OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kauriin ruokinnan jatkaminen keväällä.
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Riistan hoito ja -laskenta
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Nisäkäs
Vieras





LähetäLähetetty: 26.03.2004 20:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kauris on kyllä sukukypsä jo yksivuotiaana.Mutta että kettu olisi repinyt???Ehkäpä se voisi tapahtuakin kun olosuhteet on oikeat.Heikko eläin,paljon lunta joka kannattaa ketun muttei kaurista. Shocked
Takaisin alkuun
Vieras






LähetäLähetetty: 26.03.2004 21:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Miksei? Kettuhan on kauriin pahin saalistaja ja vihollinen Exclamation
Takaisin alkuun
Rådjur
Vieras





LähetäLähetetty: 27.03.2004 00:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Penari kirjoitti:
Joo minä löysin sen taistelu tantereen missä kauris oli yrittänyt pakoon mutta ilmeisesti monta kettua oli repinyt sitä ja veri oli lentänyt. Ketut eivät kuitenkaan olleet saaneet sitä heti hengiltä vaan kauris oli kiertänyt verissään pitkin metsiä. Monella makuu paikalla oli verta missä se oli maannut. Kauris ei siis ollut kuollut heti vaan se oli elänyt kohtauksen jälkeen vielä muutaman päivän ja kuollut sitten ruokinta paikalle. Ketut olivat ahdistaneet kauriin pajukko ojaan ja repineet sitä sitten siinä. Olen tarjonnut kauriille kuiva heinää,pottuja ja aiv-rehua. Ruokaan on ollut koko ajan tarjolla. Vedin nyt lippusiiman sen yhden kauriin ympärille. Täällä on justiinsa semmoinen hanki että siellä täällä kantaa ja jossain upottaa. Kauris näyttää makaavan yönsä pellon reunassa. Olen ajanut sille kelkalla uria mitä pitkin sillä on helppo juosta karkuun mahdollisia petoja. Kauris on varmaan 2-3vuotta vanhoja. Miten on vasooko tuon ikäiset?



Selvä juttu, olen itsekin ollut kerran toteamassa 100% varman tapauksen, missä kettu oli yksin tappanut aikuisen pukin keskellä päivää ensin sitä ajaen kuin koira ikään.

Taistelutanner oli siinäkin todella laaja, ja siihen se oli pukin tappanut ja syönyt siltä pään, ja makasi sen vieressä, kun menin jälkien perusteella paikalle. se pukki oli aivan koskematon muualta, kurkusta vaan oli purrut sitä, ja vain yksi kettu, tiedän sen, koska oli hirveä lumisade silloin siellä metsässä, ja jälki ei voinut olla tuntia pidempään edes näkyvissä siinä sateessa. Sen pukin minä söin itse.

Se sinun pukkisi olisi tullut keväällä kahden vuoden vanhaksi, kaikki viittaa siihen, että se naaras kyllä vasoo keväällä, mutta jos on kovasti kettuja, niin se tahtoo olla varsinkin nuorella naaraalla huonoa niitten vasojen suojelu vielä kettuja vastaan, vaan ne ketut tahtoo niiltä vasat syödä helpommasti, kuin vanhalta, ja kokeneelta naaraalta.

Sellainen vanha iso naaras on ketulle monasti liian pelottava vastus, ja se ajaakin kettua takkaa suurella raivolla, niin että kettu pelosta huutaa sen edellä, mutta nyt ne ovat puntit melko tasan niillä näin lumen aikaan, ja kun ovat vielä talven heikentämiäkin.

Toivotaan todella parasta, kun olet noin tosissaan asialle paneutunut.
Takaisin alkuun
Rådjur
Vieras





LähetäLähetetty: 27.03.2004 10:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nisäkäs kirjoitti:
Kauris on kyllä sukukypsä jo yksivuotiaana.Mutta että kettu olisi repinyt???Ehkäpä se voisi tapahtuakin kun olosuhteet on oikeat.Heikko eläin,paljon lunta joka kannattaa ketun muttei kaurista. Shocked



Tuohon Nisäkkään juttuun voisi vielä lisäselvitystä sen verran tuosta kauriin sukukypsyydestä, että se ei suinkaan tarkoita sitä, ettäkö se poikisi yksivuotiaana, vaan että se on kyllä jo noin 1,5v, kun se tulee ensi kerran kiimaan, ja tasan kaksi vuotta, kun se sen kiiman tuloksen sitten ensi kerran synnyttää.

Tuohon kettujen tappamiin kauriisiin sen verran myöskin vielä, että suurimman vahingon ne tekevät juuri kesällä, kun kauriin vasat ovat pieniä, ja että aikuisen tappaminen on aina enemmän harvinaista.
Takaisin alkuun
mjy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Maa 2004
Viestejä: 128

LähetäLähetetty: 27.03.2004 15:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Näkyy peuratkin palailevan talvilaitumiltaan. Ruokintapaikalla oli käynyt kauriiden lisäksi jälkien perusteella aivan hyvän kokoinen peurapukki ja ainakin yksi naaraspeura. Taitavat etsiä jo tuttuja kesäpaikkoja;)
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nisäkäs
Vieras





LähetäLähetetty: 27.03.2004 19:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo,olin kyllä mielestäni selvillä että ei se ihan tavallisuuksiin kuulu että kettu tappaa tuon kyseessä olevan kokoisia kauriita kun ne ei juuri taida laumassakaan jahtailla.Tämä vasojen tappo on kyllä erittäin tavallista.Olin vähän yllättynytkin että joillakin on jopa kokemusta noista aikuisten tapoista.Petohan se kettukin.
Takaisin alkuun
Penari
Vieras





LähetäLähetetty: 27.03.2004 20:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tänään kun ven kauriille perunoita ja kuoria. Ja sen jälkeen kävin pikkuisen kelkalla polettelemassa kauriille reittejä ja menin takaisin ruokinta paikkaa kohti niin jo oli kauris vetämässä pottuja. Taitaa olla erittäin nälkäinen? Aikaa meni varmaan pari minuuttia,niin heti tuli syömään. Ja sitten lopuksi ajoin hiljaa kauriin ohi n.60metristä niin kauris vaan jatkoi syömistä. Juuri minusta piittaamatta:)
Takaisin alkuun
Vieras






LähetäLähetetty: 02.04.2004 09:04    Viestin aihe: Re: Kainuun kauriit Vastaa lainaamalla viestiä

Penari kirjoitti:
Miten on onko missä päin kauriita täällä kainuussa? Tiedän että ainakin suomussalmella on, mutta onko esim.jumaliskylässä? Ilmoittakaa tänne jos on edes muutama teillä ruokittavana kainuussa. Itse olen ruokkinut muutamaa kaurista tosin toinen kuoli. Jokin oli tappanut. Kyllä otti pattiin. Nyt on vielä naaras jäljellä. Jos vasoisi keväällä. Niin saisi tuo minun kanta vähän lisäystä Smile


Missä päin Kainuuta Penari vaikuttaa?

Kauriista on tällekin talvelle havaintoja Puolankaa lukuunottamatta kaikista riistanhoitoyhdistyksistä (sielläkin voi eläimiä ihan hyvin olla). Ruokintaa on järjestetty vaihtelevalla innolla. Vankin kanta on Vuolijoella, hyvänä kakkosena tulee tasapäin Paltamo, Sotkamo ja Kajaani. Suomussalmella on tehokkaan riistanhoidon ansiosta arktisista olosuhteista huolimatta kanta kasvanut yli 25 yksilöön. Ongelmana siellä on ehkä se, että kauriit ovat vain kahden ruokintapaikan piirissä ja siten arkoja esimerkiksi ilvesvahingolle.

Vuoden vaihteessa piirin alueella arvioitiin olevan yli 150 eläintä.
Takaisin alkuun
Rådjur
Vieras





LähetäLähetetty: 02.04.2004 09:32    Viestin aihe: Re: Kainuun kauriit Vastaa lainaamalla viestiä

Anonymous kirjoitti:
Penari kirjoitti:
Miten on onko missä päin kauriita täällä kainuussa? Tiedän että ainakin suomussalmella on, mutta onko esim.jumaliskylässä? Ilmoittakaa tänne jos on edes muutama teillä ruokittavana kainuussa. Itse olen ruokkinut muutamaa kaurista tosin toinen kuoli. Jokin oli tappanut. Kyllä otti pattiin. Nyt on vielä naaras jäljellä. Jos vasoisi keväällä. Niin saisi tuo minun kanta vähän lisäystä Smile


Suomussalmella on tehokkaan riistanhoidon ansiosta arktisista olosuhteista huolimatta kanta kasvanut yli 25 yksilöön. Ongelmana siellä on ehkä se, että kauriit ovat vain kahden ruokintapaikan piirissä ja siten arkoja esimerkiksi ilvesvahingolle.

Vuoden vaihteessa piirin alueella arvioitiin olevan yli 150 eläintä.


Suomussalmella tehokkaan riistanhoidon ansiosta saatu kanta nousemaan yli 25 yksilöön, hyvä näin, se ei suinkaan kieli minkään ilvesongelman olemassaolosta ainoastaan silloin, kun kauriit kerääntyvät ruiokintapaikalle, vaan että todellisuudessa ilves eväänsä ottaa, riippumatta siittä, missä ne kauriit ovat.

Kyllä fakta on se, että kuka kauriita ruokkii, niin hänen alueellaan niitä tahtoo olla, ja että siittä syystä niillä on siellä parhaat mahdollisuudet selvitä, ei suinkaan päinvastoin!
Takaisin alkuun
bscontti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 925

LähetäLähetetty: 02.04.2004 12:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ooteko panneet merkille tänä talvena sitä ,että nyt vasta alkaa ruoka oikein kadota ruokintapaikalta.Eilen illalla 6 kappaletta yht´aikaa tuorerehukasan päällä.Näin siis Muhoksella.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras






LähetäLähetetty: 02.04.2004 16:07    Viestin aihe: Re: Kainuun kauriit Vastaa lainaamalla viestiä

Suomussalmella tehokkaan riistanhoidon ansiosta saatu kanta nousemaan yli 25 yksilöön, hyvä näin, se ei suinkaan kieli minkään ilvesongelman olemassaolosta ainoastaan silloin, kun kauriit kerääntyvät ruiokintapaikalle, vaan että todellisuudessa ilves eväänsä ottaa, riippumatta siittä, missä ne kauriit ovat.

Kyllä fakta on se, että kuka kauriita ruokkii, niin hänen alueellaan niitä tahtoo olla, ja että siittä syystä niillä on siellä parhaat mahdollisuudet selvitä, ei suinkaan päinvastoin!

Näissä olosuhteissa (lähinnä lumi) ei kauriilla ole jurikaan mahdollisuutta seuravaa kesää nähdä ilman tehokasta tukiruokintaa. Ei täällä muiden kuin ruokkijoiden mailla kauriita näy kuin kesäaikaan.

En tiedä miten rådjur, käsitti "ilvesogelman", mutta jos kissi sattuu pitäjän ainoalle kaurisapajalle, se tekee siihen talven aikana pahan loven verrattuna tilanteeseen, jossa kauriit olisivat jakautuneet tasaisemmin usean ruokintapaikan piirin. Tällä lumenmäärällä (vieläkin > 70 cm, ei hankikatoa kauriille) kissille ja miksei irtokoirallekin on ruokintapaikka kuin meille emännän täyttämä jääkaappi. Tähän asti on mennyt hyvin, ei petotappioita ja kanta on kasvanut.
Takaisin alkuun
Penari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Maa 2004
Viestejä: 319
Paikkakunta: Kainuu

LähetäLähetetty: 02.04.2004 16:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hyrynsalmen alueellahan minä Smile
_________________
Smile Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Rådjur
Vieras





LähetäLähetetty: 02.04.2004 18:01    Viestin aihe: Re: Kainuun kauriit Vastaa lainaamalla viestiä

Anonymous kirjoitti:
Suomussalmella tehokkaan riistanhoidon ansiosta saatu kanta nousemaan yli 25 yksilöön, hyvä näin, se ei suinkaan kieli minkään ilvesongelman olemassaolosta ainoastaan silloin, kun kauriit kerääntyvät ruiokintapaikalle, vaan että todellisuudessa ilves eväänsä ottaa, riippumatta siittä, missä ne kauriit ovat.

Kyllä fakta on se, että kuka kauriita ruokkii, niin hänen alueellaan niitä tahtoo olla, ja että siittä syystä niillä on siellä parhaat mahdollisuudet selvitä, ei suinkaan päinvastoin!

Näissä olosuhteissa (lähinnä lumi) ei kauriilla ole jurikaan mahdollisuutta seuravaa kesää nähdä ilman tehokasta tukiruokintaa. Ei täällä muiden kuin ruokkijoiden mailla kauriita näy kuin kesäaikaan.

En tiedä miten rådjur, käsitti "ilvesogelman", mutta jos kissi sattuu pitäjän ainoalle kaurisapajalle, se tekee siihen talven aikana pahan loven verrattuna tilanteeseen, jossa kauriit olisivat jakautuneet tasaisemmin usean ruokintapaikan piirin. Tällä lumenmäärällä (vieläkin > 70 cm, ei hankikatoa kauriille) kissille ja miksei irtokoirallekin on ruokintapaikka kuin meille emännän täyttämä jääkaappi. Tähän asti on mennyt hyvin, ei petotappioita ja kanta on kasvanut.


Kyllä minä tuon ilvespelon aivan oikein ymmärsin, mitä sinä ajat takaa, mutta että ei se sen asian kanssa ainakaan minun aluellani menekään noin ikävästi, kuin sinä, ja mekin alkuun pelättiin, mitä teoriaa jo teidänkin tuloksellinen ruokinta tukee.

Vaan olen melkein taipuvainen uskomaan päinvastaista, elikkä, jos kauriit ovat jakaantuneet hataalle ympäristöön, niin niitten jälki aina jossain kohtaa kissin kulkureitin.

Emme ole havainneet, että ilves jäisi siihen ruokintapaikan läheisyyteen päiviksi, ja viikoiksi, vaan että se kulkee kulkuaan, ja partioi reviiriään, ja syö, minkä maha vetää, huolimatta siitä, miten hataalla, taikka kasassa sen ruoka on, eväänsä se elukka ottaa aina, sille asialle ei voida tehdä mitään, korkeintaan laittaa ruokintapaikka niin paljon harvaan paikkaan jo perustamisvaiheessa, ettei se pääse niitä lähietäisyydeltä yllättämään.

Jos elättelee uskoa, ettei ilves olisi ruokintapaikaa löytänyt on se kyllä toiveajattelua, taikka sitten alueella ei ole ilvestä, muussa tapauksessä se sen kyllä löytää varmasti, mutta luulen että monta silmää vahdissa tässäkin tapauksessa on parempi kuin kaksi, ja sen on niitä silti siittä kokolailla vaikea saada kiinni, kun ei pääse yllättämään lähietäisyydeltä.
Takaisin alkuun
Vieras






LähetäLähetetty: 07.04.2004 18:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Anna Penari kauriillesi myös viljaa.
Takaisin alkuun
bscontti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 925

LähetäLähetetty: 15.04.2004 07:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nyt loppui kauriiden ruokinta tältä keväältä, eivät enään käy ruokintapaikolla kuin satunnaisesti.Viljakaukalotkin jo viikon koskematomina näin Muhoksella.Mites muilla?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Riistan hoito ja -laskenta Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
Sivu 2 Yht. 7

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com