OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Rosvopaisti

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Keskustelua riistaruuista
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
saikka
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Syy 2005
Viestejä: 2237

LähetäLähetetty: 14.06.2006 20:52    Viestin aihe: Rosvopaisti Vastaa lainaamalla viestiä

Enpä tiedä ,onko jo jossain kyseinen ohje.... mutta antakkee mulle hyvä rosvopaisti ohje.... jos vaikka juhannuksena sellaista tekisi .
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Karhukoira
Vieras





LähetäLähetetty: 14.06.2006 20:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos paistia on n. 4 kg...raakasti tunti per kilo

- Puolimetrinen kuoppa...mielellään soramaahan
- pohjalle tehdään pesä/uuni kivistä....pohjaa ja laitoja
- nuotio kiville, poltetaan 4-5 tuntia
- palavat puut pois, hiillos jätetään kivien päälle
- liha folioon, sanomalehteen, kastellaan vedessä
- liha kiville
- hiekkaa päälle (tai jos kiviä reilusti niin kuumia kiviä)
- peitellään hiekalla
- nuotio päälle, poltetaan taas n. 4 tuntia
- nostetaan ja nautitaan
Takaisin alkuun
Vilperi
***


Liittynyt: 22 Elo 2005
Viestejä: 10580
Paikkakunta: Espoo/Kangasala

LähetäLähetetty: 14.06.2006 21:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Noitahan löytyy vähän joka puolelta! Wink Tässä yksi monista:marinoi lihat pari vuorokautta aikaisemmin,ota lihat lämpiämään samana aamuna jos meinaat iltapäivällä aloittaa paistamisen,Kaiva n.50cm syvä kuoppa ja vuoraa se kivillä(jos on savea saatavilla,niin sitä voi käyttää laastina)polta nuotiota n.2-3 tuntia ja kun hiillos alkaa loppua laita alumiinifolioon tiukasti käärityt lihat sinne pohjalle(kana/katiskaverkko olisi hyvä lisäke niiden pakettien ympärille)ja nuotion umpäriltä ne maat takasin kuoppaan ja odottamaan3-5 tuntia.Bon Appetit!
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tursas
***


Liittynyt: 06 Syy 2004
Viestejä: 2643

LähetäLähetetty: 14.06.2006 22:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kuukkeli tarjoaa rosvopaisti-haulla ihan ensimmäiseksi linkin kuvasarjaan.
Tuo hiekka on varmasti aivan A&O. Kerran on jäänyt paisti savimaassa raa'aksi.
Bon Appetit!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
nikulainen



Liittynyt: 17 Hei 2006
Viestejä: 5
Paikkakunta: etelä-lappi

LähetäLähetetty: 22.07.2006 07:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kerran laitettiin naapurin ukon kanssa koppeloa rosvopaistina ja hyvää tuli!
-poltettiin nuotiota pari tuntia pienessä montussa(hiekkamaa)
-siirrettiin hiilet sivuun ja folioon sipulin, voin ja suolan kanssa kääritty lintu montun pohjalle
-reunoilta kuumaa hiekkaa paketin päälle ja sitten hiillokset takaisin päälle
varmuuden vuoksi poltettiin vielä pientä tulta pari tuntia.
hyvää tuli!
nuotiossa kuumennetut kivet on myös hyviä laittaa montun pohjalle, sitten vain paketin päälle hiekkaa ja hiillokset niin avot!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
issee
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 10 Tou 2005
Viestejä: 53

LähetäLähetetty: 15.03.2008 01:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse olen tehnyt rosvopaistia seuraavasti: Kaivettu monttu (syvyyttä n. 70-100 cm, riippuen paistin koosta, maaperästä ja kaivajan viitseliäisyydestä) vuorataan kivillä. Olen poltellut isolle paistille, esim. sian selälle jolla pituutta ehkä 50-70 cm, ensin noin 6 tuntia kovalla liekillä.
Lämmityksen aikana voi lämmittäjäkin ottaa lämmikettä tai sitten huurteista, mistä vain tykkää tai mitä sitten keli vaatii.. Lihan olen poikkeuksetta paketoinut seuraavasti: leivinpaperia 5-6 kerrosta, foliota 5-6 kerrosta, kuivaa sanomalehteä useita kerroksia, märkää sanomalehteä useita kerroksia ja lopuksi kanaverkkoa tai rautalankaa pitämään paketti kasassa ja helpottamaan ylösnostoa. Karkeasti sanottuna; olen pitänyt paketoinnilla sitä linjaa, että kun alkuperäisen paistin koko on paketoinnin seurauksena noin kaksinkertaistunut, niin paketti on sopiva. Paketin olen heittänyt monttuun, kunhan ensin hiillos on kaivettu otsatukan, kulmakarvojen ja kuplivan otsan kustannuksella montun vierelle (kannattaa kaivaa tasanne montun viereen).. Paketti monttuun ja hiilet vain suoraan päälle, maata en ole tässä vaiheessa käyttänyt, mutta tuskin siitä haittaakaan on. Sitten olen pitänyt tulta montun päällä vielä noin 6 tuntia suurelle paistille. Tämän jälkeen paisti on ollut valmista syötäväksi. Kuuden tunnin loppulämmityksen jälkeen tulen pidon olen lopettanut. Jos isoja paisteja on ollut useampia, olen jättänyt osan vielä yön yli monttuun.. Eivät ole palaneet, vaan muuttuneet suussa sulavaksi ylikypsäksi ja juuri sopivan suolaiseksi "dagen efterin" aamupalaksi nautittuna esim ruisleivän ja aidon voin kanssa. Tällä reseptillä olen paistellut esim 6-7kg:n joulukinkkuja, joista ensin olen sahannut potkan pois paketoinnin helpottamiseksi.
Riistalihan kanssa olen yleensä paketoinut samaan pukettiin siansivua, pekonia tai jotain muuta rasvaisempaa, ettei paisti pääse kuivumaan.. Lisäksi ohuen veitsen kanssa voi tuikkia reikiä lihaan ja tunkea esim. valkosipulin kynsiä lihan sisään.. Myös neljään osaan halkaistut sipulit, porkkanat, lantut ja nauriit olen paketoinut samaan pakettiin lihojen kanssa.. Maun mukaan olen lisännyt yleensä vain suolaa ja joskus pippuria samaan pakettiin. Rehut muhivat samassa paketissa lihan kanssa suussasulavaksi lisäkkeeksi, enkä ole yleensä enää muuta tarvinnut (jääkylmien snapsien ja jälkiruokaviskin lisäksi)..
Tällä ohjeella varmasti tallaan joidenkin tiettyjen koulukuntien edustajien varpaille, mutta ainakin omalla kohdalla nämä ohjeet oavat toimineet ja ne on hyväksi koetut.. Kyseisellä reseptillä rosvopaistia on valmistettu luokkakokouksessa, lukemattomia kertoja juhannuksena, ystäväpiirissä , syntymäpäivillä yms.. Ainoa epäonnistuminen on sattunut kun koitettiin montun lämmittämisessä oikoa ja lämmittää suurella liekillä nopeasti (n. 1-1,5 h).. Ei onnannut ja paisti piti kypsentää loppuun uunissa ( Sad ) itsetunnon tippuessa kuin Henry Saaren housut.. Otimme opiksemme..
Hyvää paistin valmistusta kaikille, on meinaan viimeisen päälle mukavaa hommaa!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Service-75
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Jou 2004
Viestejä: 201
Paikkakunta: Alkaa P:llä,loppuu a:lla

LähetäLähetetty: 15.03.2008 09:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Näitä ohjeita on varmaan niin monta kuin kokkiaki.

Itse olen paistamiseen käyttänyt aikaa 12-14h paistin ollessa 3-5kg
Monttu on ollut n.70cm syvä siis valmiiksi vuorattuna kivillä.mm takasta jääneitä vuolukiviä
Ekaa kertaa kun tein niin monttu oli n.40cm,silloin paisti paloi,tosin en tuo jälkeen ole enää pitänyt valkiaa kun paisti on montussa.

Eli montun lämmitystä 4-6h sitten paisti montussa hiekalla peiteltynä n.8h,eikä nuotiota enää päällä

Paisti on ensin kinkkupussissa,sitten märkää sanomalehtiä reilusti,ja vielä folio päälle. Vielä kun lisää tuohon kanaverkon päälle ja siihen rautalankaviritys maan päälle niin ei tarvi paistia kaivaa kokonaan vaan lopuksi nostaa vain rautalangasta ylös.
Tuos vaihees on ittekki ollu jo niin muusiis että olis varmaan tullu lapiolla puhkaistua koko paketti...
_________________
Eat right,stay fit,die anyway!!!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Keskustelua riistaruuista Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com