OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Esimerkkejä koirien pidosta
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Koirat yleensä
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
9.3x622
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2004
Viestejä: 16693

LähetäLähetetty: 27.05.2006 15:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Huonoa koiranpitoa on myös se, että koira pidetään niin vanhaksi, ettei se jaksa kunnolla enää omin voimin liikkua. On todella pahaa katsottavaa, kun koira kävelee parimetriä ja huilaa minuutti tolkulla, pää on painuksissa, jalat tutisevat ja taas koira "kävelee" parimetriä. Tälläinen koiran omistaja on erittäin itsekäs tai sitten niin helvetin tyhmä, että ei tajua koiran kärsivän. Oma koirani ei ole tasaarvoinen perheenjäsen ja ei mene ohi ihmisen koskaan. Koira on hoidettu hyvin, saa liikuntaa pitkien lenkkien muodossa, se ruokitaan hyvin, sitä huomioidaan, sen kanssa seurustellaan, eli sillä on hyvät oltavat. Sen pää on hyvässä kunnossa, kun sen ei tarvitse olla meille laumanjohtajana, johon sitä ei ole edes luotu ihmisten keskuudessa. On hyvä, että kasvattajat ovat tarkkoja siinä, että kenelle koiran luovuttavat, mutta itse en ainakaan ala itseäni heille ylistämään ja takuumiehiä etsimään, oman hyvyyteni todistamiseksi. Jos se ei riitä, että kun olen heidän kanssa tekemisissä ja he eivät pysty siitä päättelemään olenko sopiva vai en, niin silloin kauppoja ei tarvitse tehdä.
_________________
Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Oskari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2004
Viestejä: 4223

LähetäLähetetty: 27.05.2006 16:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

[quote="sarol"]
Oskari kirjoittelee muutenkin olemattomia:

"Aika paljon on noissa kauppakirjoissakin ylilyöntejä kun vaaditaan ostajaa käymään näyttelyissä, kokeissa jne. Oikeudessa moiset paperit ei päde vaikka nimet alla onkin, kohtuus se pitää asiassa olla"

Joillakin on ihmeellinen käsitys siitä, että kun sovitaan jotakin, niin siitä ei tarvitse pitää kiinni, vaan vedotaan heti kohtuuttomuuteen. Siitä on lähdettävä, että sopimus pitää, ja sen, jolta sopimuksessa jotakin vaaditaan, on jo ennen sopimuksen allekirjoittamista mietittävä, pystyykö hän sopimuksen pitämään.
- myyjä asettaa kauppakirjaan kirjallisen lisäehdon vaikkapa seuraavasti: Ostaja sitoutuu viemään koiran sen täytettyä 2 vuotta x paikkakunnalla pidettävään koiranäyttelyyn ja y paikkakunnalla pidettäviin ajokokeisiin, jonne myyjä hankkii tarvittavat palkintotuomarit"

- ostajalle kerrotaan kaupantekotilaisuudessa, mitä kyseisen kauppakirjan ehdon noudattaminen käytännössä merkitsee ja hänen huomiotaan kiinnitetään erityisesti siihen, että hänen tulee itse harkita, onko vaaditun ehdon noudattaminen hänen kannaltaan kohtuullista

- mikäli ostaja tulee siihen lopputulokseen, että ehto ei ole kohtuuton eli hän pystyy ilman kohtuuttomia vaikeuksia viemään koiran kerran näyttelyyn ja kokeeseen voidaan kauppakirja allekirjoittaa

- jos ostaja on sitä mieltä, ettei hän kykene noudattamaan vaadittua ehtoa, ei kauppaa synny

Siltä varalta, että myöhemmin tulee ehdosta taikka jostakin muusta kaupantekoon liittyvästä kinaa, on hyvä olla kaksi - mielellään esteetöntä - todistajaa, jotka kirjoittavat nimensä todistajiksi kauppakirjaan.

Saa olla kohtalainen fakiiri, joka hommaa alioikeudesta päätöksen, jonka mukaan kyseisenlainen kauppakirjan ehto on kohtuuton ja siten pätemätön. Pahin moka, minkä ostaja voi kauppakirjan ehdon kohtuuttomuutta koskevassa riidassa tehdä, on ilmoittaa, että piti ehtoa jo alunperin kohtuuttomana kannaltaan, mutta teki sittenkin kaupan.[/quote]

Juuri tälläisillä kaupoilla on hyvä vedättää ostajaa joka vaikkapa ekaa koiraa on ostamassa ja haluaa juuri sen ehdoilla ei ole väliä ja suostuu tietämättään kaikkeen mitä myyjä suoltaa.
Onko kohtuullista että sijoituskoiralla tehdään 3.t pennut ennen omistuksen vaihtumista jos se kirjataan sopimukseen, valmiissa kaavakkeessa on 1 pentue.
Samahan se on jos myy auton ja sopii että elokuussa myyjällä oikeus tehdä sillä 1000km lomamatka, eikö niin ja todistajien eli kaupanvahvistajien nimet alle.
Kun kaupankohde on ostettu / myyty (kasvattajalla korvaus perinnöllisiin vikoihin) niin eihän siihen enään mitään velvollisuuksia kuulu kuten lonkkakuvaus tms, ostajahan omistaa silloin koiran ja tekee ja touhuaa sen kanssa mitä haluaa.
Aika harva kasvattajakaan haluaa takaisinpäin rahaa liikuttaa jos vikaa on vaan selitetään kaikkea mahdollista huonosta tuurista jne.
Esim sovittu näyttely ja pennun ostaja on kipeä eikä pääse tilaisuuteen niin sitten myyjä vaatii menemään jonnekkin muualle kun on sopimus jne. nehän on kohtuuttomia rasitteita.
Onhan sellaisiakin sopimuksia jossa myyjälle jää jalostuoikeus, aika hassua kun toisen omistuksessa olevalla "tavaralla" joka on hänen nimissään myyjällä on oikeuksia, tälläisiä kasvattajia kannattaa vältellä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kkssu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Hel 2006
Viestejä: 724

LähetäLähetetty: 27.05.2006 16:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No eipä tarvi itelläkää ruveta kaupoille myyjän kans, jolla on jäläki vaateita. Jos minä ostan itelle koiran, ei siitä oo tarkotus muokata myyjän mieleistä, vaan minulle mieleinen. Nämä on taas niitä kasvattajan markkina arvon kohotus kiemuroita. Yritetään pakottaa muutki siihen ralliin, mihin on ite höyrähtäny. En keksi mitää muuta syytä näyttely tai koe pakolle, vaan ku että saahaan jäläkeläislista paremman näköseksi, ja sitä kautta bisnekset luistamaan paremmin. Koiran hyvinvointiin kauppakirja ehtoilla ei oo mitään yhteyttä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
sarol
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Maa 2004
Viestejä: 114

LähetäLähetetty: 27.05.2006 16:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kkssu kirjoitti:
No eipä tarvi itelläkää ruveta kaupoille myyjän kans, jolla on jäläki vaateita.


Tässähän se idea juuri onkin: pennun kauppa on aina sopimus kahden osapuolen - myyjän ja ostajan - välillä, ja jos ehdot eivät ostajaa miellytä, niin voi katsella pennun muualta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
sarol
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Maa 2004
Viestejä: 114

LähetäLähetetty: 27.05.2006 16:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oskari kirjoitti:
Juuri tälläisillä kaupoilla on hyvä vedättää ostajaa joka vaikkapa ekaa koiraa on ostamassa ja haluaa juuri sen ehdoilla ei ole väliä ja suostuu tietämättään kaikkeen mitä myyjä suoltaa
- - -
Esim sovittu näyttely ja pennun ostaja on kipeä eikä pääse tilaisuuteen niin sitten myyjä vaatii menemään jonnekkin muualle kun on sopimus jne. nehän on kohtuuttomia rasitteita.
Onhan sellaisiakin sopimuksia jossa myyjälle jää jalostuoikeus, aika hassua kun toisen omistuksessa olevalla "tavaralla" joka on hänen nimissään myyjällä on oikeuksia, tälläisiä kasvattajia kannattaa vältellä.


Kun ostajalle kerrotaan kaupantekotilaisuudessa, mitä kyseisen kauppakirjan ehdon noudattaminen käytännössä merkitsee ja hänen huomiotaan kiinnitetään erityisesti siihen, että hänen tulee itse harkita, onko vaaditun ehdon noudattaminen hänen kannaltaan kohtuullista, niin ei myöhemmin kannata ainakaan vedota siihen, että "ehdoilla ei ole väliä ja suostuu tietämättään kaikkeen mitä myyjä suoltaa" - eihän siinä ostaja tee muuta kuin itsensä täysin naurunalaiseksi: mihin muuhunkaan tällaisen henkilön allekirjoittamaan sopimukseen voi sitten enää luottaa?

Jos lisäehdoksi sovitaan esim. että ostaja sitoutuu viemään koiran sen täytettyä 2 vuotta x paikkakunnalla pidettävään koiranäyttelyyn ja y paikkakunnalla pidettäviin ajokokeisiin, jonne myyjä hankkii tarvittavat palkintotuomarit, niin eihän siinä ostajan sairastuminen mitään vaikuta: hänhän voi itse päättää, mihin näyttelyyn ja kokeeseen koiran vie sen täytettyä kaksi vuotta - vieköön silloin, kun on itse terve.

Jalostusoikeuden pidättäminen ei ole mitenkään kummallista saati hassua eikä voi millään tavoin haitata koiran ostajaa, mikäli sopimusehto laaditaan huolellisesti ja kummankin osapuolen edut huomioonottaen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Chili
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Tou 2004
Viestejä: 144
Paikkakunta: Joensuu

LähetäLähetetty: 27.05.2006 18:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En usko, että kasvattajat haluavat ainoastaan siksi kasvattejaan näyttelyihin/kokeisiin, että haluavat nostaa omaa imagoaan. Jos ajatellaan, että koetulokset kertovat edes jotain koiran käyttöominaisuuksista, eikö ole pitkän linjan jalostustyön kannalta aika merkittävää nähdä, millaisia käyttökoiria kasvateista tulee? Useampi tälläkin palstalla kirjoittelevista vaatii koiran vanhemmilta koetuloksia. Mistä niitä tulee, jos koiria ei kokeissa käytetä?

Näyttelyitä en itse niinkään arvosta, mutta varsinkin ei-käyttökoiran kohdalla luonteen ja terveyden lisäksi rakenteen, koon, värin ym. kai soisi olevan jokseenkin rodunomainen ja hyvä. Koiran ulkoisia ominaisuuksia voi punnita näyttelyssä. Siksi ei minusta ole lainkaan kummallista, että kasvattaja toivoo kasvattiensa käyvän näyttelyissä tai kokeissa. Eri asia on sitten se, kannattaako ketään velvoittaa kauppakirjan lisäehdoilla tähän. Omalla kohdallani olen asian ratkaissut niin, että suosittelen lämpimästi kokeita ja miksei myös näyttelyitä ja yritän järjestää kimppakyytejä tai sitten koetilaisuuksia kohtuullisen välimatkan päähän. Jos joku ei ehdottomasti halua koe/näyttelykäyntejä, se on ok. Käyttökoiranhan minä heille myyn, en näyttely/koekoiraa.

Mutta ei kai kaikkea vastuuta voi kasvattajankaan niskaan kaataa? Kyllä aikuisen ihmisen pitäisi osata harkita, ovatko kasvattajan ehdot kohtuuttomia täyttää. Löytyy varmasti myös kasvattajia, jotka myyvät mielellään koiran "vain" käyttöön tai seurakoiraksi rodusta riippuen, ilman vaatimuksia näyttelykäynneistä ym. Usein vain tuntuu, että on niin hirveä kiire saada koira että mikä tahansa sopivan rotuinen käy, eikä ehtoja mietitä sen enempää. Sitten jälkikäteen itketään kun kasvattaja vaatii sitä ja tätä, vaikka asiasta on selvästi sovittu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Oskari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2004
Viestejä: 4223

LähetäLähetetty: 27.05.2006 20:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Asiaan aloin kirjoittelemaan sen takia kun oli kova puhe että ilman suosituksia ei koiraa myydä, aika teennäistä kun niitä suosituksiahan voi pyytää kenen vaan antamaan.
Meikäläsellä tuttuja niin palveluskoirapuolen tuomareissa kun metsästyskoe tuomareissa mutta mitä ne jonkun puheet todellisuudessa takaa mitenkä joku henkilö koiraa kohtelee, kouluttaa ja pitää?
Omistusesineen (tässä tapausessa koiran) omistajahan päättää mitä sille tekee, voihan tuollaisen sopimuksen kiertää vaikkapa "myymällä" koiran siksi aikaa kunnes vaatimusaika menee täyteen ja "ostaa" sitten takaisin.
Olishan siihen kauppakirjaan kiva kirjoittaa pykälä että 2v iässä koira kokeisiin ja jos ei pelaa niin kasvattaja lunastaa sen takaisin kun on ruusukkeita jo koepalkintoja vanhemmilla ja ostajalla 2.n tuomarin kirjalliset suositukset ja todistetusti osaava koluttaja...
Suosituksen ja toiveet toki ymmärrän, varsinkin käyttökoiria olisi hyvä nähdä kokeissa ja saada koirista ja koirien pelaavuudesta tietoa mutta on monia metsästyskoiran kasvattajiakin jotka eivät ole omia koiriaan kokeissa käyttäneet.
Kyllähän kauppatavaran ostaja hinnan maksettuaan saa päätää mitä sille tekee ja mitä ei.
Onhan monet vuorotöissä ja keikkahommissa, aina ei etukäteen tiedä missä ja milloin on töissä, hankalaakin toteuttaa kasvattajan vaatimuksia.
Aika hyvin sana kulkee noista oikeasti pelaavista koirista ja kuten jo sanottu niin pentujakin kysellään jo monasti ennen astutusta, monet käyttökoiraa haluavat eivät näyttelytuloksilla tee mitään tai niitä arvosta.
Itse jos käyttökoiraa haen en ole valmis serteistä ja ruusukkeista mitä vanhemmilla on maksamaan.
Jos koirasta taas tulee toimiva niin monet käyvät kokeissa sen kanssa kun itsellä on aikaa ja koira on valmis, varsinkin jos jalostuskäyttöön sitä haluavat.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tilpe
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 29 Hei 2004
Viestejä: 27

LähetäLähetetty: 29.05.2006 10:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuon "sopimuksen kierron" voi estää pidättämällä etuosto-oikeuden myyjällä, jos koirasta syystä tai toisesta joudutaan luopumaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Oskari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2004
Viestejä: 4223

LähetäLähetetty: 29.05.2006 11:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onko kuinka laillinen sellainen etuosto-oikeus?
Eikö pennun ostaja ole omistaja rahan maksettuaan ja hänellä on oikeus päättää kenelle myy,koska ja mihin hintaan?
Tietysti on hyvä jos ostaa pennun ja vuoden iässä ei osoita pelaamiseen tarvittavaa halua / kykyä niin ostaja saa rahansa pois kasvattajalta kun palautaa koiran.
Siis onko asiasta esim oikeuden päätös joskus, vai onko se vaan oletus ja tapa joita jotkut kasvattajat kirjaavat papereihin?
Pennun omistajahan voi sanoa saavansa paremman hinnan joltain toiselta ostajalta jne.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Susihukka-seisoja
Vieras





LähetäLähetetty: 29.05.2006 12:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

[quote="Oskari"]Mutta ilman rautalankaa voisit valaista lisää tuota väitettä:

"Pienet on piirit, ja monta kivantuntuista ihmistä on jäänyt ilman pentua kun on vaan osannut pitää varansa. Ei tarvitse kaukaakaan hakea kun löytää näitä ihmeellisiä koiradiilereitä, ja nimenomaan metsästyskoiraporukoista."[/quote]

Juu, eli kyse on siitä kuinka vähän tänäpäivänä voi luottaa ihmisen allekirjoituksen merkitykseen, ja yleensäkään suulliseen sopimukseen. Jos minulla on myytävänä hyvä koira, ja sitä jokuu tulee ostattelemaan, toki toivon että koiraa käytetään kokeissa ja näyttelyissä jotta saadaan jotain virallista tietoa siitä kuinka oma kasvatustyöni on onnistunut. Sitätähän tässä vaan ihmettelemään aloin että miksi kukaan epärehellinen sitten väen vängällä haluaa sitten ostaa minulta juuri tätä koiraa, joka on joitain satoja euroja kalliimpi kuin ne "hyvinajavista vanhemmista, ei rek."-pennut. Rolling Eyes

Ja tämä pitää nyt ihan korostaa: minulle niitä "suosituksia" voivat antaa ainoastaan minulle tutut koiraihmiset, sellaiset jotka nauttivat kunnioitusta ja luottamusta piireissä. Jos yhtään tällaista suosittelijaa ei löydy ostajalle, joka voi todeta että kyseinen henkilö hoitaa koiransa kunnolla, vaatii tämä hiukan parempaa tutustumista. Joskus voi mennä metsään pahastikin arvioissaan, niin minä kuin te muutkin. Liikaa on koiria huonolla pidolla, ja siitä saamme suurelta osin syyttää ihmisiä jotka myyvät penuja ihan kenelle sattuu. Itse en tähän syyllisty, en nyt, enkä toivottavasti ikinä edes vahingossa, vaikka kuinka joku yrittääkin heti alkaa haukkumaan erilaisilla nimityksillä.

Leimatkaa minut toki joksikin fifi-ihmiseksi ja mitä kaikkea muuta mukavaa tästä viestiketjusta nyt löytyykään, mutta minun koirakaupat luulisi olevan täysin oma asiani, se että ku*ipäisille koiranpieksäjille ei meiltä yhtään koiraa lähde.

Ja metsästyskoiraporukoiden kritisoinnista sen verran että verrattaen palvelus- ja seurakoirapuolelle ei voi sanoa että suurin osa harrastusten mätämunista löytyisi fifipuolelta.

Tästä asiasta voisi tapella maailman tappiin saakka, omaa kantaani tukee ainoastaan nähdyt ja koetut asiat, niin omissa harrastuspiireissä kuin tuolla eläinsuojelutyön puolella. Omalta osaltani voin vain vaikuttaa siten että en tietoisesti tee virheratkaisuja vaan pyrin minimoimaan ne.

Kuten Oskarikin sanoi, useat psykopaatitkin vaikuttavat ihanilta ihmisiltä. Wink


Pyritäänkö muuten jättämään tästä topicista toisia loukkaavat / ylikriittiset / asiattomat kommentit väliin. Näistä asioista kun ei pitäisi koskaan tunteella puhua.
Takaisin alkuun
Oskari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2004
Viestejä: 4223

LähetäLähetetty: 29.05.2006 15:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

[quote="Susihukka-seisoja"][quote="Oskari"]
Juu, eli kyse on siitä kuinka vähän tänäpäivänä voi luottaa ihmisen allekirjoituksen merkitykseen, ja yleensäkään suulliseen sopimukseen. Jos minulla on myytävänä hyvä koira, ja sitä jokuu tulee ostattelemaan, toki toivon että koiraa käytetään kokeissa ja näyttelyissä jotta saadaan jotain virallista tietoa siitä kuinka oma kasvatustyöni on onnistunut. Sitätähän tässä vaan ihmettelemään aloin että miksi kukaan epärehellinen sitten väen vängällä haluaa sitten ostaa minulta juuri tätä koiraa, joka on joitain satoja euroja kalliimpi kuin ne "hyvinajavista vanhemmista, ei rek."-pennut. Rolling Eyes

Ja tämä pitää nyt ihan korostaa: minulle niitä "suosituksia" voivat antaa ainoastaan minulle tutut koiraihmiset, sellaiset jotka nauttivat kunnioitusta ja luottamusta piireissä. Jos yhtään tällaista suosittelijaa ei löydy ostajalle, joka voi todeta että kyseinen henkilö hoitaa koiransa kunnolla, vaatii tämä hiukan parempaa tutustumista. Joskus voi mennä metsään pahastikin arvioissaan, niin minä kuin te muutkin. Liikaa on koiria huonolla pidolla, ja siitä saamme suurelta osin syyttää ihmisiä jotka myyvät penuja ihan kenelle sattuu. Itse en tähän syyllisty, en nyt, enkä toivottavasti ikinä edes vahingossa, vaikka kuinka joku yrittääkin heti alkaa haukkumaan erilaisilla nimityksillä.

Leimatkaa minut toki joksikin fifi-ihmiseksi ja mitä kaikkea muuta mukavaa tästä viestiketjusta nyt löytyykään, mutta minun koirakaupat luulisi olevan täysin oma asiani, se että ku*ipäisille koiranpieksäjille ei meiltä yhtään koiraa lähde.

Ja metsästyskoiraporukoiden kritisoinnista sen verran että verrattaen palvelus- ja seurakoirapuolelle ei voi sanoa että suurin osa harrastusten mätämunista löytyisi fifipuolelta.
[/quote]

Hetkonen, miksi koiran pitää olle ei rek? Rekisterissähän on mettäkoiriakin kokeissa käyviä ja käymättömiä.
Koiraa pidetään ainakin meillä hyvin, kokeissa hieman käynyt ja ainakaan itsellä ei Kuopion suunnalla olisi tuttua suunnittelijaa ja tuskinmpa kovin monella muullakaan, toki en pentua ole ostamassakaan sinulta.
Koiranpieksijät eivät tarvi edes ei rek olevaa koiraa.
Arvostan ja ymmärän että kasvattaja TOIVOO ja SUOSII että pentua koeksissa käytettäisiin, näin olen itsekkin pennun ostajille esittänyt, aisian juuri niinkui pitääkin mutta eriävä mielipide lähti kirjatusta VAATIMUKSESTA kauppakirjassa, josko siitäkin on oikeuden ennakkopäätös että se on laillinen niin hyväksyn sen kyllä.
Mihinkä nämä harrastusten mätämunat sitten luokitellan?
Tiedän itsekkin mets puolelta sellaisia jotka myyvät koiriaan pelkillä puheilla ja se on törkeää.
On myös sellaisia jotka mets koiria "jalostaessa" eivät kiinnitä toimivuuteen huomiota.
Sitten on sellaisia jotka vaan käyytävät koiriaan näyttelyssä, pidetään "kenneliä" kerrostalossa ja isoja koiria 3.kin kpl!!!(ei mets koiria)
Sitten on sellaisia jotka käyvät vaan näyttelyssä ja sijoituksessa kymmenkunta koiraa ja pentua pukkaa jatkuvalla syötöllä.(eei mets koiria)
On myös niitä jotka vaan metsästävät koirillaan ja pentuja on maks 2-3v välein ja jalostuskumppani on todettu toimivaksi.
Palveluskoirapuolella tutuilla 1-2 koiraa maks kun ei aikaa useammalle oikein piisaa ja pentuja harvoin.
Tietysti vaan pisaroita meressä mutta ainakin sellainen kuva jäänyt itselle että enemmän pentuja tehtailevat ja koiria sijoittavat juuri nämä sanomasi "fifi-ihmiset"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Susihukka-seisoja
Vieras





LähetäLähetetty: 29.05.2006 15:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Meillä ei ole muita kuin ihan rehellisiä metsästyskoiria, joita tosin näyttelyissäkin minun tulee omaksi ilokseni käytettyä. Ostajalta en vaadi enkä pakota tekemään muuta kuin että miellyttävät minua itseäni, nimenomaan suhtautumisellaan /käytöksellään koiria kohtaan. On todella hienoa jos saan nämä henkilöt innostumaan koe- ja näyttelytoiminnasta antamalla heille siihen sopivat edellytykset, eli koiran joka tähän soveltuu, sekä rohkaisemalla kokeilemaan, ei kiristäen kuitenkaan. Ja eikähän siitä haittaa ole jos ostajalla on jo aikaisempaa kokemusta koiraharrastuksesta, päinvastoin. Innokkaalle harrastajalle on kiva myydä kun tietää vielä mitä on myymässä.

Fifipiireistä tulisi ottaa mallia sen suhteen että siellä pidetään aika paljon tiivistä yhteyttä kasvattajiin, jolloin tiedetään kuulumiset ja ilmenevät ongelmat. Metsästyskoirapuolella rekut valitettavan usein myydään kauppatavarana eteenpäin ja yhteydenpito loppuu siihen kun rahat on kourassa. Toivottavasti jatkossa tähän tulisi parannuksia. Smile
Takaisin alkuun
iisla
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Huh 2005
Viestejä: 112

LähetäLähetetty: 30.05.2006 11:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

meikä taitaa olla sitten teidän mielestä ihan takareikä-tilanteessa, mulla on nimittäin sijoituskoira, jonka elämää kasvattaja saa sanella vielä melkein 3 vuotta. Alunperin ei kyl ollu tarkoitus sijoitukseen mitään ottaa mutta kun kasvattaja vaikutti todella mukavalta ja koirassakaan ei mitään vikaa löytynyt.
Ollaan tultu ihan mielettömän hyvin toimeen, kasvattajapariskunnan isäntä antaa hyviä vinkkejä metsästyskoulutukseen ja emäntä on tutustuttanut näyttelyiden ihmeelliseen maailmaan. tosin hän ei ole mikään näyttelyfanaatikko, joka olisi joka viikonloppu koiraa kuskaamassa toiselle puolelle Suomea...
koira on siis jo rodultaankin sellainen, että pärjää metsällä ja näyttelyissä, ei ole erikseen kumpaankaan jalostettu. kasvattajatkin on mun kanssa samoilla linjoilla, että koiraa pitää käyttää sekä metsällä että näyttelyissä. sen takia en valinnut sellaista kasvattajaa, joka käy vain näyttelyissä.
ja koska en aiemmin lintukoirien kanssa ole ollut tekemisissä niin olen ylenmäärin kiitollinen saamastani tiedosta ja avusta. koira hakee jo dummyt järvestä ja tuskin maltan odottaa, että alkais sorsajahti. kesäkuussa aletaan harjoittelemaan hurtan kanssa jäljestämistä kasvattajien opastuksella. jos mulle tulee jotain kysyttävää esim ruokinnasta, koulutuksesta tai koiran terveydestä niin eipä tartte miettiä kenelle soittaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Susihukka-seisoja
Vieras





LähetäLähetetty: 30.05.2006 11:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No niin, eli tässäpä Iisla toimiikin hyvänä esimerkkinä siitä miten homma menee kun molemmat tietää mitä tekee. Molempiparempi siis. Very Happy
Takaisin alkuun
Oskari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2004
Viestejä: 4223

LähetäLähetetty: 30.05.2006 14:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onhan noita sijoituksiakin fiksuja kunhan paperiin kirjataan esim että 4v ikään mennessä tehdään nartuulle pennut ja jos ei tehdä tai kun pennun on tehty koiran omistus vaihtuu.
Kavattaja jos on reilu niin tottahan toki hän neuvoo ja opastaa parhaansa mukaan.
Se vaan kun joillain on noita koiria todella useita sijoitettuna ja pentuja tehdään koko ajan ja monasti pitää saada 2-3 pentuetta / sijoituskoira ennen kuin koiran omistus vaihtuu, alkaa olemaan rahapussin jalostusta.
Monasti ei ole edes väliä toimiiko koira tai ei jne.
Itse pyrkinyt myymään pennut metsästäviin koteihin ja vaikeahan sitä tilannetta on kontrolloida jälkikäteen kun mitäkin koirallaan harrastaa ,aina olen neuvonut kun on kysytty ja itsekkin soitellut perään kuulumisia.
Harvemminhan sitä ketään kehuu ja soittaa usein että taas oltiin metällä ja koira pelasi, mitäs sitä turhia omakehuja toitottamaan.
Nykyinen pentu sellaiselta kasvattajalta jolla nime ja taitoa, mestystä näyttely ja koepuolellla, valkkasi tarkkaan ostajat jne.
Puhelimeen vaan ei vastaa kun neuvoja olisin kysellyt, yhteydenpito loppui kun rahat sai, jotenka se siitä valinnasta ja hyvyydestä...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Koirat yleensä Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Sivu 3 Yht. 4

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com