OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Suunnon kompassit
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Repesorsa
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 9356
Paikkakunta: Sieltä

LähetäLähetetty: 02.04.2006 16:24    Viestin aihe: Suunnon kompassit Vastaa lainaamalla viestiä

Mikähän näissä suunnon kompasseissa on vikana, kun kaikkiin, mitä minä olen omistanut, on ilmestynyt tuollainen ilmakupla? Niitä on ollut vuosien varrella useampi kappale ja
Kuvassa oleva suunnon p-aska on uudempi, kuin vieressä oleva erämessuilta vitosella varalle ostettu halpiskompassi, joka on kokenut paljon enemmän reissuja.

Suunto on puolitoista vuotta vanha, lahjaksi saatu mukamas "laatukompassi". Eikä kuittia tietenkään ole. P-aska, mikä p-aska.
Näyttää olevan niin, että niinsanottu "kotimainen laatu" on pelkkää puhetta ja harhaa.




Varmaan arvaattekin, että seuraava kompassini on jotakin muuta merkkiä. Twisted Evil
_________________
I'm back!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Repesorsa
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 9356
Paikkakunta: Sieltä

LähetäLähetetty: 02.04.2006 16:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Surukseni huomasin, että sveisiläinen RECTA on nykyään osa suunto-konsernia.

"RECTA is ready to enter the third millennium. Many innovative projects are currently under development in close co-operation with the Suunto Group, of which RECTA is a part. The challenge of enhanced quality, new technology and innovation for a new generation of outdoor instruments is already being met by RECTA!"

http://www.recta.ch/e/index.html

Tuleekohan sieltä jo samanlaista epäkuranttia roinaa, kuin suunnoltakin?
_________________
I'm back!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
koilliskaira
***


Liittynyt: 17 Maa 2004
Viestejä: 1717
Paikkakunta: Ivalo

LähetäLähetetty: 02.04.2006 16:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Muutamia tuttuja on suunnistuspiireissä. Ja osa aika koviakin nimiä. Eivät ole juuri suunnon kompasseja käyttäneet. Ovat kuulemma ainakin hitaita. Yhdellä oli venäläinen kompassi ja näytti sen toimintaa. Oli aika vakuuttavaa kun pyöräytti kompassia niin nopeaa kuin pystyy niin viisari tuli mukana salamana. Eli ei jäänyt jälkeen. Suuntoja mitä itse olen räplännyt niin viisari etsii itseään aina hetken kun sitä pyörittää(silleen vaakasuunnassa jos jotenkin epäselvästi sen ilmaisin)

Joillakin on taas ollut sellaisia sormus tyyppisiä kompasseja myös käytössä. Eivät nekään tainneet olla Suunto-merkkisiä.

Itselläni on suunto. Toimeen olen sen kanssa tullut. Mutta todella hidas se on ja hiukankin vinossa niin viisari jumii. Jostain tarttis kunnon kompassi saada.
Kun tuota GPS laitetta en omista enkä käytä. Kartta ja kompassi se pitää miehen suunnassa Wink

Tuon ilmakuplan olen kyllä monesti suunnon kompasseissa havainnut. Ei nyt ole omaa käsillä niin ei näe onko siinäkin jo sellainen. Vanhassa kompassi oli, mutta se oli samalla myös toimimaton siinä vaiheessa kun kuplakin tuli. Halkes koko mulikka. Suunto sekin
_________________
Ne on saamamiehet ja pyytömiehet erikseen...


Viimeinen muokkaaja, koilliskaira pvm 02.04.2006 20:57, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
fc3199
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Jou 2004
Viestejä: 393

LähetäLähetetty: 02.04.2006 19:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Se venäläinen on ainakin minulla toiminut hyvin,ollut nyt suunnistuskäytössä 3 kesää.Käytän sitä "ulkona" keskimäärin kerran viikossa toukokuulta syyskuulle.
Metsästyskäytössä on 2 suuntoa,hitaita ne kyllä ovat,mutta ei sillä ole väliä jahtihommissa.Ilmakuplia niissä ei ole vaikka toinen on ostettu joskus 80 luvun alkupuolella.Toinen on samanlainen kuin tuo Repesorsan laittamassa kuvassa vasemmalla oleva.

Mielestäni tuo sormikompassi on puhtaasti kilpakäyttöön tarkoitettu vehje.En ainakaan minä kehtaa sellaista marjastuksessa ja metsästyksessä sormessani pitää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
koilliskaira
***


Liittynyt: 17 Maa 2004
Viestejä: 1717
Paikkakunta: Ivalo

LähetäLähetetty: 02.04.2006 20:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

fc3199 kirjoitti:


Mielestäni tuo sormikompassi on puhtaasti kilpakäyttöön tarkoitettu vehje.En ainakaan minä kehtaa sellaista marjastuksessa ja metsästyksessä sormessani pitää.


tuo on ihan totta. tuli vaan mieleen kun joskus ovat mulle kompassejaan esitelleet.
_________________
Ne on saamamiehet ja pyytömiehet erikseen...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Jontka
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 17 Elo 2005
Viestejä: 14

LähetäLähetetty: 04.04.2006 01:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minulla on kokemusta parista Suunnon ja yhdestä venäläisestä Moscow-kompassista. Valitettavasti on todettava, että venäläinen kompassi on parempi. Sen etuina on neulan nopeus ja tarkkuus, 5 vuoden takuu ja edullisempi hinta. Suunnon etuna ainoastaan kotimaisuus. Markkinoilla on vielä ruotsalainen Silva, mutta se on Suuntoakin kalliimpi.

Jahtireissuilla minulle välttää heliseväneulainen ja kuplan muodostava Suunto, sillä muuten se lojuisi tyhjän panttina. Jahtimaani tunnen riittävän hyvin, mutta esimerkiksi kaverini SA-Int -mallinen Suunto oli tehnyt Lapin kalakeikalla liki kymmenen asteen heittoa vasenmalle. Aika anteeksiantamatonta. Ei ollut tyttöystävä oikein tykännyt lisäkoukuista. Smile Suunnistuskeikoilla kourassa minulla on venakko ja sitä en vaihtaisi ainakaan Suuntoon vaikka maksettaisi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
koilliskaira
***


Liittynyt: 17 Maa 2004
Viestejä: 1717
Paikkakunta: Ivalo

LähetäLähetetty: 04.04.2006 11:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mistähän noita venäläisiä "laatu" kompasseja löytäisi?
_________________
Ne on saamamiehet ja pyytömiehet erikseen...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Jontka
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 17 Elo 2005
Viestejä: 14

LähetäLähetetty: 04.04.2006 12:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Googlettamalla "Aries sportswear" pääsee verkkokauppaan, josta muutama malli löytyy.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
fc3199
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Jou 2004
Viestejä: 393

LähetäLähetetty: 06.04.2006 21:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuo kymmenen asteen virhe johtunee jostain muusta syystä kuin kompassista.
Joissakin maastoissa saattaa kompassivirhettä esiintyä millä tahansa vehkeellä.Lisää virhettä voi aiheuttaa myös suuri ero karttapohjoisen ja neulapohjoisen välillä.Näissä nykyisissä kartoissa sitä ei ole taida aina olla merkittynä.

Toisaalta onhan se harhaan meneminenkin tapa testata tyttöystävän luonnetta. Cool
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JuRa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Syy 2004
Viestejä: 182
Paikkakunta: Pohjoinen perifeeria

LähetäLähetetty: 06.04.2006 21:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itselläni on myös ollut 2 suunnon kompassia joihin molempiin tulee ilmakupla. Olen huomannut jonkinmoisen syyn tuohon kuplan ilmestymiseen ja syy on se että kompassi on ollut normaalia käyttölämpötilaansa kuumemmassa ympäristössä esim: kämpässä vaatteita kuivatettaessa saunassa jolloin kompassi on jäänyt taskuun jolloin kuumassa olleessaan siihen syntyy ilmakupla kun taas kompassi tuodaan normaalilämpöiseen huoneeseen jossa se saa olla vaikka yön yli on tällöin syntynyt ilmakupla hävennyt taivaan tuuliin. Question
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vt
***


Liittynyt: 22 Syy 2005
Viestejä: 333

LähetäLähetetty: 06.04.2006 22:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minun Suuntoon tulee kupla pakkasella ja äsken kävin tarkistamassa, että ei sitä lämpimässä ole. Taitaa tuon nesteen (jotain alkoholia?) lämpölaajenemiskerroin olla niin suuri, että tulee kylmässä jonkinlainen tyhjiökupla?

Se on jo tosi kummalista, jos kupla tulee lämpimässä.

No hyvin tuolla on pärjännyt, kun ei paremmasta tiedä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tähtääjä
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 30 Mar 2005
Viestejä: 41
Paikkakunta: EP

LähetäLähetetty: 07.04.2006 16:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Meillä on myös paljon kompasseja ja taitaa vain yksi olla ilman kuplaa. Se on jokin vanha suunnistuskompassi. Pari vuotta sitten ostimme kalliin (n.50€) Suunto-kompassin. Vuoden päästä siinäkin oli kupla. Ja siis kaikissa se kupla on siellä aina.
Epäilen, että se muodostuu pakkasella, koska eihän noita suunnistajan kompasseja ole tarkoitettu talvikäyttöön. Taitaa hiihtosuunnistajille olla omat mallinsa jos heistä kukaan kompassia käyttää, kun eivät siihen ehdi vilkuilemaan. Smile
Marssikompassi hihnalla hian päällä taitaisi olla paras ratkaisu.
Ja kyllä muuten siitä kompassista on hyötyä GPS:nkin kanssa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tinurien Kirkkoherra
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Hei 2004
Viestejä: 2262

LähetäLähetetty: 07.04.2006 17:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itselläni hajosi viime syksyn jahtireissulla mitättömässä pakkasessa suhkot uusi, laadukas, suunto, tai ainakin hinnaltaan olisi voinut olettaa. Oli viimeinen Suunto mikä itselläni tulee olemaan.
_________________
...saadakseni lopettaa. Moron poro!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Repesorsa
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 9356
Paikkakunta: Sieltä

LähetäLähetetty: 07.04.2006 18:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minäpäs laitoin nuo molemmat kompassit yöksi pakastimeen hirvenlihojen päälle. Pakkasta sellaiset 20 astetta. Muuta ei ollut tuloksena, kuin suunnon kompassin kupla on nyt paljon suurempi. Tuo toinen kompassi ei ollut moksiskaan. Kompassin pohjassa lukee www.RXTX-TUOTE.fi Mistäköhän noita hommasivat?

Lähetin muuten suunnolle palautetta tuosta kompassista. Ja vielä piruuttani Suomen kielellä.
_________________
I'm back!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
eskimooo
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 14 Huh 2006
Viestejä: 7

LähetäLähetetty: 19.04.2006 15:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

älä vielä laita herneitä nenään, kannattaisi ensin kysyä ongelmasta eikä vain haukkua kaikissa laitteissa löytyy vikoja laadusta huolimatta.
omassa suunnon kompasissa on 5 vuoden takuu ja kokemuksesta tiedän että voivat jopa korjata/ antaa uuden ilman kuittia. tosin kaverillanin tuo ilma kupla katosi ihan itsestään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Sivu 1 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com