OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

City-maasturi erä- ja yleiskäytössä
Siirry sivulle 1, 2, 3 ... 65, 66, 67  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 14135
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 15.02.2007 11:23    Viestin aihe: City-maasturi erä- ja yleiskäytössä Vastaa lainaamalla viestiä

City-maasturi erä- ja yleiskäytössä

Tästäkin asiasta on varmaan keskusteltu, muttei ainakaan omaan silmään ottanut varsinaista topikkia.

City-maasturi on mielessä pyörinyt yhtenä vaihtoehtona. Ymmärrän kyllä, että City-maasturit eivät ole mitään ”oikeita maastureita”, vähän samaan tyyliin kuin kolmenollakasista ja hirviaseesta puhuminen samassa lauseessa.

Nykyisellään ollaan kuitenkin pärjätty sillä Opel Vectralla, joten ainakin itse olettaisin että jokainen City-maasturi on eräkäytössä vähintään tuon veroinen.

Käyttötarkoitushan on se, että niitä metsätiekilometrejä tulee hyvin rajallinen määrä vuodessa, pikemminkin puhutaan sadoista kilometreistä ja mihinkään ultimatepaikkoihin ei ole edes tarkoitus koittaa. Samoin eteen saattaa tulla jonkin verran trailerin kanssa pelaamista. Tällöin auton maantieominaisuudet painottuvat loppuviimeksi melkoisesti.

Mikäli olen ymmärtänyt, niin suosituimpia ovat tässä kategoriassa:

Honda CR-V
Toyota RAV4

Onko jollakin eräkäytöstä kokemuksia ”paljon parjatuista” City-maastureista? Onko noissa minkäänlaista kytkettävää nelivetoa, vai onko koko homma automatiikan varassa?

Esimerkiksi omassa Avensiksessa on kaikenmoista ajonvakautusta ja luistonestoa ja voin hyvin kuvitella, että noista on lumisella metsätiellä pelkkää haittaa, onneksi ainakin toiselle löytyy poiskytkentä. Kai vastaavat syteemit on City-maastureissakin?

Yksi mielenkiintoinen vaihtoehto paperilla olisi Suzukin Vitara, tuossa on käsittääkseni myös ”hidas neliveto”. Jotenkin kuvittelisin, että moinen voisi olla hyvä vaikka traileria jyrkästä luiskasta nostettaessa?

Uskoisin useammallakin metsämiehellä olevan City-maasturin eräkäytössä ja pikku hiljaa aika taitaa olla kypsä, että sen kehtaa myöntääkin.

Minkälaisia kokemuksia on City-maastureista kertynyt ja mikä on saanut ko. merkkiin ja malliin päätymään?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Spede
***


Liittynyt: 16 Syy 2004
Viestejä: 2224

LähetäLähetetty: 15.02.2007 12:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Linkkien takana vähän iltalukemista!

http://www.ajovalo.net/uudet_pienet_maasturit.htm

http://www.ajovalo.net/uudet_suuret_maasturit.htm

http://www.ajovalo.net/maasturien_mitat.htm


Viimeinen muokkaaja, Spede pvm 15.02.2007 12:05, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Viskivallu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Elo 2006
Viestejä: 505

LähetäLähetetty: 15.02.2007 12:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Loppuvuodesta ostettiin Honda Crv 2,2 DOHC i-CTDi, 140 hv 2006. Parempana edelliseen crvhen verratuna tähän tuli luistonesto ja kitkalukko sekä moottori vaihtui 2 litran bensasta 2,2 dieseliin. Polleja hieman vähempi mutta sama kiihtyvyys. Vääntöä huomattavasti enempi kuin edellisessä. ja kulutus n 6-7l/100km bensa vei 9l/100km.

Viimeviikolla tuli käytyä vetään naapuri metsäautotien ojasta renaulltti pakettiauto oli kokonaan tieltä sivussa lunta n 30 cm ja kantoi pohjasta. Sanoin ettei kannata edes yrittää kun edellisenä talvena vanhemmalla hondalla vedettiin melkein samanlaista tapausta (susuki sj410) niin ei lähteny ja tää oli nyt paljo syvemmällä. Kokeiltiin kuitenki ja yllätyin itekkin eturattaat pyörähti hondassa n 1/4 kierrosta kun automaatti löi lukot päälle ja sitten lähdettiin. Yksikään ratas ei lähtenyt pyörimään tyhjää.

Citymaasturi kyllä ajaa asiansa. Tuskin kenenkään tarvii autollaan mitään extremeä harrastaa.Kaveri kehu Toyota land cruiseriaan (vm83) että se menee mihin Hondalla ei pääse. Mutta epäilempä vain että todellisuudessa ei ole suuriakaan eroja jos vain renkaat on kunnolliset ja tasapuoliset olosuhteet. Enkä mää millään traktorilla halua ajella vaan autolla... Kyllähän land cruiseriltakin löytyy malli mikä päkittää hondan (ehkä) mutta raahaa vaan joutuu kaivaan perstaskusta sen toiset 50000€ lisää..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 15.02.2007 12:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En ole varma lukeutuuko Volvo XC70 niihin citymaastureihin, joita tässä tarkoitetaan, mutta meille se hankittiin osittain kyllä näiden citymaasturiominaisuuksien, korkeampi maavara ja neliveto, takia. Perustarve oli tietysi isolle 'perheautolle', mutta erä- ja mökkiharrastusta on sen verran, että citymaasturiominiasuuksia asiassa arvostettiin. Verrokkina käytiin kokeilemassa hieman erilaisiakin citymaastureita, ML Mersua ja Discoveryä. Toyota RAV ja Honda ym. putosivat pienten tilojensa takia kuvioista. Ja nämä verrokit osin finassipolitiikan ja suurelta osin ajo-ominaisuuksien puolesta, korkeat autot ovat maatiellä 'huojakoita' oli niissä minkälaisia vakautuksia tahansa. Valintakriteerinä oli myös automaattiloota yhdistettynä dieseliin, joka sekin karsi näitä japanilaisia.

Maavara on riittänyt kaikkeen järkevään käyttöön, kun muistaa että kyseessä ei ole oikea maasturi. Itse asiassa auto menee todennäköisesti pahemmista paikoista kuin kuski tässä tapauksessa. Lumessa etenee n. 20-30 cm paksuudessa, ehkä paksummassakin riiippuen lumen laadusta ja teiden mäkisyydestä. Omilla taidoilla auto menee paremmin eteenpäin 'automatiikat' päällä, vähän se 'nakse' välillä hirvittää, mutta eteenpäin mennään. Jos pitempään on luistonestot päällä, niin jarrulevyt lämpiää sen verran, etta menevät 'mukavasti' hieman jäähän kun auto seisoo pakkasessa jonkin aikaan. Ovat kyllä aina auenneet, mutta kuitenkin. Traileria voi vetää hyvin ja luiskista on M-luokan Busteri tullut kevyesti ylös. Tosin automaattiloota saattaa auttaa tässä. Manuaalihämmennys lootassa auttaa saamaan moottorijarrutuksen aikaiseksi, joten alamäetkin on menty sopuisasti.

Käyttöominaisuuksien puolesta olen autoon ollut tyytyväinen, kaikki omat eräkäytöt on saatu hoidettua, oikeaan maastoon ei ole asiaa, mutta on niitä hirviä sellaisten teiden takaa kärryllä haettu, ettei tavan henkilöautoilla ole edes yritetty.

Muuten kyseessä on tyypillinen kokoluokkansa Volvo, pyörän laakereita on vaihdeltu, vakaajan tappeja joka toisessa huollossa jne. 'pientä' perusongelmaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Loikka
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 948
Paikkakunta: Kotimaa

LähetäLähetetty: 15.02.2007 13:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse olen tässä paperilla pyöritellyt ja etsinyt noita citymaastureita (diesel) vm. 2000-2004. Yrittänyt ottaa selvää kovasti kokemuksia ja niitä perinteisiä tyyppivikoja. Seuraavia johtopäätöksiä tehnyt lähinnä paperilla:

Landrover Rreelander I:

Kohtuuhintasia, mutta kohtuullisen paljon pikkuvikaa tuntuisi vehkeissä olevan. TD4 konetta kehuttu, mutta kaikki sitten ympärillä leviää. Maastossa ehkä parhaita näistä citymaastureista, "jatkuva" neliveto, ei lukkoja. Tavaratila epäkäytännöllinen.

Freelander II voisi olla mielenkiintoinen, mutta maksanee taas aivan liikaa...

Honda CRV:

Diesel tuli vasta 2005 joten tähän en ole tutustunut kuin bensaversiona. Muutamalla tuttavalla on ja maastossa aika onneton. Nelivedon automatiikka tuossa vanhemmassa mallissa ainakin huono. Monessa m uussakin keskustelussa parjattu. Kytkeytymisviive nelivedon osalta iso. Maantiellä ok, mutta bensakoneella ei tahdo alle 10 l päästä jos tarvitsee yhtään sekaajoa ajaa. Ei ilmeisesti suurempi tyyppivikoja tai Hondamiehet ei kerro...

Uusi malli ilmeisesti varustettu hieman pienemmällä maavaralla kuin aikasempi??? Samoin tuo tekniikka olisi uudistunut ja parantunut?

Suzuki Grand vitara:

Taas tuossa vanhemmassa mallissa pienet tavaratilat. Alennusvaihteet, ei lukkoja. Maastossa menee kohtuullisesti ja erityisesti venettä yms vetosuorituksia tehtäessä tuo alennusvaihde säästää kytkintä. Dieseliä on haukuttu vähän puhditomaksi. Hyvää että saa kytkimestä jatkuvan nelivedon päälle.

Tästäkin tullut uusi malli joka papareilla näyttää taas paremmalta eli tilavammalta... Tiedää sitten...

Toyota RAV-4:

Koeajoin viime syksynä bensamallin ja petyin... Octavian jälkeen kun hyppäsi tämän rattiin niin tuntui kyllä ihan "helistemeltä" koko kampe. Samana päivänä ajoin hirvijahdissa myös -98 mallin farkkuavensista ja oli mukavampi ajaa noilla hiekka/pikiteillä, ainoastaan metsäautotiellä tuo nelonen pesi avensiksien kun ei tarvinnut lätäköitä kierrellä. Ulkomuoto miellytti, mutta muuten aika pieni ja kökkö. Nelivetoa en päässyt juurikaan testaamaan. Takakontti todella pieni ja takapenkillä joksenkin ahdasta. Bensavehje kuulemma kulutuksellisesti kestää normiajossa alle 10 l.

Yksi todella iso suunnittelu moka! Kun on vetokoukku kiinni niin takakonttia ei saa auki arviolta kuin 30 cm -oven alalaita ottaa konttiin kiinni. Kyllä pitää joksenkin puusilmä insinööri suunnittelemassa!

Ei hirveästi ilmeisesti niitä tyyppivikoja tässäkään...

Uudessa mallissa tuo koukkuhomma on korjattu samoin kontin kokoa on kasvatettu, miten lie tuo muuten???

Nissan X-trail:

Tämä pitäisi kävästä koeajamassa. Paperilla näyttää kohtuulliselta omiin tarpeisiini. Kohtuulliset tilat ja kontin ergonima miellyttää vaikka tuo kontin peite onkin älyttömän matalalla... Isompihan se kontti saisi hieman olla, mutta hakkaa muut paitsi CRV:n. Dieselinä vanhempi 84 kw kone ei ole raketti, uudempi 100 kw kone jo puhdikkaampi. Kone tosin on jakanut porukkaa kahtia, jotkut moittii ja jotkut kehuu. Neliveto valittavissa automaatti, etuveto tai lukittu 4 WD. Ei taaskaan oikeita lukkoja. Pieniä hyviä oivalluksia ja pieniä kämmejä, mutta kokonaisuudessaan ehkä kiinnostavin juuri sen vuoksi että saatatisi juuri ja juuri mahtua lompakkoon....

Ja ne tyyppiviat loistaa poissaolollaan joskin äänitaloutta on moitittu...

Subaru Forester

Diesel puuttuu joten oma mielenkiinto lopahti jo siihen... Muuten ilmeisesti maastoominaisuuksiltaan ihan ok. Muuta en ole sitten katsellutkaan...

Kiat yms korean/kiinanihmeet olen rajannut oman mielenkiinnon ulkopuolelle... Samaan kategoriaan menee Volvon ja audin korotetut farkut, niiden hinta nousee liikaa...

Niin ja nuo on vain omia päätelmiä haalittujen lähtötietojen pohjalta. Melkein pitäs saada kaikki riviin ja ajella vuoron perään .että selviis mikä on OIKEASTI milläkin osa-alueella hyvä...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 14135
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 15.02.2007 13:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mehän perskeles ollaan Loikan kanssa samoilla markkinoilla… Hyvää yhteenvetoa. Omissakin aatoksissa noiden uusien ja eksoottisten merkkien kanssa ollaan oltu aika varauksellisia.

Suzuki olisi periaatteessa kiinnostava, mutta ilmeisesti ei-nelivetoisena ajettaessa takavetoinen? Jos ja kun autolla ajaa myös perheen naisväki, tuo voi tuoda yllätyksen.

Jahtikaverin X-Trailia olen ajellut pienen pätkän hirvijahtimailla, hieman tyrneämmältä se tuntui menemään, mitä tuo Vectra Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
passimies
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 15 Maa 2004
Viestejä: 67
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

LähetäLähetetty: 15.02.2007 14:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Maltappa Lahtinen pieni hetki. Skodalta (=karvahattuvolkkari) tulossa uusi cross-over malli Scout tänä vuonna myyntiin. Mitä olen esitettä katsellut niin voisi olla ratkaisu pulmaasi. Maavaraa lähes 20 senttiä ja nelikko Haldexilla. Tilat riittänee kaikelle kamalle mitä mukaan tarvii.

Eihän tämä mikään oikea maasturi ole mutta väittäisin että laittaa tiukasti kampoihin esim. XC70 Volvolle. Hinta vaan on parikymppiä vähemmän...Octavian nelikolla ole jonkun verran ajanut ja vaikka jotkut moittii Haldexin toimintaa niin itsellä ainakin peilijäällä luistot pysyy hyvin hanskassa. Oli Espi päällä tai ei. Hangessa etenemisestä ei kokemusta pahemmin ole.

Omalle kohdalle vaan ei ehtinyt Skoda mukaan, voin laitella jatkossa kokemuksia Chevyn Captivasta. Pahoissa paikoissa en ole vielä myllännyt mutta tiellä melkosen vakaa peli. Ja kokoa löytyy, sisätilat riittää isommillekin miehille + romppeelle. Koreassahan tuo on kasattu mutta ensivaikutelma on erittäin positiivinen. katsotaan mikä helistin siitä jatkossa tulee.

Juu enkä ole autokauppias, omia kokemuksia tässä vaan...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Loikka
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 948
Paikkakunta: Kotimaa

LähetäLähetetty: 15.02.2007 16:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuo octavian scoutti on todella mielenkiintoinen "uutuus". Niin ja mitä tulee tuohon karvalakki volkkariin niin yleensänhän noi tsekki volkkarit on paremmin varusteltuja Wink

Ehkäpä 3 vuoden päästä voisi semmoista harkita... Maavaraa jossain lupailivat muistaakseni scoutille 18 cm joka on aika lähellä noita citymaastureita joissa keikkuu maavara 20 cm molemmin puolin. Tosin nuo lupaukset nyt on vähän aina suhteellisia... Paljon kiinni myös paljosta muustakin muotoilusta.

Tämä ei ole helppo aihe, mutta silti niin mielenkiintoinen... Löytää sopiva kompromissi...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
jarih
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 2086
Paikkakunta: Kirkkonummi

LähetäLähetetty: 15.02.2007 19:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Land Rover Freelandrilla on ajeltu pari vuotta. Erinomaista on aina päällä oleva nelivetojärjestelmä, jonka edut huomaa niin lumisella ja jäisellä maantiellä että metsäpoluilla. Muut kun köröttää 50km/h rankassa lumisateessa ja sohjossa, voi tällä päästellä aivan normaalia 80km/h ilman mitään venkoiluja. Ohitukseeen lähtee kuin tykin piipusta noilla keleillä ja juuri sinne mihin pitää. Samoin liikennevaloista jäiseltä pinnalta liikkeellelähtö on oikein nautittavaa Smile

Maastossa auto ei jää ristiriipuntaan, sen pitää huolen Tracking Control -systeemi, joka jarruttaa pyörivää pyörää siirtäen vedon aina pitävälle pyörälle. Kyse ei siis ole siitä turhakkeesta nimeltään luistonesto. Samainen TC-systeemi huolehtii liikenteessä liukkaan kelin vedon optimoinnista. Auton ajettavuus on mielestäni erinomainen.

Erinomaista on myös etulyhdyt, aivan mahtavat valaisimet! Ei ole mitenkään epätavanomaista, että joku joskus vilkauttaa valojaan, että laita lyhyet päälle.

Huonoa:
- kytkin alimitoitettu, palaa välittömästi jos joutuu vedättämään
- alennusvaihteen puuttuminen
- lämmitin alimitoitettu Suomen talviolosuhteisiin
- takalasin jäätyminen talvella, lasin tulee laskea hiukan ennen kuin takaluukku aukeaa
- pienet tavaratilat, kuten tämän kokoluokan autoissa yleensäkin

Ilmenneitä vikoja:
- ilmastoinnista on jäähdytysaineet kertaalleen karanneet
- jäähdytysjärjestelmä vuotaa hiukan

Seuraavaksi autoksi olen harkinnut Defenderiä..

P.S. Landrover jatkaa siitä mihin Hondamies jää Smile
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hiisi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 255

LähetäLähetetty: 15.02.2007 19:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla on jotenkin semmonen käsitys että citymaasturissa on loistavasti osattu yhdistää henkilöauton ja maastoauton huonot puolet. Jos budjetti liikkuu noissa citymaasturien hinnoissa niin miksei samantien laittaa oikeaa maasturia, vaikkapa Terranoja saa kohtuu hintaan vähän käytettyjä. Löytyy ihan eri tavalla tilaa ja etenemiskykyä sekä turvallisuutta perheen kyydityksen ja kulutus ei paljo häpeä citymaastureiden rinnalla. Toisaalta olen myös sitä mieltä että kun autossa on neljä pyörää niin miksi jarruttaa kahdella koko ajan, eli henkilöautossakin saa olla neliveto. Subaru Forester voisi olla kärjessä omalla listallani jos olisin nelivetoista perheautoa hankkimassa millä pääsisi hieman metsäautotielläkin ajelemaan. Todennäköisesti kuitenkin etsisin samalla hinnalla oikean maasturin. Konditionaalit siksi että eipä tarvitse rahatilanteen takia juuri asialla päätään vaivata. Citymaastureiden suurin myyntivaltti taitaa olla ulkonäkö.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Perdiz
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Maa 2004
Viestejä: 884
Paikkakunta: Mehtän puolella

LähetäLähetetty: 15.02.2007 21:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

itsellä kokemusta hieman kaverin foresterista, sellainen kiinnostaisi kyllä itseäkin. aika mehukkaasti menee metsässäkin kevyessä lumessa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 15.02.2007 22:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hiisi kirjoitti:
Mulla on jotenkin semmonen käsitys että citymaasturissa on loistavasti osattu yhdistää henkilöauton ja maastoauton huonot puolet. Jos budjetti liikkuu noissa citymaasturien hinnoissa niin miksei samantien laittaa oikeaa maasturia, vaikkapa Terranoja saa kohtuu hintaan vähän käytettyjä. Löytyy ihan eri tavalla tilaa ja etenemiskykyä sekä turvallisuutta perheen kyydityksen ja kulutus ei paljo häpeä citymaastureiden rinnalla. Toisaalta olen myös sitä mieltä että kun autossa on neljä pyörää niin miksi jarruttaa kahdella koko ajan, eli henkilöautossakin saa olla neliveto. Subaru Forester voisi olla kärjessä omalla listallani jos olisin nelivetoista perheautoa hankkimassa millä pääsisi hieman metsäautotielläkin ajelemaan. Todennäköisesti kuitenkin etsisin samalla hinnalla oikean maasturin. Konditionaalit siksi että eipä tarvitse rahatilanteen takia juuri asialla päätään vaivata. Citymaastureiden suurin myyntivaltti taitaa olla ulkonäkö.


Sen verran voisi todeta, että meillä ollaan kyllä tosi tyytyväisiä itse 'speksiin'. Citymaasturimaiset ominaisuudet ovat vallan riittävät, ainoa missä oikeaa maasturia voisi kuvitella tarvitsevansa on eteneminen paksummassa lumessa. Vaikka sillä ei välttämättää suurta merkitystä esim. heikompiin maantieominaisuuksiin verrattuna olekaan, niin kyllä sillä kasvalla dieselverollakin on omat vaikutuksensa auton valintaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Dreeke
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 22 Mar 2006
Viestejä: 71

LähetäLähetetty: 16.02.2007 00:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Meillä käytössä uuskoppainen -05vm. Suzuki Grand Vitara. Edellä jo kyseltiin, että onko susna takatuuppari.. kaikki pyörät vetävät koko ajan. Vetotavat voi vaihtaa kiertonamikasta, nopea neliveto( 40:60), tasauspyörästö päällä/nopea(50:50) ja hidas neliveto. Vielä ei olla kiinni jääty, taitaa pitää puuta koputtaa. Ei sille kyllä oo annettu niin kovaa possua kun tallissa lepäävälle sj410:lle..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kpiispa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Mar 2005
Viestejä: 267

LähetäLähetetty: 16.02.2007 00:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hiisin kanssa olen täysin erimieltä citymaasturien ideasta. Minusta niissä on melko hyvin onnistuttu yhdistämään henkilöauton ja maasturin hyvät puolet. Jos mietin esimerkiksi omaa käyttöäni pääasiassa pienriistapyyntiä ja kalastusta harrastavana niin henkilöautolla en ihan kaikissa harrastetilanteissani pärjäisi, mutta oikealle maasturille ei ole taas tavetta. Yhdellä autolla kun pitää lisäksi pärjätä niin maantieajo on ehdottomasti suurin käyttökohde ja jos omaan hintaluokkaan sopivan maasturin ostan niin se on sitten jo väkisinkin sellainen että ei sillä mielikseen maantiellä tuhansia kilometrejä aja.

Jos mietin todellisia käyttöolosuhteita niin oikeasti maastossa ei minun tarvitse ajaa vaan metsäautotiet ja satunnaiset metsäkoneurat ja niiden varteen parkkeeraminen on se vaikein käyttöolosuhde minulla. Oikea maasturikin minulla on joskus ollut niin tiedän senkin rajoitukset ja mahdollisuudet.

Nykynen autoni on Honda crv vuodelta 2000. Se on ollut minulla kolmisen vuotta ja kilometrejä on siinä ajassa tullut reilu satatuhatta. Huonoja puolia ovat viive nelivedon kytkeytymisessä, polttoaineen kulutus, ajomelu moottoritienopeuksissa ja tehottomat valot. Hyviin puoliin kuuluu kohtuullisen hyvät tilat, kohtuullinen ostohinta, hyvät ajo-ominaisuudet ja viattomuus eli tämän kolmen vuoden aikana en ole perushuoltojen lisäksi joutunut vielä tekemään mitään muuta.

Nelivedon kytkeymisen viimekin haittaa enemmän maantieajossa kuin metsästyshommissa. Kovalla vauhdilla liukkaaseen mutkaan ajaessa auto puskee ensin, mutta jos pokka pitää painaa kaasua niin neliveto kyllä kytkeytyy ja ajettavuus säilyy. Käyttäytyminen säikäyttää kyllä ensimmäisillä kerroilla ja mielläni ottaisin paremmin toimivan systeemin jos rahatilanne sallisi auton vaihdon. Metsähommissa tuolla olen pärjännyt yllättävänkin hankalissa olosuhteissa. Paljon on toki kiinni myös renkaista. Kun vaihdon hiljaisemmin maantiellä pyörivät kesäkumit viime kesänä niin eteneminen mudassa heikkeni huomattavasti entisiin verrattuna, kuvio täyttyy hetkessä ja pito häviää. Polttoaineen kulutuksen heikkouskin tulee aika paljon kuskista: itse kun en tahdo millään päästä alle 10l/100km niin vaimo ajelee helposti litraa vähemmällä samat ajot. Kaasujalka kun on itsellä vähän painavampi niin se näkyy.

Tuossa tammikuun viimeisenä viikonloppuna oltiin peurajahdissa ja samoihin paikkoihin mentiin (ja tultiin jopa pois ilman apua) kuin mitä mitsun L 200 pick-up. Lunta ei tosin ollut muutamaa kymmentä senttiä enempää kuin joissain aurauspenkoissa. Peurakin mahtuu kyytiin ihan kivuttomasti.



Auton vaihtoon on itsellänikin jonkinlainen kuume, mutta täytyy muiden rahareikien takia hommaa siirtää tulevaisuuteen. Diiseli olisi kiva ja seuraava saattaa hyvinkin olla myös citymaasturi, neliveto se on varmasti ellei tässä nyt ihan köyhtymään rupea.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Elwood
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 1418
Paikkakunta: Siilinjärvi

LähetäLähetetty: 16.02.2007 06:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

City-maastureissa on vain yksi (?) huono puoli:Kaikissa on liian pieni takakontti, vaikka peurakin mahtuu, mutta tilojen korkeus on surkeaa luokkaa.
Kahteen kertaan olen käynyt city-maasturit läpi avaamalla vain takakontit ja hylännyt sitä mukaa, esim nykyisestä autosta koirahäkki ei mahdu sisään, jos mahtuisi nippa nappa, ei mahtuisi mitään muuta.
_________________
Tosi asiaa ei tarvitse uskoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3 ... 65, 66, 67  Seuraava
Sivu 1 Yht. 67

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com