OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kokemuksia 308:n riittämättömyydestä hirvijahdissa
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4 ... 40, 41, 42  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
ELLU69
Vieras





LähetäLähetetty: 17.01.2007 21:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

..

Viimeinen muokkaaja, ELLU69 pvm 17.07.2007 12:53, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
9.3x622
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2004
Viestejä: 16690

LähetäLähetetty: 17.01.2007 21:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ELLU69 kirjoitti:
9.3x622 kirjoitti:
karju kirjoitti:
"veetee" Olen täysin samoilla linjoilla,osaavalle ampujalle riittää 308:si
mainiosti,mutta tällä foorumilla on paljon kirjoittajia joille se
iso tykki on ilmeisesti "miehisyyden jatke",asia korjaantuisi
monesti kun mentäisiin ampumakouluun,taitaa olla turha
toive, minun kirjoitukset tältä osin riittää.


Voi hyvänen aika, että on suuri murhe, kun joku poikkeaa joukosta, eikä ole kolomenollakasi kainalossa. Yritä vaan hyväksyä se tosi seikka, että toiset tykkää äidistä ja toiset äidin tytöstä. Kun on oikein ovela, niin saa molemmat.


Älähän nyt....eikö tuo ole sama millä ammutaan, pääasia että kaato tulee....huono ammunta tulee jokaiselle joskus eteen, olipa ase 308 tai joku muu. Karju, minä tarkoitin ja luulin sinun tarkoittavan sitä, että huonon ammunnan syy löytyy sieltä kiväärin perän takaa...


Minulle on ihan sama millä ampuu, kun vaan on laillinen ase hirvijahtiin. Lähinnä vaan huvittaa nuo hemmot, joiden mielestä jokaisen olisi mentävä massan mukana, olipa kyse aseesta tai jostain muusta. Tämä aihe on kuitenkin hyvä välillä aina herätellä henkiin, vaikkapa pari kertaa viikossa. Pitäisiköhän kokeilla vaikka ensi viikolla Laughing.
_________________
Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Leafs
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Maa 2006
Viestejä: 2057

LähetäLähetetty: 17.01.2007 21:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Rolling Eyes kyllä taas jaksetaan lanata mokomallakin aiheella. Kolmas sivu menossa. Lie erotiikka.netin kuudes vaiko jo kymmenes samaa aihetta käsittelevä topikki, lopettakaa nyt hyvät ihmiset tästä aiheesta vääntäminen. Lapsellista, sanoisin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hirvikoiramies
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Lok 2005
Viestejä: 2177

LähetäLähetetty: 17.01.2007 21:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ELLU69 kirjoitti:


Älähän nyt....eikö tuo ole sama millä ammutaan, pääasia että kaato tulee....huono ammunta tulee jokaiselle joskus eteen, olipa ase 308 tai joku muu. Karju, minä tarkoitin ja luulin sinun tarkoittavan sitä, että huonon ammunnan syy löytyy sieltä kiväärin perän takaa...


No jos ajatellaan pekkää katoa niin silloin on ihan sama millä laillisella pyssyllä ammuttaan mutta jos ajatellaan vielä sitä ruokapöytään tulevaa osutta niin silloin kyllä hylkään nopeat jauhelihan teko kalipeerit.

Raskas kuula ja hidas nopeus = vähän verihöhhöä lavoilla, tässä tulee sitten se kalipeeri kysymys eteen, mikä on se kalipeeri mihin voi ladata hitaita painavia hirvilaillisia luoteja/patruunoita ? Ei ainakaan .308

Ihan yleisesti mietittyä kirjoitti:
Onkahan näiden suurenpikalipeeristen kammon takana se että kun ei itse ole valmis laittamaan rahaa harrastukseen niin sitten pitää valittaa muiden "TYKEISTÄ"

_________________
Terroristien kanssa EI neuvotella!!

Viestieni sisältö on vain tämän foorumin käyttöön.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
havu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Maa 2004
Viestejä: 3242

LähetäLähetetty: 17.01.2007 21:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Näissäpä keskusteluissa, jotta jonkinmoinen uskottavuus säilyisi, etikettiin kuuluu mainita aina että minunkin mielipiteeni on samaa mieltä, jotta se on ampujasta kiinni. Jos tämän jätät mainitsematta ja hyppäät suoraan perustelemaan tarkoituksen mukaisuutta, karju kumppaneineen sivaltaa monien vuosikymmenien kokemuksensa framille... Tulipa muuten mieleen kun eräs timpermanni kerran minulle kehui, että kuule kloppi, minä olen rakentanut ennenkuin sinä olet edes syntynytkään... aina on näin tehty ja tehdään vastakin! Ja nyt on tuskailtu jo hyvän aikaa niiden rakennusvirheiden kanssa. Prkl.

Pysytäänpä aiheessa. Mutta noin yleisesti näissä keskuteluissa näyttäisi se lopputulema joillakin olevan juurikin tuo mitä veetee sanos:”hyvä ampuja ja 308 on taatusti parempi kuin huono ampuja ja ysi-kolmonen”. No mitäpä tuohon muuta kuin että totta helv***ssä jos nuo on ne ainoat vaihtoehdot.... Wink

Vaan sitä on tahkoa täälläkin pyöritetty ja asioita katteltu että aateltu. Yhtä yleistävä en tohdi olla, mutta semmoinen lievä, että ei ase tee ampujaa, ei edes se pieni.

Oletten kyllä hyvii juttuinenne.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
9.3x622
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2004
Viestejä: 16690

LähetäLähetetty: 17.01.2007 22:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuo urbo nauraa näyttönsä edessä, kun sai taas porukan kinaamaan Laughing. Urbo aloitti vain aiheen, mutta ei ole ottanut sen enempää asiaan kantaa Laughing.
_________________
Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
nuohooja
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 26 Syy 2006
Viestejä: 21

LähetäLähetetty: 17.01.2007 22:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tästä asiasta on kinattu varmaan iät ja ajat! Mutta minkäänlaista selvyyttä siihen ei taida tulla. Itsellä on kokemusta kaadoista 308, 53r ja 9.3*62 ja kaikilla on hirvet ja peurat kaatunut. Mutta kun koittaa oikein keksiä miksi joku olisi toista parempi niin ei oikein tule mitään mieleen. Ehkä 9.3 on mielekkäämpi ampua kun sen sentäs tuntee että ruuti palaa. Toisaalta tulee varomattomaksi että kyllä se tällä kaatuu vähän pahempaankin paikkaan! 308 joudut kattomaan paikan missä ammut vähän tarkemmin mutta eikö se ole vaan parempi että on tarkempana. Syksyisin mukana kulkee pääsääntöisesti T3 kaliperissa 9.3. Mutta ainakin pari viikonloppua tulee kannettua vanhaa kunnon ryssän vinsua. Luotto molempien kaatotehoon on yhtä suuri. Olen tullut siihen tulokseen että kivääri vähän kuin hanska. Kun on sopiva hanska kädessä työkin sujuu, mutta jos on liian iso tai liian pieni hanska niin töistä ei tule mitään. Siinä seisoo vain tumput suorina eikä pysty tekemään mitään kunnolla. Kivääri on ainoastaan metsästäjän kädenjatke. Sen täytyy sopia siihen käteen joka ojentaa sen saalista kohti, sen täytyy sopia sormeen joka painaa liipaisinta. Kaikilla laillisilla hirvikaliipereilla hirvi kuolee, jos ampuja osaa asiansa ja tietää milloin pitää toimia. Kun toimii ei pidä hätäillä mutta yleensä täytyy olla nopea, että saa pataan pantavaa. Mikään kaliperi ei korvaa harjoittelua ja kokemusta. Exclamation
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Powerhead
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Hel 2006
Viestejä: 820

LähetäLähetetty: 17.01.2007 22:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pitikö vielä alkaa tästäkin tinkaamaan. Onko se nyt niin ihmeellistä että haluaa ampua 9,3x62:lla tai ihan millä kaliiperilla tahansa? Aina pitäisi pysyä perustelemaan että "miksen ostanut 308:a kun niitä on joka kaupassa tarjouspakettina "kiinalaisen" kiikarin kanssa eikä maksakaan juuri mitään." Mitä pahaa me olemme 308miehille tehneet Question Crying or Very sad
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
veetee
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Maa 2004
Viestejä: 5938

LähetäLähetetty: 17.01.2007 23:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

havu kirjoitti:


Pysytäänpä aiheessa. Mutta noin yleisesti näissä keskuteluissa näyttäisi se lopputulema joillakin olevan juurikin tuo mitä veetee sanos:”hyvä ampuja ja 308 on taatusti parempi kuin huono ampuja ja ysi-kolmonen”. No mitäpä tuohon muuta kuin että totta helv***ssä jos nuo on ne ainoat vaihtoehdot.... Wink

Vaan sitä on tahkoa täälläkin pyöritetty ja asioita katteltu että aateltu. Yhtä yleistävä en tohdi olla, mutta semmoinen lievä, että ei ase tee ampujaa, ei edes se pieni.

Oletten kyllä hyvii juttuinenne.


Piruukseen ku on sama pää kesät talvet: pitihän siinä olla että osaava ampuja + 9,3 vielä taatusti parempi kuin huono ampuja ja 308. Mutta pidin sitä itsestään selvänä! Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
urbo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Syy 2004
Viestejä: 299
Paikkakunta: Ylä-Savo

LähetäLähetetty: 17.01.2007 23:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

9.3x622 kirjoitti:
Tuo urbo nauraa näyttönsä edessä, kun sai taas porukan kinaamaan Laughing. Urbo aloitti vain aiheen, mutta ei ole ottanut sen enempää asiaan kantaa Laughing.
Kieltämättä kyllä välillä naurattaakin! Tarkoitukseni ei kyllä ollut avata uutta kinaamispalstaa, vaan selvittää onko 308:lla tosiaankin sattunut niin paljon juuri kaliiperista johtuvia töppejä, vai perustuuko koko "308 on riittämätön hirvelle" -juttu Ase-erästä luettuihin neuvoihin.

Hyviäkin perusteita 308:n puolesta ja vastaan on tullut, huvittavin on ehkä se, missä hyvyyttä on mitattu sillä mihin tarkoitukseen kaliiperi on aikoinaan kehitetty.
Niiden kahdeksan vuoden aikana jotka olen ollut hirvihommissa mukana, ei seurassamme ole sattunut yhtään tapausta joissa hirvi ei olisi kuollut riitävän nopeasti 308:lla ammuttaessa. Vain kerran on hirvi kulkenut osuman saatuaan yli 100metriä, silloinkin se löytyi kuolleena noin 200metrin päästä.
Itse olen käyttänyt 6,5x55, 308, 375H&H sekä 30-06 aseita. Kolmella ensin mainitulla olen ampunut hirviä, kaikki ovat kuolleet.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heguli
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Hel 2005
Viestejä: 5666

LähetäLähetetty: 17.01.2007 23:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Very Happy luulis olevan kaupat väärällään noita käytettyjä 308 kun ne on niin huonoja ja halvlla. Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Henttu
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 31 Tam 2006
Viestejä: 7
Paikkakunta: Etelä-Häme

LähetäLähetetty: 19.01.2007 09:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Täällä aina jauhetaan siitä, että haulikon pitää sopia poskelle, sama juttu se on myös kiväärin kanssa.
Sen on oltava niin kuin se olisi kasvanut ampujaan kiinni. Se on aivan sama mikä laillinen kaliiberi on kunhan olet " sinut " sen aseen kanssa ja tiedät varmasti aseen käynnin.
Sitä ampumista, kun on vain harjoiteltava ja harjoiteltava ja varmuuden vuoksi vielä kerran harjoiteltava. Hirvet kyllä kuolee näillä pössyköillä se on varma, mutta ampujan täytyy olla myös varma. Itselläni on sekä 308 että 9,3. Käytän molempia syksyisin hirvijahdissa enkä erottele niitä parempaan tai huonompaan, vaan otan pössykän fiiliksen mukaan ja kumpaakin käyttäen.
Nehän ovat siellä metsässä sinun "luotta kavereita" ja silloin ei voi suosia toista tai toista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Puukko
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 18 Tam 2005
Viestejä: 70
Paikkakunta: Savo

LähetäLähetetty: 19.01.2007 11:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Selasin vain nopeasti tätä keskustelua, mutten malta olla sotkeentumatta asian vierestä minäkään. Olen metsästänyt hirviä reilut 30 vuotta eri porukoissa ja eri puolilla maata. Olen siis ollut monessa sotkussa mukana, vaikka itse olenkin ampunut vain 30-06 -kaliberilla.

Urani alkuaikoina suosituimpia kalibereja olivat 308 ja 7,62-53R. Viimeisten parin vuosikymmenen aikana ovat yleistyneet 9.3:t, Marlinit ja muut isoreikäiset pyssyt. Kaverit ovat perusteelleet itselleen niiden hankintaa kevyiden luotien risuherkkyydellä. Oman kokemukseni mukaan suurimman osan haavakoista aiheuttavat nyt nämä metsästäjät, jotka luottavat liikaa järeään aseeseensa ja sen painavaan luotiin ja ampuvat holtittomasti risuista välittämättä. Kehtaavatpa vielä kertoa "ampuneensa vaikka hirvestä näkyi vai pää pusikon keskeltä". Siinä saa sitten koko porukka, ja ehkä joku naapuriseurakin, juosta päiväkausia haavakon perässä.

Toinen huomioni liittyy luotiin. Keskustelussa oli muutamia mainintoja eräästä luotimerkistä, joka pirstaloituu lapa- tai olkaluussa eikä tapa hyvästä osumasta huolimatta. Tästä on minullakin kokemus, jota en olisi uskonut ellen itse olisi ollut ampumassa, teurastamassa ja nylkemässä ko. hirveä. Ammuin 30-06:lla vasaa tornista alle 20 metrin päästä yläviistosta ja lähes suoraan sivusta lavalle. 12 gramman luoti ei läpäissyt lapaluuta vaan pirstaloitui siinä. Suurimmat kappaleet kääntyivät taakse keuhkoille ja muutamat päätyivät aina suolille saakka. Tämän kokemuksen jälkeen olen käyttänyt pelkästään kokokupariluotia, johon olen ollut erittäin tyytyväinen.

Aseen kaliberi on vain yksi pieni lenkki ketjussa, jonka vahvuuden ratkaisee ennen kaikkea ampujan taito, maltti ja kokemus. Vasta kun nämä asiat ovat kunnossa kannattaa hienostella välineillä.


Viimeinen muokkaaja, Puukko pvm 21.01.2007 10:22, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
9.3x622
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2004
Viestejä: 16690

LähetäLähetetty: 19.01.2007 12:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Puukko kirjoitti:
Oman kokemukseni mukaan suurimman osan haavakoista aiheuttavat nyt nämä metsästäjät, jotka luottavat liikaa järeään aseeseensa ja sen painavaan luotiin ja ampuvat holtittomasti risuista välittämättä. Kehtaavatpa vielä kertoa "ampuneensa vaikka hirvestä näkyi vai pää pusikon keskeltä". Siinä saa sitten koko porukka, ja ehkä joku naapuriseurakin, juosta päiväkausia haavakon perässä


Oman kokemukseni mukaan, näitä hemmoja löytyy ihan pientenkin kaliperien käyttäjistä. En itse ymmärrä sitä risukkoon tai päähän ampumista, jota monet pitävät jonkinlaisena hirvimiehen merkkinä. Oma maltti on riittänyt odottamaan sitä sopivaa ampumatilaisuutta, olipa minulla käytössä sitten 308, 30-06 tai 9,3. Kaikilla edellä mainituilla kalipereilla olen hirvet saanut hengiltä ja vieläpä, pienillä laukaisu määrillä. Mutta mutta, koskaan ei tiedä, vaikka mielenkiinnon vuoksi hankkisin vähän isomman hirvikiväärin, kun kiväärit on niin mielenkiintoisia Laughing.
_________________
Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 19.01.2007 12:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minulla on kyllä sellainen käsitys, että ne joilla on perinteistä .30 kaliiperin asetta järeämpi hirviase, omistavat useimmiten myös .30 kaliberisen aseen. Ysikolmoset ja marliinit yleensä täydentävät arsenaalia ja tulevat usein mukaan kokemuksen myötä. Taustalla saattaa olla jonkinlainen 'epäonni' tai huonot kokemukset .30 kaliberisten kanssa tai sitten pelkästään kokeilunhalu. Olen myös ollut havaitsevinani, että 'paluuta vanhaan' ei sitten useinkaan ole. Toki joukkoon mahtuu näitä vanhaan palaajia, mutta heitä on nähdäkseni hyvin pieni osa niistä jotka isomman ovat hankkineet.

Minä kuulun myös niihin, joille on tullut 'lapaluupomppu' .30-06:lla sonnin kanssa. Omistin kyllä jo tapahtuman aikaan ysikolmosenkin ja tapahtuma entisestään vauhditti hirvijahdin 'pääaseen' vaihtoa. Nykyisin käytäntö on sellainen, että puhtaaseen hirvijahtiin lähtee automaattisesti mukaan 9,3 ja tilanteisiin jossa on mahdollisuus myös peurajahtiin tai kyttäämiseen otetaan .30-06. Itse olen selkeästi vakuuttunut 9,3:n etevämmyydestä niin 'tappavuuden' varmuuden kuin lihan laadunkin suhteen. Kaatosaldo on vielä jonkin verran .30-06:n puolella johtuen siitä, että ensimmäiset parikymmentä vuotta menivät yksin sen kanssa. Marliini oli pari vuotta kaverina ennen ysikolmoskautta, mutta luovuin siitä - ei ollut se minun juttuni.

Tuolla toisessa topikissa tulikin jo esiin, että meillä on 308 naisväen käytössä ja siinäkin vain rata-aseena, joten omakohtaisia kokemuksia hirvenkaadosta tällä hameväen kaliiperillä ei ole. Ei ole kyllä vaimollakaan, kun jahtipyssy on hänelläkin järeämpää kaliiperia sekin. Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4 ... 40, 41, 42  Seuraava
Sivu 3 Yht. 42

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com