OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Lapua Naturalis ja toimivuus hirvessä
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20261
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 30.07.2019 22:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mitä federalia käytät? Mulla on ollut trophy bonded bear claeia ja trophy bonded tippiä. En muista vauhteja enää.

Toki mulla on lyhennetty kiväärin piippua aikalailla että saattaa lähtöjä ottaa pois.
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
havu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Maa 2004
Viestejä: 3242

LähetäLähetetty: 30.07.2019 22:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nuohan on aika jäykkiä luoteja käsittääkseeni. Jos lyhyt piippu ja aukeaminen alkaa silleen lievällä viiveellä, helposti mennee läpi. Harhaoppisena (VITSI!) sinun täytyisi saada Oryx pelaamaan taikka tehdä sellainen peli-liike että keksit sille BLR:lle muuta käyttöä - vaikka oven pönkäksi ja haet uuden pelin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5143
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 31.07.2019 10:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Mitä federalia käytät? Mulla on ollut trophy bonded bear claeia ja trophy bonded tippiä. En muista vauhteja enää.

Toki mulla on lyhennetty kiväärin piippua aikalailla että saattaa lähtöjä ottaa pois.

Molempia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
overkill
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Hel 2009
Viestejä: 1479

LähetäLähetetty: 31.07.2019 11:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niin vipulukkoinen 308 mistä lyhennetty piippua ja mukaan kohtuullisen jäykkä luoti yhdistettynä hirveen toki aiheuttaa kuoleman mutta ei kyllä missään nimessä ole paras yhtälö loppu tuloksen kannalta. Tuo viimeisin 11g natukka on kyllä paras versio mitä tuosta luodista on tehty mutta ehkä se ei silti ole Tuholan tilanteessa se oikea luoti. Tai ainakaan itse en tuota käyttäisi. No en kyllä vaihtaisi luotia vaan asetta mutta sehän on jokaisen oma valinta millä menee. Itse luotina pidän Natukasta todella paljon ja se on ollut jo monet vuodet 300WSM se luotto luoti. Ja mielestäni se on paras mistään kokeilemastani kokokuparista. Mutta tuo 11g luoti on kyllä omasta mielestä liian painava 308 hylsyyn vaikka piippussa olisikin täydet mitat ja lataukset tapissa. Joku 9g versio tuosta luodista olisi huomattavasti järkevämpi luoti tuohon 308 kannuun.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20261
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 31.07.2019 13:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No asetta en ala nyt vaihtamaan. Ei mitään ongelmaa tappaa hirviä tuolla vaikka luodit läpi pyyhkiskin. Toki haluaisin pehmeemmän kuulan. Superhamppari oli hyvä mut sakon patruunat ei oo enää pariin vuoteen pelannu. Hylsyt jämmää. Itse en lataa. Siinä blr:ssä ei ole lyhyt piippu sattumalta vaan tarkotuksella. Vaimentajan kanssa ainut keino saada painopiste järkeväksi ja minulle sopivaksi on lyhentää piippua. Blr:ssä se taitaa olla 42cm tai jotain. Sama piipun lyhennysoperaatio tulisi muillakin aseilla eteen koska haluan pöntön nokalle.
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
janne_s_s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Elo 2013
Viestejä: 330

LähetäLähetetty: 31.07.2019 14:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

overkill kirjoitti:
Mutta tuo 11g luoti on kyllä omasta mielestä liian painava 308 hylsyyn vaikka piippussa olisikin täydet mitat ja lataukset tapissa. Joku 9g versio tuosta luodista olisi huomattavasti järkevämpi luoti tuohon 308 kannuun.


Tähän kyllä kuulisin mielelläni jotain perusteluja. Kuitenkin 11g luodille saa vielä ihan kohtuulliset lähdöt ns normipiipusta.

janne
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kyrätulli
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Syy 2014
Viestejä: 693

LähetäLähetetty: 31.07.2019 15:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Superhamppari on kirous millä suomilaiset perusjormat on saatettu pois pelastuksesta, anttikristus...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
overkill
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Hel 2009
Viestejä: 1479

LähetäLähetetty: 31.07.2019 15:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

janne_s_s kirjoitti:
overkill kirjoitti:
Mutta tuo 11g luoti on kyllä omasta mielestä liian painava 308 hylsyyn vaikka piippussa olisikin täydet mitat ja lataukset tapissa. Joku 9g versio tuosta luodista olisi huomattavasti järkevämpi luoti tuohon 308 kannuun.


Tähän kyllä kuulisin mielelläni jotain perusteluja. Kuitenkin 11g luodille saa vielä ihan kohtuulliset lähdöt ns normipiipusta.

janne


Niin toki kaikki on makuasioita mikä on hyvä ja mikä on kohtuullinen nopeus.

Omien kokemuksien mukaan näillä kokokupareilla sopiva lähtönopeus aseesta on 900m/s luokkaa jolloin luodin toiminnassa ei tapahdu yllätyksiä kun matkat on maltillisia eli normi alle 100m hollit. Silloin luodin BC:llä ei vielä ole niin suurta merkitystä ja en kyllä miellä näitä koko kupari luoteja mitenkään oivallisiksi pitkiän matkan luodeiksi varsinkaan Natukkaa sen muodon vuoksi.

Ja se miksi juuri tuo 900m/s niin vaikka luoti ammutaan tuolla nopeudella riistaan niin koska luodin jäämä paino on käytännössä lähes 100% niin tuho kohteessa on varsin maltillinen verrattuna perinteisiin lyijy luoteihin. Toki äärettömän kovia luoteja löytyy silläkin saralla mutta jos verrataan akselille SHH, woodleigh, oryx.... Suurempi osuma nopeus tiputtaa yleensä riistan kuitenkin huomattavasti nopeampaa ja moni kaveri on tuskaillut juuri Natukan kanssa hidasta avautumista ja pitkiä juoksuja jotka väistämättä aiheuttaa taas veren vuotoa kalvojen väliin ja sitä kautta omiin ongelmiinsa kun on ammuttu juuri tynkäpiippuisilla 308 tai 6,5x55. Tuossa 300WSM minulla ei ole ollut mitään ongelmia kun nopeutta on kunnolla niin luodin toiminta on ollut hyvää.

Ja siis miksi tuo 9g niin käytännössä läpäisy noilla kevyemmilla kokokupareilla muiden valmistamina on kyllä niin hyvää että tuota 2g painon lisäystä en oikein ymmärrä mihin sitä sen suhteen tarvitaan. Tuo 2g antaisi huomattasti enemmän pelivaraa juuri pienemmille hylsyille eli esim tälle 308:lle latauksen suhteen. Saataisiin luodille tuota nopeutta lisää ja rekyyli hiukan pienenisi millä voi jollekin olla merkitystä. Noille isommille (WSM, 300WM...) tuo 11g on ihan ok luoti mutta noille pienemmille kyllä haluaisin nähdä omasta mielestä kaiikeen metsästykseen järkevämmän painoisen natukan.

Esim itse ammun 7x57R kaliiperissa Barnesin TTSX 120gr luotia ihan vain sen takia että 7mm Natukka on ihan järjettömän painava tuolle hylsylle. Ehdottomasti haluaisin käyttää natukkaa mutta teknisesi en näe sille tässä kaliiperissa mitään järkeä. Ja samassa tilanteessa tai hyvin lähellä ollaan muös tuon 308 ja 11g natukan kanssa.

Niin ja toki nämä on vain minun mielipiteitä mutta jonkin verran on tullut ammuttua eri luodeilla ja nopeuksilla riistaa niin tähän käsitykseen olen itse tullut.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
janne_s_s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Elo 2013
Viestejä: 330

LähetäLähetetty: 01.08.2019 13:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuo voi olla totta, jotenkin sitä vain on tottunut pitämään 800 m/s nopeuksia kohtuu kovina. Omat kokemukset kuparista on tosiaan vasta tulossa. Tämä kupariin siirtyminen tapahtuu kovin hitaasti, kun on suht reilusti jäljellä lyijykärkisiä metsästyspanoksia.

Mutta eikö Natu pitäisi avautua jo kohtuu pienillä (~600 m/s) osumanopeuksilla, onko silloin luodin nopeudella niin suurta vaikutusta kaatoon, kunhan reikä löytyy molemmin puolin hirveä?

janne
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
TTS
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Huh 2008
Viestejä: 429
Paikkakunta: Satakunta

LähetäLähetetty: 01.08.2019 15:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lapuan esitteessä on kuva N558 luodista, jonka kärki on juuri avautunut 482m/s osumanopeudella.
Samassa esitellään uuden Naturaliksen toimintamatkaa eri kaliipereilla: .308win ja 7x64 0-400m, 6,5x55 ja 9,3x62 0-325m, 8x57IS 0-300m.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
havu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Maa 2004
Viestejä: 3242

LähetäLähetetty: 01.08.2019 16:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Täältä foorumilta löytyy myös kertomaani juttua viime kesältä kuparikuulien testistä kuvineen 30-väljyydessä ja N558 oli siinä varma suorittaja kaikilla nopeuksilla. Keskityin siinä nimenomaan toimintaan hitailla osumanopeuksilla.

Testissä käytin 12" 308:ia ja kun lähtönopeudet olivat alhaisia, ei niissä myöskään ollut hyrrää juuri nimeksikään. Natun osalla toiminta oli myös sikseen omanlaista, että tatin halkaisija oli liki sama kaikilla osumanopeuksilla kun se Barneseilla enemmän oli kiinni juuri osumanopeudesta. Toisinsanoen natu aukesi herkiten.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pudejovicky
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Elo 2011
Viestejä: 1433
Paikkakunta: Syrjäinen

LähetäLähetetty: 01.08.2019 19:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ja eikö nimenomaan jossain lehden testissä kohtuu alhaisillakin nopeuksilla Naturalis oli ihan helkkarin nopea avautumaan?
Siis tyyliin oli ammuttu jonkun ohuen lötkön läpi ja hyvin aukesi siinäkin. Iso reikä siinä on päässä.
Ja tuohon overkillin mainitsemaan maltilliseen tuhoon kun ollaan käytännössä 100% jäämäpainoissa, niin en oikein ymmärrä, että miten ne korreloi??
Natu aukeaa nopeasti ja aika paljon aukeaakin, ja mielestäni jopa hiukan karkeaa jälkeä tekee, ja itse olen peuraa tästä syystä ampunut barnesin 150gr ttsx:llä, joka sekin on aika rapsakan puoleinen.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12154

LähetäLähetetty: 06.08.2019 16:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

TTS kirjoitti:
Lapuan esitteessä on kuva N558 luodista, jonka kärki on juuri avautunut 482m/s osumanopeudella.
Samassa esitellään uuden Naturaliksen toimintamatkaa eri kaliipereilla: .308win ja 7x64 0-400m, 6,5x55 ja 9,3x62 0-325m, 8x57IS 0-300m.
Aika optimistinen näkökulma että swedusta tuolla ampuis 300 metriin, kun vauhti on siellä asti luokkaa 420m/s.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20261
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 06.08.2019 19:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kallelep kirjoitti:
tuhola kirjoitti:
Minkäsmoisia on uusimmat kokemukset 308 naturaliksesta?

Meinaa alkaa olla niin kortilla pelaavat panokset mun nirsoon browningiin että tällä kertaa lähti lapuaa testiin. Ei siksi että tykkäisin kuparista vaan siksi että en muutakaan tähän hätään keksinyt. 70 euron rasia tuos odottaa syksyä nyt sitte.


Minä browning? Omassa tuon natu kävi tosi huonosti loivan rihlannousun takia.
10,7g oryx ja norma ecostrike toimii hienosti ja hirvetkin kaatui molemmilla.

Jämerä homma mutta tosiaan kasa oli kyllä 50-60mm 75m matkalta näillä natuilla. Tosin kyllä se mulle riittää suurriistahommiin😂 Mut puolta huonompi mitä esim federal tarjoaa.
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juego
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Jou 2004
Viestejä: 2598
Paikkakunta: Kuikkapanta

LähetäLähetetty: 07.08.2019 13:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ootteko muuten huomioineet, että lähes poikkeuksetta lähtönopeudet on ammuttu 600-620mm piipuilla, siis näissä tehdaspaukuissa? Vakiopiiput sitten 570mm ja niistä vielä pätkä pois. Tuossa mittaillu ja laskeskellu, että lyhennyksen vaikutukset olleet luokkaa 1cm lyhennys pudottaa prosentin verran vauhteja.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Seuraava
Sivu 8 Yht. 9

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com