OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Supikoiran pyynti pysäyttävällä koiralla
Siirry sivulle 1, 2, 3 ... 85, 86, 87  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Pienpedot
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
sunkkari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Mar 2006
Viestejä: 198
Paikkakunta: Pori

LähetäLähetetty: 11.12.2006 23:19    Viestin aihe: Supikoiran pyynti pysäyttävällä koiralla Vastaa lainaamalla viestiä

Ne jotka asiasta jotakin tietävät voisivat antaa vähän vinkkejä kyseisestä pyyntimuodosta. Kun lumitilanne on mitä on Evil or Very Mad ei haaskapyynti onnistu niin aattelin että jos koiran kanssa onnistuisi!
Itelläni on viis vuotta vanha pystykorva joka on ollu loukkukierroksilla mukana ja on näin ollen jonkinverran ollu tekemisissä supien kanssa. Yksi supi siltä on ammuttu lintumettän yhteydessä. Homma siis toimii niin että yöllä koiran kanssa kiertelemään mettäteitä ja pellonreunoja alueilla missä supeja liikuskelee? Mihin kellonaikaan olisi parasta pyyntiin lähteä? Onnistuuko homma näin sulan maan aikaan syksyisin vai onko se enemmänkin keväthangille keskittyvää puuhaa? Kaikenlaiset niksit pyynnin onnistumiseen ovat tervettulleita. Kiitos jo näin etukäteen. Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
akseli
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Hel 2006
Viestejä: 1009
Paikkakunta: kuopio

LähetäLähetetty: 11.12.2006 23:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ehkä parasta aikaa tuohon hommaan on syys-lokakuu, mutta vielä ne toki nykin liikkuu.. Tosin eivät yhtä säännöllisesti joka yö.
Liikkeelle itse olen lähtenyt siinä klo. 20-22, siitä jonnekkin ehkäpä aamu kahteen on ehket parasta aikaa, näin siis syys-lokakuulla.
Näihin aikoihin kannattaa hieman aikaisemmin lähteä liikenteeseen.
Jos tiedät varmoja paikkoja, siis haaskoja niin sinne vaan, koira irti ja hakemaan. Noilla paikoilla koiraa on hyvä kouluttaa, kun tietää varmuudella että joskus se varmasti kohdalle sattuu.. Muutenkin on hyvä noita pieniä haaskoja tehdä sinne tänne niin helpottaa huomattavasti, ja hommasta tulee tehokasta kun säästyy "turhilta"juoksutuksilta.
Tietysti jos jollakulla tutulla on koira joka ton homman jo hallitsee, niin muutama kerta mukana tekee varmasti terää..
Edes mennyt pystäri oppi luonnostaan keskinkertaisesti nuo hommat, nykyinen seropi oli kaks kertaa sen mukana ja siitä se sen oppi pienellä säädöllä.. Nyt se juoksee auton edellä, ja sen ku vaan pitkin pelto-rantateitä juoksuttaa auton valoissa niin perään lähtee heti kun vaan tuore jälki kohdalle sattuu. Jos supilla on koiran edessä kiire, ja vettä on lähistöllä niin se varmuudella ampuu veteen, jopa uimasilleen. Että olisi hyvä ettei koirasi vettä karta. Ja että koira käy tarvittaessa kiinni, nykyään supit ei tahdo pelkällä haukulla oikein paikallaan pysyä.. Oma tosin käy kiinni liiankin topakasti.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
F.Scaramanga
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Syy 2004
Viestejä: 415

LähetäLähetetty: 12.12.2006 00:37    Viestin aihe: luolat Vastaa lainaamalla viestiä

Vaikka ei ole kylmä, niin ne supit on päivät luolissa kun sataa vettä ja on vuosi kuitenkin jo lopuillaan. Kahdeksaan mennessä ne ramppaavat jossakin luolan lähellä, sinne vaan koiran kanssa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vihtori
***


Liittynyt: 09 Maa 2004
Viestejä: 433

LähetäLähetetty: 12.12.2006 01:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pyyntihän onnistuu silloin kun supitkin ovat liikkeellä. Akseli tuossa kertoikin aika hyvin miten pääsee kaadoille.

Kannattaa sitten alusta asti yrittää saada koiralle iskoistettua, että supit liikkuvat monesti pareittain. Toinen voi ehtiä aika pitkällekkin karkuun, mutta vähän kun näkee vaivaa saa senkin usein eräksi. Eli ensimmäisen kun saa nurin niin innostaa heti vaan koiraa etsimään toista, kiertää esim. pieni lenkki joska yhyttäisi toisen jäljen.

Jos koirasi alkaa käymään puhumatta kiinni, tarvitset tutkan. Viimevuoden loppusyksystä alkoi meidän pystärillä olla itseluottamus vähän turhan korkealla, viimeisille supeille tuli muutama haukaus ja sitten kiinni. Melkoista arpomista oli sen jälkeen, että missä sitä ollaan kun tutkaa ei ollut käyössä.Tänä syksynä ei tuota ongelmaa ole esiintynyt ja sai vielä muutaman kerran vähän hammasta yrittäessään otetta, nyt koira pelaa niinkuin sen toivon pelaavankin. Käy kiinni vasta kun menee itse paikalle, aina ei silloinkaan.

Muista sitten, että supi saattaa tekeytyä kuolleeksi. Joku koira voi tappaakin, mutta syytä aina varmistua (silmästä näkee ja ampumalla loppuu arvailut). Moni koiran "tappama" juoksee edelleen...

Onko muilla esiintynyt muuten mitään eroa kumman koira mieluummin ottaa haukkuun jos tarjolla on pariskunta?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tikkamies
***


Liittynyt: 07 Maa 2004
Viestejä: 1703
Paikkakunta: Etelä-Suomi

LähetäLähetetty: 12.12.2006 02:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse olen eräitä supeja teilannut noilla ajokoirilla. Ajokin kanssa ei mielestäni tarvitse liikkua välttämättä pimeällä vaan olen lähtenyt liikkeelle ihan normiaikaan aamulla.Pystärillä myös hyvä nokka mutta ei välttämättä jäljitä sillä tavalla kilometri kaupalla kuten ajokoira.Voi siis olla paikallaan lähteä illalla vasta. Tämä siis alkukaudesta tuonne marraskuulle. Sen jälkeen käy supien liikkuminen vähemmän säännolliseksi vaikka kelejä muuten olisikin.Joku sen tuolla jo taisi kertoakkin.
Sitten kun supit löytyy ja koira toivottavasti alkaa haukkumaan niin anna sen touhuta vähän aikaa siellä omin nokkineen ja sitten vasta lähelle. Olen todennut että kun antaa vähän supien rauhoittua niin en pysyvät yhdessäkin paremmin jos kysymys on pariskunnasta. Jos viitsii niin kannattaa mennä ainakin kokemattoman koiran haukkuun aika hiljaa ihan normikävelyä . Eli ei juosten tai huudellen koiralle ohjeita. Jos sinne menee metelillä niin voivat supit karata . Ainakin luolan lähistöllä melko äkkiä voi ehtiä toinen tai jopa molemmat luolaan jos koira esim lähtee isäntää vastaa tai muuten herpaantuu .Itse kävin kolme juoksukilpailua supien kanssa kun haukussa olleesta pariskunnasta toinen yritti maan alle. Voitin kylläkin joka kerta .Supit yrittivät karkuun kun saivat havainnon minusta mutta olin näköhollilla onneksi joka kerta. Koira nimittäin jäi seurustelemaan kollisupin kanssa löytöpaikalle. Nyt on jo oppinut pitämään silmällä molempia ja ei ole karkuunkaan päästänyt. Tuossa vaiheessa toivoisi koiralta aika päättävästä toimintaa. Ei sokeaa kiinnikäymistä vaan tilanteen vaatimaa kovuutta.

Olen ollut huomaavinani tänä vuonna että ihmeen kovalla prosentilla löytyy pariskunnan molemmat osapuolet samasta paikasta ja yksinäisiä supeja on vähemmän kuin aikaisempina vuosina. Mitä mieltä muut ??
_________________
Eräelämä on oikeaa elämää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
teekoo
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 01 Mar 2004
Viestejä: 30

LähetäLähetetty: 12.12.2006 04:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Supijahdista maanpäältä koiralla olen huomannut kellon ajasta että tunti pimeän tulon jälkeen alkaa elukkaa löytymään. Muuten ihan samanlaisia kokemuksia kuin edellä olevillakin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Reporetku
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Kes 2004
Viestejä: 1995

LähetäLähetetty: 12.12.2006 09:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos alueellasi on ruovikkoisia meren- tai järvenlahtia, niin ne on pomminvarmoja paikkoja ainakin alkusyksyllä. Ei tarvitse olla edes yömyöhällä liikkeellä. Riittää kun aamutuimaan kävelee koiran kanssa ruovikon reunoja. Jos koiralla on innostusta asiaan, niin pian se ottaa viimeiset supinjäljet, jotka johtavat ruovikon kätköihin ja haukku alkaa. Jos koiralla ei tällaisessa paikassa ole kykyä pidättää supia, niin se kyllä säännön mukaisesti pakenee avoveteen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
_baikkali
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Mar 2006
Viestejä: 1351
Paikkakunta: lempäälä

LähetäLähetetty: 12.12.2006 16:06    Viestin aihe: Supikoiran pyynti pysättävällä koiralla Vastaa lainaamalla viestiä

Minä itse muusta mettästyksestä tiedekkään kun tästä lajista Very Happy tänä vuonna on tullut 5 supia koiralta mutta lähes joka kerta kun olen käynyt mettällä koiran kanssa niin supi on tullut. Mulla on ollu semmonen tapa että kesällä jo heittelen pennuille kalaa tohon lähimettään että supia kertyy tänne lähi maastoon! Olen todennut että paras aika on tossa syyskuun ja marraskuun välillä on klo 22 tohon 1 ja sitten aamulla 4 6 eli välillä koira vaan aamust kuselle niin yleensä tulee supi! En tiedä sitten miten toi pystykorva käyttäytyy kun itse metsästän Jack Ruseelin terrierillä se on siittä hyvä että supi ei pääse mihinkään pakoon jos supi menee kiven alle niin koira menee mukana Laughing sen olen huomannut että aluksi 100% supikoira uros jää tappelee kun naaras sillä aikaa lähteee karkuun! mutta kertaakaan en ole saanut molempia supia syksyllä samana iltana johtukohan ton terrierin huonosta jäljitys taidosta? sitten että ennen syyskuuta on aika turha lähtee semmosel koiral mettäl joka ei käy kiinni kun supikoiralla ei oo mitään vararavintoo niin se pinkoo vaan eikä jää tappeleee mutta syksyllä kun supi lähes tuplaa painonsa niin itsekin juoksisin semmosen läskipallon kiinni! Cool meiän koirakin muuten karkuutti 3 supee tos alku syksyst kun ei ollu koira viä virees mut sit sitä varmaan vituttikin niin paljo että alko supit pysyy paikallaan muuten siittä on pirun hyvä koira kun ei ota kiinni supeen kun tarvittaessa eli jos yrittää karkuun odottaa muuten niiin kauan kun minä tulen koira on vasta 2 ja puoli vuotias eli kehittymisen varaa ja se sai pennut niin jätettiin yks niin ens syksy toden näkösesti sujuu hyvin supijahdis Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
sunkkari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Mar 2006
Viestejä: 198
Paikkakunta: Pori

LähetäLähetetty: 12.12.2006 19:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiitokset kaikille vinkeistä! Näillä opeilla pitäis mennä joku ilta koittaan josko supi kävelis koiran kanssa yhteen. Cool Tiedä sitte kun ei oo haaskallakaan ollut nyt sulan maan aikana liikettä että mistä niitä löytyy mutta eiköhän se kokeilemalla selviä. Laitan tänne sitten viestiä jos tulosta tulee, kunhan nyt ensin ehtisin jonain iltana jahtiin... Confused
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
F.Scaramanga
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Syy 2004
Viestejä: 415

LähetäLähetetty: 12.12.2006 22:28    Viestin aihe: mites kettu Vastaa lainaamalla viestiä

Monestikos on käynyt miehille ja etenkin Tikkamiehelle siten, että koira onkin löytänyt ketun supin sijasta? Etenkin pimeässä? Lähteekö ajamaan ja meneekö ajo siten että kettu päästää koiran paljon lähemmäs kuin valoisan aikaan?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Oskari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2004
Viestejä: 4181

LähetäLähetetty: 12.12.2006 23:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Alueilla jossa supeja on niin hämärän tultua nopeimmat on liikkellä, nyt on niin lämmintä että päiväsaikaan saa kuusenpersuuksistakin eivät nimittäin ole luolissa päiväsaikaan lämpimällä.
Ladot, autiotalot kannonkolo, kivenreunassa saattaa päivämakuulla olla.
Luolia kierrelty suht ahkeraan ja mäyrätkin olleet poissa vaikka töitä on kovasti tehty talvikortteerin eteen ja samaa on jahtikaverit valitelleet ympäri suomea.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tikkamies
***


Liittynyt: 07 Maa 2004
Viestejä: 1703
Paikkakunta: Etelä-Suomi

LähetäLähetetty: 12.12.2006 23:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Scaramanga: En ole hanttiin isommin laittanut vaikka koira on kettua lähtenytkin ajamaan Very Happy Joskus kun operoin näissä pienpetohommissa tuon edellisen nartun( Ajokoira) kanssa niin haaskalta (isohko kasa jonkun metsään kantamia kanoja) lähti kettu supien lisäksi. Otti muuten tuo narttu kaksi kettua kiinnikkin sinä talvena haaskalta yllättämällä.Ja ajosta ammuttiin sitten lisää. Supeja pelkästään tuosta haaskalta noin 20 kpl ja mäyrä ja näätä lisäksi.
En ole pitänyt nyt haaskaan kun nuo säänöt tuosta muuttuivat kuolleiden tuotantoeläinmten osalta. paitsi ensi viikolla laittelen vähän muhineita hirven ränttyjä tuohon ltakapihalta alkavaan metsän reunaan ja sitten käy koiran kusetus reissulla kiertämässä ympäri josko joku haisisi koirien nenään.Ja sitten Majakka ja Perävaunu irti ja pistoolin hakuun.

Tuosta ketun ajttamiseta pimeällä ei kyllä kovin kaksista kuvaa ole kun en yleesä pimeällä ole ajattanu paljoa, paitsi tahattomasti mutta kyllä se lähemmäs koiran päästää. Kerran kääntyi aamupimeällä koiraa päin jopa mutta se päättui kovasti väärin ketun mielestä.
_________________
Eräelämä on oikeaa elämää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Supiukko
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 06 Tam 2007
Viestejä: 29
Paikkakunta: Mikkeli

LähetäLähetetty: 08.01.2007 21:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kunnon kalahaaska vaan johokii pellon laitaa mis supit liikkuu ja illal ku ysin aikoihi luiskattaa pystkorvan irti ni kyl pitäs tulosta tulla.. ite saanu täl kuuvel pystäriltä kymmene supia.. Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tikkamies
***


Liittynyt: 07 Maa 2004
Viestejä: 1703
Paikkakunta: Etelä-Suomi

LähetäLähetetty: 16.02.2009 23:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tämä vuosi olli itsellä hiljaista supin koirapyynnin osalta noin saalis mielessä.Normaalin 20-30 supin sijaan vaan vittisen kappaletta koko syksynä.Pari vuotta sitten tuli vielä yli 20 kpl.On vissiin käyny supit vähiin.Mitenkä muualla???
_________________
Eräelämä on oikeaa elämää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tosimies
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 27 Syy 2006
Viestejä: 64
Paikkakunta: Kantokylä

LähetäLähetetty: 17.02.2009 17:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse tuli käytyä aamusta ja illasta peltoja kiertelee pystärin kans viime syksynä ja 18 supia tuli saaliksi. Ehkä aamu oli mukavempaa aikaa mut ehkä haittapuolena oli ku olivat yön aikana samplanneet paljon jälkiä niin ei aina riitä pystärin into jäljittää. Monesti oli tyhjiäkin reisuja mut esim aamulla huomas että pystäri menee peltoa kuono maassa ristiin rastiin niin tiesi alueella supeja olevan niin illalla sit uusi isku niin johan ne sit löyty. Tosin tarttu niitä aamullakin kun näyttivät majailevan puimattomalla kaurapellolla aika useasti! Märkyyden vuoksi ei tuota kuvan kaurapeltoa voineet koko syksynä puida joten sieltä muutama paljastu kauransyönnistä Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Pienpedot Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3 ... 85, 86, 87  Seuraava
Sivu 1 Yht. 87

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com