OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Aloittelija
Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jousimetsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Gracko
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 06 Mar 2006
Viestejä: 60

LähetäLähetetty: 06.11.2006 15:19    Viestin aihe: Aloittelija Vastaa lainaamalla viestiä

Olisin kiinnostunut aloittamaan metsästyksen jousella. Mitä jousta suosittelette aloittelijalle. Ja voiko jousella metsästää vaikka ei olisi "ruuti aseeseen" lupia? Metsästyskortti minulla jo on. Onko esim. jokin hyvä nettikauppa mistä voi ostaa jousimetsästykseen sopivia tarvikkeita. Muitakin käytänön vinkkejä oli mukava kuulla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Longbow
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Jou 2005
Viestejä: 318

LähetäLähetetty: 06.11.2006 15:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Taljajousi,pitkäjousi eikä vastakaarijousi vaadi lupia.
Itse ostin Bowtech TomKat paketin www.huntersfriend.com sivustolta hyvä kauppa! Ja on myös muitakin suomalaisia kauppoja mutta pelkän jousen hinta hipoo jo pilviä, joten katsoin omalla kohdallani parhaimmaksi tilata jousen ''ison veden takaa''. Smile
_________________
Sling
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
EmesR
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Hei 2006
Viestejä: 142
Paikkakunta: Savon-mua

LähetäLähetetty: 06.11.2006 18:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jousikauppoja suomesta:
- AA-production: http://www.aa-metsastys.com/
- Hantaurus: https://www.hantaurus.fi/
- Sherwoodshop: http://www.kolumbus.fi/sherwoodshop/

Ei kannata ahnehtia tuon paunojen suhteen. Suomessa saa metsästää yli 40 paunaisilla jousilla, ja tuo 40 paunaa riittää hyvin suomessa jousella metsästettäviin eläimiin. Itsellä on 55paunainen jousi, ja siinäkin on jo todella nykimistä vireeseen.[/list]
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kattila
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 18 Mar 2006
Viestejä: 39

LähetäLähetetty: 18.11.2006 22:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Longbow kirjoitti:
Taljajousi,pitkäjousi eikä vastakaarijousi vaadi lupia.
Itse ostin Bowtech TomKat paketin www.huntersfriend.com sivustolta hyvä kauppa! Ja on myös muitakin suomalaisia kauppoja mutta pelkän jousen hinta hipoo jo pilviä, joten katsoin omalla kohdallani parhaimmaksi tilata jousen ''ison veden takaa''. Smile


tuohan on maksanu yli 600e + postikulut
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Santtu Risku
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 24 Mar 2006
Viestejä: 42
Paikkakunta: rovainemi

LähetäLähetetty: 24.11.2006 17:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

"pitkäjouseen, vastakaareen tai taljaan ei ratvitse lupia"
entäs sitten nämä muut perinnejouset kuin pitkäjouset? pitkäjousi on joissain tapauksissa suomen metsissä hyvin epäkäytännöllinen jousityyppi silla on aina tiellä eli kolhii risuihin ym ym. mihimkään jousityyppiin ei tarvitse lupia ja jousen saat myös itse tehdä ja jos siinä on se 40+ paunaa niin sillä saa myös metsästää. se on ihan sama minkämallinen jousi on kunhan ei ole jalkajousi tai varsijousi, niin silloin sillä saa metsästää jos tehoa on. älkää modernistit unohtako näitä kymmeniätuhansia vuosia vanhoja juosityyppejä vaikkei niissä olekkan moderneja punapistetähtäimiä yms.
yhtä tehokkaita ne ovat. ja joissain tilanteissa parempia. esim. nopeissa tilanteissa. ja ne ovat aivan yhtä tarkkoja kuin taljat. se tarkkuus on vain helpompi oppia taljalla.
huomioikaa se että termi pitkäjousi on nimitys englantilaisten keskiaikaisille sotajousille. muut perinnejouset ovat sitten aivan jotain muuta.
en nyt sano ettäkö talja olisi huono tai niin päin pois, mutta oikaisen vain muutaman termin.
_________________
"ainoa tyhmä kysymys on se, jota et ole kysynyt"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
musuli
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Jou 2004
Viestejä: 401
Paikkakunta: keski-suomi

LähetäLähetetty: 24.11.2006 18:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

"ja ne ovat aivan yhtä tarkkoja kuin taljat. se tarkkuus on vain helpompi oppia taljalla."

Ihan täyttä asiaa kirjoitat, mutta tuosta lauseesta on jääny yksi sana vahingossa pois:
"ja ne ovat aivan yhtä tarkkoja kuin väärinsäädetyt taljat. se tarkkuus on vain helpompi oppia taljalla."
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Santtu Risku
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 24 Mar 2006
Viestejä: 42
Paikkakunta: rovainemi

LähetäLähetetty: 24.11.2006 21:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

no tuohon paha minun mitään sanoa, sillä olen ampunut vai harvoja laukauksia taljalla, se ei vain sovi käteeni.
"ne ovat yhtä tarkkoja kuin väärinsäädetyt taljat". jos tarpeeksi harjoittelee voi heittää vaikka vipukeihästä yhtä tarkasti kuin jouku ampuisi taljalla jossa olisi kaikki maailman tarkkuussäädöt. nykyään näitä "poikkeuksellisen" hyviä vaistoampujia on vain harvassa ja suomenmaassa ei taida olla niitä kovinkaan montaa, mutta tämäpä saattaa hyvinkin johtua siitä, että suomenmaassa vain hyvin harva harrastaa perinnejousiammuntaa/metsästystä.
se on vain sisun, harjoittelun, motivaation ja jonkunverran laahjakkuuden yhtälö se tarkkuus. tarkkuus ei ole aseessa vaan ampujassa.
näistä perinnejousten tarkkuuksista on paljonkin tekstiä. Monetkin uudisraivaajat, silloisen U.S.A:n armaijan upseerit, sotilaat ja kenraalit unohtamatta kirurgeja ovat kirjoittaneet intiaaninen ammuntataidoista jousella. usein tarinat ovat väritettyjä, mutta jostain se legendakin on alkunsa saanut.
eräs kirjoitus kuuluu jotenkin näin: "Intiaanit harrastivat ammuntakilpailuja keskenään ja hyvä ampuja osui viisiden centin kolikon alueelle 20 jaardista lähes joka nuolella" tämä nyt olisi saavutus jo millä tahansa käsiaseella mutta näin on kirjoitettu.
usein on myös tapauksia joissa jousi on tarkka ja nuoli on epätarkka. tunnen muutaman tyypin joilla on taljajousi ja he sitten ampuivat minun jousellani ja omilla nuolillaan joissa oli muovisulitus, niin eihän siitä tullut mitään. aina he vain ihmettelivät että miten sie muka osut nuin. ja omasta mielestäni en ampunut edes hyvin vaan minulla oli huono ammuntapäivä.
olen ampunut 17 cm x 17cm paperiarkille 6 nuolta peräkkäin 20-25 metristä. pidän tätä riittävänä koska en ammu riistaa pidemmiltä matkoilta.
noista säädöistä vielä, että taljalla jos esim. tähtäin kolhaisee oksaa saattaa asetukset mennä päin helvettiä jolloin ei osu niin mitenkään. ainoat asetukset jota perinnejousissa on ovat ampujan pään sisällä.
_________________
"ainoa tyhmä kysymys on se, jota et ole kysynyt"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Speedy
Jousimies


Liittynyt: 22 Jou 2004
Viestejä: 307

LähetäLähetetty: 25.11.2006 16:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Santtu Risku kirjoitti:
tunnen muutaman tyypin joilla on taljajousi ja he sitten ampuivat minun jousellani ja omilla nuolillaan joissa oli muovisulitus, niin eihän siitä tullut mitään.

Muovisulkainen nuoli ja perinteinen jousi ilman erillistä nuolihyllyä on tunnetusti huono yhdistelmä. Puhdasta ohitusta ei sillä kombinaatiolla käytännössä voi saada aikaiseksi. Ei mikään ihme, että ammunta ei kavereillasi omilla nuolillaan toimi.

Santtu Risku kirjoitti:
olen ampunut 17 cm x 17cm paperiarkille 6 nuolta peräkkäin 20-25 metristä. pidän tätä riittävänä koska en ammu riistaa pidemmiltä matkoilta.

Suomessa ei kai ole juuri yhtään jouselle sallittua riistaeläintä, jonka vitaalialue olisi tuon 17x17 sentin kokoinen. Poislukien ehkä metsäkauris. Pienriistan osalta max kymmenen sentin ympyrään muutaman peräkkäisen nuolen ampuminen on sopiva testi "oman varman etäisyyden" mittaamiseen. Miltä etäisyydeltä sellaiseen rinkiin osuminen onnistuu?

Santtu Risku kirjoitti:
noista säädöistä vielä, että taljalla jos esim. tähtäin kolhaisee oksaa saattaa asetukset mennä päin helvettiä jolloin ei osu niin mitenkään. ainoat asetukset jota perinnejousissa on ovat ampujan pään sisällä.

Höpö höpö - tuo on kyllä perinnepuolen sakeaa propagandaa. Kannattaa tutustua nykyaikaisiin taljajousiin ja varusteisiin ennen tuollaisia typeriä lausuntoja. Samantasoinen vasta-argumentti härvelijousten puolesta voisi kuulua vaikkapa, että "taljajousen saa sentään edes kuusiokoloavaimella kohdalleen"...

Tähtäimet kohdalleen, ruuvit tiukkaan ja metsälle...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Santtu Risku
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 24 Mar 2006
Viestejä: 42
Paikkakunta: rovainemi

LähetäLähetetty: 25.11.2006 16:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

vai on propagandaa. no "varma" etäisyys minulla esim jäniksen vitaaleille on noin 18-10 m. täytyypä sanoa että olen ampunut vain 2 20 m riistalaukausta ja toinen tuotti tulosta. saalis oli fasaani. nyt saattaa tulla kommenttia että ei siellä rovaniemen seudulla mitään fasaaneja ole, mutta olin sukulaisten luona keskisuomessa. tarkalleen otaen salon lähellä.
tuosta ampumaetäisyydestä jolta ammun vielä sen verran, että harvoin ammun yli 8m matkoille riistaa. melkoisen vasta eli tälle kaudelle ammuin yhden riekon 2 metrin päästä. kyllä hiivin vaaleahkossa puvussa ja naamasuojan kanssa 2 metrin päähän riekosta. onnistui varmaan siksi niin hyvin että minulla oli tehokas näkösuoja, nimittäin hillitön koivuryteikkö.
ja tuo 17 x17cm nyt vain sattui olemaan paras kasani kuudelle nuolelle yli kahdesta kympistä. olen ykden tai kaksi nuolta osunut myös 10x10cm alueelle 22 metristä.
ampukoot taljamiehet vain taljoilla. minusta olisi hirvittävää jos kaikki modernien vastakaarien ja taljojen käyttäjät siiryisivät veistelemään puujousia ja niillä sitten metsälle. siinä tapauksessa siirtyisin varman vipukeihääseen. sillon viehätys lajista olisi mennyt. mutta niin tai näin kunnioitan taljasällejä jotka oikeasti osuvat niillä.
_________________
"ainoa tyhmä kysymys on se, jota et ole kysynyt"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Santtu Risku
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 24 Mar 2006
Viestejä: 42
Paikkakunta: rovainemi

LähetäLähetetty: 25.11.2006 16:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ja jos joku nyt ymmärsi väärin tuon puujousi ja muovisulkajutun, niin nimenomaan sitä pyrin ilmaisemaan, että se on aivan mahdoton yhtälö se puujousi ilman nuolihyllyä + alumiininuoli ja muovisulat.
_________________
"ainoa tyhmä kysymys on se, jota et ole kysynyt"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
DARTON
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Tou 2004
Viestejä: 350

LähetäLähetetty: 27.11.2006 13:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

On epärealistista arvioida omaa ampumataitoaan parhaimpien saavutusten pohjalta.
Metsästyshommissa realistisempaa on arvioida osumista huonoina päivinä ja perustaa oma metsästysampuminen siihen.
En tiedä ketään perinnejousiampujaa, joka olisi jotenkin syventynyt taljalla metsästykseen tai edes ammuntaan.
Siksi aina välillä ihmettelen kovasti sieltä löytyvää tietoutta ja asiantuntemusta taljajousella metsästyksestä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 27.11.2006 14:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Santtu Risku kirjoitti:
vai on propagandaa. no "varma" etäisyys minulla esim jäniksen vitaaleille on noin 18-10 m. nyt saattaa tulla kommenttia että ei siellä rovaniemen seudulla mitään fasaaneja ole, mutta olin sukulaisten luona keskisuomessa. tarkalleen otaen salon lähellä.
.


ja tuo 17 x17cm nyt vain sattui olemaan paras kasani kuudelle nuolelle yli kahdesta kympistä. olen ykden tai kaksi nuolta osunut myös 10x10cm alueelle 22 metristä.

ampukoot taljamiehet vain taljoilla. minusta olisi hirvittävää jos kaikki modernien vastakaarien ja taljojen käyttäjät siiryisivät veistelemään puujousia ja niillä sitten metsälle. siinä tapauksessa siirtyisin varman vipukeihääseen. sillon viehätys lajista olisi mennyt. mutta niin tai näin kunnioitan taljasällejä jotka oikeasti osuvat niillä.


Hauskoja kommentteja pohjoisen pojalla Very Happy

Jonkun verran varmaan on vielä tutustumista aiheeseen edessä, ennen kuin jousimetsästyksen ja siihen liittyvän välineistön salat 'aukeavat' laajemmin. Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Santtu Risku
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 24 Mar 2006
Viestejä: 42
Paikkakunta: rovainemi

LähetäLähetetty: 27.11.2006 15:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

noniin. syvät pahoitteluni tuon 18-10 metriä tulisi olla 8-10 metriä. kirjoitusvirhe siis Embarassed ja kun tuossa nyt tuli esille että ammunnan tarkkuus on syytä perustaa huonoille päiville, niin tuo 8-10 metriä on siis ne huonot päivät ja laukaukset. siki sanonkin että varma.
ja nuo 20-25 matkat ei ole silleen sattumia, vaan nuolia siis putkeen samaan maaliin mainituille alueille. yleensä niille alueille eli 10 x 10 cm ammun yhden nuolen kolmesta. siis yli kahdenkympin matkoilta. ja näille en todellakaan perusta riistalaukauksiani, vaan nimenomaan näille kympin matkoille ja alle.
nämä 2 riistalaukausta 20+ metristä nyt ovat vaan olleet silloin kun oli "hurmiossa" eli ammunta onnistui todella hyvin minun mittapuulleni. siis juuri sitä 10 x 10 sentin luokkaa kahestakympistä.
en oikein ymmärrä mitä hauskaa noissa salon lähellä jutuissa oli. no ehkä salo ei maantieteellisesti ole ihan keskisuomessa, mutta kuuleepahan sitä etelästäkin aina välillä tällaista kommentia että "ai rovaniemellä sehän on ihan pohjoislappia" tai lupsetäänkö siellä aamulla ja illalla lehmiä". no itse en edes luokittele rovaniemeä lappiin kuuluvaksi. ehkä niukin naukin pohjoissuomen eteläisimpiin osiin. Confused
ja kyllä minulla on vielä paljon opittavaa jousimetsäsyksestä. tuskimpa sitä koskaan täydellisesti voi osatakkaan.
välineitten puolesta en kommetoi sen laajemmin koska en tiedä taljoista paljoa tiedän vain puujousista ja jonkin verran jänne ja komposiittijousista
_________________
"ainoa tyhmä kysymys on se, jota et ole kysynyt"


Viimeinen muokkaaja, Santtu Risku pvm 27.11.2006 16:09, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Santtu Risku
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 24 Mar 2006
Viestejä: 42
Paikkakunta: rovainemi

LähetäLähetetty: 27.11.2006 15:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

noniin. syvät pahoitteluni tuon 18-10 metriä tulisi olla 8-10 metriä. kirjoitusvirhe siis Embarassed ja kun tuossa nyt tuli esille että ammunnan tarkkuus on syytä perustaa huonoille päiville, niin tuo 8-10 metriä on siis ne huonot päivät ja laukaukset. siki sanonkin että varma.
ja nuo 20-25 matkat ei ole silleen sattumia, vaan nuolia siis putkeen samaan maaliin mainituille alueille. yleensä niille alueille eli 10 x 10 cm ammun yhden nuolen kolmesta. siis yli kahdenkympin matkoilta. ja näille en todellakaan perusta riistalaukauksiani, vaan nimenomaan näille kympin matkoille ja alle.
nämä 2 riistalaukausta 20+ metristä nyt ovat vaan olleet silloin kun oli "hurmiossa" eli ammunta onnistui todella hyvin minun mittapuulleni. siis juuri sitä 10 x 10 sentin luokkaa kahestakympistä.
en oikein ymmärrä mitä hauskaa noissa salon lähellä jutuissa oli. no ehkä salo ei maantieteellisesti ole ihan keskisuomessa, mutta kuuleepahan sitä etelästäkin aina välillä tällaista kommentia että "ai rovaniemellä sehän on ihan pohjoislappia" tai lupsetäänkö siellä aamulla ja illalla lehmiä". no itse en edes luokittele rovaniemeä lappiin kuuluvaksi. ehkä niukin naukin pohjoissuomen eteläisimpiin osiin. Confused
ja kyllä minulla on vielä paljon opittavaa jousimetsäsyksestä. tuskimpa sitä koskaan täydellisesti voi osatakkaan.
välineitten puolesta en kommetoi sen laajemmin koska en tiedä taljoista paljoa, tiedän vain puujousista ja jonkin verran jänne ja komposiittijousista.
sitten vielä selvennykseksi että kun sanon että yhden tai kaksi tai useamman nuolen, niin tarkoitan putkeen. eli osun 10 x 10 cm alueille ehkä yhden nuolen kolmesta tai neljästä kun matkaa on yli 20. ja tiedän että se ei ole riittävä määrä. siksi vielä harjoittelen, mutta tuskimpa tulee perinnejousella riistaa hirveästi ammuttua yli 15 metristä.
_________________
"ainoa tyhmä kysymys on se, jota et ole kysynyt"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Santtu Risku
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 24 Mar 2006
Viestejä: 42
Paikkakunta: rovainemi

LähetäLähetetty: 27.11.2006 15:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ylläpito voinee poistaa ylemmän viestin. tuli vahingossa vaikka oli kesken.
my bad
_________________
"ainoa tyhmä kysymys on se, jota et ole kysynyt"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jousimetsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Sivu 1 Yht. 3

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com