OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Trapper 90

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Pienpedot
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
samuli_e
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 21 Maa 2005
Viestejä: 9
Paikkakunta: Kuopio

LähetäLähetetty: 03.11.2006 22:34    Viestin aihe: Trapper 90 Vastaa lainaamalla viestiä

Sattuisiko kukaan tietämään mistä mahdollisesti voisi ostaa/tilata näitä trapper 90 rautoja ja mikä mahdollisesti on hinta? Ja ei mielellään mistään ruotsista yms. ulkomailta. Rolling Eyes
_________________
pum!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Maatiainen
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 24 Tam 2006
Viestejä: 32
Paikkakunta: Satakunta

LähetäLähetetty: 06.11.2006 14:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tilasin vuosi sitten Trapper-90 rautoja Kemiön Jahtipuodista (www.kimitojaktbod.fi) ja hinta oli tuolloin 40 €/kpl.
Ovat kyllä iskuvoimaltaan todella voimakkaat verrattuna Conibear, Jahti tai Duke rautoihin... että varohan sormiasi.
_________________
Metsästys on ihan mukavaa... ja kotiasiat on kunnossa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Manso
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 13 Hei 2010
Viestejä: 31

LähetäLähetetty: 16.02.2013 00:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onko muilla merkeillä vastaavia rautoja edullisemmin? Ainoa paikka mistä löysin suomesta noita trappereita on ase ja erä hintaan 45€/kpl.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
suomen_hallitus
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Jou 2011
Viestejä: 194
Paikkakunta: Tuomioja

LähetäLähetetty: 16.02.2013 15:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tänään otin kauden seitsemännen trapper 90-näädän laatikosta. Itse tilasin Ruotsista pari vuotta sitten. Sellaisen fiksauksen teen raudoille seuraavalle kaudelle, että jatkan astinlautaa "keinotekoisesti" lähelle rautojen liitoskohtaa...

Syy tähän on se, että jotkut isokokoiset urosnäädän kikkailevat menessään eteisestä keittiöön(olen tehnyt huoneen korkeusmitoitukset jne. ohjeiden mukaan. Eli ne nostavatkin etutassunsa suoraan astinlaudan taakse rautalaatikon lattiaan. Sitten ne yrittävät välttää "kontaktia", mutta hyvin todennäköisesti laukaisevat raudat. Silloin isomusnäätä löytyy "keittiöstä" pienessä paketissa. Kuitenkin pari viikkoa sitten laatikossa oli elävä suurikokoinen näätä etutassun päästä kiinni. Kaveri oli päässyt jo pakittamaan, mutta oli epäonnekseen laukaissut etutassullaan raudat.(onneksi oli mennyt edellisenä yönä, että pääsi vähemmällä kärsimyksellä kun kalautin sitä laudalla päähän). Tänä on ollut ainoa kerta kun kaikki ei ole mennyt aivan putkeen. Mutta tosiaan kaksi kertaa iso näätä on ollut "paketissa" keittiössä, jolloin ne ovat "kikkailleet". Muut saaliit ovat menneet sukkana nätisti ja klassisesti sanka on mumauttanut niskan kohtaan ja myös päähän. Lisäksi tekisin huoneitten välisen kynnyksen noin 5-5,5 cm korkeaksi nykyisen suositellut 4 cm:n sijaan. Eikä rautoja varsinkaan näillä asetuksilla tarvitse virittää aivan pirun herkälle. Rautojen taakse teen tuleviin pönttöihin sapuskalle 10-15 cm:n tilan. Olen kyllä käyttänyt lihalastuja "tyhjässä tilassa" rautojen takana olevan sapuskan lisäksi, se voi olla virhe ja sillä voi olla jotain merkitystä edellä mainittuihin "kikkailuihin".

Nämä ovat omat analysoimani kokemukset, muiden näkemyksistä trappereiden suhteen en tiedä mitään. Oma suosikkini on nykyään tehdä päätyseinä pleksistä, näkee hyvin läpi....
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
korpisorsa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Jou 2011
Viestejä: 217
Paikkakunta: Lappi

LähetäLähetetty: 16.02.2013 16:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ottaisitko kuvan pöntöstä rautojen kera? alko kiinnostaan
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
suomen_hallitus
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Jou 2011
Viestejä: 194
Paikkakunta: Tuomioja

LähetäLähetetty: 16.02.2013 17:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Täytyy liittää kevään mittaan omakohtaisia kuvia tänne, nyt kuitenkin kamera ja näätärautajahtikuvat ovat toisaalla.

Tämä on hyvä sivusto:
http://www.allmo.nu/tips.asp

Pappa on tehnyt selvät ohjeet ja mitat. Itse käytän juurikin tuota taktiikkaa, että raudat ovat "suoraan edessä". En näe järkeä tehdä rautalaatikkoa kuitenkaan molemmista päistä pyytäviksi, enkä käsitä miksi papalla on kuvissa kaksiaukkoinen malli. Tuleviin laatikoihin teen pleksipäätyseinän johon karvaturrit lasauttavat itsensä siinä missä umpiperään tai muuhun, että näen itse hyvin tilanteen, eikä minun tarvitse mennä taskulampun kanssa tiirailemaan kulkuaukolle. Huoneen tulee olla 15 cm leveä ja 23 cm korkea.

Tee "väliovi" ja kynnys juurikin ohjeiden mukaan, muuten saatat huomata, että et saakaan jäätynyttä eläintä mitenkään mukaasi. Kynnys voi olla huoletta 5 senttiä korkea, ainakin minun rautojen mukaan, mikäli äijä valmistaa ne millilleen saman mittaisiksi joka osaltaan.

Kuvista näkee hyvin "tyhjän laatikon lattia kohdan jossa ei enää ole laukaisinlautaa alla" johon jotkut isot näädät asettavat etutassunsa ja takatassunsa/persauksensa ne jättävät kynnykselle, kyseessä on pakko olla vain anatominen juttu yhdistettynä epäluuloon. Siksi juuri ensi kaudeksi liimaan astinlaudan umpeen lisälevyillä, jolloin näätä ei pysty asettamaan käpäliään mihinkään siten, etteikö raudat lävähtäisi päähän ja niskaan välittömästi.

Suosittelen rautalaatikon asentamista lähes metrin korkeuteen. Itse käytän jopa neljää seinäseipään puolikasta, joka väliin rautalankaan laatikon. Mutta yksikin seiväs voi riittää. Ja kunnon laudasta, että mikään koira ala syömään itseään laatikosta läpi, vaikka todennäköisyys onkin lähes olematon muutenkin.

Jokaisella on oma taktiikansa, mutta omani on se, että rautalaatikko loogiseen paikkaan, esim. jos on kunnon metsikköä tien ja järven välissä vaikkapa parin kilometrin välissä, niin siitä ne näädän juoksevat vuoden mittaan jatkuvasti tilanteen mukaan. Eikä tällaiseen paikkaan mielestäni ole mitään järkeä alkaa tunkemaan rautalaatikoita parinsadan metrin välein. Vain yksi tai kaksi laatikkoa tällaiseenkin hot spot paikkaan. Kunnon hajusteet puun oksille jo syksyllä löyhkäämään ja laatikkoon sapuskaa myös. Kun käyt esim. hirvestämässä, sienestämässä tai linnustamassa niin ei muuta kuin taas sapuskaa laatikkoon. Yllättävän pian "kyljykset" alkavat katoamaan ja on lähes varmaa, että kyseessä ovat näädät. Näätä myös kyttää ja seuraa lajikumppaneitaan ja tutustuu tälläkin tavoin uusiin paikkoihin, jos ei jostain syystä ole saanut ilmavainua. Ja kyllä näätä ateriapaikan muistaa jos se on syksyllä muutaman kerran laatikosta pihvin hakenut, vaikka tulisikin muutaman kuukauden tauko...kun esim. menet lataamaan sinne raudat. Eli tässä touhussakin laatu ennen määrää...mielestäni. Itselläni on toistaiseksi vain neljät raudat. Näätä menee rautoihin jos on mennäkseen, siksi mielstäni on turhaa alkaa sijoittamaan niitä näädän "polulle"...jos vain näätä tietää laatikon sijainnin ylipäätään. Toki kait sitä helposti tulee mieleen esim. lisäparfymointi tjms. jos näätä lumijälkien mukaan juoksee jatkuvasti 50 metrin päästä. Jos kuitenkin pihvit ovat syksyllä kadonneet laatikosta totutus vaiheessa, niin on lähes selvää, että eläin leikkii pyytäjän herkillä tunteilla.

Erinomaisia trapper 90-kuvia näätäjahti-osiossa! Itse en ole mikään neuvomaan, kun olen aloittelija, mutta olen siitä huolimatta muodostanut vahvat omat näkemykseni. Monet pyytävät eri tavoilla ja ovat harrastaneet lajia 40-vuotta reilun vuoden sijaan.......
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Pienpedot Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com