OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

City-maasturi erä- ja yleiskäytössä
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4 ... 65, 66, 67  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
jarih
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 2086
Paikkakunta: Kirkkonummi

LähetäLähetetty: 17.02.2007 17:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

LG1 kirjoitti:
Rastinsahi kirjoitti:
No saivartelepa seuraavasta: mikä nykyinen farmari nyt on maastokelpoisempi kuin nykyinen citymaasturi ja millä perusteella?


Subarut ainakin..niissä sentään vetää kaikki pyörät! Wink

Ai, aikoinaan kun kävin koeajamassa, kysyin myyjältä, että jääkö ristiriipuntaan.. olisi jäänyt.. että se siitä nelivedosta!
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
LG1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 8291

LähetäLähetetty: 17.02.2007 18:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei jää on niissä perässä lukko vanhoissakin.. ei tainnu myyjäs tietää
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 17.02.2007 18:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Rastinsahi kirjoitti:
Uusista hilavitkuttimista esimerkki: jos sitä luistonestoa ei saa kytkettyä pois (esim. RAV4) niin lumessa kahlaamisesta ei tule mitään.


Kyllä minulla on ainakin oman, siis vaimon piti sanoman, XC70:n kanssa aivan erikainen kokemus. Ajonvakain/luistonesto päällä etenee (ainakin näillä taidoilla Very Happy ) selkeästi paremmin lumessa. Jarrulevyt kyllä jonkin verran lämpenevät, mutta meno on selkeästi parempaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hiisi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 255

LähetäLähetetty: 17.02.2007 18:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jarih kirjoitti:
LG1 kirjoitti:
Rastinsahi kirjoitti:
No saivartelepa seuraavasta: mikä nykyinen farmari nyt on maastokelpoisempi kuin nykyinen citymaasturi ja millä perusteella?


Subarut ainakin..niissä sentään vetää kaikki pyörät! Wink

Ai, aikoinaan kun kävin koeajamassa, kysyin myyjältä, että jääkö ristiriipuntaan.. olisi jäänyt.. että se siitä nelivedosta!


Foresterissa on tasauspyörästön lukko takana, että se siitä ristiriipunnasta.

En ole Rastinsahi ihan varma mitä saivartelu mielestäsi tarkoittaa, joten en tiedä osaanko täyttää toiveesi. Mutta ainakin Foresteria pidän farmarina, vaikka siinä on tasauspyörästön lukko, oikea neliveto, alennusvaihde ja parikymentä senttiä maavaraa. Päihittää monet citymaasturit juuri noiden mainitsemieni ominaisuuksien perusteella. Etu ja takaylitykset voisivat tosin olla paremmat. Esim. honda CRV:ssä maavaraa on 185 mm ja kikkailuneliveto, joten siinä ainakin yksi citymaasturi joka jää reippaasti jälkeen Foresterille jo omien teesiesi perusteella. Mulla on tuommonen vanha subaru leone metsäautona tällä hetkellä, lähden silläkin ilomielin kokeilemaan lumihankeen esim. vanhemman mallin honda crv:n kanssa kumpi menee perille. Tai kurakkoon, kivikkoon, ihan mihin vaan mihin hondamies haluaa. Voidaan jopa ylittää se pudonnut siltarumpu, jos ei perästä kuuluvasta kolahduksesta saa miinuspisteitä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
LG1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 8291

LähetäLähetetty: 17.02.2007 18:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Täytyy jättää kinaaminen vähemmälle ja vastailla kysyjälle.

Tässä normaalia mettäreissu ajoo:
http://video.google.com/videoplay?docid=-6601311545213411572&q=Defender+Equipe+Trial+4x4

http://www.youtube.com/watch?v=yYkxFBkkh74

http://video.google.com/videoplay?docid=2207766689685895791&q=land+rover+discovery

http://www.youtube.com/watch?v=oEe8z4QR-Bo

Rangeissa ja discoissa ei sitten vakiona ole lukkoja. Valmistaja ei ole katsonut niitä tarpeelisiksi, mutta niitä voi ostaa ja asennuttaa:
http://www.offroadpaja.fi/
Pistenään nyt vielä yks pajero aiheinen video tasapuolisuuden vuoksi missä näkyy lukkojen toiminta:
http://www.youtube.com/watch?v=qDOsvQaGX78

Lukot tarvii olla sillon kun ei ole joustoja, kuten land rovereissa tai rangeissa! Japanin värkeissä on yleensä ottaen lukot tai niihin ainaki saa jälkikäteen kohtuu helposti asennettua.

Maastureissa pitää myös olla mahdollista laittaa kunnon kummit alle. Nehän ne on mitkä vetää. Korotussarjoilla saadaa sitten offikelpoisuutta ja joustoo.. Panssarit on hyvät jos ei halu olla korjailemassa kalliita osia tai muuten menoa edistäviä paikkoja kuten öljypohjaa, vaihteistoo..

Muutamia hyviä maastureita normaaliajoon ja maastoon olis ainakin:
Discovery, Jeepit (ei sitymallit), Patrollit, Land Cruiserit, Pajerot
Varauksella kovempaan offaukseen: Subarut ja Suzukit
Tämmöisiä tuli mieleen äkkiseltään..

Hummerista vain H1. Muilla ei mitää asiaa maastoon(eivät kestä möyrimistä ollenkaan eikä niillä pääse mihinkään)
Kevennykseksi: http://youtube.com/watch?v=lpxoomyFs_0

No tässä tuli ehkä vähän liikaa offi juttua ketjun aloittajalle, mutta ehkä vähän ajattelemista ja katseltavaa.. Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Rastinsahi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Elo 2005
Viestejä: 7252
Paikkakunta: Lapin lääni

LähetäLähetetty: 17.02.2007 21:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Mutta ainakin Foresteria pidän farmarina,


Pidä vaikka miniä panssarivaununa. Millä ihmeen kriteerillä Forester on farkku, mutta vaikkapa CRV sitten ei? Vaikka juuri selostit miten se on enemmän maasturimitoissa kuin tuo toinen jaappanin ihme.

Lainaus:
Subarut ainakin..niissä sentään vetää kaikki pyörät!


Ei vedä. Kolme pyörää vetää. Ja mitä se auttaa, jos maavara ei riitä? Mahan varassa kiven päällä kiikkuva kolmella (tai kahdella) pyörällä vetävä ei vaan etene.

Lainaus:
Ei jää on niissä perässä lukko vanhoissakin.. ei tainnu myyjäs tietää


Ei ole vanhoissa kytkettävällä nelivedoilla olevissa subaruissa perän lukkoa... Keskitasauspyörästössä kyllä, mutta se ei auta ristiriipunnassa.
_________________
Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
LG1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 8291

LähetäLähetetty: 17.02.2007 21:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Rastinsahi kirjoitti:


Lainaus:
Subarut ainakin..niissä sentään vetää kaikki pyörät!


Ei vedä. Kolme pyörää vetää. Ja mitä se auttaa, jos maavara ei riitä? Mahan varassa kiven päällä kiikkuva kolmella (tai kahdella) pyörällä vetävä ei vaan etene.

Lainaus:
Ei jää on niissä perässä lukko vanhoissakin.. ei tainnu myyjäs tietää


Ei ole vanhoissa kytkettävällä nelivedoilla olevissa subaruissa perän lukkoa... Keskitasauspyörästössä kyllä, mutta se ei auta ristiriipunnassa.


Eiköhän kaikki maasturit tai mikä tahansa mettäkone ole silloin kiinni maastossa kun ne on todella kiinni. Kuka ny subarulla lähtis umpimettään ajeleen.

Lantikoissa ei oo lukkoja ollenkaan ja on kuitenkin parhaita maastureita, joidenkin mielestä Defender kaikkein paras. Valmistaja on vaan todennut ettein niitä tarvita ja mikänhän on syynä, ne menee ilmankin, jos ei kuski ole ihan pässi.. Wink

Joku tolkku ny täytyy olla! Huono kuski saa minkä tahansa laitteen kiinni ja rikki. Vinssi nokalle nii menee nissan cherrykin vaikka neva lammen yli tai vahän alikin! Wink

Yks homma; miten kivet/kannot ja muut "terävät" esteet otetaan on renkaalla. Kai sen ny järkikin sanoo, ettei siihen kiveen suoraan ajeta. Esteet otetaan renkaalla! Sillon ei jää niiden päälle keikkumaan.
Katoppa vaikka tuosta videoo miten toyolla kiven yli ajetaan:
http://video.google.com/videoplay?docid=-5499565369887521704&q=4x4
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Rastinsahi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Elo 2005
Viestejä: 7252
Paikkakunta: Lapin lääni

LähetäLähetetty: 17.02.2007 22:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Yks homma; miten kivet/kannot ja muut "terävät" esteet otetaan on renkaalla. Kai sen ny järkikin sanoo, ettei siihen kiveen suoraan ajeta. Esteet otetaan renkaalla! Sillon ei jää niiden päälle keikkumaan.


Otti ne miten vaan, niin ennen sitä rengasta ja sen jälkeen on oltava ilmaa. Toisekseen kun ajaa esim. Kalkkoaivin tuvalle, niin ei aina voi valita että miten ne kivet ottaa - niitä kun on kaikkialla.

Kun tuota ensimmäistä viestiäni tuossa kirjoitin, niin mietin juuri omia reissujani. Millaisia maasto-ominaisuuksia olen METSÄSTYSreissuilla tarvinnut? Huonokuntoiset tiet (kiviä, uria, kuoppia, pudonneita tierumpuja...) ovat yleisin alusta, jossa "maasto-ominaisuuksia" tarvitaan.

Toisena tulevat liejuiset tiet, joissa upottaa. Samoin soistuneet pätkät. Näissä tarvitaan sitten jo niitä edestä ja takaa raapivia tassuja. Toisinaan tarvitaan myös lukkoja. Hyvin harvoin kuitenkin.

Kolmantena tulee lumi ja varsinkin sellaiset tilanteet, joissa tosiaan kahlotaan, eikä vaan ajeta mökille. Silloin tulee erot selville siitä mikä etenee ja mikä ei. Tässä alkaa olla niistä lukoista apua tosissaan.

Ja siltikin lähes tärkein ominaisuus METSÄSTYSautossa on ainakin mulle se, että sinne mahtuu helposti koirat ja paljonkin tavaraa.
_________________
Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hiisi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 255

LähetäLähetetty: 17.02.2007 22:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Rastinsahi kirjoitti:

Millä ihmeen kriteerillä Forester on farkku, mutta vaikkapa CRV sitten ei?

Mun mielestä se on korimalliltaan ja mitoiltaan enempi farkku kuin maasturi. Kuskin penkillä kun istuu niin ei tiedä maasturissa istuvansa ennenkuin lukee brosyyristä. Mutta jos ei se kelpaa niin laitetaan sitten tilalle vaikka tuo Leone. Kelpaako se farkuksi? 19 cm maavara, oikea neliveto, alennusvaihde ja turbossa lukko takana. Ajat ilmeisesti takaa sitä että määrittelet citymaasturin sen etenemiskyvyn perusteella? Minun mielestä näin ei ole, vaan citymaasturi on konsepti, jossa etenemiskyvyllä ei ole juuri mitään virkaa vaan mielikuvilla, ulkonäöllä ja kaikella mikä myy. Etenemiskyvystä riittää että peräluukussa lukee 4wd, tyydyttää ostajien tarpeet varsin hyvin.
Lainaus:

Vaikka juuri selostit miten se on enemmän maasturimitoissa kuin tuo toinen jaappanin ihme.

Itseppä pyysit perustelut.
Lainaus:

Ei vedä. Kolme pyörää vetää. Ja mitä se auttaa, jos maavara ei riitä? Mahan varassa kiven päällä kiikkuva kolmella (tai kahdella) pyörällä vetävä ei vaan etene.

Ja miksei etene? Itse olen maasturilla ajellut paljonkin ja monesti auto kiikkunut kiven päällä ja eteenpäin on menty.
Lainaus:

Ei ole vanhoissa kytkettävällä nelivedoilla olevissa subaruissa perän lukkoa...

Turboissa on.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
LG1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 8291

LähetäLähetetty: 17.02.2007 22:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo, kyllä renkaan takan täytyy olla ilmaa ja kestävät pellit, kun ne kivet kuitenkin koppaa lokarin taa. En kyllä lähtisi mettään möyrimään uudella subarulla.

Sen verran voin kertoo Forresterista ja muita maastureita, niin missää vakio maasturissa ei ole maavaraa juurikaan enempää kuin forresterissa.
Kyllä autoon riittää 20-25 cm ihan hyvin normaaliin käyttöön ja melko huonollekin tielle. Oikeen pahaan maastoo ei tavallisilla renkaillkaan ole mitään asiaa, on laites mikä tahansa. Etu ja taka ylitys on täkeempi kuin maavara. Kunnon neliveto pelastaa sitten loput ja hyvät joustot, että renkaat pysyy maassa kiinni.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Koukkupolovi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 6824
Paikkakunta: Kainuu-Koillismaa

LähetäLähetetty: 17.02.2007 22:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä se "ajosilmä" on monesti tärkeämpi kuin maavarat, nelivedot ja sutimisjarrut. Ja kun raskas pelivehje tarttuu kiinni, niin he on hiinä. Vaikka numerollisesti pintapaine olisi vähäinen, on kokonaismassan siirto uppoamispaikasta A kiinteälle etenemisalustalle B zprklexleellistä ilman tunkkia, sahaa,kirvestä, rautakankea, vankkaa vinssiä etc..
Minä niistä hirviporukoistakin, joissa söhrään, tunnen ajajia, jotka jäisivät kiinni Jeeppicherokeella siinä kun joku toinen menisi tavan Corollalla pois tiehesä... Ja värkkejähän ei mahdu koskaan tarpeeksi mukaan. Oikeastaan hyvä. Opimma taas elelemään karua todellisuutta.
Mielelläni hommaisin Rastinsahin kehuman tilarunsaan Caravellen, vain kun en sitten mahtuisi tallissa kuksia nävertämään..
_________________
Hoc iam omni varietate caret.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Rastinsahi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Elo 2005
Viestejä: 7252
Paikkakunta: Lapin lääni

LähetäLähetetty: 17.02.2007 22:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Kelpaako se farkuksi?


Joo T- mallin fordissakin oli melkonen maavara.

Leone ei_taida_ihan_nykyfarkku olla, eikä Lahtinen sellaista havittele...

Lainaus:
Ja miksei etene?


No miten se etenee jos tassut ei ota maahan? Tai vain yksi ottaa, tai lukottomissa kaksi?

Lainaus:
Turboissa on.


Niih. Ja kaikki suprut kun ei vaan ole turpoja. Kommentti oli kohdistettu väitteeseen, että vanhemmissakin subaruissa on lukot. Kun ei ole niin ei ole. Pikkasen nyt tarkkuutta sepustuksiin. Ja kolmevetoisia ovat uusimpia äkäisimpiä Imprezoja lukuunottamatta.

Ja kitymaasturin määrittelen sen perusteella, että se ei ole ominaisuuksiensa puolesta täysverinen maasturi, muttei ole esim. maavaransa ja ulkoisen olemuksensa puolesta farmarikaan. Se on sitten jokaisen perskohtainen asia miltä ratin takana tuntuu... Monessa pakussakin tuntee olevansa henkilöauton puikoissa, mutta ei se niistä henkilöautoa tee. Citymaastureissa on erilaisia ratkaisuja nelivedon toteutuksen suhteen ja Subarulla ynnä Suzukilla ne ovat luokassaan parhaasta päästä. Jompaa kumpaa Lahtiselle suosittelisin jos citymaasturiin on päätymässä.

Lainaus:
Mielelläni hommaisin Rastinsahin kehuman tilarunsaan Caravellen, vain kun en sitten mahtuisi tallissa kuksia nävertämään..


Ei se mikään ihme vekotin ole. Meikäläisen käyttöön kyllä oikeinkin sopiva tällä hetkellä.
_________________
Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hiisi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 255

LähetäLähetetty: 17.02.2007 23:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Rastinsahi kirjoitti:

Leone ei_taida_ihan_nykyfarkku olla, eikä Lahtinen sellaista havittele...

No ei ole nykyfarkku mutta käytännössä sama kuin Forester ominaisuuksiltaan, ulkomuoto on vaan uudessa nykysilmään paremmin istuva.

Ensin kirjoittelit jotta
Lainaus:

Ei vedä. Kolme pyörää vetää. Ja mitä se auttaa, jos maavara ei riitä?Mahan varassa kiven päällä kiikkuva kolmella (tai kahdella) pyörällä vetävä ei vaan etene.

Ja nyt kyselet että
Lainaus:

No miten se etenee jos tassut ei ota maahan? Tai vain yksi ottaa, tai lukottomissa kaksi?

Minulla ei ainakaan ajotaito riitä siihen että osaisin ajaa auton kiikkumaan kiven päälle niin ettei yksikään pyörä ota maahan ellei kyseessä ole hyvin tasainen melkein koko auton pohjan kokoinen kivi. Kolmen pyörän ilmaan ajo teettää jo töitä, yleensä kun se auto kippaa jommalle kummalle puolelle. Eli tuohon "kolme pyörää vetää" skenaarioosi voi vastata että etenee se kun vaan painat kaasua ja tarpeeksi. Ei tietenkään mahdottomia, mutta kuitenkin isompien yli pääsee mitä maavara sallii.

Jos alusta toimii hyvin niin lukkojen tarve vähenee huomattavasti. Lukottomilla kannattaa ennakoida sen verran että kaasu pohjaan niin kolina vaan käy vaikka maavara on jo aikaa sitten loppunut. Ja jos istahtaa kiven päälle niin kyllä se siitä heijailemalla saattaa lähteä, ajosuunta saattaa tosin muuttua... Tässä tulee se suurin ero citymaastureiden ja maastureiden välillä, toinen kestää rankaisua ja toinen ei. Mutta ei toki mikään etene jos kaikki pyörät hilaa ilmaan tai nostaa lukottoman auton kyljen tunkilla metrin korkuisen kiven reunalle. Käytännön ajossa kuitenkin muutaman sentin maavaraa isomman kiven yli voi ajella melko hyvin. Jos vaan raaskii.
Lainaus:

Citymaastureissa on erilaisia ratkaisuja nelivedon toteutuksen suhteen ja Subarulla ynnä Suzukilla ne ovat luokassaan parhaasta päästä. Jompaa kumpaa Lahtiselle suosittelisin jos citymaasturiin on päätymässä.

Näitäpä minäkin suosittelisin, ja yksi joka itselläni painaa vaakakupissa on luotettavuus. Itselläni on sekä Suzuki (henkilöauto tosin) että Subaru ja molemmissa luotettavuus on ollut huippuluokkaa. Ei tartte ku kuluvia osia vaihdella. Lisäksi tuo neliveto on toimiva.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Koukkupolovi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 6824
Paikkakunta: Kainuu-Koillismaa

LähetäLähetetty: 17.02.2007 23:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Rastinsahille ennen nukkumaan menoa:Tiijjän, ettei ihmevekotin oo, vain siihen sopis enempi kampetta kun tuohon sitikkaan. Kutakuinni samallalailla huonot tiet porkkaa, mitä sulla ison tien päällä häiläkämpi.. "Ei köyhän oo hyvä koskaa, jos ei oo näläkä, niin sitte p@skattaa..."
_________________
Hoc iam omni varietate caret.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Loikka
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 948
Paikkakunta: Kotimaa

LähetäLähetetty: 18.02.2007 01:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onkohan juttu karannut hieman lapasesta??? Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4 ... 65, 66, 67  Seuraava
Sivu 3 Yht. 67

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com