OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Parhaat houkuttelukokemukset jakoon

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
pekko
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 06 Tam 2005
Viestejä: 31

LähetäLähetetty: 06.07.2006 18:08    Viestin aihe: Parhaat houkuttelukokemukset jakoon Vastaa lainaamalla viestiä

Kyttääminen on jännittävää puuhaa, mutta astetta jännittävämpää on saada kauris tahi peura miksei hirvikin ampumaetäisyydelle elikon ääntä matkimalla. Käytitkö pilliä? buttoloa?? Markkinoilla on monenlaista mallia tarjolla. Oletko käyttänyt hajusteista apuna houkuttelussa?? Kerro kuinka äijän kävi?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hunter.Man
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Kes 2005
Viestejä: 348
Paikkakunta: Ranua

LähetäLähetetty: 08.07.2006 10:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En ole itse kylläkään houkutellut hirveä, mutta mukana olen ollut kun setä tai sitten eräs toinen herra on houkutellut hirveä. Eikä siihen mitään buttoloa yms. tarvita. Tai no tietenkin ne voivat olla varsin käteviä välineitä mutta uskallan väittää että paras tulos saadaan kun osaava matkija tekee äänet suullaan.

Hajusteiden käyttö voisi olla mielenkiintoinen lisä tuohon matkimiseen.
_________________
Erankavijat.netin Babo
Riista.fi:n PasiN
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pekko
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 06 Tam 2005
Viestejä: 31

LähetäLähetetty: 09.07.2006 12:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hirven houkuttelussa olen samaa mieltä. Jokunen aika sitten tuli mielenkiintoinen luontodokkari, jossa luontokuvaaja houkutteli hirviä kiimahuutoa matkimalla. Tähän löytyy myös kasetteja ja cd. Opettelin itsekin ko. mölinän ja vaimon mielestä kuulostaa samalta kuin tv:ssä. Kovin pitkään ei kotona viitsi harjoitella voi joutua perhesopu koetokselle. Yhden kerran kokeiltiin hirviporukassa illan suussa houkuttelua. Saatiin muutama örähdys vastaukseksi, muttei päästy lähikontaktiin. Paremmilla tuulioloilla uskon, että elukka olis nähty. Fiilis oli kyllä mahtava. Ensi syksynä olis tarkoitus harjoitella kotikulmilla hirven houkuttelua.

Peuran ja kauriin ääntelyssä olen kuullut pilliä ja buttoloa käytettävän ja luulen, että pilli ja buttolo toimivat peuralla ja kauriilli paremmin? Olis mukava kuulla miten muut metsästäjät on saaneet homman toimimaan vaikkapa kaurispillillä?? Hajusteiden käytöstä olis myös mukava kuulla. Hajusteiden tehoa on varmaankin vaikeampi todentaa kun ei tiedä tuliko eläin äänihoukuttelun vai hajun vetämänä. Eiköhän tähän saada vielä lisää hyviä kokemuksia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juunas
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Maa 2004
Viestejä: 2397
Paikkakunta: Joensuu

LähetäLähetetty: 10.07.2006 10:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ehkä hienoin houkuttelukokemus sattui melkein ensimmäisellä kerralla, kun olin hirviä houkuttelemassa. Aamulla oli tarkoitus lähteä lintumetsälle isän kanssa, mutta muutaman kilometrin päässä kotoa tien varressa olevalla hakkuuaukealla seisoikin emä kahden vasansa kanssa sekä uroshirvi. Isä ei malttanut olla lähtemättä hakemaan kotoamme puolivuotiasta jämtinarttua hirville kokeiltavaksi, joten jäin itse odottelemaan isää ja koiraa aukon lähelle tien varteen.

Siinä sitten odotellessa muistui mieleen koulussa biologian tunnilla näytetty hirvenhoukutteluvideo ja tottahan sitä piti kokeilla. Muutaman önähdyksen jälkeen emä ja vasat tulivat melkein suoraa juoksua eteeni ja emä pysähtyikin vain 5m päähän minusta, vasat hieman emän taakse. Tuolloin ei itsellä ollut ikää vasta kuin 11-12vuotta ja ei käynyt mielessäkään että hirviä olisi voinut pelätä tai että ne saattaisivat kiimakiihkoissaan vaikka talloa pienen pojan alleen. Niinpä jatkoin vain varovasti öykkämistä ja lopulta toinen vasoista alkoi lähestyä minua emänsä takaa. Vasa tuli niin lähelle nuuhkimaan minua, että jos olisin ojentanut käteni niin olisin varmasi ylettänyt sen turpaan.

Tuossa vaiheessa emä rupesi kuitenkin jo hieman hermostumaan ja vasaporukan perässä tullut uroshirvi pillastui hidastelijoille ja tyrkkäsi etemmäksi jäänyttä vasaa sarvilla takapuoleen saadakseen porukan liikkeelle. Emä ja vasat juoksivatkin tien yli jääden 50m päähän odottelemaan, mutta 10-piikkinen uroshirvi tuli emän äskeiselle paikalle katselemaan oudon näköistä kilpakosijaansa. Näin jälkeenpäin mietittynä tuo vaihe oli se, jossa olisi pitänyt pelätä jo tosissaan, mutta eipä tuolloin järki sen vertaa sanonut. Uroshirvi olisi halutessaan voinut hyökätä kimppuuni ja en varmasti olisi kerennyt etsimään suojaa. Onnekseni uroshirvi kuitenkin siirtyi tien toiselle puolelle vasaporukan perään ja siirtyi kuusikon suojiin.

Tuon lähemmäksi en ole enää koskaan hirviä houkuttelemalla saanut, tosin en olisi laskenutkaan, vaan olen pyrkinyt pitämään aina sellaisen 10-15m turvavälin ihan vain varmuuden vuoksi. Karkuun on siltikin saanut juosta jo useamman kerran ja ihan tosissaan, varsinkin uroshirvet tuntuvat joskus varsin agressiivisilta kun huomaavat huijauksen houkuttelijan tunnistettuaan.
_________________
Ei se ota jos ei annakkaan
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
onnenoikku
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 03 Hel 2005
Viestejä: 52

LähetäLähetetty: 10.07.2006 16:35    Viestin aihe: Jaettu on Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoitin kotisivuilleni Hirven houkuttelusta kokemuksia.

Tässä olisi linkki:Pääsivun linkin kautta Erätarninoita Hirven houkuttelun Filosofia

Lisäksi olen kirjoitellut huvikseni sinne muitakin Erätarinoita, ja siellä on muitakin juttuja joissa olen kertonut totuudenmukaisia tarinoita joisaa hirviä pyydetään houkuttelemalla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com