OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kaliberin vaikutus....
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 13, 14, 15
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
tl
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Maa 2005
Viestejä: 223

LähetäLähetetty: 16.08.2007 23:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
338lm 250gr woodleight muistaakseni noin 920m/s lähdöillä ja 15 piikkinen hirvisonni seisoi vajaan 30 metrin päässä, tätä kun tähtäsin ja kiikarin läpi haeskelin paikkaa mihin ampua (noin 15-20 minuuttia oli aikaa katsella aamulla pellonreunassa)
kävi mielessä että suoraan sivulta hieman eteen ja alas niin että rikkoisi molemmat etujalat, keuhkot, sydämmen ja näin ollen tehosta todellakin jäisi eläimeen jotain, samalla olisi ollut hieno kokeilla millaista jälkeä tuohon kohtaan ammuttu luoti olisi tehnyt.


joo... pittääpä esittää porukalle josko tehtäis tommonen testi Laughing Laughing Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
338 Lapua Magnum
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Kes 2004
Viestejä: 942
Paikkakunta: Oripää

LähetäLähetetty: 17.08.2007 11:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niin todennäköisesti luoti olisi lävistänyt eläimen aiheuttanut hyvinkin nopean kuoleman (ehkä jopa paikalleen) ja tuolla osumalla tietysti olisi lihaakin mennyt hukkaan varmasti kilo tai kaksi.
Olen 338lm:llä ampunut yhden hirven ja kuusi peuraa sekä yhden rusakon. Kaikki eläimet ovat olleet sellaisia että ei tarvitse kaliberia hävetä vaan pikemminkin toisinpäin.

Nämä vähemmistössä olevat JÄREÄT kaliberit ovat siitä mielenkiintoisia että niitä kun ei tunneta niin liiotellaan ja haukutaan monesti aivan suotta.
Itse en halua tuomita mitään erikoista koska niihin kun viitsii perehtyä hieman paremmin saattaa huomatakin että "hei tämähän toimii" ja siinä sivussa vielä löytyy ominaisuuksia joita voi oppia jopa arvostamaan.

Sinällään minulle merkitsee oikeasti jotain myös se miten eläin kuolee, eli jos on mahdollisuus käyttää jotain hieman tehokkaampaa kaliberia riittää se jo perusteluksi ainakin omalla kohdallani.
Aina käsketään opetella ampumaan ja niin pitääkin mutta on eriasia ampua huonolaukaus tauluun kuin eläimeen ja jokainen tietää miten paljon helpompi se on ampua eläimeen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Arnold
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Maa 2004
Viestejä: 234
Paikkakunta: Kennelpiiri numero 11

LähetäLähetetty: 17.08.2007 15:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Aina käsketään opetella ampumaan ja niin pitääkin mutta on eriasia ampua huonolaukaus tauluun kuin eläimeen ja jokainen tietää miten paljon helpompi se on ampua eläimeen.


Noiden huonojen laukausten määrää voi lisätä toimimalla seuraavasti:
- Radalla harjoitellaan 75 metrin matkalta, ja metsässä hirveä ammutaan 200 metrin matkalle.
- Radalla harjoitellaan hirvikuvioon keskelle tähtäämistä, ja metsässä hirveä ammutaan kaulaan/päähän.
- Radalla ammutaan +20 C asteisessa mukavasta kopista, ja metsästä ammutaan märkänä tai palelevana.
- Radalla ammutaan kylmän rauhallisina, metsässä jännitys luo oman vaikeutensa.
- Radalla kaikille tulee huonoja laukauksia, metsässä kaikille tulee huonoja laukauksia.

Huonoja laukauksia voi välttää vain ottamalla pienempiä riskejä. Huonoihin paikkoihin usein ammutaan siksi, että ei haluta selitellä porukalle miksi hirvi TAAS pääsi karkuun, tai siksi että yliarvioidaan omat ampumataidot.

Mutta sellaista olen miettinyt, että miksiköhän niitä innokkaimpia kaulaan tai päähän ampujia ei näy ampumaradoilla?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
338 Lapua Magnum
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Kes 2004
Viestejä: 942
Paikkakunta: Oripää

LähetäLähetetty: 17.08.2007 21:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Matkasta vielä sekin että 75 metriä on pitkä matka jos otetaan vaikkapa 10 metriä ja juokseva hirvi metsässä niin ei se tilanne olekaan niin helppo vaikka matka on lyhyt, vielä kun lisätään se että tilanne tulee nopeasti, eläin tunnistettava, asetta pitää osata käsitellä, paikantaa mahdolliset vaaratilanteet, jos lehmä niin löytyykö vasaa ja vasta tämän kaiken jälkeen alkaa miettiä mihin tähtää ja miten ampuu sekä miten eläin siihen reagoi.

väitän että todella moni hirvestäjistä toimii niin että "voi helvetti nyt se tulee tänne" sitten sohlataan varmistimen kanssa ja kun on pakko ampua niin roiskastaan ja toivotaan että kaatuu...siis hirvi ei se naapurimies passissa.

Kun hirvi on mennyt näkymättömiin voi esittää kysymyksen mitä ammuit? vastaus on yleensä että "tais olla lehmä" ja totuus on se että kyseessä voi olla pienestä sonnista lähtien kaikki mahdolliset. On se ihme miten vaikea on olla ampumatta ennenkuin tietää mitä ampuu.

Itse en ole KILPA-AMPUJA mutta sanotaanko että perusaseenkäsittely on hallussa ja monesti kuullut ukkojen ihmettelyä että "miten sä nyt tohon kerkesit ampua, et varmasti tiennyt mitä ammuit" Noh pari kertaa on ollut tilanne että metsästä kerrottu yksinäisen lehmän tulevan ja minä olen päässyt ampumaan tältä lehmältä sen "haamu vasan" niin siinä tilanteessa on helppo todeta että "Itse en ammu kuin sen perusteella mitä silmäni näkevät ja korvani kuulevat"

Olen huomannut omaksi heikkoudeksi tilanteet joissa on RUNSAASTI aikaa tai pahimmat sössimiset olen juurikin tehnyt noissa paikoissa, en tiedä herpaantuuko ajatus vai mikä siinä on mutta mitä nopeampi tilanne sitä hallitummin toimin ja uskon että tämä johtuu vain ja ainoastaan RATAHARJOITTELUSTA jossa oppii aseenkäsittelyn.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tl
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Maa 2005
Viestejä: 223

LähetäLähetetty: 18.08.2007 10:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ensinnäkin... 338 on ns. medium kaliberi... ei järeä vaikkakin 338WM ja etenkin LM onkin tehojensa puolesta järeällä puolella. Sinänsä loistava kaliberi jo luoti valikoimansa ansiosta. Varmuudella 338WM on omallakin hankintalistalla.

Mitä tulee hirven ampumiseen... itse ainakin tähtään aina jos on mahdollisuus lavan taakse. Tämä siksi, että siellä on kaikkein suurin todennäköisyys osua nopeasti tappavalle alueelle, koska siellä keuhkot ovat ja se on suurin maali sivulta ammuttaessa. Hyviä puolia on myös, että lähes aina lavat jää ehjiksi ja siitähän lihamestarit tykkää.

Riista sivulla oli joskus sellainen ohjelman pätkä, missä voi sitä osumapaikkaa harjoitella hirven anatomia huomioiden... yritin hakea sitä, mutta en löytänyt.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tursas
***


Liittynyt: 06 Syy 2004
Viestejä: 2643

LähetäLähetetty: 18.08.2007 10:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tl kirjoitti:
Riista sivulla oli joskus sellainen ohjelman pätkä, missä voi sitä osumapaikkaa harjoitella hirven anatomia huomioiden... yritin hakea sitä, mutta en löytänyt.

Ei ole ollut ikinä. Sen sijaan simulaattori on ollut ja on edelleenkin Metsästäjäliiton sivuilla.
_________________
Totuus löytyy Elovenasta. Ongelmana on vain se, ettei kukaan tiedä, mistä paketista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tl
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Maa 2005
Viestejä: 223

LähetäLähetetty: 18.08.2007 12:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiitokset tas kerran Tursakselle.. Tällä on hyvä muistuttaa omaan mieleen se paikka missä on keuhkojen keskikohta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 13, 14, 15
Sivu 15 Yht. 15

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com