OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Rinkka, mutta mikä...?
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
338 Lapua Magnum
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Kes 2004
Viestejä: 942
Paikkakunta: Oripää

LähetäLähetetty: 16.01.2007 19:09    Viestin aihe: Rinkka, mutta mikä...? Vastaa lainaamalla viestiä

Eli jos olet jo oppirahat maksanut niin annapas vinkkiä minulle......Smile

Käyttötarkoitus olisi varmaan noin 50%-50% romppeiden kuskaamisessa ja oikeasti maastossa vaelluksella. Kulkeeko laatu ja hinta käsikädessä näissäkin tuotteissa? Entäpä sitten se MINULLE tärkein ominaisuus eli istuvuus selässä usean tunninkin jälkeen? Säädettävyys? onko suuria eroja mallien/merkkien välillä.
Entäpä koon vaikutus? Miniminä olen pitänyt 60litraa vetävää mutta entäs jos mennään heti vaikkapa tuonne 80 litraa kokoon?

Itse olen lähes 185cm ja en aivan hintelä kaveri (90kg) joten siitä syystäkin haen hieman isompaa.

Kokemusta rinkoista ei ole kuin muutamia satunnaisia ja ei ole jäänyt mieleen mitään tiettyä merkkiä mutta sen olen huomannut että kannattaa todellakin säätää omille mitoille.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
perisofeus
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Lok 2006
Viestejä: 6147
Paikkakunta: Rovaniemi

LähetäLähetetty: 16.01.2007 21:28    Viestin aihe: Re: Rinkka, mutta mikä...? Vastaa lainaamalla viestiä

...

Viimeinen muokkaaja, perisofeus pvm 25.04.2008 22:08, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Peltsu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 6561

LähetäLähetetty: 17.01.2007 12:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oikeasti maastossa vaelluksella...80 litraa on minimi.

Sinun pitää päättää otatko anatomiarepun vai putkirinkan.

Anatomiarepuista en sano tuon taivaallista kun itse en niihin sekoa.

Putkirinkoista sanoisin sen verran että savotta. 906, 50 tai 1200. Siinäpä ne järjestyksessä. 1200 saattaa olla sinulle liian pieni säätöjensäkin puolesta. Savotan LJKssa ei mielestäni ole mitään etua harrastelijakäytössä yllä oleviin verrattuna.

Putkirinkka toimii myös aseenkuljetuksessa jollakin lailla kun ottaa yläkaaren pois. Putkenpäihin voi ripustaa pyssyn roikkumaan.

Seuraavassa puheenvuorossa aletaan ylistämään anatomiareppuja ja hyvä niin, hyviä tuotteita sielläkin varmaan on. Mutta edelleenkään en niitä käytä koska tällainen harrastelijavaeltaja arvostaa rinkassa, ei niinkään ultrahyviä kanto-ominaisuuksia ja testivoittoja, vaan perustoimivuutta, vähäisiä vetoketjuja, kestävyyttä vuodesta toiseen ja kun vehje kuitenkin menee rikki, sen korjattavuutta kenttäolosuhteissa. Muutama pikku naula ja muutama nippuside, niin putkirinkasta voi korjata kaikki eteen tulevat viat.

Perisofeuksen linkissä oli noita outdoorin reppuja ja käytössä sellainenkin on, J105. Täällä jossain on siitä ihan raporttikin allekirjoittaneelta. Jos se kiinnostaa niin tuo J107 on vaihtoehto isommalle miehelle, ja olkaimet on kuulemma uusittu paremmiksi. Tuo reppu palvelee hyvin jos kuormat on alle 20 kg joka tarkoittaa että reissut on kaksi-kolme yötä pitkiä. Ilman asetta tietenkin 20 kg kuorma lisää reissun pituutta. Hyvä tuote asetta kuljettavalle, kunhan muistaa että rinkka se ei ole.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
guide
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Hel 2005
Viestejä: 2103

LähetäLähetetty: 17.01.2007 13:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuon säädettävyyden lisäksi kannattaa huomioida tarkkaan ulkoisten kiinnitysten määrät ja tukevuus. Putkirinkoissahan kiinnitysten tukevuus ei yleensä ole ongelma mutta anatomiarinkoissa on. Pitemmän päälle on aika ärsyttävää jos tavarat roikkuu ja tippuu tai sitten aina reppua avatessa pitää ottaa puolet tavaroista irti. Jos itse nykyisin anatomikkiin päätyisin valitsisin ISON. Sellaisen 100+ litraisen, että kamat menee sisään suurimmaksi osaksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20222
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 17.01.2007 13:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse olen myös tuollainen rapiat 180cm ja painoa vajaa 90kg.

Aikoinani harkitsin tuota Savotan 906 mallia:
http://www.partiokauppa.fi/cart/popup.php?id=614&x=0

Tuolloin oli myynnissä myös jonkinnäköinen modismalli tuosta ja vaikka nimi viittasikin hörhöpiiperöihin, niin päädyin tuohon.
http://www.partiokauppa.fi/cart/popup.php?id=610&x=0

Normi ysinollakutoseen pieniä eroja muun muassa materiaaleissa. Käyttöä ollut lähinnä Lapissa kalavaelluksilla ja hommansa on hoitanut, joskin omilla pakkausmetoodeilla tässäkin kantolaitteessa paino tuntuu viimeistään jossain vaiheessa matkantekoa Smile

Anatomiarinkkaakin joskus Norjanreissulla käyttäneenä pidän Savotan putkirinkkaa kyllä itselleni ja omaan käyttöön sopivampana.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
guide
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Hel 2005
Viestejä: 2103

LähetäLähetetty: 17.01.2007 16:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

-Lahtisen- kanssa samoilla linjoilla.
Kantomukavuudessa putkirinkan voittanutta ei löydy silloin kun ollaan oikeilla vaelluksilla eli kun mukana on teltta, makuupussi, makuualusta, ruuat, ruuanvalmistusvälineet, vaatteet jne..
Anatomikki voittaa ainoastaan imagollisesti. Sitäkin vain joidenkin silmissä Smile
Eri asia sitten, jos samalla rinkalla pitää päiväretket tai kauppareissut hoitaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tinurien Kirkkoherra
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Hei 2004
Viestejä: 2262

LähetäLähetetty: 17.01.2007 16:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse taas suosin anatomicrinkkoja, pirun paljon mukavempia kantaa. Puktirinkoista on itselläni kuitenkin huomattavasti vähemmän kokemusta, joten en sano juuta taikka jaata, kun pitää teltta, makuualusta, makuupussi etc kantaa. Luulenpa että kukin taaplailee tyylillään. Pitkillä vaelluksilla on mukava, minusta, olla hyvin istuva rinkka.
Tällä hetkellä itselläni on vain Haltin Green 65, hyvin pelittääpi tuokin, joskin jos TOSI vehkeitä lähdeään hankkimaan, niin silloin Halti jää pois listasta. Haglöfs ja vieläkin kalliimmat pelit löytyvät ainakin minun tuntemiltani vaeltajilta, jotka harrastevat hyvinkin paljon per vuosi.
Mutta kannattaisiko ensin miettiä miten paljon rinkaa käyttää vuodessa ja millaisessa toiminnassa käytännössä?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
standard
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Lok 2006
Viestejä: 510
Paikkakunta: vakka-suomi

LähetäLähetetty: 17.01.2007 17:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

sen voin sanoa että jack wolfskin rinkat muuten hyviä mutta vetoketju on alummiinia tai jotain ainetta mikä hapettuu todella helposti jo muutaman päivä kosteuden vaikutuksesta. eli tiedän 2kpl kyseisen rinkaa merkin omistajia ja kummallakin eka reissun aikana vetoketju jumiin. mutta saattaa tietenkin olla että ei kaikissa ole tämän laisia vetoketjuja. mutta haltin tuotteet ovat varsin hyviä olleet ja useemman vuoden kestäneet käyttöä. itselläni on haltin valmistama halpa rinkka joka merkiltään joku muu mutta lapuissa lukee kumminki halti ja tilavuutta oli 75l vai oliko se 85 no kumminkin hyvin palvellut tämäkin
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
standard
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Lok 2006
Viestejä: 510
Paikkakunta: vakka-suomi

LähetäLähetetty: 17.01.2007 17:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuli tuplat
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Korpisusi
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 17 Jou 2006
Viestejä: 60
Paikkakunta: Ylämylly

LähetäLähetetty: 17.01.2007 18:30    Viestin aihe: Osta Savotan 906 Vastaa lainaamalla viestiä

Savotan 906 sopii meille isoille miehille. Itse olen kanniskellut tyytyväisenä ysinollakutosta jo kymmenen vuotta eikä mitään vikaa ole ilmennyt kun vasta viime reissulla, jossa olkahihna alkoi luistaa. Se korjaantui solmulla. Säätövaraa on riittävästi ja kolmekymmentäkiloinenkin taakka kulkee mukana ilman että rinkkaa voisi syyttää. Kantaja tietenkin aina kiroaa taakkansa suuruutta. Sekin laskettakoon plussaksi että rinkan ulkopuolelle saa vähintäänkin riittävästi tavaraa roikkumaan. En enää osaa kuvitella reissua ilman tuttua nitkutusääntä rinkasta. Erittäin toimiva kantolaite.

Aseen ja rinkan kanssa en ole kulkenut. Rinkalla voi viedä yöpymistavarat leiripaikalla ja siitä sitten pikkurepun, leipälaukun tms. kanssa sitten aseen kanssa vaikkapa lintujahtiin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Puuhapete
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Kes 2004
Viestejä: 4974
Paikkakunta: Salon emäseurakunta

LähetäLähetetty: 17.01.2007 19:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ehkä viisain vaihtoehto on ostaa omalle vartalolle sopivin rinkka. Kaveripiiristäsi löytyy varmaankin montaa eri mallista rinkkaa, pyydät vain saada kokeilla- ja testata niitä itsellesi.
Vaellus- tai metsätysvaatteet päälläsi voit testata rinkan "istuvuutta" parhaiten, muista toki laittaa rinkan sisään jotain täytettä, jotta se lähes vastaisi maastoolosuhteita.
_________________
Tänään on se huominen, josta olit huolissasi eilen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
perisofeus
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Lok 2006
Viestejä: 6147
Paikkakunta: Rovaniemi

LähetäLähetetty: 17.01.2007 19:30    Viestin aihe: Re: Osta Savotan 906 Vastaa lainaamalla viestiä

...

Viimeinen muokkaaja, perisofeus pvm 26.04.2008 17:49, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
V_P_K
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Hei 2005
Viestejä: 382
Paikkakunta: Väylänvarsi

LähetäLähetetty: 18.01.2007 12:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen raahannut samaa tenan 60l nuorisorinkkaa kohta 20 vuotta. Nykymitoissa (184/92) on vähän jo kantolaitteesta kasvunvara vähissä...
Kyllä 60l rittää 4-5 päivän reissulle, teltta ja makuupussihan kiinnitetään rinkan ulkopuolelle.
Putkirinkka on oma suosikki, rosnankanto tuntuu kuin olisi apina selässä hikoilemassa. Jos joskus rinkkavanhuksesta ei saa enää korjaamallakaan käyttökelpoista, niin ostan Savotan 906: n. Kallishan se on tällaiselle 2 kertaa kesässä rinkkaa tarvitsevalle, silloinkin rinkkaa kannetaan kalapaikalle ja takaisin.
Jos tarkoitus olis pelkästään vaeltaa päiväkausia olisin jo ajat sitten hankkinut uuden rinkan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
perisofeus
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Lok 2006
Viestejä: 6147
Paikkakunta: Rovaniemi

LähetäLähetetty: 18.01.2007 12:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

...

Viimeinen muokkaaja, perisofeus pvm 26.04.2008 16:38, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
guide
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Hel 2005
Viestejä: 2103

LähetäLähetetty: 22.01.2007 14:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mikäli teillä ei ole niin iso anatomiarinkka, johon tavarat mahtuu sisälle niin miten ja mihin pakkaatte tavarat? Olisiko jollakin kuva tai linkki sellaisesta repusta, jossa näkyy teltta,makuupussi sekä alusta hyvin kiinnitettynä.
Liekkö nuo minun omistamani/käytössä olevat jotain -perisofeuksen- mainitsemia vanhoja malleja kun niistä sellaiset kiinnytyspaikat puuttuvat, joissa tavarat ovat lähellä kantajan selkää tai ylhäällä oikean painopisteen saavuttamiseksi. Hurjimmissa virityksissä läpän yläosa muotoiltu kapeaksi ja pyöreäksi ja kiinnityspisteinä kumirinkat!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
Sivu 1 Yht. 4

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com