Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
haylone Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Mar 2012 Viestejä: 1450
|
Lähetetty: 22.09.2014 21:49 Viestin aihe: |
|
|
Jep.
Viimeinen muokkaaja, haylone pvm 23.12.2015 18:53, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jussi72 Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Jou 2004 Viestejä: 1632
|
Lähetetty: 28.09.2014 10:12 Viestin aihe: |
|
|
Tilhi ms021 alkaa olla niin ehtoopuolella, että uusi pitää hommata. Onko tuo ms211 nykymallistossa vastaavan kokoinen. Käyttö on lähinnä 20 mottia polttopuita tuulenkaadoista ja rangasta vuodessa, eli olisiko tuo sopivan kokoinen? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 28.09.2014 11:32 Viestin aihe: |
|
|
Tuossa ylempänä itse kyselin tuosta 211:sta, paljoa ei vastauksia näy tulleen.
Emännän veljellä paljastui olevan sellainen , oikein tyytyväinen ollut.
Ja käyttöä hänellä on sillä enemmän kuin allekirjoittaneella, tai jussin 20 mottia.
Ainut mitä valitti, että ainakin hänen ostaessaan sitä, paketissa tuli väkisin mukana kovapala ketju, joka ei kuulema ole oikein mistään kotoisin, verrattuna terävään normiketjuun.
Itse meinasin 211:sen hakea kunhan ajan liikkeen ohi, 350€ näkyy olevan joku kampanja tarjous vähän joka puolella. _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
late2 Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Elo 2004 Viestejä: 15356
|
Lähetetty: 29.09.2014 20:11 Viestin aihe: |
|
|
Mun silmään tämä näyttää ihan huskutyömaalta, meidän sahavalikoman huomioiden:
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Gerberos Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Syy 2008 Viestejä: 3549 Paikkakunta: E-savo
|
Lähetetty: 25.02.2015 22:24 Viestin aihe: |
|
|
No niin, nyt tippu "lahjahevoselta" hampaat suusta. Pylläytin 011 sthilillä puolenkymmentä koivua polttopuiksi tontilta, ja kun olin viimeisen pöllin sahannut, sahasin vielä muutaman räipän tieltä niin saha sammui kilinän saattelemana. Purin sahaa sen verran että totesin kiertokangenlaakerin purkautuneen. Enempää en purkanut joten en tiedä onko muutakin mennyt.
Ehdin tolla sahailla melko paljon rakennuksilta jäänyttä lankkua ja lautaa polttopuiksi ja nuo koivut. Saha pelasi ihan hyvin sen korjattuani ja oli pieneksi sahaksi yllättävän vääntävä, kun säädin sen käymään aavistuksen rikkaalla. eikä hyytynyt rasituksessakaan vaikka purupiikin oli hieman turhan matala. Mutta se siitä sitten. Eipä toinna yli kolmekymmentävuotta vanhaa sahaa enää laittaa, enkä usko samanlaista helpolla löytäväni niin halvalla että saisin kasattua niistä ehjän. Mutta jäi mulle vielä yksi saha, jonsered 455 ja toinen vähän sahan näköinen jonsered 2036 turbo. Mikähän *ittu se turbo on, mutta tuo kyllä hyytyy jos jossain edes haisee puu. Tuolla 455:lla sahasin kossina jonkunverran, ja nyt kaivoin sen ainakin kymmenen vuoden jälkeen puupinon alta, eikä tarvinnut kun muutaman nykäisyn ja lähti tulille. Ihan *askapuhetta että pensa vanhenis ja haihtuis. En muistanutkaan kuin topakka ja kokoisekseen ihan riskin tuntunen saha tuo on. Huomenna tuon todellinen riskiys tuleekin koetukseen kun pääsee tukin kylkeen sitä tarjoomaan, tai sitten haetuttaa navetasta vanhan 154:sen huskun.
Mutta semmonen jäi mietityttämään, että mikä mahtoi koitua noinkin vähän sahatun sahan kohtaloksi? Tai ainakin sen kyllä pitäisi olla vähän sahattu, eikä se ihan raasu ollutkaan. Olisiko syynä ollut valmispienkonebensiinin käyttö? Se kun on 2% öljyseoksella, ja ton sthilin ohjekirja kertoo sthilin omaa öljyä käyttäen 2,5%, ja muilla öljyillä 4%. Toisaalta kyllä kai nykyisten öljyjen pitäisi olla laadukkaampia, mutta riittäneekö noissa voiteluominaisuudet silti vanhoihin sahoihin?
Myös töissä oli 200:nen sthiili ja sekin alkoi oikkuilla, huollon mies sanoi että ei auta kuin sylinterin vaihto(á300€) , ja arveli sahatun raa'alla bensalla, mutta tiedän ettei sillä ole sahattu kuin vain nesteoilin valmis 2t-bensalla. Tuskin kukaan sakista on ollut nii pöllö että olisi 4t-bensaa tankannut. Outo juttu tuonkin sahan hajoaminen... Se saha oli noin 4v vanha eikä sitä ole edes joka kuukausi tarvittu, silti sille oli jo männärengas- ja muuta remonttia tehty aiemminkin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Torgoth Kanta-asiakas
Liittynyt: 23 Elo 2004 Viestejä: 2668 Paikkakunta: P-Pohjanmaa
|
Lähetetty: 27.02.2015 17:21 Viestin aihe: |
|
|
Ainakin yksi Stilhin jälleenmyyjä sanoi, ettei sitä valmistavaraa saa mennä laittamaan mihinkään vehkeeseen. _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
heiluri Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Mar 2006 Viestejä: 34959
|
Lähetetty: 27.02.2015 17:28 Viestin aihe: |
|
|
Samaa on minullekkin sanottu,mutta toisaalta nykyinen lyijytön tai vähälyijyinen alkoholia sisältävä bensa kuulema hajottaa polttoainejärjestelmien muoviosia.
Ainakin tuo vanha pikkuhuskuni on kestänyt siitä huolimatta aivan hyvin normibensasta tehdyllä seoksella.
Tiedä sitten mikä lie totuus. _________________ Kertalaakiyhdistys |
|
Takaisin alkuun |
|
|
pilot61 Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Kes 2004 Viestejä: 576 Paikkakunta: Oulu
|
Lähetetty: 27.02.2015 21:09 Viestin aihe: |
|
|
Jotain ihan peruskemian tietoa E10:sta yliopiston kemian luennoilta. Oisko noista selitystä 2-tahtisten moottorien rikkoihin?
Alkoholin liuottava ominaisuus pesee kaikki polttoainejärjestelmän osat, joihin se koskettaa, puhtaaksi järjestelmään kertyneestä liasta ja aiemmin käytettyjen polttoaineiden sisältämistä jäämistä.
Kun alkoholia sisältävä polttoaine jää kaksitahtimoottorin kampikammioon moottorin ollessa pysähdyksissä, se pesee myös laakeripinnoilla olevan öljykalvon pois. Pitkäaikaissäilytyksessä laakerit voivat jopa ruostua (alkoholi+vesi).
Alkoholi ja bensiini eivät sekoitu täydellisesti toisiinsa, vaan muodostavat kevyen faasisidoksen. Tämä sidos purkautuu, jos seokseen lisääntyy jostain syystä vettä 0,5% tai enemmän. Alkoholihan pyrkii voimakkaasti sitomaan itseensä vettä. Uloshuohottavassa polttoainejärjestelmässä tämä on hyvin mahdollista. Bensan pitkäaikainen säilytys siis huonontaa bensan laatua yllämainitusta syystä.
Vesisekoitteinen alkoholi ei pala kunnolla moottorissa. Alkoholin erottuessa jäljelle jäävän polttoaineen 90% sisältävän bensiiniosan oktaaniarvo ei välttämättä ole enää riittävä, jos alkuperäisen polttoaineseoksen oktaanilukua on nostettu siihen sekoitetulla alkoholilla. Alentunut oktaanitaso laskee polttoaineen puristuskestävyyttä, jolloin polttoaine syttyy liian aikaisin eli kone nakuttaa. Se aiheuttaa paineen- ja lämmönnousu sylinterissä ja nostaa kiinnileikkautumisen riskiä. Jälkikäyntiä ilmenee. Jos alkoholi tai veden ja alkoholin seos kulkeutuu moottorin polttoainejärjestelmään, se aiheuttaa korroosiota metalli-, kumi- ja muoviosissa, joiden kanssa se joutuu kosketuksiin.
Näistä syystä käytän vain 98-oktaanista seosbensiiniä (öljynä Gastrol TTS) kaikissa 2-tahtikoneissani: moottorisahassa, raivaussahassa, lentomoottorissa, ruohonleikkurissa ja perämoottorissa.
Siinä litrahinnassa ei ole juuri eroa, etteikö jaksa maksaa, kun toinen vaihtoehto voi maksaa paljon enempi. On aika vaikea todistaa, että syy oli juuri itsesekoitetun polttoaineen jälkeepäin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
haylone Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Mar 2012 Viestejä: 1450
|
Lähetetty: 01.03.2015 12:12 Viestin aihe: |
|
|
Jep.
Viimeinen muokkaaja, haylone pvm 23.12.2015 18:53, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
PorinMatti Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Hei 2009 Viestejä: 609 Paikkakunta: Pori
|
Lähetetty: 01.03.2015 12:30 Viestin aihe: |
|
|
Onko jollain faktaa tosta valmisbensan "vahingollisuudesta"? Vai onko nuo vaan Esson baarin juttuja? Tottakai sahoja hajoaa, mutta kuinka monasti se on bensasta johtuvaa? Itsesekoittaen ymmärrän tuon helpommin, kun tehdään pieniä määriä (esim. 4L, niin siinä alkaa tuo öljyn määrän mittaamien olemaan tarkkaa, jos tehdään esim. 2%)
Ite sekoitin moottorisahabensan parikymmentä vuotta, nyt viimeiset kymmenkunta vuotta menty valmisbensalla, suurelta osin Aspen merkkisellä ja ei ole muuta kuin positiivista sanottavaa tuosta valmisbensasta.
Ja täytyy myöntää, että muutosvastarinta oli tuohon valmisbensaan kova. Myyjäkaveri "väkisin" myi mulle kympin pytyn, harasin vastaan, kun "aina ennenkin oon ite sekoittanut ja tuohan on niin kallistakin". No, tuon kanisterin jälkeen en ole tainnut sekoittaa yhtään kertaa sahaan bensaa...
Samanlailla kävi tuon tulitikkuaskin kokoisen viilaohjaimen kanssa. En ymmärrä, miten olen tullut toimeen ilman sitä ennen?
P.S Putsaattehan ilmansuodattimen useammin kuin joka Juhannus? Ja onhan sahan kaasutin oikeissa säädöissä? Saattaa moni vanha "itsesäädetty" saha saada aivan uuden elämän, kun vie ammattimiehelle säädettäväksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kimmo Kossila Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Syy 2004 Viestejä: 315
|
Lähetetty: 01.03.2015 12:49 Viestin aihe: |
|
|
Ihmettelen kyllä tuota pienkonebensadissausta. Polttoaine josta on tislattu kaikki !&%¤# pois, jolla ei ole mitään tekemistä palamisen ja voitelun kanssa aiheuttaisi suurempia ongelmia kuin ns. bulkkitavara?
Itse olen käyttänyt 10 vuotta sahoissa vain pienkonebensaa (Huskun 254xpg ja Stihlin MS 260) tosin vain harrastusmuotoisessa toiminnassa. Enkä näe mitään syytä käyttää mittarin etanolilitkuja. Töissä käytämme sahoissa myös pienkonebensaa eikä vielä ole yksikään kone leikannut kiinni.
Tunteella taitaa olla tässäkin asiassa suurempi osuus kuin millään muulla.
PS. Nesteeltä saa muutamilta asemilta pienkonemoottoribensiiniä pumpusta jos haluaa itse sekottaa öljyn. Enkä kyllä tiedä mikä estäisi laittamasta tuohon 5 litran 2t pienkonebensakannuun lisää öljyä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Gerberos Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Syy 2008 Viestejä: 3549 Paikkakunta: E-savo
|
Lähetetty: 01.03.2015 20:02 Viestin aihe: |
|
|
En minäkään helpolla enää ala ite bensoja sotkemaan, vaikka olenkin ihan pirun nuuka, ja tuo on kallista. Enkä vaikka tuo pienkonebensa saisi sahan aikaamyöten hajoomaan, ainakaan niinkauan kun maailmalta löytyy käyttökelpoisia sahahylkiöitä . Olen nimittäin onnistunut hankkimaan aina sahani ilmaisiksi kun on isäntiä joilla on pikkuvikaisia tai muuten käytöstä jääneitä sahoja. On vaan niin mukava sahata kun tuo ei käryä juuri ollenkaan. Voi sahata vaikka sisällä jos on tarvis, eikä heti kirvele silmiä ja kurkkua eikä haise kamat.
Enkä mä sano että toi työnantajan 200:nen sthiili olisi pienkonebensan tähden hajonnut, mutta ihmetyttää kun noita on tutuilla rankasahoina ja energiapuu hommassa, paljon vanhempiakin, eikä ole tiettävästi kuin jotain hapristuneita letkuja tarvinnut vaihtaa. Tuo kumminkin nähtävästi leikkasi kahdesti kiinni. Sitä en tiedä moniko tuota on säätänyt. Voihan se olla ollut liika laihalla joskus, mutta leikkaisiko sentään kiinni... Itsellä tapana säätää aina vähän rikkaalle, ni ei käy niin kuumana ja rasituksessa tuntuu vääntävänkin siten vähän paremmin. Tuo saha alkoi oireilla siten ettei se käynyt kuin täyskaasulla, eikä sitä saanut säätöihin mitenkään. Ja tommonen em. tuomio sille sthilin huollosta tuli. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 01.03.2015 20:11 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä toi pienkonebensiini on aika lailla eri tavaraa kuin normaaleista pumpusta saatava. Jos pumpusta ostaa 98E:täkin sahalle niin aika nopeasti se pitää käyttää ennen kuin ongelmat alkavat, 95E:sta puhumattakaan. Veneissäkin aiheuttaa helposti yllätyksiä. Sinänsä etanoli on kyllä hyvä polttoaine värkkeihin jos tiivisteet kestävät. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
haylone Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Mar 2012 Viestejä: 1450
|
Lähetetty: 01.03.2015 20:31 Viestin aihe: |
|
|
Jep.
Viimeinen muokkaaja, haylone pvm 23.12.2015 18:54, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ajava Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Kes 2008 Viestejä: 1251
|
Lähetetty: 01.03.2015 20:41 Viestin aihe: |
|
|
Ammatti käytössä kaikki tutut käyttää itse sekoitettua 98 .Sahat kestää alle 10v sit on tunnit täys ja uusi tilalle.Harraste käytössä aika ikuisia mikäli ammatti tehoisen raaskisi ostaa ja huoltaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|