Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
jkvi Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Kes 2006 Viestejä: 5212 Paikkakunta: Suomussalmi
|
Lähetetty: 05.01.2018 23:32 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | vai käytetympi,painava, pitkä nokkainen auto. |
Monesti ne käytetyt on vanhaa tekniikka tuonkin suhteen. Ja vikapesiä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
veetee Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Maa 2004 Viestejä: 5938
|
Lähetetty: 05.01.2018 23:44 Viestin aihe: |
|
|
jkvi kirjoitti: | Lainaus: | vai käytetympi,painava, pitkä nokkainen auto. |
Monesti ne käytetyt on vanhaa tekniikka tuonkin suhteen. Ja vikapesiä. |
veikkaan, että puhut suulla suuremnalla, etkä -onneksi- ole joutunut itse kokemaan 'vanhaa tekniikkaa'. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20141 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 07.01.2018 10:47 Viestin aihe: |
|
|
Heitetääs tämmöinen puolityhmä kysymys ja vähän OT:ta, kun pakkaskausi tuntuu alkaneen ja onhan se ihan kiva, jos eräkäyttöinenkin pirssi lähtee pakkasessa käyntiin .
Kaveri (ymmärtää autoista vielä vähemmän kuin minä) soitteli täpinöissään. Oli tehnyt kaupat uudesta bemarista. Kyselin siinä sitten, että otitkos mukaan toiset renkaat, koukkua ja lohkolämppäriä ja sen semmoista.
Kuulemma myyjä oli kertonut, että ei näihin mitään moottorilämmityksiä nykypäivänä ole enään tarpeen asennella…
Vähän tuo jäi mieleeni kummittelemaan ja pari vaihtoehtoa kävi mielessä.
- Autossa vakiona polttoainekäyttöinen lämmitin (en usko)
- Sekoitettu lohkolämmitys ja sisätilanlämmitys ja autossa joku erityyppinen sisätilanlämmitysratkaisu (Pikkukiisselin pienestä lämmitystehosta johtuen sisälämmitys toteutettu jotenkin eritavalla lisälämmittimellä)
- Myyjä puhui ns jaskaa, koska auto luovutuskunnossa ja lohkolämmitystä ei haluttu enää jälkikäteen asentaa…
Tuosta vähän aasinsillalla aiheeseen. Olenko ymmärtänyt oikein, että aika monessa uudemmassa autossa toi perinteinen lohkon sisäinen lämmitysmahdollisuus on poistunut, eli perinteinen lohkolämppäri. Esimerkiksi omassa Vitaran karvalakkikoneessa se taitaa olla (vanha koneratkaisu), mutta uudemmassa turbokoneessa moista ei enää ole.
Eli nykyään uusissa autoissa noi lämmittimet ovat jonkinmoisia säteilylämmittimiä lohkon ulkopuolella, joiden hyötysuhde voi olla sitten vähän niin ja näin?
Paljonhan on myös väännetty peistä siitä, että mitä toi lisälämmitys auttaa. Toki sillä on aika suuri ero, lähteekö auto käyntiin vai ei… Monihan liputtaa parantuneen polttoainekulutuksen puolesta ja päästöjen pienentymisen. Tostakin on kai pariakin koulukuntaa.
Ainakin omalla kohdalla muistan kuulleeni, että säännöllinen lämmitys vähentäisi huomattavasti moottorin kulumista. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 07.01.2018 10:51 Viestin aihe: |
|
|
Jooh ... Polttoainekäyttöistä lämppäriä ei bemareihin vakiona tule. Dieseleistä löytyy useimmiten nykyään n. 1kW sähkövastus huolehtimaan lämmön saannista kovimmilla pakkasilla.
Esilämmittiä ei käytännössä saa kuin säteily- tai letkulämmittiminä, letkulämmitin vielä toimii suhteellisen hyvin. Öljypohjaan asennettavat lämmittimet alkavat olla harvassa, mersun lohkoissa saattaisi olla vielä mahdollisuus? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
vekev Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Jou 2016 Viestejä: 15775
|
Lähetetty: 07.01.2018 11:02 Viestin aihe: |
|
|
Säteilyn lisäksi voi asentaa letkulämmittimen, kuten itse tein, nyt alkaa puhaltaa paljon nopeemmin lämmintä tupaan.
Letkulämmitin ei paljoo maksa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
t3tactical Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Elo 2004 Viestejä: 3927
|
Lähetetty: 07.01.2018 15:30 Viestin aihe: |
|
|
Mulle sanoivat Passatin tapauksessa, että öljypohjan säteilylämmitin on ainut vaihtoehto. Letkulämppäri kun lämmittää koko koneen, niin moottorin ohjaus lukee lämpötilat väärin ja käyntihäiriöt alkaa.
Öljypohjasäteilylämmitin on pelannut hyvin vaatimattomasta tehostaan huolimatta. Tärkein pointtihan pakkasella on saada notkea öljy kiertämään helpottamaan käynnistymistä. Lämmittimen toiminnan toteaminen on sitten toinen juttu. Yksi virtajohto oli särkynyt joku vuosi sitten, ja -30 pakkasilla käynnistyminen vaati pari yritystä. Vasta infrapunamittarilla tutkiminen paljasti, ettei lämmitin toimi. Uudella johdolla homma alkoi toimimaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jkvi Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Kes 2006 Viestejä: 5212 Paikkakunta: Suomussalmi
|
Lähetetty: 07.01.2018 18:21 Viestin aihe: |
|
|
Letkulämppäreihin saa kiertovesipumppuja joilla Passatissakin voi ongelmaa kiertää.
"Paistinpannun" eli säteilylämmittimen tehoa voi kokeilla ihan omin sormin; Touranissa oli aikanaan öljypohjan säteilytin ja parin tunnin lämmittämisen jälkeen mittatikussa öljy tuntui sormin ihan lämpimältä vaikka pakkasta oli kahenkympin paremmalla puolen. Ja vastusmittareitakin on olemassa... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
vekev Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Jou 2016 Viestejä: 15775
|
Lähetetty: 07.01.2018 20:24 Viestin aihe: |
|
|
Oma säteilylämppäri on lohkon kyljessä, oiski öljyläppäri, toi on aika tehoton yksin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jkvi Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Kes 2006 Viestejä: 5212 Paikkakunta: Suomussalmi
|
Lähetetty: 07.01.2018 20:27 Viestin aihe: |
|
|
vekev kirjoitti: | Oma säteilylämppäri on lohkon kyljessä, oiski öljyläppäri, toi on aika tehoton yksin. |
Sillä lämpiää sitten neste. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tapsakansa Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Hei 2010 Viestejä: 1931 Paikkakunta: Gone America
|
Lähetetty: 07.01.2018 20:44 Viestin aihe: |
|
|
Jep, Ei tule Bimmeriin vakiona pa-käyttöistä lisälämmitintä. Ei ole tietääkseni ikinä tullut. Lisävarustelistalta toki saa, kun maksaa siitä autoveron.
Letkulämmittimiä enimmäkseen Bimmereihin asennetaan. Ja niitä myös kehutaan.
Edellinen BMW oli F20 N47 eli 2 litran pihi pikkudiesel. -26 astetta pakkasta ja pari hehkutusta alle ja kolmannella käyntiin kuin palmun alta. Kymmenisen minuuttia tyhjäkäyntiä ja melko lyhyen ajon jälkeen OBD-väylästä mitattu moottorinlämpö oli 89 astetta eli sama kuin kesällä. Samaan ei ole pystynyt edes yksikään aiempi Volvo, joita talviautoiksi kehutaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Gerberos Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Syy 2008 Viestejä: 3549 Paikkakunta: E-savo
|
Lähetetty: 07.01.2018 21:07 Viestin aihe: |
|
|
Mitähän sitten olis käynyt jos olis -27
Onkoon tuo uutinen jos auto kynnistyy ihan normaaleissa talviolosuhteissa? Oliko lämmityksessä vieläpä?
Eipä siinä mitään, hyvä että vehkeet pelaa. En suoraan kyllä tarkoittanut kettuilla. Todellakaan kaikki ei pelaa. Mut kyllä auto pitää käynnistyä niin kauan kun akussa on virtaa, ja polttoaine on juoksevassa muodossa. Jos ei, autossa on vikaa tai se on suunniteltu vain kesäkäyttöön.
En kuitenkaan suosittelis käynnistämään ilman esilämmitystä. Ja nimenomaan niin että öljy on lämmintä. Sillä oo niin väliä kuinka nopeesti kapiini lämpiää. Kaupunkilainenkin vois laittaa pitkät kalsarit jalkaan jos se on ongelma. Tosin voin olla jäävi sanomaan ku mulla on pitkät kalsarit jo elokuussa jos menee aurinko pilveen, ja autotkin semmosia ettei ole pahveja ollut edes kolmenkympin pakkasilla ja takki auki on hytissä hiki. Vaikka nykyään on hienoja öljyjä, on nekin kylmänä jäykempiä, eikä tuosta jäykästä öljystä laakerit tykkää. Jäykkä öljy ja vääntävä diesel on vielä huonompi yhdistelmä. Ja notkeemmat öljyvaatimukset nykyautoissa ei todellakaan pelasta mitään, sillä se on vain seurausta pienemmistä välyksistä ja notkean öljyn tarpeesta, jota pakkasen puolella oleva synteettinenkään öljy ei välttämättä enää ole. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tapsakansa Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Hei 2010 Viestejä: 1931 Paikkakunta: Gone America
|
Lähetetty: 08.01.2018 09:57 Viestin aihe: |
|
|
Gerberos kirjoitti: | Mitähän sitten olis käynyt jos olis -27
Onkoon tuo uutinen jos auto kynnistyy ihan normaaleissa talviolosuhteissa? Oliko lämmityksessä vieläpä?
Eipä siinä mitään, hyvä että vehkeet pelaa. En suoraan kyllä tarkoittanut kettuilla. Todellakaan kaikki ei pelaa. Mut kyllä auto pitää käynnistyä niin kauan kun akussa on virtaa, ja polttoaine on juoksevassa muodossa. Jos ei, autossa on vikaa tai se on suunniteltu vain kesäkäyttöön.
En kuitenkaan suosittelis käynnistämään ilman esilämmitystä. |
3 päivää oli seissyt parinkympin pakkasessa, eikä ollut mitään lämmityksiä eikä pahveja nokalla - täysin kesävarustus. Volvoja, ja monia muitakin dieseleitä on ollut ja niissä alkaa jo -15-20 pakkasessa tulla tahmeita startteja. Jos ylipäätään lähtee, pitää työntää pahvia nokka täyteen ja siltikään ei nouse lämmöt yli 80 astetta ilman webastoa. Ja mitä pienempi ja uudempi moottori, niin todennäköisyys lämmöntuoton vajaukselle kasvaa. Mutta bemari vaikuttaisi olevan poikkeus. Edellisellä postauksella viittasin siis etenkin tuohon nesteen OBD-lämpötilaan ajossa - en niinkään siihen, että auton käyntiin saaminen olisi mikään mullistava ihme..
Cherokeen VM-diesel -20-pakksessa oli pahin. Se kuulosti samalta kuin Masia pyöritetään käyntiin noin kylmässä. Lähtee kyllä, mutta voi voi sitä kalkatusta.. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 08.01.2018 10:36 Viestin aihe: |
|
|
Aikoinaan piti rullattaa kulunut Audin 2.5v6 diesel käyntiin -20C pakkasesta ilman esilämmitystä, pari minuuttia piti hiljalleen kerätä startin avustuksella kierroksia paukkujen säestämänä. 4/6 hehkua pimeänä koneesta. Mutta tuohon käyntiääneen kylmällä vaikuttaa ratkaisevasti öljyjen laatu ja kunto.
Tuossa bemarissakin väittäisin löytyvän sähkövastuksen lämmöntuottoa auttamassa, mutta noiden toteutus vaihtelee lämmittääkö se pelkästään matkustamon tuloilmaa vaiko koko moottoria. Bemarissakin vissiin saa moottorin todellisen lämpötilan mittariston kautta, käyntilämpömittari - Jos sellaista on - näyttää nykyään turhan usein kiinteästi oikeaa niin pitkään kuin lämmöt pysyvät "normaaleissa" rahoissa. Vaggineissa löytyy öljyn lämpötilatieto pääsääntöisesti ajotietokoneesta, tai sen saa sinne näkyviin pienellä konfiguraatiomuutoksella. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20141 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 08.01.2018 11:46 Viestin aihe: |
|
|
Jotenkin se omaankin korvaan kuullostaa aika rajulta, jos Suomen oloihin myydään autoa sillä, ”ettei näihin ole tarpeen mitään jälkiasenteisia lämmittimiä laitella”.
Jotenkin järki sanoisi, että jos otetaan tommoinen tuliterä sisäänajossa vielä oleva kone pahimpaan pakkaskauteen ja säännöllisesti käynnistellään ”pakkasjäykillä öljyillä”, niin ei se kovin gutaa voi koneelle tehdä.
Ja tokihan tuosta sisätilanlämmittimestä on sitä mukavuushyötyä, mutta ainakin omalle kohdalle olen huomannut melkoisen saannon olevan siinä, että ikkunat on heti klaarit, kun liikkeelle lähtee. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tapsakansa Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Hei 2010 Viestejä: 1931 Paikkakunta: Gone America
|
Lähetetty: 08.01.2018 12:30 Viestin aihe: |
|
|
Lahtinen kirjoitti: | Jotenkin se omaankin korvaan kuullostaa aika rajulta, jos Suomen oloihin myydään autoa sillä, ”ettei näihin ole tarpeen mitään jälkiasenteisia lämmittimiä laitella”. |
Aika iso ero niissä "oloissa" Hangossa, Turussa, Kuopiossa ja vaikka Rovaniemellä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|