OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

teerien ampuminen kuvilta
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
metsämies79
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 15 Elo 2006
Viestejä: 50

LähetäLähetetty: 16.08.2006 17:08    Viestin aihe: teerien ampuminen kuvilta Vastaa lainaamalla viestiä

eikös nykyään saa teeriä ampua kuvilta pellolle??
montako kuvaa pitäs olla ja saako kuvilla niin lähelle et haulikol yltää. en omista kivääriä
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Aku
***


Liittynyt: 12 Syy 2004
Viestejä: 3177

LähetäLähetetty: 16.08.2006 17:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

On saanut sitten vuoden 93.

Yksikin kaave riittää, mutta pellolla kuvastettaessa voi olla kaaveiden näkyvyyden kannalta parempi jos niitä on esimerkiksi kaksi tai kolme. Jos taas kuvastaa puista, tuo yksikin kaave riittää jos se vaan on näkyvällä paikalla.

Itse olen käyttänyt kahta ja on riittänyt vallan hyvin jokapaikassa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Teitsi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Huh 2006
Viestejä: 302
Paikkakunta: Etelä-Suomi

LähetäLähetetty: 17.08.2006 13:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen kuvastanut yleensä suolla ja huomannut sen että alkukaudesta kun linnut ovat hajallaan yksittäiset teeret tulevat helposti kuville jos kuvia on useampia kuin yksi. Johtuneeko sitten siitä kun alkavat parveutuun. Haulikkohollille tulee jos kotus on hyvä. Omasta mielestäni paras syntyy luonnonpuista, koivuista, männyistä ja kuusista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Spede
***


Liittynyt: 16 Syy 2004
Viestejä: 2648

LähetäLähetetty: 17.08.2006 13:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Teitsi kirjoitti:
Haulikkohollille tulee jos kotus on hyvä. Omasta mielestäni paras syntyy luonnonpuista, koivuista, männyistä ja kuusista.


Turhaa sitä kotusta väsäämään, tulee ne muutenkin haulikkohollille. Laughing

Tunti ennen auringon nousua kuvat puihin ja männyn juureen istumaan, muuta ei oikeastaan tarvitse.
_________________
Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Teitsi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Huh 2006
Viestejä: 302
Paikkakunta: Etelä-Suomi

LähetäLähetetty: 17.08.2006 14:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Spede kirjoitti:
Teitsi kirjoitti:
Haulikkohollille tulee jos kotus on hyvä. Omasta mielestäni paras syntyy luonnonpuista, koivuista, männyistä ja kuusista.


Turhaa sitä kotusta väsäämään, tulee ne muutenkin haulikkohollille. Laughing

Tunti ennen auringon nousua kuvat puihin ja männyn juureen istumaan, muuta ei oikeastaan tarvitse.
Totta puhut, onnistuu se niinkin. Se paikka missä minä kuvastan, niin siellä vaan ei ole ainuttakaan puuta jonka juurelle istua, eli jonkinnäköinen suoja on aina väsättävä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
metsämies79
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 15 Elo 2006
Viestejä: 50

LähetäLähetetty: 17.08.2006 15:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

eli esim peltoon yks kuva ja puuhun pari ja sit vaik johonkin ojaan naamioi ittesä risuil.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
CAPO
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 06 Kes 2005
Viestejä: 57

LähetäLähetetty: 17.08.2006 15:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Viime syksynä tuli 11 ukkoteeren parvi kuville, joita oli neljä ja kaikki pellossa. Linnut tuli osa kuvien ympärille ja osa pellon reunuspuihin. Jännä oli tilanne kun teeret jähmettyivät kaikki laskeutumis sijoilleen, vain yksi piti jotain pulinaa puussa, olisivatkohan katsoneet, että nyt tultiin väärien teerin syömäpeltoon.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
deadline
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Mar 2004
Viestejä: 2904

LähetäLähetetty: 17.08.2006 15:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä ne teeret tosiaan yleensä aika sokkona paikalle lentelee jos vain pysyy paikoillaan. Tietysti kotuksesta on apua, jos linnut laskeutuvatkin haulikkohollin ulkopuolelle ja pitäisi vaihtaa kivääriin. Mutta tosiaan jos vaan öllöttää rauhassa, niin kyllä ne tulee ilman risujaki.
_________________
"Hän oli mahtava metsämies Herran edessä"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
KurkkaHolli
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Elo 2004
Viestejä: 602
Paikkakunta: Verinen tanner

LähetäLähetetty: 18.08.2006 10:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Teerien kuvastelustahan sekä soidinmetsästyksestä on paljon juttua täällä forumilla ollut jo aiemmin. Lasketaan nyt sitten tässä minun viestissäni kuvastelu ja soidinmetsästys samaksi asiaksi.

Kuvastelussa on omat vaaransa. Tänä keväänä, jouduin toteamaan karulla tavalla, mitä voi seurata, kun alat oppimaan suon niksit kuvastelun suhteen. Eräs Pohjois-Pohjanmaan ja Koillismaan välimailla sijaitseva suurehko suo, on ollut meidän seuran maiden parhaita teeren soidinsoita, jolla luonnollisesti kuvastellaan syksyllä. Noh, verotus on ollut melko rankkaa tuolla suolla viime vuosina, siitäkin syystä että tie tulee ihan viereen suota, eli läskipossutkin pääsevät jaolle. Kukaan ei ole näemmä miettinyt hetken vertaa, että kannattaakohan sittenkään niitä suurimpia kukkoja paukutella surutta pois...

Tänä keväänä, maalis-huhtikuun vaihteessa oli tuolla soitimella alle 20 kukkoa! Kaksi vuotta sitten, kun kantojen piti olla heikommat, siellä oli viitisenkymmentä lintua, kun noin 10 vuotta sitten, sataa lintua!

Itse rauhoitan omalta osaltani tuon kyseisen suon metsästykseltä, sekä seuraavassa seuran kokouksessa otan asian puheeksi (tälle vuodelle en ehtinyt kokoukseen). Kannattaa siis pitää maltti mukana kuvastelussakin, eikä käydä samaa paikkaa "kokemassa" liian usein, ettei se paras geeniperimä mene repussa kotiin, eikä näin ollen vahvimmat jatka kantaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
deadline
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Mar 2004
Viestejä: 2904

LähetäLähetetty: 18.08.2006 16:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Näinhän se... Ittiäki harmittaa, ku omilla metsästysseuduilla puhkotaan uusia teitä koko ajan, ja aina vain lähemmäs nevoja.

Muutaman sadan metrin kävely pelipaikoille umpimetsässä vähentää verotusta jo kummasti.
_________________
"Hän oli mahtava metsämies Herran edessä"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Himometsästäjä
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 28 Kes 2005
Viestejä: 43
Paikkakunta: Kaennuu

LähetäLähetetty: 19.08.2006 22:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse olen kuvastellut teeriä soidinsuon laitamilla nyt jo muutaman kauden ja saalistakin on tullut kivasti. Sen olen pannut merkille, että taitavalla kuvien asettelulla ja ääntelyllä voi saada saaliiksi useita lintuja.

Olen käyttänyt kuvastuksessa 3 teeren kuvaa (itse tehtyjä kankaasta) ja passipaikka ollut n.20-30m päässä kuvista näreen karahkan juuressa. Loppusyksystä kuvastuksesta on ollut parhaat kokemukset, kunnon tyyni pakkasaamu niin teeriä ilmestyy melkeimpä 100% varmuudella kuville.

Joskus on vähän mietityttänyt että onko tässä enää mitään järkeä kun lintuja saa aivan liian helposti. Noh, kun malttaa pitää tietyt kiintiöt niin sittenhän se menee.. Kyllä jos päivän on metsässä kävellyt/rämpinyt ja onnistuu saamaan yhden teeren, niin se tuntuu paljon mahtavemmalta kuin 5 teertä ammuttuna kuvilta.

Kunhan vaan muistaa ettei niitä vanhoja lintuja mene ampumaan tai se on melkovarmasti sen soitimen loppu...
_________________
Kahda en vaihda ja toinen on suora puhe...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Kuhastaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Hei 2006
Viestejä: 228
Paikkakunta: Pohjos-Savo

LähetäLähetetty: 20.08.2006 18:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ite metsästän teeriä kuvia apuna käyttäen pellolta. Laitan yhden teeren kuvan puun nokkaan ja sen keskelle peltoa ja lisäksi olen laittanut vielä muutaman pienemmän risun sen vierelle mihin teeri voi mennä istumaan. Ja yhdellä kuvalla ainakin omasta mielestäni pärjää ihan hyvin kunhan asettelee sen näkyvälle paikalle, sekä oikein eli älä laita nokkaa törröttömään taivasta kohti ynm.

Ja vielä tuohon helppous asiaan, eli onko kuvilta ampuminen liian helppoa? omasta mielestäni ei ole.. ensinnäkin kuvilta ampuminen on paljon varmempaa kun pystyy ohjaamaan linnun laskeutumaan oikeaan paikkaan johon tietää itsellään olevan varma paikka ampua eli näin säästytään haavakoilta. Ja aina jos meinaa homma mennä liian helpoksi niin pyssy vaan käteen ja pomppu lintuja metsään katselemaan niin saa sitä hyöty liikuntaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MtJ
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tou 2004
Viestejä: 10001

LähetäLähetetty: 20.08.2006 18:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Koiran kanssa tai vaeltamalla teerin saaminen on fyysisesti vaativampi suoritus, mutta kuvilta teerin saaminen taas on tietotaidollisesti merkityksellisempi.

Koiran kanssa / samoilemalla;
- Tarvitset kuntoa
- Hiukan tietoa
- Paljon jaksamista ja sinnikkyyttä mennä puskissakin eteenpäin

Kuvastuksessa tarvitset;
- Kärsivällisyyttä
- Tietoa teerien liikkeistä ja soitimista
- Taitoa olla paikallaan
- Taitoa olla oikealla paikalla oikeaan aikaan

Niinpä väitänkin, että jahtitapoja on huono verrata. Kummassakin jahtitavassa on mahdollista tiputtaa soitimen ykköskukko oksalta alas, jolloin tuloksena on heikkenevä soidin. Kuvastuksella mahtanee saada pieneltä alueelta kuitenkin suurempaa tuhoa aikaan, jos näin välttämättä aikoo toimia. Uskon kuitenkin, että nykyaikana varsinkin nuoremmat metsämiehet ovat vastuunsa kantavia metsästäjiä, eivätkä paukuta kaikkia kukkoja alas, vaikka saisivat.

Mielestäni on rikkaus, että teeriä saa kuvastaa. Jos homma on hallittua ja teeriä ei ammuta vuodessa montaa, mikään ei ole toivottavampaa kuin kuvilta ampuminen tai muukin jahtimuoto. Kaikilla jahtitavoilla saa uskoakseni melkoisen loven teerikantaan, jos haluaa. Tsemppiä vaan kuvastukseen, vaikka en itse teeriä kuvastakaan Smile
_________________
Jos parturi ajaa parran vain niiltä, jotka eivät itse aja partaansa, ajaako hän silloin oman partansa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
KurkkaHolli
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Elo 2004
Viestejä: 602
Paikkakunta: Verinen tanner

LähetäLähetetty: 22.08.2006 16:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tjaa-a, itse en teeren kuvastamista näe kovinkaan haastavana toimintana, siihen saaliin saantiin kun riittää jo yksi aiempi käynti samoilla maisemilla. Silloin jo ehdit ammentaa tietoa lintujen suosimista aamupuista, tai soidinpaikoista. Tuon perusteella voit jo seuraavana aamuna kuvasi käydä "ottipuuhun" laittamassa sekä katsoa itsellesi hyvän passipaikan (eli istua männyn juurelle, tärkeintä ei ole camoilu vaan liikkumattomuus). Siinäpä suhautat pari kertaa (hemmetin helppo taito opetella) ja kohta saatkin alkaa kiroamaan puukkosi tylsää terää kun teertä tai useampaa suolistelet.

MtJ on kovin optimistinen nuorison suhteen, itse olen pessimistisempi koko metsästäjäkunnan puolesta. Melko järjetöntä ja järjestelmällistä lahtaustahan tuo soitimelta metsästys välillä ainakin täällä päin näyttäisi olevan. Siksipä rauhoittelenkin pahimpia paikkoja omatoimisesti... ei sillä että rankasti verottaisin, vaan pienistä määristähän kaikki lähtee (vrt 1 havu ja muurahaiskeko).

Malttia kuvasteluun, ei se saaliin määrä tai koko se pääasia voi olla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
maalari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 03 Lok 2005
Viestejä: 856
Paikkakunta: kainuu

LähetäLähetetty: 22.08.2006 20:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jep, erityisesti malttia. Omasta kokemuksestani teerien ampuminen kuville on helpointa, helpompaa kuin autolla etsiminen ja siitä ampuminen. Itsekin harrastan kuvien käyttöä, mutten samassa paikassa monesti. Merkille olen laittanut joidenkin käyvän aina "omalla kytis kojulla", ei pitkälle kanna tuo verotus.
No omalta osalta loppui pohjiksen myötä tuokin jalo harrastus. Mielestäni sillä ei ole väliä miten riistansa saa, kunhan pitää järkevän kiintiön.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
Sivu 1 Yht. 4

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com