OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Hirvikeskustelu
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Vieras






LähetäLähetetty: 01.07.2004 12:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mäkin olin hirvestyksessä mukana muutaman vuoden. Mutta alkoi ottaa päähän noiden umpikierojen, ahneiden ja patalaiskojen metsänomistajien juttut.
Mut luulen ma että luonnossa liikkujat saavat tyydytystä hirvestä enempi kuin ahneuden metsään tekemistä raiskioista.
Takaisin alkuun
Peezzi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Tou 2004
Viestejä: 416
Paikkakunta: Tornedalen

LähetäLähetetty: 01.07.2004 18:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Täälä meilä Lapinläänissä ( Torniossa ) on kyllä mukava olla hirvimies, kun kukaan ei valita nuista edellämainituista asioista, johtuu kyllä ehkä hieman harvemmasta hirvikannasta ja siitä että täälä kaikki asuu luontoa lähellä ja myös käy siellä enemmän kuin hesalaiset viherpiiperöt/ekoterroristit, jotka ei koivua erota männynkäppyrästä!??



ETELÄNMIEHET/NAISET ÄLKÄÄ LANNISTUKO!!!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras






LähetäLähetetty: 01.07.2004 22:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyl mun täytyy sanoo, että mää olen kauhian hämmästyny!

Sopii vain kysyä miten metsästäjät pitävät yllä tiheää hirvikantaa?! Eiköhän se ole viimekädessä maa- ja metsätalousministeriö, joka lupamäärät päättää.Metsästäjät mielestäni pienentävät hirvikantaa, ja jos metsästäjiä ei olisi ollenkaan, hirvikanta olisi paljon tiheämpi kuin nykyään.

Mää olen hämmästyny! Surprised
Takaisin alkuun
JkL
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 29 Kes 2004
Viestejä: 48
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 02.07.2004 08:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Anonymous kirjoitti:
Kyl mun täytyy sanoo, että mää olen kauhian hämmästyny!

Sopii vain kysyä miten metsästäjät pitävät yllä tiheää hirvikantaa?! Eiköhän se ole viimekädessä maa- ja metsätalousministeriö, joka lupamäärät päättää.Metsästäjät mielestäni pienentävät hirvikantaa, ja jos metsästäjiä ei olisi ollenkaan, hirvikanta olisi paljon tiheämpi kuin nykyään.

Mää olen hämmästyny! Surprised


Kato eihän se näin mene. Internetin absoluuttisia totuuksia osa 523.
Lainaus:
"Fakta
Maa- ja metsätalousministeriön riistaosasto saa vuosittain riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksesta kanta-arviot pyyntiluvanvaraisten riistaeläinten määristä. Tähän perustuen ministeriö lähettää riistanhoitopiireille määräykset myönnettävien pyyntilupien enimmäismääristä. Riistanhoitopiirit myöntävät pyyntiluvat. Maa- ja metsätalousministeriön riistaosasto toimii kuitenkin kiinteässä yhteistyössä Metsästäjäin keskusjärjestön kanssa, mikä tarkoittaa, että metsästäjillä itsellään on vahva sananvalta metsästystä koskeviin pyyntilupiin ja metsästyssäädöksiin. "

Ja kun tuo faktana ilmoitetaan niin sehän on sitten pakko olla totta eli siis metsästäjät on kaikki ahneita punaniska-!&%¤#"!ä...
Lisää järkyttävää soopaa osoitteessa http://www.oikeuttaelaimille.net/kampanjat/index.php?kampanja=metsastys&teksti=1
_________________
Se mikä ei tapa, sattuu ihan helvetisti.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras






LähetäLähetetty: 02.07.2004 10:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

on jkl pään pensaaseen laittamista, jos ei kykene tajuamaan, että hirvestäjillä on suurin päätäntävalta hirvikannan kokoon. kyllä ne on hirvestäjävetoiset RH-piirit ja niiden käsikassaroina RHY:t, jotka hirvikannan ja sen leikkaamisen raamit rakentavat. käsittämättömän yksipuolinen kuvio, kun kustantaja on vielä aivan eri ryhmä. kirveellä olisi töitä.

hirvestäjien hupaisien totuuksien laukomista voidaan jatkaa: lupamaksuilla kustannetaan hirvivahingot, 10elukkaa/1000ha ei aiheuta juurikaan metsävahinkoja, hirvitiheys on 3.2elukkaa/1000ha, pahankin näköisiksi syödyt taimet toipuvat vielä arvopuiksi, maanomistajat ovat syypäitä suureen hirvikantaan, 90% metsästäjistä on sidoksissa maanomistukseen...

saattaa muuten hirvestäjäkin erottaa koivun männystä, mutta laitetaanpa sopivasti valitut kaadettu mänty ja kuusi vierekkääin, niin iso osa hirvestäjistä narahtaa. olen muuten käytännössä huomannut, että suurin osa metsästäjistä omaa käsittämättömän kehnot luonto- ja metsä-tiedot.
Takaisin alkuun
Vieras






LähetäLähetetty: 02.07.2004 14:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei ainakaan täällä meillä päin (Oulun lähistöllä) hirvimiehet pidä yllä tiheää kantaa, vaan paremminkin niin harvaa kantaa kuin mahdollista. Pyyntilupia anotaan yleensä aina maksimimäärä ja mielellään vielä vähän päälle jos mahdollista!

Ainakin meidän porukassa jäi viimekin vuonna pari lupaa käyttämättä, eli lupia anotaan enemmänkin kuin hirviä alueella oli. Ei välttämättä ollut meidän huonoista pyynitaidoista kiinni se, että lupia jäi käyttämättä, koska hirviä ei yksinkertaisesti alueella vain ollut.

Senkin tosiasian olen tässä uuosien saatossa huomannut, että nyt kun lupia on kohtuu paljon, olisi porukkaan tulossa suunnilleen jookainen "kynnelle kykynevä". Kylläpä heitä on porukkaan otetukin, mutta se jää vain nähtäväksi, katoavatko he porukasta, kun hirvikanta taas romahtaa.

Kyllä se tosi on, että hirvimiehet ovat ahneita lahtareita...! Wink
Takaisin alkuun
Vieras






LähetäLähetetty: 02.07.2004 14:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Anonymous kirjoitti:
on jkl pään pensaaseen laittamista, jos ei kykene tajuamaan, että hirvestäjillä on suurin päätäntävalta hirvikannan kokoon. kyllä ne on hirvestäjävetoiset RH-piirit ja niiden käsikassaroina RHY:t, jotka hirvikannan ja sen leikkaamisen raamit rakentavat. käsittämättömän yksipuolinen kuvio, kun kustantaja on vielä aivan eri ryhmä. kirveellä olisi töitä.

saattaa muuten hirvestäjäkin erottaa koivun männystä, mutta laitetaanpa sopivasti valitut kaadettu mänty ja kuusi vierekkääin, niin iso osa hirvestäjistä narahtaa. olen muuten käytännössä huomannut, että suurin osa metsästäjistä omaa käsittämättömän kehnot luonto- ja metsä-tiedot.


Kyllä, oikeassa olet totisesti! Kirveellä olisi töitä, kun alkaisi karsimaan kaiken maailman viherpiiperöt sun muut natisijat ja rutisijat pois kuleksimasta täältä, jotka ovat aina valittamassa. Milloin hirviä ammutaan liikaa ja milloin liian vähän. Mikään ei vaan yksinkertaisesti kelpaa!

Kyllä minusta metsästäjillä sentään jonkinlaiset luonto- ja metsä-tiedot on, koska hehän siellä metsissä kulkevat. Sopii vain epäillä kaikkien mukamas luonnonsuojelijoiden tietoutta luontoasioihin! Kyllähän he ehkä teoriassa jotain tietävät, mutta entäs käytäntö. Onko joku joskus nähnyt näitä viherpiiperöitä esim. metsästystä tai metsuria seuraamassa pitemmän aikaa kuin 5 minuuttia.
Takaisin alkuun
Vieras






LähetäLähetetty: 02.07.2004 18:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä kait se monesti taitaa olla että seuraavan vuoden luvat anotaan
sen mukaan, mitä on sinne havaintokorttiin raapusteltu, eli
luvan hakiana toimii metsästysseurat tai yhteislupa ja jopa yksityinen
maanomistaja jos sattuu omistamaan yhtenäisen 1000 ha maa
klöntin. kyllä se sieltä hirvestäjistä anottavat luvat juontaa.
RHY sitten puoltaa tai ei puolla anottavaa lupamäärää, muuta se ei
voi tehdä. Riistanhoito piiri sitten myöntää ne luvat ja kyllä ne aika
usein tulee anotun mukaisena takaisin.
Takaisin alkuun
poro
Vieras





LähetäLähetetty: 04.07.2004 21:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pedot eivät ratkaise hirvikantoja, eikä aitaaminen, vaikka aidattaisiin koko pääkaupunkiseutu. Siitäkin voi lueskella tutkittua tietoa vaikka suurpedoista.

Onko tässä keskustelussa kyse metsästyksestä ja riistanhoidosta vai jostain muusta? Onko tämä lobbausta joidenkin piirien mielestä epäeettistä toimintaa vastaan?

Hirvikannat eivät ole metsästäjien syy, vaan syy löytyy metsien käytöstä, niiden hoidosta ja sen seurauksista. Siitäkin löytyy joku tutkimus yliopistoja käyneelle/käyvälle.

Saalis on luonnollinen asia. Ihminen on saaliin luonnollinen verottaja jos se on aiheuttanut epätasapainon luonnossa. Metsästäjien syyttely on väärä osoite. Metsästäjä on työkalu tässä palapelissä.
Takaisin alkuun
Jappe
Vieras





LähetäLähetetty: 05.07.2004 00:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Suomi , Ruotsi ja nykyisin myös Viro ovat ainoita EU:n maita joissa (mainittavasti) on hirviä. Lienee selvää että hirviä on EU-maiden alueella vähemmän kuin esim. äärimmäisen harvinaisia liito-oravia.

Euroopan suurimpana maalla asuvana nisäkkäänä hirvi pitää rauhoittaa kaikkialla. Hirvi ei ole petoeläin joten siitä ei aiheudu vaaraa kenellekään.

Kukahan ottaisi asiakseen informoida EU:n lainsäätäjiä jotta saataisiin hirvi samanlaiseen suojelukategoriaan kuin esim. susi? Ehkä näin saataisiin hirvi leviämään myös Keski-Eurooppan maihin.

Meillä hirvenmetsästys pitää kieltää heti!
Takaisin alkuun
Ruutiukko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Maa 2004
Viestejä: 951
Paikkakunta: Suomen Demokraattinen Kansantasavalta

LähetäLähetetty: 05.07.2004 00:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Poro sen tiivisti, hyvä.

Hemmetti kun olin niin vihainen etten saanut alkuunkaan noin asiallisesti kirjoitettua.

Poro on parasta. Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JkL
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 29 Kes 2004
Viestejä: 48
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 05.07.2004 08:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jappe kirjoitti:
Suomi , Ruotsi ja nykyisin myös Viro ovat ainoita EU:n maita joissa (mainittavasti) on hirviä. Lienee selvää että hirviä on EU-maiden alueella vähemmän kuin esim. äärimmäisen harvinaisia liito-oravia.

Euroopan suurimpana maalla asuvana nisäkkäänä hirvi pitää rauhoittaa kaikkialla. Hirvi ei ole petoeläin joten siitä ei aiheudu vaaraa kenellekään.

Kukahan ottaisi asiakseen informoida EU:n lainsäätäjiä jotta saataisiin hirvi samanlaiseen suojelukategoriaan kuin esim. susi? Ehkä näin saataisiin hirvi leviämään myös Keski-Eurooppan maihin.

Meillä hirvenmetsästys pitää kieltää heti!



Helvetin hyviä ideoita! Ja sitten vielä kielletään yksityisautoilu ja rekkaliikenne taajamien ulkopuolella niin ei satu hirvikolareitakaan.
_________________
Se mikä ei tapa, sattuu ihan helvetisti.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras 2
Vieras





LähetäLähetetty: 05.07.2004 18:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

!&%¤#"!,että nuo kessit kyllä ossaa..
Takaisin alkuun
hirvenkasvattaja
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 24 Maa 2004
Viestejä: 35

LähetäLähetetty: 12.07.2004 17:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

niin et poro vieläkään taida tajuta, että metsästäjien ontuvat. ja jos homma ei luonnista syystä tai toisesta, niin ravistelu on tarpeen.

kuvio on härski, koska talvikannan tavoite on 90000 elukkaa, kun koko maapinta-alaa käytetään tavoitetiheyden 3kpl/1000ha laskennassa. tyhmänkin pitää tajuta, ettei hirviä talvella elätä kuin metsämaa ja osin kitumaa. kas kun ette ole riistaviskaalienne kanssa keksineet, että talvella järvet ovat jäässä, ja niitäkin voisi käyttää pinta-alassa. ja taas saataisiin kantaa kasvatettua. eikä maksa hirvestäjille mitään. niin poro, epäeettinen on tässä yhteydessä lievä sana, oikea on härski. eikä hirvestäjä tässä ole pelkkä työkalu, vaan on ottanut itselleen myös pelurin roolin.

vai että ei edes 5 min metsuria jaksa katsoa. teen muuten itse 1-2kk/vuosi. ja olen varma, että tänne kirjoittelevat hirvenpaapojat ovat itse vähintään osa-aikaisia viherpiiperöitä, esimerkkinä tuo metsien käsittelyn arvostelu. ostakaa piiperöt maata, ja alkakaa kasvattamaan metsiänne niin kuin "opetatte".

mielenkiintoinen havainto on, että alueilla, joilla hirvikanta on kurissa, on maanomistajavetoiset hirviporukat, vaikka maat olisivat kuinka hirven lihaa tuottavia.

ja niinhän se on, että se koira älähtää johon kalikka kalahtaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
poro
Vieras





LähetäLähetetty: 13.07.2004 22:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niin, olen metsänomistaja kolamnnessa polvessa. Seurassani lähes kaikki ovat metsänomistajia. Niin myös yhteislupaa anovissa seuroissa, joiden kanssa yhteistyötä teemme. Meillä lupa-anomus perustuu todellisiin seuran metsästysmaihin, ei tontteihin eikä vesialueisiin.

Kiihkeimmät metsänomistajat olisivat iloisia, jos hirvi tapettaisiin sukupuuttoon suomesta. Olen kuitenkin eri linjoilla. Keskustelu hirvikannoista on oltava jatkuvaa ja tilannetta on seurattava. Hyvä niin.

Ymmärrän toki että hirvi tekee vahinkoja. Surullisimpia ovat henkilövahinkoihin johtaneet onnettomuudet. Metsästäjät ovat niitä, jotka pitävät kannan kurissa. Tässä välillä tuntuu siltä, että yhtään hirveä ei saisi tappaa tai sitten kaikki on tapettava... Riistanhoito ja lupapolitiikka kulkee asiallisella keskitiellä. Se ei vain kaikille sovi elämänkatsomuksen tai omien etujen vuoksi.

Hirvi kuitenkin menestyy hyvin, nimen omaan metsätalouden luomilla edellytyksillä. Pusikot jne. Ajattellaanpa asiaa muutamien vuosikymmenten ajan jaksolla. Sille ei yksittäinen metsänomistaja voi mitään.

Olen muuten maksanut pitkän pennin muutamasta metsäautotiestä, joita myös hirvimiehet käyttävät. Porot ovat tallanneet taimikoita uudelleen istutukseen. Minulle hirvi on pieni riesa. Lähinnä se vie aikaani syksyisin harrastusten parissa. Wink
Takaisin alkuun
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Sivu 2 Yht. 4

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com