OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Ketun ampumatilanne???
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jäniksen ja ketun metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Tikkamies
***


Liittynyt: 07 Maa 2004
Viestejä: 1703
Paikkakunta: Etelä-Suomi

LähetäLähetetty: 19.04.2006 22:25    Viestin aihe: Ketun ampumatilanne??? Vastaa lainaamalla viestiä

Minkälainen ampumatilanne on yleensä ollut ?? Metsästysmuoto ? Etäisyys ? Ase + patruuna ? Mielenkiintoista olisi tietää kuinka useasti joudutte paikkaamaan? Myös pummit ja niiden syyt kiinnnostavat ?
_________________
Eräelämä on oikeaa elämää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mikak.
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 28 Jou 2004
Viestejä: 43
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 20.04.2006 06:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No jokainen kerta on vähän erilainen..Monesti olen ketun ampunu jollekin metsässä sijaitsevalle junnulle tai traktoriuralle.Ainakin jos koira on ajotyyliltään nopea niin kettu käyttää paljon tällaisia uria.Kun passittelee juntuja niin kannattaa seistä siitä kymmenisen metriä metsän puolella.Kettu ei havaitse miestä ollenkaan vaan tarkkailee tullessaan vain sitä polkua.Siitä on sitte hyvä paukauttaa haulet kylkeen.Tuloksena yleensä välittömästi kuollut kettu, koska ampumamatka jää lyhyeksi.Haulikkona monesti rinnakaispiippuinen paikkali,joskus myös rihla tai 10.kal puolari.(10 kal. ainut vika,kettu katkeaa nyljettäessä jos ampumamatka lyhyt)
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RätsäKiller
***


Liittynyt: 19 Lok 2004
Viestejä: 502
Paikkakunta: oulainen

LähetäLähetetty: 20.04.2006 09:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Etäisyykset olen pyrkinyt pitämään lyhyinä, olen ampunut kaikki kettuni korkeintaan kymmeneen metriin. Joka kerralla olen käyttänyt pyssynä Benelli sbe:tä ja aina on myös ollut kasiysiä piipussa. Turha kait mainitakkaan, että joka ikinen kettu on jäänyt laakista ja kuollut heti, turhia kärsimättä. Yksikään niistä ei nimittäin ole ollut liikkeessä, joten hutia ei tule helposti. Pummia en ole koskaan ampunut kettuun.

Enkä muuten ole saanut kuin yhden ketun, tuli haaskalle ja ammuin sitä noin kymmeneen metriin. Kettu kuoli aikaslailla heti Smile .
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
mehtäneläin
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2006
Viestejä: 224

LähetäLähetetty: 20.04.2006 09:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tänä talvena kolme kettua jotka kaikki oli jalkanarussa.kaksi koirien haukusta.hyvinhän nuo kulee kun päähän ampuu trappipaukulla.ampumamatka noin 15 metriä kuolee heti eikä tee reikiä nahkaan paljoa ollenkaan.
jos noita tilanteita pummaa niin sitte kyllä voi syyttää paukkuja+asetta Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahnuspohja
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 08 Syy 2005
Viestejä: 79
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 20.04.2006 17:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kettu on sitkas ei kantsis ampuu yli 10 metrin. 2-3 millisii korkeintaan ja keskelle rintaa. Ei sitt liikkuvaan muistakaa
_________________
Ei se teille kuulu kuka soutaa!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
F.Scaramanga
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Syy 2004
Viestejä: 415

LähetäLähetetty: 20.04.2006 17:38    Viestin aihe: hyvä pojat Vastaa lainaamalla viestiä

"Etäisyykset olen pyrkinyt pitämään lyhyinä, olen ampunut kaikki kettuni korkeintaan kymmeneen metriin. Joka kerralla olen käyttänyt pyssynä Benelli sbe:tä ja aina on myös ollut kasiysiä piipussa. Turha kait mainitakkaan, että joka ikinen kettu on jäänyt laakista ja kuollut heti, turhia kärsimättä. Yksikään niistä ei nimittäin ole ollut liikkeessä, joten hutia ei tule helposti. Pummia en ole koskaan ampunut kettuun.

Enkä muuten ole saanut kuin yhden ketun, tuli haaskalle ja ammuin sitä noin kymmeneen metriin. Kettu kuoli aikaslailla heti "

Onko tämä miten järkevästi kirjoitettu, ellei ole jotakin pilaa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kettu
***


Liittynyt: 13 Huh 2004
Viestejä: 6328
Paikkakunta: Avohakkuu

LähetäLähetetty: 20.04.2006 17:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pojat alkoi peeloilemaan pillun puutteessa. Se on sitä kevättä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Yahoo Messenger
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16672
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 20.04.2006 17:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

suurin osa kal 30-06 kiväärillä pellolle(haaskalle), matkojen vaihdellessa 10m-280m. yleensä pimeässä tai hämärässä. 80% ketuista ammuttu 1. laukakselle, luotina kokovaippa, hirvikelpoinen puolivaippa tai varmint-luoti. pakoetäisyydet 0-150m osuman jälkeen, kokovaipalla siipeilee helposti jonkin matkaa ja varmintilla ei olenkaan. osumaprosentti toisella tai useammalla laukauksella korkeintaan 20-30%. ohilaukaukset johtuneet joko liiasta pimeydestä(aika ennen kunnon kiikaria) ampujasta(useimmiten niin) ja ainakin 2 eri kertaa aseesta/patruunasta. sanottakoon sen verran että yksikään kettu ei ole jäänyt haavoitettuna metsään.(en laske haavoittuneeksi sellaista josta ampumapaikalle jää vain karvoja mutta ei verta) eli siinämielessä kivääri on haulikkoa parempi.
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RätsäKiller
***


Liittynyt: 19 Lok 2004
Viestejä: 502
Paikkakunta: oulainen

LähetäLähetetty: 20.04.2006 17:57    Viestin aihe: Re: hyvä pojat Vastaa lainaamalla viestiä

F.Scaramanga kirjoitti:
Onko tämä miten järkevästi kirjoitettu, ellei ole jotakin pilaa?


Pilaa ja ei pilaa.

Olen ampunut kaikki (yhden) kettuni juuri nuin kuin tuossa sanotaan. Ajattelin, että kaikki sen nyt tajuaa, vaan ei näköjään. Taisi olla aika sekavasti kirjoitettu.

Ja ketulla lipsahti heti eroottisemmalle puolelle tämä juttu, taitaa kiima-aika lähestyä Wink .
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Kettu
***


Liittynyt: 13 Huh 2004
Viestejä: 6328
Paikkakunta: Avohakkuu

LähetäLähetetty: 20.04.2006 18:03    Viestin aihe: Re: hyvä pojat Vastaa lainaamalla viestiä

RätsäKiller kirjoitti:
F.Scaramanga kirjoitti:
Onko tämä miten järkevästi kirjoitettu, ellei ole jotakin pilaa?


Pilaa ja ei pilaa.

Olen ampunut kaikki (yhden) kettuni juuri nuin kuin tuossa sanotaan. Ajattelin, että kaikki sen nyt tajuaa, vaan ei näköjään. Taisi olla aika sekavasti kirjoitettu.

Ja ketulla lipsahti heti eroottisemmalle puolelle tämä juttu, taitaa kiima-aika lähestyä Wink .

Peelo.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Yahoo Messenger
Kettu
***


Liittynyt: 13 Huh 2004
Viestejä: 6328
Paikkakunta: Avohakkuu

LähetäLähetetty: 20.04.2006 18:11    Viestin aihe: Re: Ketun ampumatilanne??? Vastaa lainaamalla viestiä

Tikkamies kirjoitti:
Minkälainen ampumatilanne on yleensä ollut ?? Metsästysmuoto ? Etäisyys ? Ase + patruuna ? Mielenkiintoista olisi tietää kuinka useasti joudutte paikkaamaan? Myös pummit ja niiden syyt kiinnnostavat ?

Kytiksellä yleensä. 50-100 m. .222 rem, lapua 3,6 g softpoint sekä .22 WMR ja Winchester powerpoint. Paikkauksen tarvetta ei ole ollut kuin kerran, kun kettu lähti vitomaan huonosta osumasta. Onneksi oli koira (kunnioitettu olkoon hänen sielunsa ja olkoon päällänsä oleva multa kevyttä ja pehmeää) mukana ja saatiin ketsu eräksi. Pummin syy oli liian alas mennyt osuma. Eli minä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Yahoo Messenger
Tikkamies
***


Liittynyt: 07 Maa 2004
Viestejä: 1703
Paikkakunta: Etelä-Suomi

LähetäLähetetty: 20.04.2006 18:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse olen ampunut kaikki pitkäjalkaisen ajurin ajosta tai luolasta pakenevaan elukkaan. Paikkaamaaan\ varmistamaan epämääräisessä tilanteessa olen joutunut aika useastikkin. Noin viiteenkymmeneen ajokettuun olen käyttänyt arviolta 70 paukkua ja aina ei ole tilanne selvinnut kahdella paukulla. Metsään jääneitä haavakoita 1kpl ja lisäksi 3 pummia. Paras pummi minusta riippumattomista syistä noin 30-40 metriä ketun yli. Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Nopea koira on pitänyt tilanteen noin hyvänä . Minään ihmeellisenä riitatilanneampujana en itseäni pidä. Epämääräisessä tilanteessa paikkaan epäröimättä kuten myös pidempään holliin. Suoraan poispäin menevää kettua pidän vaikeinpana tilanteena haulikolla ammuttaessa. Haulikoko on ollut muuten 2.5mm- 4.5mm . Yleensä .3.25-3.8mm . Matkat 0-64 metriä noin askelmitoilla mitattuna. Pisin holli oli matkanarviointi virhe .
_________________
Eräelämä on oikeaa elämää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pykälämaakari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 03 Hel 2005
Viestejä: 173
Paikkakunta: Uusimaa

LähetäLähetetty: 21.04.2006 10:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Neljä kettua ja kaikki haulikolla. Kolme näistä koiran ajosta ja yksi ladon alta terrierillä liikkeelle tuupattu. Kolmen osalta ampumamatkat 25-40 metriä, mutta yhtä ammuin 60 metriin. Tiesin matkan "ylipitkäksi", mutta oli pakko koittaa kun olin keskellä aukkoa kolmemetrisessä tornissa. Pakomatkaa tuolle pitkälle ammutulle tuli 100 metriä. Kaikki ketut, joita olen ampunut ovat kuolleet. Haulikoko pääasiassa 3,5-4 mm.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Paavo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Hei 2004
Viestejä: 2855

LähetäLähetetty: 21.04.2006 13:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jotenkin otti silmiin tuo vametin " en laske haavoittuneeksi sellaista ota josta ampumapaikalla jää vain karvoja mutta ei verta". Kuinka moni muu tuomitsee haavakon samoilla perustein terveeksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Remington Model 700
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Hei 2004
Viestejä: 1167
Paikkakunta: Iitti

LähetäLähetetty: 21.04.2006 13:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos karvoja on tippunut niin olettaisin että sitä kuitenkin on sattunut. Mutta jos ampuu kiväärillä jollain herkästi levähtävällä kuulalla niin silloin voisi miettiä että se on vain raapaissut elukkaa ja karvat tippunut, koska herkällä kuulalla jos se lisahtaa niin aivan varmasti silloin tulisi myös verta. Ainakin haulikolla ammuttaessa jos on karvoja niin varmasti on ainakin nahan alla haulia ja se ei varmasti tunnu mukavalta.

Yhteenveto = jos eläimestä on tippunut siihen kuuluvia aines osia Very Happy verta karvoja varvas ym. niin eläin on haavakko.
_________________
En rakasta ihmistä vähemmän,
vaan luotoa enemmän.
- George Cordon
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jäniksen ja ketun metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava
Sivu 1 Yht. 8

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com