OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kaikella kunnioituksella metsästäjiä kohtaan, mutta...
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Kettu
***


Liittynyt: 13 Huh 2004
Viestejä: 6328
Paikkakunta: Avohakkuu

LähetäLähetetty: 02.07.2006 00:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Repesorsa kirjoitti:
Kettu kirjoitti:
Häh? Meinaatko airtexia? Mulla menossa jo toinen kierros kyseisiä vaatteita.


Sainhan sut tunnustamaan air-texin käytön. Laughing Mutta kyllä sä mun lempparijalkineita, eli kumppareita olet soimannut joskus.

Laughing

No en ole, koska muita saappaita en ole koskaan käyttänytkään. Sitäpaitsi olen aiemminkin tunnustanut käyttäväni airtexiä. Onkohan olemassa Anonyymit Airtexit ryhmää?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Yahoo Messenger
Repesorsa
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 9356
Paikkakunta: Sieltä

LähetäLähetetty: 02.07.2006 01:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kettu kirjoitti:
Sitäpaitsi olen aiemminkin tunnustanut käyttäväni airtexiä.

Tuon saat kyllä kaivaa esiin tästä foorumista!

Cool
_________________
I'm back!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tinurien Kirkkoherra
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Hei 2004
Viestejä: 2262

LähetäLähetetty: 02.07.2006 10:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En viitsi avata uutta topiikkia, anteeksi jos sotken. Metsästysseura toimintaa katselen tässä Lounais-Suomessa pohjoisemman ihmisen silmin. Metsästysseura A on hyvin perinteinen seura, jossa toiminta kulkee niin kuin se on kulkenut vuosikymmenet, hirviporukka on pääelin ja jäsenien ikäjakauma 50-60 vuoden välissä. Tämä on heti semmoinen resepti, että vaarassa on koko eteläisemmän Suomen metsästysharrastus. Ensinnäkin, ihmiset ja etenkin nuoret, kaupungistuvat eli vieraantuvat luonnosta. Tämä johtaa yhä kaukaisempaan ajatteluun luonnon käytöstä. Lisäksi seurojen mailla harjoitettavaa riistanhoitoa suorittavat vain ne muutamat ihmiset, omine mielenkiinnon kohteineen. Suurin osa jäsenistöstä on välinpitämätöntä, laiskaa "flanellipaitaa". Päätöksen teossa kurssin suuntaavat suurimmat maanomistajat. Yleisesti toiminta keskittyy niihin samoihin mielikuvituksittomiin ajattelumalleihin, kuin kaksikymmentä vuotta sitten.
Ne toimivat silloin, eivät enää.
Mitä sitten tulisi, minun mielestäni tehdä?
Luoda valikoiva mutta uudistava pääsykoe/keino päästä seuran jäseneksi ikään, sukupuoleen, ehkä jopa asuinpaikkaan katsomatta. Avattava toiminta medialle ja koko ihmisyhteisölle. Pyrittävä uuteen, monipuoliseen ja välttämättömään toimintaan seurassa, velvoittamalla kaikki(niin nuoret kuin vanhatkin jäsenet) suorittamaan tätä tehtävää. Luotava yhteistyötä luonnossa muutenkin kuin metsästäen liikkuvien järjestöjen kesken.
Lyhykäisesti sanottuna, tulevaisuudessa on pyrittävä laatujäseniin ja ulospäin suuntautuvaan meininkiin. Kolkot, laiskuri hirviseurat tappavat itse itsensä ja muun metsästyksen. Mielipiteitä?
_________________
...saadakseni lopettaa. Moron poro!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Kettu
***


Liittynyt: 13 Huh 2004
Viestejä: 6328
Paikkakunta: Avohakkuu

LähetäLähetetty: 02.07.2006 11:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Repesorsa kirjoitti:
Kettu kirjoitti:
Sitäpaitsi olen aiemminkin tunnustanut käyttäväni airtexiä.

Tuon saat kyllä kaivaa esiin tästä foorumista!

Cool

Ajattelit varmaan, että se olisi ollut suuren vaivan vaativa homma, johon yllytettynä olisin ollut hiljaa esim. koko viikon? Laughing No, häpeäkseni täytyy tunnustaa, että olen mennyt tätä älyteksiä kehumaankin. Toisaalta flanelli on jäänyt kehumatta. Tehdään se nyt: Isoäitini osti minulle nuoruudessani aina flanellisia ruutupaitoja ja pakotti käyttämäänkin niitä ja tämä johti siihen, että jouduin naimisiin jo 22 vuotiaana. Siksi käytän airtexiä Sad .
------------------
Kettu
***
Lähetetty: 06.08.2004 16:35 Viestin aihe:

Itellä muuten tuo airtexi. Ja kun olen helvetillinen hikoaja niin hyvässä kuin huonossakin kunnossa niin täytyy sanoa, että kyllä se airtexi toimii. Kunhan pidän alusvaatteina niitä keinokuituisia kerrastoja. Muijalla on erittäin kalliit goret ja kun pidin kerran sen takkia (hartioista vähän tiukka) niin en nyt ihan äkikseltään eroja löytänyt.

-------------------
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Yahoo Messenger
Kettu
***


Liittynyt: 13 Huh 2004
Viestejä: 6328
Paikkakunta: Avohakkuu

LähetäLähetetty: 02.07.2006 12:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tinurien Kirkkoherra kirjoitti:
Avattava toiminta medialle ja koko ihmisyhteisölle. Pyrittävä uuteen, monipuoliseen ja välttämättömään toimintaan seurassa, velvoittamalla kaikki(niin nuoret kuin vanhatkin jäsenet) suorittamaan tätä tehtävää. Luotava yhteistyötä luonnossa muutenkin kuin metsästäen liikkuvien järjestöjen kesken.
Lyhykäisesti sanottuna, tulevaisuudessa on pyrittävä laatujäseniin ja ulospäin suuntautuvaan meininkiin. Kolkot, laiskuri hirviseurat tappavat itse itsensä ja muun metsästyksen. Mielipiteitä?

Asiaa. Tämähän on ihan topikin mukainen aihe, joten älä nyt anteeksi ala pyytelemään. Muistettava kuitenkin on se, että tämä muutos voi tapahtua seurojen sisällä. Uudet jäsenet useimmiten vasta ovat tuomassa muutoksia, joten uusia jäseniä ottamattomat seurat eivät lähde muuttumaan. Itseään ruokkiva kierre? Ihmisen ikähän ei pohjimmiltaan ole positiivisen muutoksen este tai tae. Itsekin olen ollut huomaavinani tämän "vain hirvelle" tahkoamisen tappavan tai ainakin hyydyttävän kaiken hauskan ja kevyen pienriistastelun sun muut harrastukset (esim. ampumaharrastus). Nyt onneksi seurassamme on uusia jäseniä, jotka ovat kiinnostuneet vähän muustakin kuin pelkästään hirvien perässä tarpomisesta (huom. hirvenmetsästys on mielestäni ihan ok, kunhan se ei vie koko metsästyskautta fyysisesti ja henkisesti).
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Yahoo Messenger
jg
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Mar 2005
Viestejä: 790

LähetäLähetetty: 02.07.2006 13:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kuhna kirjoitti:
Lainaus:
Harvempi maanomistaja jättää kokonaan vuokraamatta. Hirvestys ainakin. Sopimukset ovat tehty toistaiseksi, ettei aina tarvi käydä uusimassa. Kiistojen ydin on juuri maataomistavien metsästäjien keskuudessa.

Tämä on tietysti totta. Sen takia pärstäkertoimella on suuri vaikutus asioihin. Ja kun maalla ollaan, niin naapurien väliset kiistat juontaa parhaimmillaan monta sukupolvea taaksepäin. Näiden asioiden kanssa on vain opittava elämään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jg
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Mar 2005
Viestejä: 790

LähetäLähetetty: 02.07.2006 13:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

[quote="jg"]kuhna kirjoitti:
Lainaus:
Harvempi maanomistaja jättää kokonaan vuokraamatta. Hirvestys ainakin. Sopimukset ovat tehty toistaiseksi, ettei aina tarvi käydä uusimassa. Kiistojen ydin on juuri maataomistavien metsästäjien keskuudessa.

Tämä on tietysti totta. Sen takia pärstäkertoimella on suuri vaikutus asioihin. Ja kun maalla ollaan, niin naapurien väliset kiistat juontaa parhaimmillaan monta sukupolvea taaksepäin. Näiden asioiden kanssa on vain opittava elämään.

Koska metsästysoikeudella ei ole suurtakaan taloudellista merkitystä metsän muuhun tuottoon nähden, täytyy maanvuokrauksen ja seuratoiminnan perustua muihin asioihin.[/quote]
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Repesorsa
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 9356
Paikkakunta: Sieltä

LähetäLähetetty: 02.07.2006 14:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kettu kirjoitti:
Isoäitini osti minulle nuoruudessani aina flanellisia ruutupaitoja ja pakotti käyttämäänkin niitä ja tämä johti siihen, että jouduin naimisiin jo 22 vuotiaana. Siksi käytän airtexiä Sad .


Laughing
_________________
I'm back!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kuhna
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Lok 2004
Viestejä: 2871

LähetäLähetetty: 03.07.2006 00:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Seuroissa konservatiivisyys ja perinteet on ehdoton "in". Kaikki pitää tehdä niin kuin ennenkin, koska se on rakennettu ja naamioitu perinteeksi ydinjoukon etuja silmällä piäen.
Harmillista vain juuri tämä toiminta ajaa metsästyksen koko yhteiskunnan ulkopuolelle.
Voi, voi...aijai...tätä minäkin olen jankannut täällä(ja moni muu) liki 10 vuotta(jo vesan metsästyssivujen aikaan). Kuitenkin olen ensisyksynä pakotettu tottelemaan näitä konservatiivisia perinteitä, että saisin edes jonkinlaisen passipaikan ja pysyisin porukassa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tinurien Kirkkoherra
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Hei 2004
Viestejä: 2262

LähetäLähetetty: 03.07.2006 11:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sepä se, siinä on innokkaatkin selkäseinää vasten. Tottele, tai istu kotona itkusilmässä, aseet seinällä. Tämmöinen toiminta tappaa kyllä kaiken innovatiivisen. Metsästysseura on hyvä mahdollisuus laaja-alaiseen toimintaan, alueensa ja turvallisuutensa puitteissa. Mutta metsästyseuroille pitäisi saada kilpailua aikaan, siksi, että ne alkaisivat tuottamaan laadukasta meininkiä. Pakko takapuolen alla, ajaa ihmisiä eteen päin, eikä synny flanellilaardiaattoreita. Esim. verrattaessa kaupallista toimintaa, hoitavat nämä alueensa riistaa ehkä 100-kertaa paremmin ja tehokkaammin. Miksi seuroissa ei voisi olla näin? Aatelkaapa mikä riistanrikkaus/metsästyksen jatkumo tässäkin maassa olisi saavutettavissa, eikä tarvitsisi edes haikailla metsästyseurakulttuurimme tuhoutumista. Mutta nyt kun te vanhat äijät kuolette poikkeen, niin me iskemme ja tuotamme parempaa riistataloutta, että tulee uusi sukupolvi ja saattaa meidät hautaan naureskellen... Muistakaa, palaakaan metsästysmaata ei hautaan mukaan tule!!
_________________
...saadakseni lopettaa. Moron poro!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
MtJ
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tou 2004
Viestejä: 10001

LähetäLähetetty: 03.07.2006 12:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse olen vuosien kuluessa huomannut, että hirviporukan ja muun porukan välille uurtunut uoma on niin syvä, ettei sitä kitillä tai hitsaamalla paikata. Niinpä olen hyväksynyt asian hiljaisesti ja jättänyt kaiken silleen. Otin muutama vuosi kantaa esimerkiksi metson rauhoitusasiaan pystykorvalla metsästävän näkökulmasta katsoen, ei vaikutusta. Metson, kuten muunkin pienriistan, metsästäminen käsitellään joka vuosi korkeintaan kesäkokouksen aloituspuheessa - siinä se.

On jotenkin viistoa edes mennä kokoukseen, kun koko muu sakki on hirvimiehiä. Siis suomeksi sanottuna yhtenäinen porukka, joka koko hirvijahdin on samaa sakkia. Olen yksin ainoa hirviporukan ulkopuolinen. Ja mitä metsällä tapaa pienriistapuolen miehiä, niin he hyväksyvät kaikki hirviporukan päätökset moitteetta. "Jees-miehiä" kaikki tyynni. Tämän lisäksi metsästysseuraan pääsee kyllä, kuitenkin käytyään läpi vuosien koeajalla olemisen, seuran vuosittaiset maksut ja velvoitteet, sekä oltuaan siivosti sen puolen vuosikymmentä. Ilman maata ei seuraan pääse.

Näistä kaikista syistä johtuen näen metsästysseuratoiminnan olevan aikaansa jäljessä siellä, missä kuvaamaani kaltaista seuratoimintaa esiintyy. Toimin myös muissa yhdistyksissä mm.puheenjohtajan roolissa ja tätä kautta olen saanut tuntumaa siihen, miten normaali ry:n toiminta pyörii. Jäsenille pyritään näissä parissa muussa yhdistyksessä tarjoamaan kaikki tieto, mitä yhdistyksen osalta voidaan tarjota harrastuksesta, sekä autetaan jäseniä kaikilla mahdollisilla tavoilla. Valitettavasti metsästysseurassa tälläistä toimintaa ei ole tarjolla, kuin hirvijahdin osalta (ilmeisesti).

Näen itse metsästysseuratoiminnan sekä hyvänä, että huonona asiana. Vie vuosikymmeniä päästä seuran jäsenten kanssa tutuiksi. Jos ei halua harrastaa hirvijahtia, on kokouksessa aina se "uusi jäsen". Itse olen ollut aina se "uusi jäsen", vaikka olen ollut samassa seurassa jo vuosikymmenen.
_________________
Jos parturi ajaa parran vain niiltä, jotka eivät itse aja partaansa, ajaako hän silloin oman partansa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kuhna
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Lok 2004
Viestejä: 2871

LähetäLähetetty: 03.07.2006 12:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Esimerkki: Maastoon ja karttaan merkitsemättömien passipaikkojen opettelussa on vaikeuksia. Äkkiä alkaa kuulua jupinaa: "kaikenlaisii kovakalloi sitä joutuukin viämään ku pässii narussa". Tästä sisuuntuneena nuori jäsen alkaa oma aloitteisesti merkkailemaan oppimiaan passi paikkoja maastoon sekä karttaan.
Jupinaa: "onkost se joku herra ku merkkailee ja kirjottelee". Molempi pahempi. Edellä kerrottu tarina on valittettavaan arkipaivää monessa seurassa...vieläkin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MtJ
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tou 2004
Viestejä: 10001

LähetäLähetetty: 03.07.2006 13:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onkohan hirviporukoihin tullut joku ihmeen tiivistymä sellaista sakkia, joka ei muualla pysty pätemään, kuin tälläisissä yhdentekevissa asioissa? Kuhnan kuvaamat jutut kun ovat itsellenikin tuttuja. Vaikka ne olisivat miten letkauksia tai vitsejä niiden esittäjän mielestä, kohde ei niitä sellaisiksi välttämättä miellä. Jos tarkoitus on edistää jotakin harrastusta, sitä ei tehdä heittelemällä palavia halkoja kun tilaisuus tarjoutuu.

Sieppaa tuo kuhnan kuvaama tilanne, koska jotenkin aistin samanlaista mutinaa hirviporukasta. Turha sinne on tunkea nokkaansa, vaikka miten pyytelevät joka vuosi.
_________________
Jos parturi ajaa parran vain niiltä, jotka eivät itse aja partaansa, ajaako hän silloin oman partansa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kuhna
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Lok 2004
Viestejä: 2871

LähetäLähetetty: 03.07.2006 13:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

MTJ olet osittain okeassa, että hirviporukoissa on johtajia, joiden taitoja ei ole muualla huomattu.
Mainittakoon, että varsinainen metsätys tehokuudella tulee kiitettävästi hoidettua. Luonnontuntemus, paikallistuntemus, ampuma ja riistankäsittely taito ovat vanhoolllisissa seuroissa ensiluokkaisia. Empatiaakin seuratoiminnasta "tuttujen kesken" löytyy. Laki ja organisoiti taito on usein heikokohkoa, mutta menettelee.
Pimein aukko vanhoollisissa seuroissa on juuri uuden, tutemattoman, erikultuurista porukkaan tuleva jäsen. Oikeastaan muita tapoja ei ole kuin uuden jäsenen nöyryyttäminen ja kyykyttäminen. Jos ei tästä uusi jäsen "ole moksiskaan", niin toivoa vielä on. Se onkin sitten taitolaji, ettei tipu ikuiseksi "kyykytettäväksi noviisiksi". KAUHUNTASAPAINO tulee hallita.(uhkaile, kiristä,mielistele)
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MtJ
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tou 2004
Viestejä: 10001

LähetäLähetetty: 03.07.2006 13:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Huimaa peliä.

Itse kun tekee viikot töitä ja osallistuu palavereihin, kokouksiin, osaa kokouskäytännöt, tekee muistioita ja suunnittelee projekteja monen ihmisen kanssa, ei odottaisi enää vapaa-ajalla, että joutuu metsästysseuran kokouksessa käytäntöjen osalta takaisin 1970-luvulle. Jotenkin koko toiminta ja kokoukset ovat hyvin piinaavia. Varsinkin henkilölle, joka ei halua osallistua hirvijahtiin, koska ei koe seuruemetsästystä mielekkääksi.

Tähän on moniakin syitä;
1) Hirvijahti menee päällekkäin parhaan metsästystavan, eli kanalintujahdin kanssa.
2) Osallistumispakko seuruejahtiin, viittaan tässä myös kohtaan 1.
3) Maksut pakko-osallistumisesta jahtiin ovat aivan naurettavan korkeat.
4) Vanhemmat seuran jäsenet kokevat oikeudekseen naurattaa porukkaa nuoremman kustannuksella.
5) Seuran kokouskäytäntö on päällisin puolin kunnossa. Kuitenkaan hirviporukan ulkopuolelta tulevia ehdotuksia ei edes käsitellä.

Omasta porukasta sakkia on jo lähtenyt ja eronnut. Eipä ihme. Yli tuhat hehtaaria maata on vuokrattu naapuriseuroille tai vedetty rasti vuokrasopimuksen ylle. Sama keitos kiehuu edelleen ja ilmeisesti tulee jatkumaan tällä tolalla vielä pari vuosikymmentä. Sitten ei ole todennäköisesti enää seuraa, koska kaikki "nuoret jäsenet" ovat silloin yli viisikymppisiä ja 33-vuotias on tällä hetkellä seuramme nuorin jäsen.
_________________
Jos parturi ajaa parran vain niiltä, jotka eivät itse aja partaansa, ajaako hän silloin oman partansa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
Sivu 2 Yht. 7

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com