OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Vaimentimen mitoittaminen

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Hiljaisuus
Vieras





LähetäLähetetty: 07.06.2004 19:09    Viestin aihe: Vaimentimen mitoittaminen Vastaa lainaamalla viestiä

Siispä pulmaksi on tullut kuinka suuri vaimentimen sisähalkaisijan sekä pituuden tulisi olla, jos haetaan optimaalista vaimennustehoa, ja kyseessä olisi ns. kiintovaimennettu ase kaliiperissa .22lr. Onko aina mitä isompi = parempi? Kuinka suuri hyöty on suuresta etukammiosta, jos sen antaisi ulottua piipun ympärillä pidemmänkin matkaa taaksepäin?

Entäpä miten useita haittalevyjä sen sisään kannattaisi tunkea, ja kuinka tiheään? Onkohan kukaan palstaa seuraavista kokeillut haittalevyjen materiaalina ohutta kumia (hiukan ylisuuret kumiläpäthän taipuisivat sopivasti sisään asennettaessa, ja tekisivät paine/ääniansoja)? Mitenkä lyhyeksi varsinainen piippu olisi järkevää pätkäistä tuollaisen tötterön ollessa kyseessä? Ilmeisesti jonnekin 300mm tienoille? Eiköhän nuo kysymykset riitä hetkeksi Very Happy
Takaisin alkuun
Vieras






LähetäLähetetty: 07.06.2004 22:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vastaukset kysymyksiisi lienevät ns. "liikesalaisuuksia". Ei kai noihin ole mitään ainoaa oikeaa vastausta tai laskentakaavaa. Esim. eri valmistajat tekevät (yllättäen) erilaisia teknisiä ratkaisuja omien testiensä pohjalta. Toiset toimii paremmin kuin toiset. Parhaissa vaimentimissa erot lienevät kuitenkin aika pieniä.

Vaan enhän minä mistään mitään tiedä Smile
Takaisin alkuun
JP_
Vieras





LähetäLähetetty: 07.06.2004 22:54    Viestin aihe: Re: Vaimentimen mitoittaminen Vastaa lainaamalla viestiä

Hiljaisuus kirjoitti:
Siispä pulmaksi on tullut kuinka suuri vaimentimen sisähalkaisijan sekä pituuden tulisi olla, jos haetaan optimaalista vaimennustehoa, ja kyseessä olisi ns. kiintovaimennettu ase kaliiperissa .22lr. Onko aina mitä isompi = parempi? Kuinka suuri hyöty on suuresta etukammiosta, jos sen antaisi ulottua piipun ympärillä pidemmänkin matkaa taaksepäin?

Entäpä miten useita haittalevyjä sen sisään kannattaisi tunkea, ja kuinka tiheään? Onkohan kukaan palstaa seuraavista kokeillut haittalevyjen materiaalina ohutta kumia (hiukan ylisuuret kumiläpäthän taipuisivat sopivasti sisään asennettaessa, ja tekisivät paine/ääniansoja)? Mitenkä lyhyeksi varsinainen piippu olisi järkevää pätkäistä tuollaisen tötterön ollessa kyseessä? Ilmeisesti jonnekin 300mm tienoille? Eiköhän nuo kysymykset riitä hetkeksi Very Happy


Isompi (tilavampi) on parempi. Sikäli tilavasta etukammiosta piipun ympärillä on hyötyä. Mitä paremmat sisuskalut (haitat) sen pienempi vaimennin voidaan tehdä, mutta jossakin tulee raja vastaan.

Kumiläppiä on käytetty hyvällä menestyksellä, mutta ainakin "läpiammuttavat" vaikuttavat tarkkuuteen. Paras tulos saadaan mahdollisimman pienireikäisillä haitoilla, mutta se asettaa vaatimuksia mittatarkkuuden suhteen, eli reikien on oltava tarkkaan piipunreiän keskilinjassa.

Piipun lyhentäminen on lähinnä makuasia. Jos haluat sillä lähtönopeuteen vaikuttaa (eli alentaa nopeutta alisooniseksi nk. normaalipaukuin), rihlatun osuuden tulee olla selvästi alle 300 mm. Vaimennustehoon on itse asiassa pidempi piippu parempi, koska piippuosa itsessään jo toimii "vaimenninkammiona" kun ammutaan alisoonisilla.
Takaisin alkuun
Heska
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 1578

LähetäLähetetty: 08.06.2004 01:26    Viestin aihe: Re: Vaimentimen mitoittaminen Vastaa lainaamalla viestiä

Hiljaisuus kirjoitti:
Onkohan kukaan palstaa seuraavista kokeillut haittalevyjen materiaalina ohutta kumia (hiukan ylisuuret kumiläpäthän taipuisivat sopivasti sisään asennettaessa, ja tekisivät paine/ääniansoja)?


Tarkoitatko tuolla sitä että kumiläpät liikkuisivat ruutikaasun voimasta ja tappaisivat virtausnopeutta? Eivät kerkiä reagoida ennenkuin on jo paineet pihalla.

Tuo vaimentimen mitoitus on aikamoista salatiedettä, jossa tee-se-itse-miehen (ja ilmeisesti 'ammattilaisenkin') paras (jollei ainoa?) keino on yritys ja erehdys. Aikaa ja tupakkia palaa varmasti reippaasti ennenkuin sopiva konstruktio sopivalle patruunalle, piipunpituudelle, laipoille, materiaaleille jne. löytyy. Onnea matkaan. Very Happy

Ehkäpä kaikkea ei kannata kokeilla itse, vaan ottaa mallia valmiista ratkaisuista jos suinkin mahdollista. Jotain vinkkejä saat alan kirjallisuudesta, parhaasta päästä lienevät Alan Paulson:in "Silencer History and Performance" sarjan kirjat. Tällä hetkellä kaksi osaa ilmestynyt, kolmatta odotellaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
ap
Vieras





LähetäLähetetty: 11.06.2004 20:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Omalta kohin olen tuon ajatellu, että luoti pitää lähteä piipusta alle äänen nopeuen? Joten voi tulla ongelmia tuon lähtönopeuen kanssa, jos piippu pätkästään juuri luodin suurimman nopeuen alueelta poikki ( juuri se n. 300-400mm), että joko pitkä tai pätkä, mutta ei siitä kovimman vauhin kohilta??

Äänärin tekisin irrotettavaksi, aivan puhtaanapito hommien vuoksi(joten piippu väh. 450mm).

Kun kyseessä on 22lr, sekä valmiiksi alisooniset lähöt, niin ei se kummoista tötteröä päähänsä kaipaa, että pelkkä napsahus kuuluu??

Alumiinistä olen kuoret tehny ja muovista haittalevyt. Paisuntatilaa alkuun, sekä haittalevyjä loppuun.

Optimista ei tietoa(mutta tilavuus/haittalevyjen määrä näyttelee kyllä tärkeää osaa)??
Takaisin alkuun
ap
Vieras





LähetäLähetetty: 11.06.2004 20:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Omalta kohin olen tuon ajatellu, että luoti pitää lähteä piipusta alle äänen nopeuen? Joten voi tulla ongelmia tuon lähtönopeuen kanssa, jos piippu pätkästään juuri luodin suurimman nopeuen alueelta poikki ( juuri se n. 300-400mm), että joko pitkä tai pätkä, mutta ei siitä kovimman vauhin kohilta??

Äänärin tekisin irrotettavaksi, aivan puhtaanapito hommien vuoksi(joten piippu väh. 450mm).

Kun kyseessä on 22lr, sekä valmiiksi alisooniset lähöt, niin ei se kummoista tötteröä päähänsä kaipaa, että pelkkä napsahus kuuluu??

Alumiinistä olen kuoret tehny ja muovista haittalevyt. Paisuntatilaa alkuun, sekä haittalevyjä loppuun.

Optimista ei tietoa(mutta tilavuus/haittalevyjen määrä näyttelee kyllä tärkeää osaa)??
Takaisin alkuun
ap
Vieras





LähetäLähetetty: 11.06.2004 20:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Omalta kohin olen tuon ajatellu, että luoti pitää lähteä piipusta alle äänen nopeuen? Joten voi tulla ongelmia tuon lähtönopeuen kanssa, jos piippu pätkästään juuri luodin suurimman nopeuen alueelta poikki ( juuri se n. 300-400mm), että joko pitkä tai pätkä, mutta ei siitä kovimman vauhin kohilta??

Äänärin tekisin irrotettavaksi, aivan puhtaanapito hommien vuoksi(joten piippu väh. 450mm).

Kun kyseessä on 22lr, sekä valmiiksi alisooniset lähöt, niin ei se kummoista tötteröä päähänsä kaipaa, että pelkkä napsahus kuuluu??

Alumiinistä olen kuoret tehny ja muovista haittalevyt. Paisuntatilaa alkuun, sekä haittalevyjä loppuun.

Optimista ei tietoa(mutta tilavuus/haittalevyjen määrä näyttelee kyllä tärkeää osaa)??
Takaisin alkuun
ap
Vieras





LähetäLähetetty: 11.06.2004 20:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Omalta kohin olen tuon ajatellu, että luoti pitää lähteä piipusta alle äänen nopeuen? Joten voi tulla ongelmia tuon lähtönopeuen kanssa, jos piippu pätkästään juuri luodin suurimman nopeuen alueelta poikki ( juuri se n. 300-400mm), että joko pitkä tai pätkä, mutta ei siitä kovimman vauhin kohilta??

Äänärin tekisin irrotettavaksi, aivan puhtaanapito hommien vuoksi(joten piippu väh. 450mm).

Kun kyseessä on 22lr, sekä valmiiksi alisooniset lähöt, niin ei se kummoista tötteröä päähänsä kaipaa, että pelkkä napsahus kuuluu??

Alumiinistä olen kuoret tehny ja muovista haittalevyt. Paisuntatilaa alkuun, sekä haittalevyjä loppuun.

Optimista ei tietoa(mutta tilavuus/haittalevyjen määrä näyttelee kyllä tärkeää osaa)??
Takaisin alkuun
ap
Vieras





LähetäLähetetty: 11.06.2004 20:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad Tämä tietokone EI ole meikäläistä varten, Kyllä tässä nyt joku !&%¤#"! Evil or Very Mad Evil or Very Mad
Takaisin alkuun
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com