OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Pyy
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, ... 75, 76, 77  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
rusakkopoika
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 06 Hel 2006
Viestejä: 42

LähetäLähetetty: 23.04.2006 11:02    Viestin aihe: Moi Vastaa lainaamalla viestiä

Kävin tänä aamuna kokeilemassa pillitystä heräsin 5:30 ja lähin.
saatoin kuulla 2 kertaa pyytä mutta en ole 100% varma kun siellä oli kunnon konsertti, näin myös rusakon ja noin 50 vesilintua yhdellä pellolla jossa on vettä paljon. hanhikin lensi suoraan pään yli
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Maatiainen
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 24 Tam 2006
Viestejä: 32
Paikkakunta: Satakunta

LähetäLähetetty: 24.04.2006 14:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pyyt ovat lystikkäitä veijareita. Toiset niistä oikeinkin ovelia ja siksi niin haasteellisia. Itse olen pillitellyt pyitä 25 vuotta ja paljon upeita kokemuksia
on noilta reissuilta kertynyt. Itse enemmän kanalintumiehenä arvostan erittäin korkealle pyynpillityksen. Teerikukkojen houkuttelu ja huijaus suhautteluin ei ole lainkaan niin monipuolista, kuin urospyyn.
Vanhoja, entuudestaan tuttuja reviiripyitä yrittäessä tietää jo suurinpiirtein mitä odottaa, kun heittää "avausrepliikin" ilmoille. Mutta uusia tulokkaisiin tutustuessa voi vastassa olla ihan mitä vaan. On puheliasta porukkaa ja sitten jäyhempää ja jurompaa pyykukkoa. Osa pyrähtää suoralla hyökkäyksellä pillille, että on viedä lakin päästä, kun taas toiset pyrähtelevät tai hiipivät maata pitkin kaula pitkänä kuikuillen. Haastavimmat tapaukset kiertävät äänettömästi selän taakse ja jäävät sinne seuraamaan kuinka kauan ukko jaksaa reppujakkaran päällä istuskella.
Rusakkopojalla on hyva asenne ja sopivasti intoa, sillä ei tätä lajia sohvalta käsin opita. Kyllä luonto opettaa tikanpojan puuhun ja pyynpillittäjän saamamieheksi Smile
_________________
Metsästys on ihan mukavaa... ja kotiasiat on kunnossa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Silli.S
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Huh 2005
Viestejä: 856

LähetäLähetetty: 24.04.2006 19:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

...

Viimeinen muokkaaja, Silli.S pvm 03.06.2006 01:08, muokattu 2 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mehtämies92
***


Liittynyt: 02 Tam 2006
Viestejä: 443

LähetäLähetetty: 24.04.2006 21:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei meiän ukko(kohta 50) kuule enää edes pyypilliä sisällä! Että ei sillä ole ainakaan enään pyynpillityspuuhat syksyisin Sad

Hänen korvissaan kuulemma tinnittää koko ajan, kuulo on siis muutenkin kohtalaisen huono...
_________________
Sikamaisuus ei miestä pahenna.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
deadline
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Mar 2004
Viestejä: 2904

LähetäLähetetty: 25.04.2006 16:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse kuulin tuossa pitkästä aikaa hippiäisen, tai itseasiassa olen kuullut jo pari kertaa tässä lyhyen ajan sisällä. Että vielä on toivoa pyyn suhteen.

...Olen nimittäin havainnut, että kovalla tuulella tai muulla taustamekkalalla tahtoo pyyn huuto joskus kadota kuin pieru saharaan. Ainakaan siitä ei taho ottaa kirveelläkään selvää, että missä päin se huutaa. No, jaksaa vain odotella niin kyllä se kohta pyrähtää. Sitten sen voi suuntia paremmin...
_________________
"Hän oli mahtava metsämies Herran edessä"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
joukais1234
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 05 Huh 2006
Viestejä: 18

LähetäLähetetty: 25.04.2006 19:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kerronpa myös kokemukseni menneiltä vuosilta. No, olen saanutkin myöhemmin pyypaistiakin. En tuolloin.

Kaksi asetta mukana: haulikko ja WMR. Kävelin nuoressa metsässä kurun laidalla isompaa lintua jahtaamassa.

Kuulin vihellyksen. Vihelsin takaisin ilman pilliä ja tulihan sieltä vastaus.

Huomasin, että uros kurkkii muutaman kymmenen metrin päässä juurakolla istuen.

Minulla oli haulikko kädessä, mutta lintu oli niin hyvällä hollilla, että päätin vaihtaa pienariin.

Sehän oli virhe. Eihän se lintu siellä enää ollut. Meni pitkään ennenkuin tokka palasi hollille.

Mitä tästä voi oppia? Jos tulet sattumalta pyyn reviirille, ammu heti ja sillä mikä on kädessä. Pyy ei seiso kauaa samassa paikassa. Ota huomioon takamaasto.
JA
Ilman pilliäkin saa vastauksen.
Sekä
Merkkaa paikka muistiin! Tiedät reviirin seuraavalla kerralla!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
VeKaRa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Huh 2006
Viestejä: 152
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 05.05.2006 23:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kaksikymmentä vuotta pyynpillitystä takana (nimimerkistä huolimatta) ja olen sitä mieltä että pillitys on yksi mielenkiintoisimmista pyyntimuodoista. Pyyn liha on sitten vielä asia erikseen... ...onhan sitä lihaa melko vähän yhdessä pyyssä mutta parempaa en ihan heti keksi Exclamation

Minä olen pillittänyt Keski-Suomessa ja Pohjois-Pohjanmaalla tyyliin: "tii tii ti ti ti" ja kummassakin maakunnassa tyyli on purenut sekä mustalla että vaalealla leuan alusella varustettuihin pyihin... Viime syksynä viisi pyytä tuli ilmoitettua seuran sihteerille. Pillitysreissuja taisi olla kuusi siinä muun pyynnin lomassa.

Pyy voi tosiaan löytyä puun juurakosta tai oksalta pyrähdyksen jälkeen. Oksalla pyy "juoksee" mielellään ja piiloutuu taitavasti havupuun kätköön. Joskus on tullut ammuttua oksan kohtaan, jossa pyy varmasti on havun takana piilossa. Tosiasiassa pyy on ollut katsetta nopeampi ja vaihtanut paikkaa oksalla. Ovela lintu.

Joskus on katsottu toisiamme silmästä silmään, kun vale-pillittäjä on istunut havuttoman puun juurella. Siinä on sitten melko vaikea nostaa haulikkoa pyyn tietämättä, sekin on tosin joskus onnistunut.

Ja vielä varoituksen sana kaikille herkkämielisille: Tähän pyyntimuotoon voi jäädä koukkuun...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mehtämies92
***


Liittynyt: 02 Tam 2006
Viestejä: 443

LähetäLähetetty: 06.05.2006 12:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ehdottomasti mieleenpainuvin tapahtuma pyyjahdissa tuli viimesyksynä. Minulla oli remingtonin hanallinen täyssuppea putki käsissä, ja pillitin ojan vieressä. Viheltelin aikani, ja pyy tuli hollille. Olin kyykyssä, hilpaisin metrin päähän pienen kuusen viereen ja nousin seisomaan samalla nostaen haulikon ja vetämällä hanan vireeseen. Vihtavuoren 3,5mm puhui pyyn rintaan 5 haulia, jotka pölähtivät siististi lävitse. Ajattelin että perskules, nyt tuli jauhelihaa. Kun perkasin, huomasin että lihassa oli vain erittäin siistit reiät, jotka olivat vain hieman vertyneet.
Voi uskoa, että jännitti tuo nostokohta yhtä paljon kun se kun kuulee että metso pölähtää siivilleen yht'äkkiä vähän matkan päästä!
_________________
Sikamaisuus ei miestä pahenna.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
02Tuisku
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 27 Mar 2005
Viestejä: 84

LähetäLähetetty: 30.06.2006 19:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

olen nyt aikeissa lähteä tässä juku aamu pillittämään. En ole koskaan ennen pillittänyt pyytä. Siis en ammu. Pillitän vain.

Sain hyviä neuvoja asiasta kun luin tämän aiheen. Kiitokset teille keskusteluun osallistuneille.

Onko vielä jotain mitä pitäisi ottaa huomioon?

Esim. Miten valitsen paikan jos metsä on tuntematon?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MtJ
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tou 2004
Viestejä: 10001

LähetäLähetetty: 30.06.2006 21:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pyyt oleilevat sekametsässä tai kuusikoissa, vähän vaihdellen. Yksi parhaita nykyisiä paikkojani on sekametsärinne, joka päättyy vanhan pellon reunaan. Siinä sekametsän ja pellonreunan välissä kasvaa leppiä. Tämä on ollut jo useamman vuoden erinomainen pyypaikka. Itse sitä säästelenkin, enkä ammu siitä kuin korkeintaan kaksi pyytä syksyssä. Muut eivät paikalla ole pyytä metsästäneet, kuin joskus jonkun sattumapyyn. Se on vielä sen verran lähellä taloa, että laukaukset erottaisi kyllä.

Kun oikein hyvän pyypaikan löytää, se on mukava säästää ja jahdata pienpetojakin urakalla siitä lähistöltä. Jos puuta kaataa, kaataa varovasti ja ottaa harventamalla. Itse pidän ainakin siitä, että jossakin se pyy vielä viihtyy ja rinteessä olevia pyitä olen joka syksy nähnyt toistakymmentä samalla paikalla. Kukkopyitä olen tavannut samasta rinteestä viheltämästä 5kpl yhtä aikaa eri suunnista. Vaikuttaa siltä, että puolisalainen pyyrinteeni tulee vielä pysymään mukavana jahtipaikkana vuosikymmeniä.

Jaa niin mutta siitä otollisesta paikasta. Yleensä vaihteleva maasto, sellainen metsänraja, jossa esim. männikkö vaihtuu kuusikkoon tai lehtipuumetsä männiköksi. Kallioiden rinteet, männikkörinteet. Puhdas kuusikko ilman lehtimetsää ei taas sitten ole pyille mieleen. Suon laitamat, miksei itse suokin jos se ei ole puuton vaan kasvaa mäntyä.
_________________
Jos parturi ajaa parran vain niiltä, jotka eivät itse aja partaansa, ajaako hän silloin oman partansa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
02Tuisku
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 27 Mar 2005
Viestejä: 84

LähetäLähetetty: 30.06.2006 22:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

entä sellainen aukia metsän keskellä tai hakkuualueen reuna.

Entäpä voimalinjan alusta keskellä metsää?

Viihtyykö ne aukealla?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
susilauma
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Hel 2005
Viestejä: 136

LähetäLähetetty: 01.07.2006 00:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pyy vihaa aukeita paikkoja ja välttelee niitä viimeiseen asti. En ole kuin kerran nähnyt pyyn lentävän aukean yli ( 150m ) ja silloinkin piti useamman kerran hieraista silmiä ja käydä vielä varmistamassa asia, koska niin uskomattomalta se silloin tuntui ja tuntuu vieläkin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MtJ
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tou 2004
Viestejä: 10001

LähetäLähetetty: 01.07.2006 11:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Pyy vihaa aukeita paikkoja ja välttelee niitä viimeiseen asti.


Tämä pitää täysin paikkansa. Ainoat kerrat, jolloin olen nähnyt pyyn tulevan aukean läpi, ovat olleet kovan sumun aikaan. Pyy ylitti mm. 500 metriä leveän järven selän pilliin vihellettyä. Se alkoi näkyä vasta puolesta välistä selkää, olin todella ihmeissäni tästä. Teeri sen sijaan on aukeiden lintu nimenomaan - varsinkin hakkuuaukeat vetävät teeriparvia (tosin riippuu kasvillisuudesta, mitä aukon reunoilla on).
_________________
Jos parturi ajaa parran vain niiltä, jotka eivät itse aja partaansa, ajaako hän silloin oman partansa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
deadline
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Mar 2004
Viestejä: 2904

LähetäLähetetty: 01.07.2006 14:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ainakin hyvänä pyyvuonna pyyhyn voi törmätä melko monenlaisessa maastossa, mutta toki silloinkin varmimpia paikkoja ovat juuri tuollaiset sekametsiköt, hieman tiheämmät kohdat metsässä. Puronvarsivitikot ovat varmaan kaikkein varmimpia tapauksia.

Kun aikansa metsässä kulkee, niin sen oikean pyypaikan oppii näkemään oudostakin metsästä. Eri asia on sitten "omien" metsästysmaiden kanssa, siellähän ne varmat pyypaikat säilyy vuodesta toiseen.

Pari kertaa olen pyyn nähnyt aukon yli lentävän, mutta useimmiten se jää ahdistettunakin juromaan aukon laitaan eikä lähde lentämään yli. Siitä vaan haravoi katsetta puu puulta (ellei ole puu jo tiedossa) niin kyllä sen mytyn jostakin rungon vierestä huomaa. Siihen vain sitten haulia ja lintu reppuun.
_________________
"Hän oli mahtava metsämies Herran edessä"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mehta_mies
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Syy 2005
Viestejä: 1978
Paikkakunta: Nivala

LähetäLähetetty: 02.07.2006 18:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tänään piti töistä tullessa laittaa liinat kiinni mutkassa..mutkan takana nääs oli 6 pyyn poikasta ja emo..siitä ne sitten pyrähteli lentoon yksi kerrallaan..vinkeen näköstä kun sellanen mitättömän kokonen poikanen lähtee lentoon Smile
_________________
pikkupojista rusakoihin
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti MSN Messenger
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, ... 75, 76, 77  Seuraava
Sivu 2 Yht. 77

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com