Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
jarih Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 2086 Paikkakunta: Kirkkonummi
|
Lähetetty: 17.02.2007 17:58 Viestin aihe: |
|
|
LG1 kirjoitti: | Rastinsahi kirjoitti: | No saivartelepa seuraavasta: mikä nykyinen farmari nyt on maastokelpoisempi kuin nykyinen citymaasturi ja millä perusteella? |
Subarut ainakin..niissä sentään vetää kaikki pyörät! |
Ai, aikoinaan kun kävin koeajamassa, kysyin myyjältä, että jääkö ristiriipuntaan.. olisi jäänyt.. että se siitä nelivedosta! _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
Lähetetty: 17.02.2007 18:06 Viestin aihe: |
|
|
Ei jää on niissä perässä lukko vanhoissakin.. ei tainnu myyjäs tietää |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kiul Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Maa 2005 Viestejä: 3980
|
Lähetetty: 17.02.2007 18:20 Viestin aihe: |
|
|
Rastinsahi kirjoitti: | Uusista hilavitkuttimista esimerkki: jos sitä luistonestoa ei saa kytkettyä pois (esim. RAV4) niin lumessa kahlaamisesta ei tule mitään. |
Kyllä minulla on ainakin oman, siis vaimon piti sanoman, XC70:n kanssa aivan erikainen kokemus. Ajonvakain/luistonesto päällä etenee (ainakin näillä taidoilla ) selkeästi paremmin lumessa. Jarrulevyt kyllä jonkin verran lämpenevät, mutta meno on selkeästi parempaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Hiisi Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 255
|
Lähetetty: 17.02.2007 18:28 Viestin aihe: |
|
|
jarih kirjoitti: | LG1 kirjoitti: | Rastinsahi kirjoitti: | No saivartelepa seuraavasta: mikä nykyinen farmari nyt on maastokelpoisempi kuin nykyinen citymaasturi ja millä perusteella? |
Subarut ainakin..niissä sentään vetää kaikki pyörät! |
Ai, aikoinaan kun kävin koeajamassa, kysyin myyjältä, että jääkö ristiriipuntaan.. olisi jäänyt.. että se siitä nelivedosta! |
Foresterissa on tasauspyörästön lukko takana, että se siitä ristiriipunnasta.
En ole Rastinsahi ihan varma mitä saivartelu mielestäsi tarkoittaa, joten en tiedä osaanko täyttää toiveesi. Mutta ainakin Foresteria pidän farmarina, vaikka siinä on tasauspyörästön lukko, oikea neliveto, alennusvaihde ja parikymentä senttiä maavaraa. Päihittää monet citymaasturit juuri noiden mainitsemieni ominaisuuksien perusteella. Etu ja takaylitykset voisivat tosin olla paremmat. Esim. honda CRV:ssä maavaraa on 185 mm ja kikkailuneliveto, joten siinä ainakin yksi citymaasturi joka jää reippaasti jälkeen Foresterille jo omien teesiesi perusteella. Mulla on tuommonen vanha subaru leone metsäautona tällä hetkellä, lähden silläkin ilomielin kokeilemaan lumihankeen esim. vanhemman mallin honda crv:n kanssa kumpi menee perille. Tai kurakkoon, kivikkoon, ihan mihin vaan mihin hondamies haluaa. Voidaan jopa ylittää se pudonnut siltarumpu, jos ei perästä kuuluvasta kolahduksesta saa miinuspisteitä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Rastinsahi Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Elo 2005 Viestejä: 7252 Paikkakunta: Lapin lääni
|
Lähetetty: 17.02.2007 21:15 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Mutta ainakin Foresteria pidän farmarina, |
Pidä vaikka miniä panssarivaununa. Millä ihmeen kriteerillä Forester on farkku, mutta vaikkapa CRV sitten ei? Vaikka juuri selostit miten se on enemmän maasturimitoissa kuin tuo toinen jaappanin ihme.
Lainaus: | Subarut ainakin..niissä sentään vetää kaikki pyörät! |
Ei vedä. Kolme pyörää vetää. Ja mitä se auttaa, jos maavara ei riitä? Mahan varassa kiven päällä kiikkuva kolmella (tai kahdella) pyörällä vetävä ei vaan etene.
Lainaus: | Ei jää on niissä perässä lukko vanhoissakin.. ei tainnu myyjäs tietää |
Ei ole vanhoissa kytkettävällä nelivedoilla olevissa subaruissa perän lukkoa... Keskitasauspyörästössä kyllä, mutta se ei auta ristiriipunnassa. _________________ Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com |
|
Takaisin alkuun |
|
|
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
Lähetetty: 17.02.2007 21:42 Viestin aihe: |
|
|
Rastinsahi kirjoitti: |
Lainaus: | Subarut ainakin..niissä sentään vetää kaikki pyörät! |
Ei vedä. Kolme pyörää vetää. Ja mitä se auttaa, jos maavara ei riitä? Mahan varassa kiven päällä kiikkuva kolmella (tai kahdella) pyörällä vetävä ei vaan etene.
Lainaus: | Ei jää on niissä perässä lukko vanhoissakin.. ei tainnu myyjäs tietää |
Ei ole vanhoissa kytkettävällä nelivedoilla olevissa subaruissa perän lukkoa... Keskitasauspyörästössä kyllä, mutta se ei auta ristiriipunnassa. |
Eiköhän kaikki maasturit tai mikä tahansa mettäkone ole silloin kiinni maastossa kun ne on todella kiinni. Kuka ny subarulla lähtis umpimettään ajeleen.
Lantikoissa ei oo lukkoja ollenkaan ja on kuitenkin parhaita maastureita, joidenkin mielestä Defender kaikkein paras. Valmistaja on vaan todennut ettein niitä tarvita ja mikänhän on syynä, ne menee ilmankin, jos ei kuski ole ihan pässi..
Joku tolkku ny täytyy olla! Huono kuski saa minkä tahansa laitteen kiinni ja rikki. Vinssi nokalle nii menee nissan cherrykin vaikka neva lammen yli tai vahän alikin!
Yks homma; miten kivet/kannot ja muut "terävät" esteet otetaan on renkaalla. Kai sen ny järkikin sanoo, ettei siihen kiveen suoraan ajeta. Esteet otetaan renkaalla! Sillon ei jää niiden päälle keikkumaan.
Katoppa vaikka tuosta videoo miten toyolla kiven yli ajetaan:
http://video.google.com/videoplay?docid=-5499565369887521704&q=4x4 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Rastinsahi Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Elo 2005 Viestejä: 7252 Paikkakunta: Lapin lääni
|
Lähetetty: 17.02.2007 22:00 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Yks homma; miten kivet/kannot ja muut "terävät" esteet otetaan on renkaalla. Kai sen ny järkikin sanoo, ettei siihen kiveen suoraan ajeta. Esteet otetaan renkaalla! Sillon ei jää niiden päälle keikkumaan. |
Otti ne miten vaan, niin ennen sitä rengasta ja sen jälkeen on oltava ilmaa. Toisekseen kun ajaa esim. Kalkkoaivin tuvalle, niin ei aina voi valita että miten ne kivet ottaa - niitä kun on kaikkialla.
Kun tuota ensimmäistä viestiäni tuossa kirjoitin, niin mietin juuri omia reissujani. Millaisia maasto-ominaisuuksia olen METSÄSTYSreissuilla tarvinnut? Huonokuntoiset tiet (kiviä, uria, kuoppia, pudonneita tierumpuja...) ovat yleisin alusta, jossa "maasto-ominaisuuksia" tarvitaan.
Toisena tulevat liejuiset tiet, joissa upottaa. Samoin soistuneet pätkät. Näissä tarvitaan sitten jo niitä edestä ja takaa raapivia tassuja. Toisinaan tarvitaan myös lukkoja. Hyvin harvoin kuitenkin.
Kolmantena tulee lumi ja varsinkin sellaiset tilanteet, joissa tosiaan kahlotaan, eikä vaan ajeta mökille. Silloin tulee erot selville siitä mikä etenee ja mikä ei. Tässä alkaa olla niistä lukoista apua tosissaan.
Ja siltikin lähes tärkein ominaisuus METSÄSTYSautossa on ainakin mulle se, että sinne mahtuu helposti koirat ja paljonkin tavaraa. _________________ Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Hiisi Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 255
|
Lähetetty: 17.02.2007 22:14 Viestin aihe: |
|
|
Rastinsahi kirjoitti: |
Millä ihmeen kriteerillä Forester on farkku, mutta vaikkapa CRV sitten ei?
|
Mun mielestä se on korimalliltaan ja mitoiltaan enempi farkku kuin maasturi. Kuskin penkillä kun istuu niin ei tiedä maasturissa istuvansa ennenkuin lukee brosyyristä. Mutta jos ei se kelpaa niin laitetaan sitten tilalle vaikka tuo Leone. Kelpaako se farkuksi? 19 cm maavara, oikea neliveto, alennusvaihde ja turbossa lukko takana. Ajat ilmeisesti takaa sitä että määrittelet citymaasturin sen etenemiskyvyn perusteella? Minun mielestä näin ei ole, vaan citymaasturi on konsepti, jossa etenemiskyvyllä ei ole juuri mitään virkaa vaan mielikuvilla, ulkonäöllä ja kaikella mikä myy. Etenemiskyvystä riittää että peräluukussa lukee 4wd, tyydyttää ostajien tarpeet varsin hyvin.
Lainaus: |
Vaikka juuri selostit miten se on enemmän maasturimitoissa kuin tuo toinen jaappanin ihme.
|
Itseppä pyysit perustelut.
Lainaus: |
Ei vedä. Kolme pyörää vetää. Ja mitä se auttaa, jos maavara ei riitä? Mahan varassa kiven päällä kiikkuva kolmella (tai kahdella) pyörällä vetävä ei vaan etene.
|
Ja miksei etene? Itse olen maasturilla ajellut paljonkin ja monesti auto kiikkunut kiven päällä ja eteenpäin on menty.
Lainaus: |
Ei ole vanhoissa kytkettävällä nelivedoilla olevissa subaruissa perän lukkoa... |
Turboissa on. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
Lähetetty: 17.02.2007 22:29 Viestin aihe: |
|
|
Joo, kyllä renkaan takan täytyy olla ilmaa ja kestävät pellit, kun ne kivet kuitenkin koppaa lokarin taa. En kyllä lähtisi mettään möyrimään uudella subarulla.
Sen verran voin kertoo Forresterista ja muita maastureita, niin missää vakio maasturissa ei ole maavaraa juurikaan enempää kuin forresterissa.
Kyllä autoon riittää 20-25 cm ihan hyvin normaaliin käyttöön ja melko huonollekin tielle. Oikeen pahaan maastoo ei tavallisilla renkaillkaan ole mitään asiaa, on laites mikä tahansa. Etu ja taka ylitys on täkeempi kuin maavara. Kunnon neliveto pelastaa sitten loput ja hyvät joustot, että renkaat pysyy maassa kiinni. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Koukkupolovi Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Jou 2004 Viestejä: 6824 Paikkakunta: Kainuu-Koillismaa
|
Lähetetty: 17.02.2007 22:32 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä se "ajosilmä" on monesti tärkeämpi kuin maavarat, nelivedot ja sutimisjarrut. Ja kun raskas pelivehje tarttuu kiinni, niin he on hiinä. Vaikka numerollisesti pintapaine olisi vähäinen, on kokonaismassan siirto uppoamispaikasta A kiinteälle etenemisalustalle B zprklexleellistä ilman tunkkia, sahaa,kirvestä, rautakankea, vankkaa vinssiä etc..
Minä niistä hirviporukoistakin, joissa söhrään, tunnen ajajia, jotka jäisivät kiinni Jeeppicherokeella siinä kun joku toinen menisi tavan Corollalla pois tiehesä... Ja värkkejähän ei mahdu koskaan tarpeeksi mukaan. Oikeastaan hyvä. Opimma taas elelemään karua todellisuutta.
Mielelläni hommaisin Rastinsahin kehuman tilarunsaan Caravellen, vain kun en sitten mahtuisi tallissa kuksia nävertämään.. _________________ Hoc iam omni varietate caret. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Rastinsahi Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Elo 2005 Viestejä: 7252 Paikkakunta: Lapin lääni
|
Lähetetty: 17.02.2007 22:37 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Kelpaako se farkuksi? |
Joo T- mallin fordissakin oli melkonen maavara.
Leone ei_taida_ihan_nykyfarkku olla, eikä Lahtinen sellaista havittele...
Lainaus: | Ja miksei etene? |
No miten se etenee jos tassut ei ota maahan? Tai vain yksi ottaa, tai lukottomissa kaksi?
Niih. Ja kaikki suprut kun ei vaan ole turpoja. Kommentti oli kohdistettu väitteeseen, että vanhemmissakin subaruissa on lukot. Kun ei ole niin ei ole. Pikkasen nyt tarkkuutta sepustuksiin. Ja kolmevetoisia ovat uusimpia äkäisimpiä Imprezoja lukuunottamatta.
Ja kitymaasturin määrittelen sen perusteella, että se ei ole ominaisuuksiensa puolesta täysverinen maasturi, muttei ole esim. maavaransa ja ulkoisen olemuksensa puolesta farmarikaan. Se on sitten jokaisen perskohtainen asia miltä ratin takana tuntuu... Monessa pakussakin tuntee olevansa henkilöauton puikoissa, mutta ei se niistä henkilöautoa tee. Citymaastureissa on erilaisia ratkaisuja nelivedon toteutuksen suhteen ja Subarulla ynnä Suzukilla ne ovat luokassaan parhaasta päästä. Jompaa kumpaa Lahtiselle suosittelisin jos citymaasturiin on päätymässä.
Lainaus: | Mielelläni hommaisin Rastinsahin kehuman tilarunsaan Caravellen, vain kun en sitten mahtuisi tallissa kuksia nävertämään.. |
Ei se mikään ihme vekotin ole. Meikäläisen käyttöön kyllä oikeinkin sopiva tällä hetkellä. _________________ Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Hiisi Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 255
|
Lähetetty: 17.02.2007 23:46 Viestin aihe: |
|
|
Rastinsahi kirjoitti: |
Leone ei_taida_ihan_nykyfarkku olla, eikä Lahtinen sellaista havittele...
|
No ei ole nykyfarkku mutta käytännössä sama kuin Forester ominaisuuksiltaan, ulkomuoto on vaan uudessa nykysilmään paremmin istuva.
Ensin kirjoittelit jotta
Lainaus: |
Ei vedä. Kolme pyörää vetää. Ja mitä se auttaa, jos maavara ei riitä?Mahan varassa kiven päällä kiikkuva kolmella (tai kahdella) pyörällä vetävä ei vaan etene.
|
Ja nyt kyselet että
Lainaus: |
No miten se etenee jos tassut ei ota maahan? Tai vain yksi ottaa, tai lukottomissa kaksi?
|
Minulla ei ainakaan ajotaito riitä siihen että osaisin ajaa auton kiikkumaan kiven päälle niin ettei yksikään pyörä ota maahan ellei kyseessä ole hyvin tasainen melkein koko auton pohjan kokoinen kivi. Kolmen pyörän ilmaan ajo teettää jo töitä, yleensä kun se auto kippaa jommalle kummalle puolelle. Eli tuohon "kolme pyörää vetää" skenaarioosi voi vastata että etenee se kun vaan painat kaasua ja tarpeeksi. Ei tietenkään mahdottomia, mutta kuitenkin isompien yli pääsee mitä maavara sallii.
Jos alusta toimii hyvin niin lukkojen tarve vähenee huomattavasti. Lukottomilla kannattaa ennakoida sen verran että kaasu pohjaan niin kolina vaan käy vaikka maavara on jo aikaa sitten loppunut. Ja jos istahtaa kiven päälle niin kyllä se siitä heijailemalla saattaa lähteä, ajosuunta saattaa tosin muuttua... Tässä tulee se suurin ero citymaastureiden ja maastureiden välillä, toinen kestää rankaisua ja toinen ei. Mutta ei toki mikään etene jos kaikki pyörät hilaa ilmaan tai nostaa lukottoman auton kyljen tunkilla metrin korkuisen kiven reunalle. Käytännön ajossa kuitenkin muutaman sentin maavaraa isomman kiven yli voi ajella melko hyvin. Jos vaan raaskii.
Lainaus: |
Citymaastureissa on erilaisia ratkaisuja nelivedon toteutuksen suhteen ja Subarulla ynnä Suzukilla ne ovat luokassaan parhaasta päästä. Jompaa kumpaa Lahtiselle suosittelisin jos citymaasturiin on päätymässä.
|
Näitäpä minäkin suosittelisin, ja yksi joka itselläni painaa vaakakupissa on luotettavuus. Itselläni on sekä Suzuki (henkilöauto tosin) että Subaru ja molemmissa luotettavuus on ollut huippuluokkaa. Ei tartte ku kuluvia osia vaihdella. Lisäksi tuo neliveto on toimiva. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Koukkupolovi Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Jou 2004 Viestejä: 6824 Paikkakunta: Kainuu-Koillismaa
|
Lähetetty: 17.02.2007 23:48 Viestin aihe: |
|
|
Rastinsahille ennen nukkumaan menoa:Tiijjän, ettei ihmevekotin oo, vain siihen sopis enempi kampetta kun tuohon sitikkaan. Kutakuinni samallalailla huonot tiet porkkaa, mitä sulla ison tien päällä häiläkämpi.. "Ei köyhän oo hyvä koskaa, jos ei oo näläkä, niin sitte p@skattaa..." _________________ Hoc iam omni varietate caret. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Loikka ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 948 Paikkakunta: Kotimaa
|
Lähetetty: 18.02.2007 01:07 Viestin aihe: |
|
|
Onkohan juttu karannut hieman lapasesta??? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|