OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

City-maasturi erä- ja yleiskäytössä
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 65, 66, 67
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2969

LähetäLähetetty: 22.04.2018 15:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itsellä yleensä loppuu sivuttaispito herkimmin juuri matalissa vauhdeissa ristyksissä, liikenneympyröissä ja vastaavissa. Loiveimmissa kaartissa ei ole vielä ikinä sivuttaispito loppunut. Ja jos tie on kuin sian selkä, niin ei ole sielläkään ikinä ollut ongelmaa. Eli noissa jyrkissä käännöksissä hitaammissa vauhdeissa on ollut enemmän sivuttaispito rajoilla, vaikka huonojakin renkaita on ollut alla. Toki nuo huonot kitkat ja vastaavat on asia erikseen kun oikeista talvikeleistä puhutaan. Kohtuullisessa kunnossa olevat kitkat ja lain sallimat nastat, niin kylläpä ne välttää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RiUDE
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Maa 2004
Viestejä: 20455
Paikkakunta: Savonlinna

LähetäLähetetty: 23.04.2018 08:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Piti käydä uudet renkaat ostamassa foresteriin, kokoluokka 225/55/17.
Kormoranit 340€ kierros, seuraavat 500e ja eteenpäin.
Helppo valinta, opelissa oli viime kesän kormoranit ja eräällä forumilaisella taitaa olla subaru XV:ssä eikä pahaa sanottavaa.
_________________
Savo suureksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Rahkonen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tam 2016
Viestejä: 188

LähetäLähetetty: 23.04.2018 14:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Se on selvä, että Mud Terrain vs. henkilöauton rengas alkaa olla iso ero, mutta mitenhän noissa AT renkaissa jos on henkilöauton renkaan rakenteella? Jututtamani rengasasiantuntija oli sitä mieltä, että terävä kivi menee mistä tahansa renkaasta läpi kun jää kiinni Shocked

Tuon ongelman (huonokuntoiset sivutiet) hoitaa varmasti AT renkailla, ei ne kaikki ole melukkaita. Aika moni valmistaja on niitä muokannut EU:takin varten, en sitten tiedä onko muiden ominaisuuksien kustannuksella.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
fox66
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tam 2005
Viestejä: 1840
Paikkakunta: Vaasa

LähetäLähetetty: 24.04.2018 11:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No nyt alkaa kuume hellittämään... kuumehoureissa polttoaine, merkki ja mallikin vaihtui ja automaattia himoitsin mutta tällainen manuaali X3 jäi käteen.
Käytetyissä joutuu yleensä aina jostain tinkimään. Siitä huolimatta aika muikealta vaikuttaa ainakin näin ensituntumalta.



_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Vieras_a
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Hel 2013
Viestejä: 1953

LähetäLähetetty: 24.04.2018 13:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aah mikä tsägä... - Aku Ankan rekisterinumero Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Rahkonen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tam 2016
Viestejä: 188

LähetäLähetetty: 24.04.2018 13:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo, aika pieni todennäköisyys Laughing

Sitten vaan hiekkamontulle testaamaan tähän malliin Question Razz
https://www.youtube.com/watch?v=rBx0zDziWXM
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2969

LähetäLähetetty: 24.04.2018 14:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vähän kovan puoleinen alusta noissa huonoille teille. Meillä sama kottero pihassa ja kovasti tässä on suunniteltu pienempiä vanteita ja paksumpaa kumia näin ensimmäiseksi helpotukseksi. Toisaalta on paremmin se vähäinenkin maavara käytössä huonolla tiellä jos johonkin monttuun livauttaa turhan reippaasti, kun alusta ei mahdottomia niiaa. Itsellä nyt pientä poltetta herännyt noihin 3.0 crd koneella oleviin limited mallin Jeeppeihin, Grand cherokee tai Commander. V8 bensa koneella olen tuollaista grand cherokeeta ajanut ja aivan mukava kulkine noin arkiajoon jokapaikan höyläksi. Silti saisi tuolla quadra drive 2 nelivedolla kohtuullisen etenemiskykyisen pelin pienellä korotuksella, sekä hiukan isommilla ja karkeammilla renkailla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Takkutikka
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Lok 2017
Viestejä: 1218

LähetäLähetetty: 24.04.2018 14:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Valto. kirjoitti:
Vähän kovan puoleinen alusta noissa huonoille teille. Meillä sama kottero pihassa ja kovasti tässä on suunniteltu pienempiä vanteita ja paksumpaa kumia näin ensimmäiseksi helpotukseksi. Toisaalta on paremmin se vähäinenkin maavara käytössä huonolla tiellä jos johonkin monttuun livauttaa turhan reippaasti, kun alusta ei mahdottomia niiaa. Itsellä nyt pientä poltetta herännyt noihin 3.0 crd koneella oleviin limited mallin Jeeppeihin, Grand cherokee tai Commander. V8 bensa koneella olen tuollaista grand cherokeeta ajanut ja aivan mukava kulkine noin arkiajoon jokapaikan höyläksi. Silti saisi tuolla quadra drive 2 nelivedolla kohtuullisen etenemiskykyisen pelin pienellä korotuksella, sekä hiukan isommilla ja karkeammilla renkailla.
Tutulla meni Jeep-harrastus aika kalliiksi lyhyellä aikavälillä: sen verran tyyristä hommaa, ettei itselle tule Jeeppiä ikinä(kalliit osat kaiken muun lisäksi).
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2969

LähetäLähetetty: 24.04.2018 15:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itsellä saman suuntaisia kokemuksia myös lähes jokaisesta muusta automerkistä. Se on täysin tuurista kiinni käytettyjen kanssa millainen sattuu kohdalle. Toisaalta joku Land Cruiser saattaisi olla varma peli, mutta valitettavasti hankintahinta on jo kymppitonnin muun merkkisiä enemmän (esim vastaava pajero jne.) ja niissäkin saattaa tulla ikäviä yllätyksiä. Luulisi Jeepin osaavan tehdä suht luotettavan neliveto tekniikan, jos sitä vain muistaa huoltaa, jenkit on käyttäneet iät ajat automaatteja, joten luulisi myös niiden olevan kohtuullisen luotettavia, vaikka automaatin kanssa saa aina pelätä enemmän tai vähemmän. Jos se sattuu särkymään, niin kalliiksi tulee, kokemusta on. Ja konehan tuossa on mersun. Tietysti siihenkin voi vikoja tulla, mutta itsellä on vielä luotto siihen että mersu tekee keskimääräistä luotettavampia moottoreita.

Eli Toyota karsiutuu luultavasti hinnan takia pois. 25 000 saa kohtuullisen cruiserin, mutta alle 15 saa jo muita merkkejä vastaavan ikäisenä, samalla varustuksella ja samoilla kilometrillä. Sama vika myös g mersussa. Varmasti hyviä autoja, mutta kymppitonnilla tekee jo remontin jos toisenkin ja vielä jää varusteluunkin rahaa. Pajero olisi myös vaihtoehto, mutta niissä tuntuu olevan koneissa jos jonkin sorttista vikaa. Kansiviat lienee yleisimmät, mutta tuttavapiiristäkin löytyy mitsuja mistä on sekä ylä-, että alakerta mennyt samoista koneista. Nuo on kalliita hommia jos ei jaksa itse tehdä. Alustaa ja voimansiirtoa on helpompi korjata itse vaihteistoa lukuun ottamatta. Ei pajero silti täysin poissuljettu vaihtoehto ole, mutta turbotimerin asennuksen vaatii ainakin kannen säästämiseksi. Land rover taas ei missään nimessä ole kovin luotettavan auton maineessa. Suzuki varmaan menisi, mutta liian pieni omaan käyttöön. Lavamallit ei myöskään sovellu itslle, suburbanit alkaa olla turhan vanhan puoleisia mitä täällä pohjolassa on tarjolla ja excursion kuulostaa myös olevan vahvasti huoltoa vaativa tapaus. Puhtaissa citymaastureissa ei taas maasto-ominaisuudet piisaa. Jeep tai pajero sitä luultavasti jää vaihtoehdoiksi, ellei jostain ilmaannu ylimääräistä kymppiä.

Onneksi tässä on vielä aikaa harkita, kun vuoden parin sisään tulee muutoksia työkuvioissa, joten täytyy varmaan ajella V70 siihen asti ja harkita tilannetta kun uudet työkuviot alkaa selkiytyä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peto
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 9977
Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.

LähetäLähetetty: 24.04.2018 15:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

^ Niissä Mersun koneisissa Jeepeissä on myös Mersun aski. Siitä on muistaakseni mahdotonta tarkistaa edes öljyjä muutoin kuin huollossa.
No Jeepistähän tietää, että jos ei ole kolmen väristä läikkää parkkiruudussa, niin sillon joku litku on lopussa.
_________________
Vaikka muu häviää, niin metsästys jää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Bob Miller
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Hei 2006
Viestejä: 439
Paikkakunta: Tavipaikat Oulun suunnalla

LähetäLähetetty: 24.04.2018 16:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jeeppeihinkin saa kuluvaa osaa (tukivarsia, puslia, jarruhilppeet yms.) Saksasta kolmasosahintaan mitä suomessa pyytävät. Noita tommosia mitä ite viittii ja osaa vaihdella. On siellä pitkin historian niitä parempia ja huonompia koneita sekä laatikoita, ameriikan palstoilta aika paljon löytyy juttua. Itellä kokemusta -99 4,7L grandista ja -90 4.0L cherokeesta viiden vuoden ajalta.
_________________
Postaajana 100% pelle ja pyyntimiehenä täys vitsi!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2969

LähetäLähetetty: 24.04.2018 16:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuohan on varsin tyypillistä nykyaikaiselle automaatille. Tuntuu järkiään olevan noita huoltovapaita askeja. Sehän ei silti tarkoita, etteikö myös tuollaiseen laatikkoon pystyisi öljyjä vaihtamaan. Osassahan ei ole edes tyhjennys proppua, vaan vanha öljy pitää imeä täyttöpropun kautta pois tai käyttää öljypohja irti. Hiukan työläämpää toki, kun ei ole huollettavaksi suunniteltu. Toisaalta monilla laatikoilla ajaa silti koko auton eliniän sujuvasti, manuaalilla harvoin mennään yli puolta miljoonaa ilman kytkinremonttia. Toki vaativampi maastokäyttö kyllä edellyttää mielestäni ehdottomasti huoltoa myös laatikkoon ja olen kyllä öljyjä vaihdellut muistakin automaateista. Se kun ei itsellä käy järkeen, että mikään oljy missään kohti autoa kestäisi 500-700 000km vaihtamatta. Sen verran kuitenkin perus laadukkaalla autolla pitäisi kohtuullisen kivuttomasti päästä, vaikka ainahan sitä kulutusosaa joutuu vanhaan laittamaan. Toisaalta moneen autoon tekee 10 000€ melko paljon remonttia, kun taas uuden auton hinta tippuu sen verran kun ajaa liikkeestä pihalle. Joku maastoauto nyt ei oikeastaan mitenkään päin millään mittarilla ajateltuna ole se taloudellinen vaihtoehto, joten tiettyjen ominaisuuksien takia joutuu myös hyväksymään kalliimmat käyttökustannukset. Lopulta kyse on aika pitkälle tuurista ja laskutavasta mikä on halpaa tai kallista. Tietysti jos ostaa auton, maksaa siitä hyvänä yksilönä hieman ylihintaa, tekee kalliin remontin tai pari ja siitä säikähtäneenä/tympääntyneenä myy halvalla eteenpäin alle vuodessa, niin tulihan se kalliiksi. Paljon mahdollista, että seuraava omistaja ajaakin onnellisena vuosia ilman ongelmia ja sai auton vieläpä halvalla. Paljon myös näkee näitä, että autolla vaan ajetaan ja ollaa tyytyväisiä miten halpa auto joku oli pitää. No seuraavalle omistajalle alkaakin paljastua ne miljoona vikapaikkaa mitkä olisi pitänyt laittaa jo aikoja sitten edellisen omistajan aikana.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 19889
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 24.04.2018 17:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

fox66 kirjoitti:
Voi kun auttaskin... entinen kun meni lunastukseen niin pakko on joku menopeli hommata. Sit kun on jonkun budjetin laatinut että tuolla mennään, niin sitä tahtoo tietysti kattella sen budjetin yläpään vehkeitä. No... kohta se budjetti tuntuu riittämättömältä kun aidan takana toki ruoho on vihreämpää ja budjetin ulkopuolelta löytyy niin niin paljon parempia ehdokkaita, joita sitten todistelee itselleen että tuommoinen se "kannattaa" ehdottomasti, suorastaan pakko hankkia. No, yhdestä tällaisesta on tarjous heitetty, mutta myyjä ei sitä hyväksynyt. Nyt sitten hinta on kuitenkin laskenut parin sadan päähän meikäläisen tarjousta, mutta pitäköön tunkkinsa koska ei suostunut alunperin yhtään neuvottelemaan. Olis kieltämättä ollut ihan hieno menopeli. Yksi budjettiin mahtuva olisi nyt kiikarissa, mutta eihän se tunnu enää miltään kun löytyi "hieman" budjetin ulkopuolelta todellinen helmi, mutta siinä on yksi ostajaehdokas ennen meikäläistä, joten se varmaan menee sivu suun. No alunperinkin minun budjetti on äärimmäisen pieni uushankintahintoihin suhteutettuna, joten helekutin vanhaa koslaa on joka tapauksessa katteltava... Sad


Toi budjetin hieroutuminen ylöspäin on tosiaan mielenkiintoinen ilmiö Smile.

Käytiin viikonloppuna oikein koko perheen voimin muutamaa pirssiä katsomassa. Helpostihan noista löytyy ”jotain”, joka pistää hankintaa miettimään. Ja varsinkin sitten, kun kuulee sen välirahan, eli mitä omasta autosta hyvitettäisiin. Emäntäkin jo loihe lausumaan, että kannattaako tosiaan maksaa tommosta välirahaa saman ikäiseen autoon. Ja oikeassahan se tais olla. Jäi vaihto tekemättä.

Ja sitten taas välillä tulee mieleen, että kakkosautonahan vois olla vähän semmoinen harrastusauto. Vähän semmoinen ”ei niin järkivalinta”. Yllämainittu Pajero esimerkiksi kiinnostaisi. Hinnat +10v ja +200tkm alkaa olla aika lailla järkevällä tasolla, jos vaikka vertaa Land Cruiseriin.

Vaan taitaa tässä maassa käydä niin, että Berner&Co tekee tuommoisen yli 10v isomman ja päästökkään auton omistamisen likimain mahdottomaksi tulevaisuudessa.

Tässä töissä kun muillakin taitaa olla autokuumetta, niin joku ehdotti pistämätöntä mallia, joka on tullut jo Jeepin kanssa kokeiltuakin. Eli ostaa ”kovalla rahalla” sen harrasteauton ja jättää sen tutun, vanhan ja hyvän vaihdokin pihaan ”varmuuden vuoksi”, jos siinä uudessa hankinnassa ilmeneekin jotain ongelmia… Ja helposti on pihassa muutamakin auto Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2969

LähetäLähetetty: 24.04.2018 18:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos itsellä myös pyörinyt tuon suuntaiset aatteet välillä mielessä. Eli jättäiskö vaikka tuon V70 pihaan seisontavakuutukseen kun ei viitsi diesel veroja maksaa seisovasta, tai myykö tuon pois ja hommaa vaikka 80 ja 90 luvun taitteesta esimerkiksi vanhan mersun varalle. Sinäpä seisköön pihassa, mutta jos tuosta kalliimmasta harrastekäyttiksestä jotain särkyy, tai innostuu jotain rakentelemaan, niin kovaa ajoa vaan sillä toisella. Eipähän tarvitse remontin kanssa pitää kiirettä ja varaosia joutaa odottelemaan ulkomailta rauhassa. Toki tuota nyt joutuu vielä miettimään, että onko järkevämpi pitää taloudellinen käyttöauto liikkeessä ja hankkia syksylle/talvelle harrasteauto, vai hommaako paremman harrasteauton joka hoitaa arkiauton virkaa. Tuossa kun on pari puolta. Toisaalta harraste peli kuluttaa enemmän, mutta kuluttaako kuitenkaan niin paljon enemmän, että kannattaa maksaa kahden auton vakuutukset puolelta vuodelta. Ja jos harrasteauto on vanha ruoska, niin ei sillä viitsi pidempiä reissuja tehdä, vaikka siellä usein olisi maastokelpoiselle autolle tarvetta. Kunnon offroad peliä en tarvitse, mutta sellainen millä pääsee auraamattomia metsäteitä kulkemaan talven huoletta ja sulan aikaan ei tarvitse jokaista monttua tai kiveä huonoilla metsäteillä pelätä. Tarkoitus kuitenkin ajaa teitä eikä umpimetsää, joten auton pystyy pitämään suhteellisen hyvänä ajettavana myös maantiellä. Jos olisi pakottava tarve päästä puidenväliin ja vinssihommiin, niin erillinen offari ja henkilöauto olisi huomattavasti fiksumpi ratkaisu. Se on kuitenkin todettu, että Rav4, Subaru Foresterin tai BMW X3 maasto-ominaisuudet jää omassa käytössä köykäisiksi, eli monesti joutuu jättämään jotkin paikat käymättä, kun oletettavasti auto jäisi kiinni. Noilla ei loppuunsa juuri kummempaan paikkaan kannata yrittää mihin tuolla V70, joskin kivien ja monttujen kanssa ei tarvitae olla aivan yhtä tarkkana. L200 mitsu ja hilux taas ovat maasto-ominaisuuksiltaan riittävät, uusi hilux ei ole maantielläkään häiritsevän huono, mutta lava malli ei sovellu omaan tarpeeseen, eikä hilux ole missään nimessä edullinen auto ostaa. Täytyy myös muistaa, että autolta tarvitaan myös tilaa, eli parin koiran häkit, vähintään 2 ihmistä ja riittävästi tilaa molempien viikon jahtikamoille olisi minimi vaatimus. Ja nuo saisi mennä kyytiin ns. heittämällä, ettei joka reissulle pakkaus ole mikään erillinen suoritus, vaan enemmän sellainen nostellaan tavarat kyytiin tyyppinen pikkuhomma. Joku tuollainen 10-15 000 käyttis olisi vielä siedettävän hintainen, asiallisen kuntoisia löytyy ja ajettavuus on jo tältä vuosituhannelta. Silti sillä suht sivistyneellä autolla pääsisi melko pitkälle huonojakin kinttupolkuja ilman suurempia huolia ajoneuvon kestosta tai kiinnijäämisestä. Uusi Arctic Trucsin land cruiser olisi varmaan se paras vaihtoehto, jolla pääsee aina haluamaansa paikkaan vehkeitä rikkomatta ja ilman remonttikustannuksia, mutta hankinta vaatii lottovoiton. Nuo edulliset tötteröt särkyvät varmasti ennemmin tai myöhemmin, mutta hinta ei enää romahda, auton pystyy ostamaan rahalla tai pienellä lainalla jne, joten hieman kalliimmat ylläpitokustannukset on silti kohtuuden rajoissa. Saman ikäluokan henkilöautotkin tuntuvat vaativan sen touhutonnin vuoteen ylläpitoon ja aika moni kohtuuhintainen jää pieneksi. Excursion olisi kuorma-auto, joten vero olisi kohtuullinen. Voisin kuitenkin harkita myös pakuksi rekisteröityä, niin saisi vähän lisää tilaa rakenneltua autoon ja veroja alemmaksi. Sillä ei vaan sitten enää muksuja kuskailla mihinkään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
VeturiVille66
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Tam 2005
Viestejä: 4774
Paikkakunta: Nääsmaa

LähetäLähetetty: 23.11.2018 20:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ostakaa käytetty Sorento parasta ennen 2009. Hinnat ei päätä huimaa ja menee pahoista paikoista. On maantiellä herraskainen ajaa. Ja tilava.
_________________
Pumppaaminen on kivaa.
Asuuhan ne ihmiset iglussakin.
Muija on ihan peräänkatottava...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 65, 66, 67
Sivu 67 Yht. 67

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com