OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Peltosorsastus
Siirry sivulle 1, 2, 3 ... 9, 10, 11  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Apple
***


Liittynyt: 25 Tou 2005
Viestejä: 1236
Paikkakunta: Lapland, home of the lap dance.

LähetäLähetetty: 28.07.2006 23:44    Viestin aihe: Peltosorsastus Vastaa lainaamalla viestiä

Tuli taas uutta M&K lehteä lueskeltua ja sieltä silmiin eksyi Malisen kirjoittama artikkeli peltosorsastuksesta. Mielenkiintoista juttua meille (minulle) vielä melko tuntemattomasta lajista.

Rupesin miettimään syövätkö sorsat samoilla paikoilla hanhien kanssa? Samaan aikaan? Keväisin olen kyllä huomannut että sorsat kerääntyviät tulviville peltoaukeille.

Jenkkileffat näyttävät selvästi kuinka sorsat ja hanhet mutustelevat samoilla sijoilla. Ampuvat molempia lajeja samoilta pelloilta.

Mikäli jollain on kokemusta aiheesta niin saa kertoa omia kokemuksia. Itse mietin juuri olisiko täälläpäin sopivaa peltoa moiselle pyynnille?
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Punajalaka
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Tam 2006
Viestejä: 3187
Paikkakunta: :)

LähetäLähetetty: 29.07.2006 00:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jonkun verran olen tavannut sorsia pellolla heti jahdin alettua. Näyttää siltä, että tulevat kuitenkin vain sellaisille pelloille jotka ovat aivan veden ääressä.
Joskus olen saanut sopivasti vesistöjen välissä olevilta pelloilta myös ohikulkumatkalla olleita iltalentosorsia onkin ihan mukava tapa jos haluaa käydä nopealla iltalennolla lenkkarit jalassa. Tämmösiä lentoreittejä ja syömäpeltoja kannattaa katella jo vähän ennen alotusta, ettei tarvi jahti aikaa tuhlata.
_________________
No ehä minä, mutta muut.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vezkuu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Tou 2005
Viestejä: 650
Paikkakunta: Lappeenranta

LähetäLähetetty: 29.07.2006 01:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jhuu, sorsat yleensä käy syämässä järvien lähellä olevilla pelloilla. Myöhemmin syksyllä sänkipellolla tykkäävät lymytä. "etssivä löytää"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mixxxu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Hei 2006
Viestejä: 440
Paikkakunta: Tammela

LähetäLähetetty: 29.07.2006 09:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Viime vuonna kävi niin että kaksi päivää ennen alotusta oli yhen joen vieressä tulvivalla pellolla satapäinen sorsaparvi.. Very Happy siitä sitten innoissani ajattelin että aloituspäivän jälkeisenä päivänä sorsat tulevat varmasti taas ruokailemaan mutta eipäs ollutkaan enää ketään siellä.. ei aamulla eikä illalla Rolling Eyes muutama tuttuni käy peltosorsastamassa iltalennoilla, ja joskus ampumaetäisyydelle on eksyny myös kettu Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Torgoth
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Elo 2004
Viestejä: 2668
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 29.07.2006 09:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onko kukaan kokeillut levittää kirkasta muovia pellolle ja laittaa siihen kuvia? Kuulema kimaltelee kuin vesi ja sorsat koettavat laskeutua siihen.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jääkäri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Hei 2005
Viestejä: 611
Paikkakunta: nurmo/seinäjoki

LähetäLähetetty: 29.07.2006 12:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen joskus ampunut sorsia niiden lentoreitiltä joka menee pellon halki joelle. Kaaveet ja robokin oli lyöty peltoon houkuttimeksi.

Luultavasti juuri tämä samainen heinäsorsaparvi ruokaili lakoontuneella ohrapellolla ennen kyyhkyjahdin alkua. Mutta se loppui heti kun kyyhkyjahti alkoi.

Ihan mielenkiintoista hommaa mutta tuntuu painottuvan vain aloituksen jälkeiselle viikolle.
_________________
laitetaan kaikki punaselle
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
akseli
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Hel 2006
Viestejä: 1009
Paikkakunta: kuopio

LähetäLähetetty: 29.07.2006 13:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aivan yli siistiä hommaa!! Itselläni ei kokemusta muuta kuin viime syksystä. Muina syksyinä ei ole paikkaa löytynyt Sad Lintuja näin ensimmäisenä iltana reilut sata, sinikoita pääosin. Pellolta oli n.400m rantaan. Tunnelmaa ei voi sanoin kuvailla, mutta kun lento alkoi niin ei paremmasta väliä, koko ajan pellolle änkäsi lintua. Pienemmissä ja isoimmissa parvissa.. Pari joutui reppuun joka ilta ja viimeiset pari oli jo JOULUKUUN puolella, ensimmäiset lumetkin oli jo maassa käyny Very Happy olisko 30 parvi silloin viel käyny. Kokeilin 10 sinikon kuvaa pellossa, mutta linnut tulivat aina niin myöhään, että luulen etteivät kuvat enää pellosta juuri erottuneet. Ei ne ainakaan toimineet.. Kyllä pitää tulevana syksynä etsiä samanlainen paikka, on se niin herras hommaa.. SUOSITTELEN kokeilemaan kaikille, ja kun korjaa vaikka sen pari iltaansa niin saa koko syksyn käydä paistin hakemassa..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
GWP
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Tam 2006
Viestejä: 1442
Paikkakunta: tosi lähellä ruåttia

LähetäLähetetty: 29.07.2006 14:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joskus ollaan seisojilla haettu pelloilla syöpötteleviä muuttosorsia. Kyllähän niitä sielläkin on. Kuvastamiseen etsin hiukan mielekkäämmän maiseman katsella.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
-= JH =-
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Syy 2005
Viestejä: 180
Paikkakunta: E-Karjala

LähetäLähetetty: 29.07.2006 16:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pellolta metsästys on "kiireelliselle" suht. mukava metsästysmuoto - ei tarvitse kokopäivää viettää pellolla. Kun tietää n. ajan, niin sorsat tulevat lähes minuutin tarkkuudella seuraavana päivänä ( tosin mitä pidemmälle syksyyn mennää niin sitä aikaisemmin sorsat tulevat pellolle syömään )
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
norjanharmaja
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 11 Huh 2005
Viestejä: 28
Paikkakunta: Ranua

LähetäLähetetty: 30.07.2006 10:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pellolle olen ampunut yhden tavin ja iskä ampu kolme hieman minun jälkeeni. (oli sillä kiire kun baikkalin yksipiippuisella ammuskeli, kuten minäkin Very Happy ) lähellä ei ollut muuta vesistöä kuin yksi isompi kanava, leveydeltään noin 3 metriä. seuraavalle järvelle/ lammelle ois ollut matkaa reippaat 10 kilometriä, eikä tämän lähempääkään mene yhtään jokea Very Happy

suoraan sanottuna: pöljän tuuria!!! Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Punajalaka
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Tam 2006
Viestejä: 3187
Paikkakunta: :)

LähetäLähetetty: 30.07.2006 12:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tavit viettää aikaansa monesti aivan pienissä pelto ojissa ja välillä tuntuu että ne saa ollavaikka kuivuneitakin.
_________________
No ehä minä, mutta muut.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
juse
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Jou 2004
Viestejä: 4723

LähetäLähetetty: 30.07.2006 13:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kautena 2004-2005, kun oli se oikein sateinen kesä ja syksy ainakin täällä Oulun seudulla. vettä tuli niin paljon, että suurten salaojapeltojen salaojaputket menivät tukkoon. pelloille alko muodostumaan suuria vesilammikoita erilaisiin notkelmiin. sänkipellolla/pystyviljapeltoihin muodostui siis matalia lätäköitä.

peltoalueet n. 15km päässä linnuntietä Limingalahdelta. sorsat alkovat käymään täällä mantereella näillä "viljalammikoilla" syömässä jo ennen varsinaista sorsajahdin alkua. kaverin kaveri, joka lahdella pyytää kysyikin ennen alotusta, että tuleeko sinne teidän paikoille iltasin vähän ennen kuin alkaa hämärtää sorsia täältä lahdelta päin. prikulleen samaan aikaan, joka ilta lähtee täältä lahdelta suuret parvet sinikoita/jouhareita/taveja sinne päin matkaa tekemään.

no sitä käytiin sitten seuraamassa, kun osattiin mennä oikeaan aikaan, että tuleeko ne tänne. no tulihan niitä. justiinsa noille tulviville sängiköille ja jopa pystyviljaan, johon lammikoita oli syntynyt. yhet kaverit ampuvat pari päivää alotuksen jälkeen yheltä tulvapellolta 30-40 sinikkoa yhessä illassa. minä en uskonut näitä juttuja alkuunkaan ennen kuin itse piti mennä asia katsomaan. ite menin eka kertaa syyskuun puolenvälin aikoihin. sillon kävi enää jouhareita, taveja ja haapanoita. heinureita ei enää näin myöhään näkynyt jostakin syystä. ja niitä sorsia tuli aivan silmittömästi. lähimmät vesistöt siis . 15km päässä eli Liminganlahti! ja niitä sorsia tuli joka ikinen ilta!

Moosefoot voikin kertoa lisää asiasta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
juse
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Jou 2004
Viestejä: 4723

LähetäLähetetty: 30.07.2006 13:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuollon ku ois ollut robosorsa sun muut pelit ja rensselit niin luulen, että olisi voinut olla melko mielenkiintoset jahdit.

sorsia tuli lahdilta varmasti yhteensä joku tuhat tänne viljavainioille pärräämään!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JR Lekker™
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Hei 2006
Viestejä: 594
Paikkakunta: Päräperäsemeri

LähetäLähetetty: 30.07.2006 13:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse on tullut kans todistettua lahdella että sorsat lähtevät iltaisin suurina parvina jonnekkin mantereelle päin, ilmeisesti juuri pelloille. Tarkoitus olisi tässä joskus ottaa selvää että mihin menevät. Yhden telkän olen ampunut peltoon syyskuun alussa. Shocked Ryypiskelin siinä kahvia niin heinäpeltoon, pikkulammikkoon kohahti jokin vesilintu. Ajattelin että haapanahan se siinä. Matkaa oli 40m ja posautin sen siihen. Menin hakemaan lintua niin telkkähän se perskeles olikin. Matkaa merelle oli n.5km. Muitakin havaintoja oli pellolla ruokailevista telkistä samalla reissulla.
_________________
Aina ei voi voittaa, ei ees jokakerta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
juse
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Jou 2004
Viestejä: 4723

LähetäLähetetty: 30.07.2006 13:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

sorsien tuleminen oli suoraan verrannollista, missä oli siis vesilammikoita +viljaa, joko pystyssä tai sänkenä. ohra ja vehnä meidän korkeudella ehdottomat Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3 ... 9, 10, 11  Seuraava
Sivu 1 Yht. 11

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com