viestejä: 880

LähetäLähetetty: 16.09.2004 22:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vanhat parrat kyllä puhuu ihan kyllä vaikka poliisin kanssa asiasta!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
juke
Vieras





LähetäLähetetty: 17.09.2004 08:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

naamioituminen ei ole kovinkaan tärkeää,kunhan vaan pysyy liikkumattomana ja nostaa aseen vasta,kun teeri on hollilla.kuvilta pyynti on oikeissa olosuhteissa tautisen tehokasta ja jopa helppoa,joten KANNATTAA MUISTAA KOHTUUS JA VEROTTAA HARKITEN LINTUJA,KOSKA SOITIMELLE TULEVAT YLEENSÄ NE VANHIMMAT,LISÄÄNTYMISEN KANNALTA ARVOKKAIMMAT LINNUT!!
Takaisin alkuun
Hoopo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Syy 2004
Viestejä: 269
Paikkakunta: Liminka

LähetäLähetetty: 17.09.2004 10:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Terve,

Tämän aamun saalis 3 teertä. Kaveri sai 2 ja ite sain raanaan yhen. Crying or Very sad
Joo, täytyy myöntää, että kuvilta pyynti on helppoa, jos vaan löytää paikan, missä teeret mielellään soi. Tänäkin aamuna lento oli kuin sorsajahdissa.

Paikka on siis ollut sänkipellon reuna, kuva pellon reunassa kuusen latvassa.

Kuvilta pyynnistä ei ole kuin tämän kauden kokemus.
Seuraavia johtopäätöksiä on tullut tehtyä:

jos ammut lentoon linnut, niin ei ole naamioinnista niin väliä. meillä on pellon reunassa hyvä pieni koivikko, jota vasten tulee oltua passissa. Siinä vaan odottaa ja kun lintu tulee kopiksi, niin silloin ampuu.

Jos lintu istuu lähipuihin, niin silloin pitää todella varovasti nostaa pyssy, äkkinäisen liikkeen lintu huomaa heti ja lähtee.

Suulla suhauttelua olen tehnyt jopa muutaman kerran minuutissa. Ei tietenkään koko aikaa. Monesti kuulee, että oikea lintukin suhauttelee tiheään. Ääni on monesti erilainen ja ei varmaan oikea teeri ole ranttu äänen suhteen.

-Hoopo
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hunnterman
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 10 Elo 2004
Viestejä: 42
Paikkakunta: Haapajärvi

LähetäLähetetty: 17.09.2004 11:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itselläkin kokemusta teerien kuvastuksesta.. Ei meillä ole koskaan mitään kyttäyskojua ollutmetän reunasta ollaan teeriä ammuttu haulikoilla. Mielenkiintoista hommaa. Ja sit sanon niistä pilleistä ne voi laittaa sillä hetkellä roskiin ku on ostanu ne nimittäin niillä ei tee yhtään mitään. Joka mettämies oppii suulla tekemään paremman äänen ku pillillä. Niin ja kuvastuksessa pitää tosiaan muistaa se kohtuus ettei ammuta lintuja ettei oo mitä ampua ens vuonna.. Muistakaa "kestävän käytön periaate"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jarmanni
Vieras





LähetäLähetetty: 19.09.2004 12:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

miten te ne kuvat sinne latvaan laitatte??
Takaisin alkuun
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Seuraava
Sivu 1 Yht. 9

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com