OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Pienikokoinen metsästyskoira?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Koirat yleensä
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Betoni
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 18 Kes 2004
Viestejä: 73
Paikkakunta: Kerava

LähetäLähetetty: 02.04.2006 23:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ulla R kirjoitti:
Toimiva spanieli on erinomainen metsästyskoira siinä missä muutkin lintukoirat.


Enkä ole muuta väittänytkään, mutta kun kysytään koiraa kanalinnustukseen niin vaikka spanielilla voikin kanalinnustaa ja saa saalista niin ei se ole läheskään verrattava laajempi hakuisille roduille.
Vai väitätkö tosiaan että ylösajava pysytellessään lähellä ampujaa löytää yhtä paljon lintuja kuin koira joka kattaa koko näkökentän? pitääkin kysyä oletko itse koskaan nähnyt seisojan tai pystykorvan työskentelevän? Itse en ole spanielin kanssa metsästänyt mutta nähnyt kyllä muutamaan oteeseen. Spanielithan sinällään ovat komeita otuksia ja monipuolisia jahtikoiria ja kuten sanoit itse, tilanteita tulee varmasti riittämiin, jos sellaisen päättää ottaa.

Mutta olen joskus aikaisemminkin todennut ettei koiraa tulisi keskustelupalstoilla valita vaan pitää röyhkeästi itse tukkia katsomaan erilaisia koiria toiminnassa sitten se selviää. Jokaisellahan on oma mielipide ja parempi on muodostaa oma kuin plakioida toisten ajatuksia.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Ulla R
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Huh 2004
Viestejä: 521
Paikkakunta: Hyvinkää

LähetäLähetetty: 03.04.2006 09:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Betoni kirjoitti:

Vai väitätkö tosiaan että ylösajava pysytellessään lähellä ampujaa löytää yhtä paljon lintuja kuin koira joka kattaa koko näkökentän? pitääkin kysyä oletko itse koskaan nähnyt seisojan tai pystykorvan työskentelevän? Itse en ole spanielin kanssa metsästänyt mutta nähnyt kyllä muutamaan oteeseen. Spanielithan sinällään ovat komeita otuksia ja monipuolisia jahtikoiria ja kuten sanoit itse, tilanteita tulee varmasti riittämiin, jos sellaisen päättää ottaa.


Väitän tosiaan, että saalis spanielilla voi olla reilu. Sen kanssa kuitenkin haravoidaan koko kuljettu alue kuin tiuhalla kammalla ja jos on hyvä spanieli, niin sieltä löytyy kaikki mitän on löydettävissä. Tiedän spanieleita, joilla on saatu esim. suuria määriä riekkoja päivän aikana.

Valitettavasti en ole päässyt kuin kerran lyhytkarvaisen ss perään kulkemaa ja se ei vakuuttanut minua silloin. Ja siksipä en kommentoikaan haukkuvia enkä seisojia, koska en tunne asiaa riittävästi. Pätevyys ei riitä niihin rotuihin, mutta spanieleista tiedän jotain. Enkä niistäkään tarpeeksi.

Ulla
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Betoni
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 18 Kes 2004
Viestejä: 73
Paikkakunta: Kerava

LähetäLähetetty: 03.04.2006 09:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ulla R kirjoitti:
Väitän tosiaan, että saalis spanielilla voi olla reilu. Sen kanssa kuitenkin haravoidaan koko kuljettu alue kuin tiuhalla kammalla ja jos on hyvä spanieli, niin sieltä löytyy kaikki mitän on löydettävissä.


En kyllä kysynyt saaliin reiluudesta mutta sen mitä olen ylösajavia nähnyt toiminnassa niin tiedän kyllä että niillekin pääsee lintuja tiputtamaan. Hakukamman tehokkuudessa mielipiteet eroaa, mutta eipä taida kannattaa asiasta täällä väitellä. Smile Suosittelen Ernolle että älä ota ainakaan minun puheitani niin vakavasti vaan jos nuo ylösajavat oikeesti kiinnostaa nii pyydäppä jotain lähtemään näyttämään miten homma toimii niin näät omin silmin. Seisojien edesottamuksia voi ainakin syksyisin käydä ihastelemassa kokeissa ja uskon että halukkaita esittelijöitä riittää koekauden ulkopuolellakin.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Retonkimies
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 1407
Paikkakunta: Riekkomailla

LähetäLähetetty: 03.04.2006 10:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ulla R kirjoitti:
Tiedän spanieleita, joilla on saatu esim. suuria määriä riekkoja päivän aikana.


Tiedän metsästäjiä jotka ovat aikoinaan ilman koiraa saaneet hirmuisia riekkosaaliita päivän aikana, silti laittoivat seisojan. Ja kokemusta spanieleistakin oli. Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tetri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2005
Viestejä: 7344

LähetäLähetetty: 03.04.2006 11:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Väittely siitä, mikä metsästyskoira on "paras" on aivan turhaa. Kysymyshän on siitä, minkä tyyppisestä metsästämisestä kukin tykkää. Toiset esim. linnustavat vain kyttäämällä/passittamalla (koira aloillaan, vain noutoa varten - toiset etenevät ase tanassa (koira lähellä ajamassa linnut ylös) - jotkut samoilevat yksin kuullostellen koiran mahd. haukkua (koira suurimman osan ajasta omilla teillään) - seisojalla metsästävät etenevät kiireettömästi, ilman jatkuvaa varuillaan oloa (koira hakee laajasti, mutta pitää yhteyttä, kunnes seisoo tai tiedottaa/vie riistalle ja seisoo). Jne. Osalle on saaliin määrä tärkeintä toisille jotkin muut arvot. Seisojilla metsästäessä parhaimmillaan tehokkuus yhdistyy rentoon erästelyyn.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Susihukka-seisoja
Vieras





LähetäLähetetty: 03.04.2006 11:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

---

Viimeinen muokkaaja, Susihukka-seisoja pvm 17.02.2007 01:09, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Ulla R
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Huh 2004
Viestejä: 521
Paikkakunta: Hyvinkää

LähetäLähetetty: 03.04.2006 12:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tetri on nähdäkseni asian ytimessä. Kukin haluaa metsästää omalla tavallaan ja hakee sellaisen koiran, joka soveltuu parhaiten siihen tyyliin. En ymmärrä, miksi nämä keskustelut päätyvät aina siihen, että oma rotu on se maailman paras ja muut eivät ole mitään. Ja kun joku ehdottaa jotain rotua, niin toisten täytyy heti teilata se. Eikö kyselijä voisi itse päätellä, mikä on se sopiva rotu? Jos se on bretoni, niin hyvä. Jos se on pikinokka, niin hyvä ja jos se on jokin spanieli niin erinomaista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Mlk
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Hei 2004
Viestejä: 137

LähetäLähetetty: 03.04.2006 14:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ullan kanssa samaa mieltä. Tosin en suosittelisi rotua jos pääosa koirista on näyttelykoiria tai esim. noutajien tai spanielien näyttelylinjaisia koiria ei huolisi. Ylösajava koira toimii erinomaisen hyvin ja onpa sitä todettu joskus, että kun ketjussa porukalla edetään, että saalista tulee aivan riittävästi.

En ihan allekirjoita sitä, että seisovan lintukoiran kanssa saataisiin enemmän. Tottakai se haravoi laajemman alueen, mutta eri asia on sitten se haistaako se kaikki linnut sillä alueella ja kuinka moni karkaa ennen kuin koira saa edes käryä, vauhti kun on joskus turhankin kova. Sinänsä kyllä arvostan oikeissa olosuhteissa kanakoirametsästyksen olevan hienoa hommaa. Peitteisessä maastossa vaan ei aina välttämättä tehokkain tapa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Rastinsahi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Elo 2005
Viestejä: 7252
Paikkakunta: Lapin lääni

LähetäLähetetty: 03.04.2006 15:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen metsästänyt paljon sekä spanielilla, että seisojilla, sekä vesilintuja, että metsäkanalintuja. Olen vakuuttunut siitä, että jos käyttötarkoitus on kanalinnustus, niin seisoja hakkaa spanielin mennen tullen niin metsästyksen tehokkuudessa kuin mielekkyydessä.

Spanielin vahvuus on nimenomaan tiukassa kammassa ja metsästystavan vahvuus taas intensiivisyydessä ja metrintarkassa työssä. Tällainen tyyli soveltuu hyvin rajattuihin alueisiin, joista tyypillisiä ovat mm. rantaruovikot tai metsäsaarakkeet. Siksi spanieli on tehokas sorsakoira tai hyvä ylösajavana vaikkapa rusakoita peltosaarekkeista jahdattaessa. Toisaalta seisojan pitää myös tihentää ja kaventaa kampaansa mitä peitteisemmässä maastossa haku tapahtuu. Toisinpäin tämä ei kuitenkaan toimi, sillä spanieli ei voikaan laajentaa hakuaan kun saavutaan vaikkapa pusikosta avoimeen vanhaan männikköön tai peltosaarekkeesta sängelle.

Viepä spanieli kanalinnuille vaikkapa tyypilliseen peräpohjolaiseen maastoon, jossa et voi rajata aluetta ja haravoida sitä metri metriltä. Tai vie se vaikkapa avotunturiin. Kanalinnulla on nimenomaan enemmän valinnan varaa valita se missä kulloinkin kuuhailee. Vesilinnulla tai rusakolla hotspotit ovat huomattavasti selvempiä kuin kanalinnuilla ja siksi spanieli soveltuu niihin hyvin.

Haluasin myös nähdä sen ihmisen, joka pitää kanalinnustusta oikein toimivalla spanielilla miellyttävänä. Toisin sanoen jos pidetään kiinni siitä, että koira pysyy siinä 25 metrin sektorilla, niin se on aivan !&%¤#"! rasittavaa hommaa. Eri asia on sitten jos koira hakee laajemmin ja osasta koiran nostoista saadaan lintu lentämään ampumahollille. Siinä tosin menetetään tuhottomasti paikkoja ja lopulta se on enemmän tuurinpeliä kuin koiran hyötykäyttöä.

Kun kuljet vaikkapa viisikin kilometriä ilman lintutilannetta, herkeämättömästi koiraasi seuraten ja pitäen sen tarkasti siinä sallitulla työskentelysektorilla, niin olet aivan naatti ja varmasti kyrsii. Seisojalla tai vaikka pystärillä metsästettäessä voi napsia puolukoita suuhusi ja vaikka sahata pahkoja puista samalla kun koira tekee työtään.

En siis suosittele spanielia kanalintukoiraksi. Spanieli menee kyllä jos sen pääkäyttö on sen työskentelytavalle sopivaa ja esim. kanalinnustus on sitten pienempi osa hommaa. Hienoja koiria, mutta turha niitä on väkisin vääntää ykköskoiraksi riistalle, johon jokin toinen rotu soveltuu paremmin.
_________________
Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
juse
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Jou 2004
Viestejä: 4723

LähetäLähetetty: 03.04.2006 21:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

niin minäkin sanoin serkuille, ku ottivan jonkun helevetin kokkerspanielin että tyhmiä mitä tyhmiä. pääasiallinen käyttö tulee varmaan olemaan kanalinnustus, no sorsiakin käyvät mutta.
kiva syksyllä kuunnella niitä ärräpäitä mitä sen pököpään takia tulee kuulemaan..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jonas
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Huh 2004
Viestejä: 139

LähetäLähetetty: 03.04.2006 22:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jusella ihailtavan avoin asenne! Hyvä tuolla pääset vielä pitkälle! Aiheen aloittajalle haluan vielä sanoa että käy tutustumassa eri mahdollisuuksiin ihan elävässä elämässä ja valitse sitten se rotu ja toimintatapa joka eniten miellyttää. Täällä kaikki kehuvat omia koiriaan ja haukkuvat toisten omia, vaikkeivat niitä olisi ikinä tositoimissa nähneetkään hyvänä esimerkkinä mukavan avoimin mielin maailmaa tarkasteleva juse!.

Niin spanielithan jalostettiin alunperin nimenomaan faasani ja kurppajahtiin ei sorsajahtiin kuten yleinen luulo tuntuu olevan. Sorsastukseen niitä tosin on käytetty iät ja ajat joten ne ovat siihenkin hommaan parhaimmillaan erinomaisia mutta pahimmillaan taas....
Rastinsahin kanssa samaa mieltä siitä että, spanielit ovat parhaillaan peitteisessä pusikossa, sen sijaan en suostu myöntämään seisojia yhtään paremmiksi kanalintukoiriksi, ne ovat vain erilaisia!
Niin en tiedä sitten ehkä olen vain nuori ja naivii(tai vain itsepäinen) kun uskon spanieleiden erinomaisuuteen. Kuten sanoin kannattaa katsella erisuuntiin, voi se oma rotu löytyä yllättävästäkin suunnasta. En minä ainakaan aio olla vain spanieli mies, tulen varmasti joskus omistamaan seisojan tai parikin, minkä rotuisia, sen aika sitten näyttää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ulla R
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Huh 2004
Viestejä: 521
Paikkakunta: Hyvinkää

LähetäLähetetty: 04.04.2006 00:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ihan puoliksi aiheen vierestä, mutta kun tuli fasaani ja lehtokurppa puheeksi, niin katselin tässä pari päivää sitten Englannin Cocker Spaniel Championships 2006 DVD:tä (siis sikäläiset mestaruus field trialit cockereille, cockerit kisaavat omassa luokassaan ja muut spanielit omassaan) ja kyllä oli hienoa katsoa, kun kurpat ja fasut lentelivät, kun koirat pöllyyttelivät niitä ilmaan ja niitä tuntui olevan tuhansia neliökilometrillä. On todella hienon näköistä, kun koirat toimivat juuri sellaisessa maastossa, jonne ne ovat jalostettu. Plus, että on hienoa katsoa kun huippuhandlerit pelaavat koirensa kanssa yhteen.

Mutta aiheen aloittajalle joka tapauksessa, mieti rauhassa mitä haluat metsästää, millä tavalla, missä ja mitä ominaisuuksia haluat koiralta. Pieniä lintukoiria kuitenkin on jonkin verran, joten tutustu rotuihin ja valkaa se mieleinen.

Ulla
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Rastinsahi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Elo 2005
Viestejä: 7252
Paikkakunta: Lapin lääni

LähetäLähetetty: 04.04.2006 09:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olisi ihan kiva kuulla ne perustelut, joiden mukaan spanieli menee samalle viivalle tai jopa ohi seisovasta kun metsästetään tyypillisessä kanalintumaastossa, ei missään rajatuissa saarekkeissa.

Mutta nämäkinhän on helppo todeta kun metsästää aikansa sekä seisojalla että spanielilla. Itse olen niin tehnyt ja mielikuvitusta täytyy ainakin meikäläisen tosissaan käyttää jos meinaa spanielista jotenkin saada mielekkäämmän ja tehokkaamman kanalintukoiran kuin seisojasta. Sen sijaan spanieli hakkaa kyllä usein seisojan kun mennään todella tonkimaan jurottajia (sorsat, kurpat, rusakot...). Mutta kuinka usein olette riekkoa lukuunottamatta nähneet jurottavia mettälintuja? Tyypillinen riekkomaasto taas on sellaista, jossa laaja haku on ehdotonta plussaa. Riekon jurotuskin on vain suojautumiskeino vaaran uhatessa. Muulloin se vippailee pitkät pätkät ruokaa etsiessään ja jättää paljon hajua itsestään myös spanielia harvemmin hakevalle koiralle. Yksi tärkeä seikka on mielestäni ampumapaikan valinta. Montako sekuntia on aikaa valita metsikössä hyvä ampumapaikka kun koirana on spanieli? Sekunti? Ehkä kaksi maksimissaan. Tämä oli yksi seikka mikä myös ärsytti savolaisissa sekametsissä. Kun huomasit, että kohta koira nostaa, et ehtinyt hakemaan itsellesi sopivaa ampumapaikkaa. Se oli tuurista kiinni milloin oli holli ja milloin ei. Yleensä ei ollut hollia. Seisojalla voit kiertää koiran sivulle, jopa eteenkin ja antaa nostokäskyn sieltä. Sama on homma haukkuvalla koiralla, parasta pudotuspaikkaa etsitään ja se on mahdollista koiran työskentelyn vuoksi. Itse en ainakaan mene koiran luo lupaa antamaan, vaan parhaaseen pudotuspaikkaan. Sorsastettaessa ei paikalla niin ole väliä, kuten ei myöskään tasaisessa pusikossa kurppajahdissa.

Perusteluja veljet hyvät, ei nojata vaan siihen että "kuka mistäkin tykkää...".
_________________
Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
makinen
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 25 Tou 2005
Viestejä: 95

LähetäLähetetty: 04.04.2006 09:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Amerikassa käyttävät airedalenterrieriä noutavana ja ylösajavana. Eikä sekään niin hirmuisen iso rotu ole. On meinaan alunperin rotu rakennettu nimenomaan tälläiseen käyttöön.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
elviira
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Syy 2005
Viestejä: 329

LähetäLähetetty: 04.04.2006 10:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Palatakseni Rastinsahin aikaisempaan kirjoitukseen

Rastinsahi kirjoitti:

Haluasin myös nähdä sen ihmisen, joka pitää kanalinnustusta oikein toimivalla spanielilla miellyttävänä. Toisin sanoen jos pidetään kiinni siitä, että koira pysyy siinä 25 metrin sektorilla, niin se on aivan !&%¤#"! rasittavaa hommaa. Eri asia on sitten jos koira hakee laajemmin ja osasta koiran nostoista saadaan lintu lentämään ampumahollille. Siinä tosin menetetään tuhottomasti paikkoja ja lopulta se on enemmän tuurinpeliä kuin koiran hyötykäyttöä.


Niin, milloin ja miten spanieli toimii oikein? Toimiiko se spanieliksi oikein silloin, kun se painattaa 100 lasissa sitä 25 metrin tiheää luovia maastosta riippumatta vai silloin, kun se osaa ITSE suhteuttaa hakunsa (maa-/ilmavainu, luovin tiheys, tempo) maaston ja riistatiheyden mukaan. Jotenkin minulla on käsitys, että spanielilla metsästäminen on muuttanut muotoaan näiden käyttölinjaisten tultua kuvioihin ja samalla siitä on kadotettu sitä monipuolisuutta, sillä en usko rodun kantakoirien toimineen samalla tavalla kuin nämä turbot. En halua mitenkään moittia turboahdettuja versioita spanieleista, sillä onhan niiden työskentely tosiaan komiaa katseltavaa, kun riistatiheys ja maastot on tuohon hakutyyliin sopivaa.

Itse suosin sopivat taipumukset omaavia näyttölinjaisia spanieleita juuri tuon hakutyylin vuoksi. Se tuo mielestäni hieman joustoa niin maaston kuin riistan suhteen ja kun koiraa oppii lukemaan ei sen aseenkaan tarvitse ihan kokoajan tanassa olla (sanon minä, joka en edes asetta kanna, vaan isäntä Laughing ). Tosi kyllä on, että spanielin kanssa metsästettäessä on ammuttava heti sen enempää miettimättä, mutta isäntä on ainakin kehunut, että se tuo mukavasti lisää haastetta peliin. Itse emme ole vielä päässeet ”pohjosen” kanalintumaastoja spanielilla testaan ja uskon ilman testiäkin, että seisojien hakutyylillä on siellä etunsa. Etelän riistalle ja etelän maisemiin (pellot saarekkeineen ja sarkaojineen, vesistöt rantoineen ja enemmän tai vähemmän peitteiset metsät) spanieli oli ainakin meille harkitsemisen arvoinen vaihtoehto, johon päädyimmekin tai siis minä päädyin Very Happy.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Koirat yleensä Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Sivu 3 Yht. 4

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com