OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

City-maasturi erä- ja yleiskäytössä
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 22, 23, 24 ... 65, 66, 67  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26315

LähetäLähetetty: 25.03.2016 10:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hyvä kuulla nivelien kestävän,,,pitänee kattoa vielläkö on korotusvaraa vaikka pitäs olla se korotuspaketti (vaikuttaa ettei ole).
Niin se pahin ongelma on monilla paikoin se jousen pään alaosa, se vaan laahaa niin alhaalla että polanteessa on vaikeuksia, vaikka renkaan koko on jokseenki tapissa.

Nuo tie / kartta jutut, kysyinki mikä tie mielestäsi on sallittu ajoon.
Kartoissa löytyy monen luokituksen tietä ja tasantarkaan kaikille ei ole menemistä aseenkanssa. Ei ole kauaa kun tuttavat saivat pikavoiton ihan karttatiellä aseenkuljetuksesta. Ainakin pohjosessa on vaikka minkä luokituksen teitä valtion mailla kartoissa ja se karttaluokitus yksistään ei tunnu pätevän.
Se ei muuta tien luonnetta onko sulla käyttöoikeus, syyte vaan voi muuttua.
Jos taas rakennat esim. omalle kämpälle rasiteella tien niin kyllä sinä määrittelet minkätasoisen tien siihen rakennat ja jos sitä käytät autotienä niin sit käytät, mutta kyllä sinne voi ajaa muutkin (ase mukana) tien käyttöoikeus on eri juttu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34968

LähetäLähetetty: 25.03.2016 10:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Öö,miten se sakko oli perusteltu?
Meinaan jos on vaikka metsäutotie tai käytössä oleva penkkatie niin noilla on ihan luvallista kuljettaa asetta jos se on asianmukaisesti suojuksessa.
Käyttämätön penkkatie tai käytöstä poistettu metsittynyt tienpätkä ovat sitten jo maastoliikennelain alaisia.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14832

LähetäLähetetty: 25.03.2016 12:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tiet määritellään tielaissa. Karttoihin on taas merkitty kaikki uratkin ja usein myös latupohjia tai kelkkareittejä. Meillä päin asiaa tulkitaan edellä mainitsemallani tavalla eli käytännössä siten, että jos poliisiautolla ei pääse, niin maastoa.

Sitten toisekseen homma menee niinkin, että päivittäiset ajomatkat maanteitä pitkin ovat aika pitkiä, joten moni ei senkään vuoksi pidä maastureista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
juhis.t
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Tou 2009
Viestejä: 534

LähetäLähetetty: 25.03.2016 12:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aika mielenkiintoisia tulkintoja teilläpäin.
Itsellä ollut tänä talvena pihatiekin siinä kunnossa, että poliisiautolla ois päässyt. Nosti vettä 40cm tielle ja rupesi polanne pettämään. Tänä talvena on kyllä ollut paljon valtionkin teitä siinä kunnossa, että ei normi nyky henkilöautolla oikein mennä. Melkein yksityistiet ovat olleet paremmassa kunnossa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14832

LähetäLähetetty: 25.03.2016 16:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sanoisin, että tulkintaongelmia aiheutui ennen kuin tämä käytäntö otittiin täällä päin käyttöön. Tietenkään mitään tulkintaongelmia EI ole koskaan ollut yleisillä teillä tai yksityisteillä vaikka niiden kunto aina toisinaan rospuuttoaikaan on kelvoton. Sen sijaan käytäntö on toimiva teillä jotka ovat jotain muuta kuin edellä mainitut.

Hyvänä esimerkkinä toimivat vaikkapa sellaiset ojalain myötä rasiteteiksi jääneet talvitiet, jotka ovat sulan maan aikaan aivan selvästi maastoa, mutta talvella ne avataan kun pohjia tulee sen verran, että jängät kantavat. Eli jos tiukasti tulkittaisiinn, niin myöskään talvella et saisi tällaisella "tiellä" kuljettaa asetta koska kyseessä on maasto. Käytännössä näillä kuitenkin saa kuljettaa koska ovat ajettavassa kunnossa.

Ylä-Lapissa taas on tiukempiakin linjauksia. Siellä on tunturissa juuri tällaisia ikivanhoja uria joita voi ajaa autolla, mutta joiden suhteen sovelletaan sitä, että ne ovat maastoa.

Väittäisin, että syy piilee ainaikin täällä meillä aivan vain sille, että muutoin valvonta olisi mahdotonta. Ainakin tämä linjaus on siinä mielessä helppo, että siinä on olemassa jokin selkeä ja helposti noudatettava sääntö, jonka tollompikin tajuaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26315

LähetäLähetetty: 25.03.2016 17:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

asiaan olis yksi varsin selkeä linjaus jokaisella omassatunnossa,,,,
mikäli uralla / uran yli lentävää kanalintua tai ite uralla ollessa katsoo voivan ampua, silloin ei ase autossa ajeta sitä ja toistepäin.

näistä on turha jorista jokaisella on omat käsityksensä, ongelmallisia on nuo vanhat tieurat joita on paikoin melkoisesti osa hyväkuntoisia osa vähemmän hyviä käytännössä kaikki pitäs kartan mukaan olla samalla tulkinnalla, mutta ei vaan ole.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pyrykoira
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Lok 2005
Viestejä: 943

LähetäLähetetty: 25.03.2016 22:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

22.12.1995/1710

Maastoliikennelaki


Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:

1 luku

Yleiset säännökset

==========

3 §

Määritelmät

Tässä laissa tarkoitetaan:

1) moottorikäyttöisellä ajoneuvolla konevoimalla liikkuvaa kulkuvälinettä, joka kulkee maalla tai jäällä taikka kulkiessaan tukeutuu maahan taikka jäähän eikä kulje kiskoilla; ja

2) maastolla maa-aluetta ja jääpeitteistä vesialuetta, joka ei ole tie ja jota ei ole tarkoitettu moottoriajoneuvo-, kisko- tai ilmaliikenteeseen.


Teitä on monen sorttisia yleisiä ja yksityisiä ja syntytapojakin monenmoisia, mutta olennaista on tässä asiassa sen tien tarkoitus, kuten yllä
säädetään, eli onko se tarkoitettu moottoriajoneuvoilla ajettavaksi, ellei niin kyseessä ei ole tie, vaan maasto.

Korkein Oikeus on mm. päätöksessään todennut, että auraamaton metsäautotie ei ole maastoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26315

LähetäLähetetty: 25.03.2016 23:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Korkein Oikeus on mm. päätöksessään todennut, että auraamaton metsäautotie ei ole maastoa.

Tuo on hyvä täsmennys monelle.
Meillä ei juurikaan ole painittu tuon seikan kanssa, mutta se laajempi peruste on veteen piirretty, onko ura tarkoitettu vain työkoneille, vain väliaikaisesti talvitienpohjaksi, käytöstä pois jääneeksi työaikaseksi tieksi jne. tai vain muonostuneeksi ajouraksi joita on myös erittäin paljon ja jopa todella hyväkuntoisia.

Ja jos oikein pilkkua viilataan, paljonko kestää ajaa sivuun tielttä esim leiriytyessä.
tuli mieleen yksi kypärättä kelkalla ajo,,,muutama metri Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
iivariiso
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2007
Viestejä: 6934

LähetäLähetetty: 26.03.2016 01:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nimrod kirjoitti:
Tiet määritellään tielaissa. Karttoihin on taas merkitty kaikki uratkin ja usein myös latupohjia tai kelkkareittejä. Meillä päin asiaa tulkitaan edellä mainitsemallani tavalla eli käytännössä siten, että jos poliisiautolla ei pääse, niin maastoa.

Sitten toisekseen homma menee niinkin, että päivittäiset ajomatkat maanteitä pitkin ovat aika pitkiä, joten moni ei senkään vuoksi pidä maastureista.
Miten maasturi on pitkällä matkalla huonompi. Oman kokemuksen mukaan ajan mieluummin pitkää matkaa kunnon maasturilla. Toki jos pelkkää polttoaineen kulutusta tuijottaa niin tilanne voi olla eri.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jbear
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 5524

LähetäLähetetty: 26.03.2016 01:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

iivariiso kirjoitti:
Miten maasturi on pitkällä matkalla huonompi. Oman kokemuksen mukaan ajan mieluummin pitkää matkaa kunnon maasturilla. Toki jos pelkkää polttoaineen kulutusta tuijottaa niin tilanne voi olla eri.


Meinaatko ettei löydy sellaista matalaa autoa jollei olisi parempi maantiellä ajaa mitä saman hintaluokan maasturilla.
Confused
Meinaan että sen minkä maasturit nykyään maksaa niin saa melko hulppeita katurasseja.
_________________
The worst Part of Cencorship is *** !
Ei kaikkien arvitse olla idiootteja. Riittää ku enemmistö o -> demokrtia
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
perehn
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 12 Syy 2004
Viestejä: 105
Paikkakunta: Kirkkonummi

LähetäLähetetty: 26.03.2016 07:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vaihdoin aikanaan V70 Volvon Land Cruiseriin. Mielessä hieman kalvoi pitkät maantieajot. Nyt yli 300 000 km ajettuani totean, että Cruiser on kaikessa parempi ajaa kuin Volvo paitsi kovassa sivutuulessa. Äkkijarrutuksissa myös niiaa reilusti, mutta pysähtyy toki. Nämä omien kokemusten mukaan. Aktiivijousituksella varmasti myls LC on oivallinen. Jos urheiluautoihin vertaa, ei kumpikaan ole lähelläkään ajo-ominaisuuksissa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jbear
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 5524

LähetäLähetetty: 26.03.2016 08:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

perehn kirjoitti:
Vaihdoin aikanaan V70 Volvon Land Cruiseriin. Mielessä hieman kalvoi pitkät maantieajot. Nyt yli 300 000 km ajettuani totean, että Cruiser on kaikessa parempi ajaa kuin Volvo paitsi kovassa sivutuulessa. Äkkijarrutuksissa myös niiaa reilusti, mutta pysähtyy toki. Nämä omien kokemusten mukaan. Aktiivijousituksella varmasti myls LC on oivallinen. Jos urheiluautoihin vertaa, ei kumpikaan ole lähelläkään ajo-ominaisuuksissa.


Tuossa yhtälössä en yhtään ihmettele että LC onkin parempi ajella. V-laatikko ku o kaukana siitä mitä GT voi parhaimmillaan olla.
_________________
The worst Part of Cencorship is *** !
Ei kaikkien arvitse olla idiootteja. Riittää ku enemmistö o -> demokrtia
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14832

LähetäLähetetty: 26.03.2016 09:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sanotaan nyt näin: sellaisilla renkailla ajaminen joilla maastossa jotain tekee, on maantiellä surkeaa.

Itselläni tämä jahtihomma on todellakin sellaista, että sen mitä tarvii päästä, pääsee melkein millä vaan. Maavara tosin on hyvästä, sillä se hieman helpottaa ja nopeuttaa ajamista. Sitten taas päivän aikana ajetaan herkästi pitkiäkin siirtymiä maantietä, johtuen mm. siitä syystä, että joudumme kiertämään vähäisistä teistä johtuen.

Yksi merkittävä syy sille, että maasturi ei ole oma valintani liittyy siihen yksinkertaiseen seikkaan, että sen tarve olisi todellakin liian vähäinen kokonaistarpeeseen nähden, eikä minulla ole intressiä pitää kahta autoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 650
Paikkakunta: pohjoispohjanmaa

LähetäLähetetty: 26.03.2016 10:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nimrodin mielipide maastureista on selvä. Mutta mitä mieltä olet tämän päivän SUVeista (otsikon citymaasturi, crossover jne). Lasketko ne samaan gategoriaan maastureiden kanssa. Nehän ovat eräänlaisia kompromissejä, maastureiden ja henkilöautojen ominaisuuksien yhdistelmä. Nykysuuntaus on että puolet SUV myydään ilmani nelivetoa, maavaraa löytyy kuitenkin normi henkilöautoa enemmän.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
iivariiso
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2007
Viestejä: 6934

LähetäLähetetty: 26.03.2016 10:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Meillä ollu viimevuosina perheessä ns kakkosautona Skodan ocua bensa rs: nä ja tdi nelivetona. Toyotaa hybridinä auriksen ja nyt priuksen muodossa.

Minä oon ajellu sitte maastureilla pääsääntöisesti ja niissä ollu kunnon rengastus että pääsee. Välillä hairahduin bemari 530 nelivetoon ja olihan se ihan hyvä ajettava, mutta pitkälle matkalle ei olisi mitään epäselvää millä lähtisin. Ehdottomasti paras ajettava on ollut lantikan disco3:nen ja seuraavana land cruiseri. On tilaa hyvät ja rauhalliset ajo-ominaisuudet sekä turvallisesti massaa ympärillä. Toki itellä suuntautuu nuo pitkät matkat tuonne pohjoiseen ja kelitkin vaihtelee välillä aika rajustikkin. Ja voi vetää kunnon peräkärryjä perässä ilman suurempia mutinoita.

Aikanaan vaihdoin diskon pois ja lähdimme anoppilaan jouluviettoon. Skodan ocun laitoin nelivedolla ja huonontien paketilla. Oli sitten kotiin lähdön aika ja lunta räpsähti yön aikana 40 senttiä. Ei liikahtanu skoda ennen kuin saatiin raktori lämmitettyä että päästiin pihan auraukseen. Lantikalla ois lähetty ajeleen samantien kotiin suunnitelmien mukaan.

Tietenki minä oon huono sanomaan näistä hommista mitään kun autoja vaihdan välillä hyvinkin tyhmästi. Esimerkkinä tämä nykyinen hiace. Seuraava on kuitenkin joko lc tai rautajousinen disco.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 22, 23, 24 ... 65, 66, 67  Seuraava
Sivu 23 Yht. 67

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com