OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Lupa-asiaa

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Teurastaja91
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tam 2006
Viestejä: 303

LähetäLähetetty: 08.11.2006 18:04    Viestin aihe: Lupa-asiaa Vastaa lainaamalla viestiä

Ens viikolla meinasin ostaa Mossberg 500A Turkey pumppuhaulikon ja nyt keltanokkana kysyn et pitääkö aseen HANKKIMISLUPA täyttää ja viedä kunnan poliisiasemalle ENNEN kuin ostaa itse aseen vai pitääko lupa viedä ASEEN KANSSA kytill... siis poliisille??? Shocked Kertokaa näistä lupa-asioista vähän tarkemmin...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hammer
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Maa 2004
Viestejä: 2795
Paikkakunta: Kaarina

LähetäLähetetty: 08.11.2006 18:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Myyjän kanssa täytätte tarvittavat kohdat ja myyjä ottaa oman osansa lapuista(ja sun rahoista Smile ...) ja sinä toimitat loput paperit laitokselle kun viet aseen näytille, laitoksella asia kirjataan ja saat mukaasi yhden lappusen väliaikaiseksi hallussapitotodistukseksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Teurastaja91
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tam 2006
Viestejä: 303

LähetäLähetetty: 08.11.2006 20:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

eli kun ensi viikolla maksan henkilö X:sän(myyjä) tilille tarvittavan määrän rahaa niin hän lähettää aseen ja lupapaperit minulla niin minä vien aseen, lupapaperit ja HANKINTALUVAN poliisiasemalla Shocked Embarassed eli EN ennenkuin olen ostanut aseen henkilö X:tä? Confused Menikö oikein...???
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hammer
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Maa 2004
Viestejä: 2795
Paikkakunta: Kaarina

LähetäLähetetty: 08.11.2006 21:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Teurastaja91 kirjoitti:
eli kun ensi viikolla maksan henkilö X:sän(myyjä) tilille tarvittavan määrän rahaa niin hän lähettää aseen ja lupapaperit minulla niin minä vien aseen,lupapaperit ja HANKINTALUVAN poliisiasemalla Shocked Embarassed eli EN ennenkuin olen ostanut aseen henkilö X:tä? Confused Menikö oikein...???


No tässä tapauksessa jos kauppa ei tapahdu henkilökohtaisella tapaamisella:
sinä lähetätät Ampuma-aselupahakemus ja lupapäätös yksityishenkilölle kaavakkeet
myyjälle, myyjä täyttää paperit, ottaa oman kappaleensa ja palautuskirjekuoren ja lähettää ko. osan poliisilaitoksellesi. Loput kappaleet hän lähettää aseen mukana sinulle ja sinä sitten viet ne kaikki sinne laitokselle näytille, siellä kyllä neuvovat sitten lisää jos vielä epäselvää...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
veikka
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 882
Paikkakunta: Joensuu

LähetäLähetetty: 08.11.2006 21:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

edellyttäen että olet siis jo kerran vienyt poliisille ennen tätä aseen ostoa yhden paperin(+liitteet) jolloin sulla pitäis olla käsissä sellanen nelisivunen liuska itsekopioituvaa paperia(ns "ostolupa"),jossa mm sun nimi ja ostettavan aseen tyyppi ja toimintatapa näkyy. Myyjä täyttää tästä läpyskästä osuutensa,antaa sulle loput jotka sitten viet paikkakunnan poliisille aseen kera näytettäväksi. Ja tässä vaik linkki jos et ole tälläistä vielä täyttänyt,on siis ihan eka askel kohti aseen ostoa:
https://lomake.fi/b/ec/index.cgi/forminfo?s=dhJQMWd3wCiFSli&lomake_id=2559&query=&__lang=fi&return=search_forms
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hammer
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Maa 2004
Viestejä: 2795
Paikkakunta: Kaarina

LähetäLähetetty: 08.11.2006 21:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No joo, en kyllä muista mitä tuossa poliisin myöntämässä nivaskassa lukee otsikkona, mutta tarkoitin juurikin näitä hakemuksen jälkeen myönnettyjä papereita, jotka käsittääkseni kysyjällä jo oli...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Teurastaja91
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tam 2006
Viestejä: 303

LähetäLähetetty: 09.11.2006 17:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eli ennen ostoa menen laitokselle tämän netistä tulostetun ja ITSE TÄYTETYN hankkimisluvan kanssa ja poliisiasemalta ne antaa mulle ne paperit jotka mun pitää lähettää sille myyjälle ja se täyttää ne ja lähettään takasin mulle aseen kanssa ja sit mä menen poliisiasemalle niitten myyjän lähettämien lappujen ja aseen kanssa Shocked stna ku osaa olla vaikeeta Twisted Evil
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
stgarak
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tou 2004
Viestejä: 754
Paikkakunta: Uusimaa

LähetäLähetetty: 09.11.2006 18:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ilmeisesti ainakin osa aiemmista vastaajista ymmärsi että sinulla on jo aseen hankkimislupa? Jos ei ole, niin:

1. Täytät hakemuksen aseen hankkimisluvalle ja viet sen paikalliseen poliisin lupatoimistoon

2. Saat paikkakunnasta riippuen 1-14 päivän päästä hankkimisluvan, jos saat Wink

3. a ) Menet sen kanssa ostamaan asetta henkkohtaisesti TAI
b) Sovit kaupat puhelimitse, sähköpostitse tms. ja lähetät allekirjoitetun hankkimisluvan postissa myyjälle ja maksat jollakin keinolla

4. Saat aseen ja omat kappaleesi (kaksi neljästä hankkimisluvan sivusta) papereista takaisin

5. Menet aseen ja em. 2 paperin kanssa poliisiasemalle. Poliisi tarkastaa että ase on luvan mukainen ja ottaa toisen paperin, viimeinen lipare jää sinulle

6. Ilmoitetun ajan päästä menet em. viimeisen lipareen kanssa taas poliisiasemalle ja vaihdat sen hallussapitolupaan (muovikortti)
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jg
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Mar 2005
Viestejä: 790

LähetäLähetetty: 09.11.2006 19:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kohtaan 1. voisi lisätä, että ota rahaa tai kortti mukaan poliisilaitokselle, lupahakemus maksetaan kun hakemus jätetään sisään, muuten sitä ei oteta vastaan.
_________________
just because you're paranoid doesn't mean they're not really out to get you
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
veikka
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 882
Paikkakunta: Joensuu

LähetäLähetetty: 09.11.2006 19:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Teurastaja91 kirjoitti:
Eli ennen ostoa menen laitokselle tämän netistä tulostetun ja ITSE TÄYTETYN hankkimisluvan kanssa ja poliisiasemalta ne antaa mulle ne paperit...


Jep,aivan näin,mutta tuo linkki jonka heitin niin lomake on väärä,tässä oikea:
http://www.poliisi.fi/intermin/lomakehakemisto.nsf/wvLomakkeet/1A569742E0FB8EE4C2256B9900444470/$file/ase1.pdf
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
sidebyside
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Elo 2005
Viestejä: 201

LähetäLähetetty: 13.09.2007 15:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pieni kyssäri aseen hankinnan vaiheista. Tilanne on nyt seuraavanlainen:

- Hain hankkimislupaa
- Sain sen
- Ostin luvassa mainitun aseen ja hankkimislupa täytettiin tarpeellisilta osin

Seuraavaksi pitäisi mennä näyttämään asetta poliisille ja samalla hakea sitä virallista kantolupaa. Meilläpäin se on mahdollista vain maanantaina ja tiistaina ja metsille jo mieli tekevi.

Joten, oikeuttaako tuo osittain täytetty hankkimislupa käyttämään asetta metsästyksessä ja voiko sillä ostaa patruunoita?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Repesorsa
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 9356
Paikkakunta: Sieltä

LähetäLähetetty: 13.09.2007 15:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

sidebyside kirjoitti:
Joten, oikeuttaako tuo osittain täytetty hankkimislupa käyttämään asetta metsästyksessä ja voiko sillä ostaa patruunoita?


Kyllä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com