OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Paljonko FFFF-ruutia haulipatruunaan?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Mustaruutiaseet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
BaikalIJ54
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Kes 2005
Viestejä: 23921

LähetäLähetetty: 10.01.2008 23:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Bearking, ei minulla ole mitään erityisiä vehkeitä, en edes supista haulikon hylsyjä. Tosin olen sitä nyt aloittamassa, kunhan oma supistustyökaluni valmistuu. Syynä Remarin patipesän kuluminen toleroinnin ylärajalle eli liki hylkyä. Tosin tuo vielä vuosia menee.
Olen ladannut Swiss no:4 (EI OLE FFFF) jopa 7,0 g + huopatulppa + 36 g Pb-hauleja 76 mm hylsyyn. Kova tuo ladingi on.
70 mm pahvihylsyyn olen ladannut 6,0...6,5 g + sellutulppa + 30...32 g Pb-hauleja (3 mm). Melkoinen mälli on tämäkin.
Patruunan muovihylsyn stuukkaan yleensä lämpöpuhallinta hyväksi käyttäen, mutten aina.
Uusi "reikärauta" halk. 18,3 mm pahvilevyille on valmistunut, mutta se on karkaisematta.
Ruutimitan tein vanhasta hylsystä, sillä minulla on vanha labravaaka 0,1 g jakovälillä. Toistotarkkuus ruutikauhallani riittää oikein hyvin tähän hommaan.
Hylsyt ovat minulla yleensä pahvia, mutta onhan noita MR-pateja tullut muovihylsyynkin ladattua. Italiaanohylsyt tahtovat palaa jopa sauhuruudillakin aivan kertalaakista stuukistaan loppuun. Harjoittele niillä, halpaa on.
Hyviä luottohylsyjä ovat perinteiset Hubertukset, Vihtavuori Metso, Rottweil ja kuulu Gyttorpin Röda. Hubertuksen "musta ykkönen" on edelleen teknisesti paras pahvihylsy. Seuraavaksi paras on Sellier & Bellot Red and Black ja sitten Gyttorp.
Osta Swiss nSurprised 2 tai nSurprised 3, ne sopivat paremmin haulikon pateille. Tämä nSurprised 4 on enemmän kivääriruuti.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
BaikalIJ54
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Kes 2005
Viestejä: 23921

LähetäLähetetty: 10.01.2008 23:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mitä ihmeen hymiöitä tuohon tulee o-kirjaimen sijaan?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
t3R0
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Maa 2006
Viestejä: 1610
Paikkakunta: K-S

LähetäLähetetty: 11.01.2008 10:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Se tulee kun kirjoitat kaksoispiste-o eli Surprised
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
musuli
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Jou 2004
Viestejä: 401
Paikkakunta: keski-suomi

LähetäLähetetty: 13.01.2008 23:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

"muovihylsyn stuukkaan yleensä lämpöpuhallinta hyväksi käyttäen"

Kiitosta vinkistä. Jos olin kuullut, niin oli myös ehtinyt unohtua.
Kaikki muu on (vähäisissä) valuslugien latailussa sujunut hyvästi, paitsi nätti ja tasalaatuinen stuukkaus. Huonosti umpeentaittuneet olen tyytynyt purkamaan ja lataamaan lastit uuteen hylsyyn. Ehkäpä lämpöhoito avittaa muovintaittelussa sopivasti.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
bearking
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Huh 2006
Viestejä: 590
Paikkakunta: pohjois-savo

LähetäLähetetty: 15.01.2008 13:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tämä jo vähän auttaa. näillä perintovehkeillä tehtäessä ei tunnetusti juuri millään lailla suljeta patruunan päätä. hyllystä löytyy muutama vanha itseladattu 16/70 pati. pahvilappu vaan painettu haulien päälle ja siinä se. joku pahvilappu kuulemma on siellä ruudin ja haulien välissäkin tietysti. en kyllä menis vanhalla buhagilla tuota patruunaa ampumaan ihan jo noin painon perusteella. aikoinaan kun ei nähtävästi oo paljoa katottu että montako gramaa sinne niitä hauleja livahtaa. laitettu vaan ensin ruuti ja välitulppa ja loppuosa hauleja täyteen ja sillä siisti. heräsipä sellainenkin ajatus, että jos purkaisi yhen tehtaalla ladatun trap panoksen ja laittaisi sieltä ruudit ja haulit vanhaan pahvihylsyyn. ei aki noissa skeet/trap apteissa liene kovin kovia latauksia.
_________________
kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
musuli
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Jou 2004
Viestejä: 401
Paikkakunta: keski-suomi

LähetäLähetetty: 15.01.2008 18:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

"ei aki noissa skeet/trap apteissa liene kovin kovia latauksia. "

Tehoa eli jouleja ei tosiaan ole ollenkaan niin kun metsästyspaukuissa. Latauksessa on kuiteskin SAATETTU käyttää hyvin nopeasti palavaa ruutia, jolloin paineet VOIVAT olla korkeat vaikka joulet jäävät vaatimattomiksi. Nopeaa ruutia tarttee vähempi, kuin hidasta - voidaan myödä kiekkopaukku halvemmalla. Saattaa patruunoiden tasaiset lähtönopeudetkin toteutua paremmin nopsilla ruudeilla joilla paineita on tarpeeksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
bearking
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Huh 2006
Viestejä: 590
Paikkakunta: pohjois-savo

LähetäLähetetty: 16.01.2008 14:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

musuli kirjoitti:

Tehoa eli jouleja ei tosiaan ole ollenkaan niin kun metsästyspaukuissa. Latauksessa on kuiteskin SAATETTU käyttää hyvin nopeasti palavaa ruutia, jolloin paineet VOIVAT olla korkeat vaikka joulet jäävät vaatimattomiksi. Nopeaa ruutia tarttee vähempi, kuin hidasta - voidaan myödä kiekkopaukku halvemmalla. Saattaa patruunoiden tasaiset lähtönopeudetkin toteutua paremmin nopsilla ruudeilla joilla paineita on tarpeeksi.


Eikös sen ruudin "nopeuden" näe rae koosta...siis noin about? jos puran vanhan olympic trapin, challenger trapin ja sellier&bellot trapin ja valitsen sen malliksi jossa on isoin jyvä koko. voisiko toimia?
_________________
kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
musuli
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Jou 2004
Viestejä: 401
Paikkakunta: keski-suomi

LähetäLähetetty: 17.01.2008 00:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

"Eikös sen ruudin "nopeuden" näe rae koosta...siis noin about? jos puran vanhan olympic trapin, challenger trapin ja sellier&bellot trapin ja valitsen sen malliksi jossa on isoin jyvä koko. voisiko toimia?"

Tuo ruudin karkeus päättely taitaa toimia vihtavuoren ruudeilla. Kuinka lie muilla valmistajilla - itse olen löytänyt kiekkopaukuista hiutaleruutia, joka ei välttämäti noudata em. logiikkaa.

En oikein tohdi yllyttää kokeilemaan, kun näissä haulilatauluissa kerrotaan paineiden heittelevän isosti kun komponentit (hylsyt, kupit tms) vaihtuvat. Itse olen kyllä lataillut valuslugeja sekä purettuihin kiekkopaukkuihin, että radalta noukituin hylsyin ja haulikupein. Ruutia olen kuiteskin aina annostellut maltilla, ja nopeusmittarilla tarkistanut, että lataukset ovat jääneet miedoiksi. Mitään huippuunsa viritettyjä metsästyslatauksia ei näillä konstein pidä yrittää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
bearking
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Huh 2006
Viestejä: 590
Paikkakunta: pohjois-savo

LähetäLähetetty: 09.03.2008 11:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

BaikalIJ54 kirjoitti:
Bearking, ei minulla ole mitään erityisiä vehkeitä, en edes supista haulikon hylsyjä. Tosin olen sitä nyt aloittamassa, kunhan oma supistustyökaluni valmistuu. Syynä Remarin patipesän kuluminen toleroinnin ylärajalle eli liki hylkyä. Tosin tuo vielä vuosia menee.
Olen ladannut Swiss no:4 (EI OLE FFFF) jopa 7,0 g + huopatulppa + 36 g Pb-hauleja 76 mm hylsyyn. Kova tuo ladingi on.
70 mm pahvihylsyyn olen ladannut 6,0...6,5 g + sellutulppa + 30...32 g Pb-hauleja (3 mm). Melkoinen mälli on tämäkin.
Patruunan muovihylsyn stuukkaan yleensä lämpöpuhallinta hyväksi käyttäen, mutten aina.
Uusi "reikärauta" halk. 18,3 mm pahvilevyille on valmistunut, mutta se on karkaisematta.
Ruutimitan tein vanhasta hylsystä, sillä minulla on vanha labravaaka 0,1 g jakovälillä. Toistotarkkuus ruutikauhallani riittää oikein hyvin tähän hommaan.
Hylsyt ovat minulla yleensä pahvia, mutta onhan noita MR-pateja tullut muovihylsyynkin ladattua. Italiaanohylsyt tahtovat palaa jopa sauhuruudillakin aivan kertalaakista stuukistaan loppuun. Harjoittele niillä, halpaa on.
Hyviä luottohylsyjä ovat perinteiset Hubertukset, Vihtavuori Metso, Rottweil ja kuulu Gyttorpin Röda. Hubertuksen "musta ykkönen" on edelleen teknisesti paras pahvihylsy. Seuraavaksi paras on Sellier & Bellot Red and Black ja sitten Gyttorp.
Osta Swiss nSurprised 2 tai nSurprised 3, ne sopivat paremmin haulikon pateille. Tämä nSurprised 4 on enemmän kivääriruuti.



tämmöisä löytyi vanhasta latauslootasta. pittää testata vieläkö on hengissä. näyttää maksaneen aikanaan 8,80mk/rasia.



Ja sitten muinainen ruutimitta...ja sen kaveri. Luulen että tuo S&B on tullut ladatuksi kerran jos toisenkin. Niin ja huom! kyseessä on 16cal patruuna.



Haulejakin löytyi pari pussia, tosin niistä ei tällä kertaa ole kuvia. Samoin semmoinen vanha latausteline tai mikä lienee. ehkä helpompi jos nappaan siitäkin kuvan. Periaatteessa vain ruuti puuttuu...periaatteessa.
_________________
kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mopuletti



Liittynyt: 19 Maa 2009
Viestejä: 5
Paikkakunta: Joensuu

LähetäLähetetty: 20.03.2009 16:20    Viestin aihe: Lataukset Vastaa lainaamalla viestiä

Tällaista kirjoittelin tuonne toiseen paikkaan,mut sitten siirrin sen tänne.Vieläköhän tuo teidän mustaruutitarve lie ajankohtainen kun tuo edellinen
juttu on jo pari vuotta vanha.Itse soittelin valtakunnan aseliikkeitä läpi ohan tosissaan ja en löytätyt panoksia 16" husseen.Suurin osa liikkeistä ja
jopa entinen patruunatehdas sanoi että soita Lahteen Lähdesniemelle.
Ei löytynyt.Ainoa missä niitä oli,on joku Salossa oleva urheiluliike,mutta vain 12" kaliberisia.Päädyin itselataamiseen.Siihenkään ei oikein kukaan tiedä tai ei uskalla antaa tarkkoja neuvoja,onhan homma vähän riskialtista.Lopulta ostin kaupasta Hubertuksen normaalipanoksia jotka purin.Etsinnän jälkeen löysin (ostin aseliikkeestä) tuota ruutia joka on sitä vanon ff ruutia.Eikun lataamaan.Hommahan onnistui ja ei sitten kun ampumaan.Pari ensimmäistä paukkua ammuttiin niin että ase oli kiinni löysästi telineessa ja narulla laukaistiin kaiken varalta.Homma oli ihan ok. ja sitten vaan ihan normaalisti muutamia laukauksia mutta.Ruuti ei savua,vaan piipun päästä tulee ainakin metrinmittainen lieska.Onko muilla samanlaisia kokemuksia.Ase on sepällä kunnostettu ja löysää ei ole joten siltäosinkin homma on kunnossa.Tarkoitushan on vain se että vehkeellä on ammuttu ns.näytösluontoisesti ja ase on käyttökuntoinen.Ensi syksynä sitä vois kokeilla jopa metsällä ja todistella
niitä vanhankansan juttuja pitkien matkojen päästä ammutuista linnuista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16652
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 20.03.2009 16:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

metsämiesten tietotoimiston mukaan tampereella on sellainen liike joka tietää mustaruutivehkeiden päälle. ei ole ilmeisesti häijää vaan joku muu firma. kaveri husokkiin(1902?) mustaaruutia kysellyt.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mopuletti



Liittynyt: 19 Maa 2009
Viestejä: 5
Paikkakunta: Joensuu

LähetäLähetetty: 20.03.2009 18:54    Viestin aihe: Husse Vastaa lainaamalla viestiä

Tuota ruutiahan minä en enää itse tarvitse kun sitä löysin jo.
Tuo savuttomuus vain ihmetyttää kun oletin ilmanmuuta että ammuttaessa
savu pölähtää,vaan eipäs pölähtänytkään vaan tyrkkäsi metrin pituisen lieskan.Mistähän tuo johtunee.Ruuti on tosiaan tuota vano ff ruutia.
Ruutia on tilavuuden mukaan sama määrä kun puretussa Hubertuksessa
oli.Sitten retkipatjasta terotetulla putkenpätkällä lyötyjä tulppia ruudinpäällä jonka jälkeen Hubertuksen muovikuppi samoilla hauleilla
ja päälle ohut pahvitulppa ja hylsynreunojen taivutus käsin..
Tuosta ruutimäärästä...Hylsyn pohjalla on paksunnos jonka yläreunaan
asti ruutia,näin joku neuvoi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sähikäinen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Maa 2004
Viestejä: 1192

LähetäLähetetty: 20.03.2009 19:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onko se retkipatjavälitulppa oikein hyvä ajatus? Rutisteltu sanomalehti ei ainakaan sula piippuun kiinni.


Tässä nyt ei ole mitään järkee, mutta savun määrän saa lisääntymään kun lisää mustaanruutiin muutaman tipan vettä/pati. En tiedä miten säilyvät pitempään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mopuletti



Liittynyt: 19 Maa 2009
Viestejä: 5
Paikkakunta: Joensuu

LähetäLähetetty: 20.03.2009 20:58    Viestin aihe: Völitulppa Vastaa lainaamalla viestiä

Tuo retkipatja vaan juohtu mieleen sillon kun rupesin noita
lataamaan.ei ollut huopatulppia enkä lähtenyt niitä etsimään.
Tuon retkipatjan sai sinne melko tiukkaan kun mustaruuti kuulemma
pitää olla tiukassa,muuten sen teho voi nousta vaaralliselle tasolle.Näin
minua varoteltiin.Ehtineekö tuo tulppa piipussa sulamaan tai palamaan,
taitaa sillä olla aika kiire ulos vaikka latinki on vähän savutonta hitaampi.
En minä sitä savua välttämättä kaipaa,mutta pääasia on että ase ja lataus
on mahdollisimman turvallinen.Takee varmasti rumaa jälkeä jos tuo
hussen iskurimekanismi tulee päin näköä liian kovan latingin takia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
TJJ
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Huh 2005
Viestejä: 624
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 20.03.2009 22:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Älä helkkari sulattele mitään solumuovitulppia sinne piipun sisäpintaan. Jos kiinnipalanut muovi ei piippua pilaisikaan, niin sen alle jääneet mustan palamisjätteet sen viimeistään tekevät.

Hanki oikeaa huopaa tulppien tekemiseen vaikka täältä. Valmiitakin tulppia löytyy alan liikkeistä.
_________________
When you have to shoot, shoot, don't talk.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Mustaruutiaseet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Sivu 3 Yht. 4

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com