OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Oikeaoppinen lopetuslaukaus

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
yuccapoika
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 09 Tam 2007
Viestejä: 7
Paikkakunta: Rovaniemi

LähetäLähetetty: 26.02.2007 14:33    Viestin aihe: Oikeaoppinen lopetuslaukaus Vastaa lainaamalla viestiä

Pistäkääpä kommenttia lopetuslaukauksesta. Korvalliselle vaiko niskaan ?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
9.3x622
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2004
Viestejä: 16694

LähetäLähetetty: 26.02.2007 14:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse olen ampunut lopetuslaukauksen noin kämmenen leveyden verran korvien taakse. Sen verran huolellisuutta sarvipäähän lopetuslaukausta ammuttaessa, ettei riko kalloa. Ainakaan vielä en ole itse onnistunut turaamaan sarvia kalloineen pilalle.
_________________
Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juunas
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Maa 2004
Viestejä: 2397
Paikkakunta: Joensuu

LähetäLähetetty: 26.02.2007 14:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse olen aina koittanut napsauttaa siihen kallosta ensimmäiseen niskanikamaan ja hyvin ovat totelleet. Urosten kohdallahan tuo niskaan ampuminen on ainut vaihtoehto mikäli haaveilee vielä sarvitrofeeta seinälleen. Joskus on tullut vasoja ja naarashirviä lopetettua ihan vain korvan taakse ampumalla ja eipä ole nuokaan enää karkailleet.

Lopetuslaukauksia en kyllä ole ampunut kuin silloin, kun hirvi on tippunut suoraan laukauksesta. Silloin ainakin itseäni hirvittää että on tullut ns. säkäosuma tai luoti on vain raapaissut rankaa ja hirvi ponkaiseekin hetken lepäiltyään pystyyn ja vaihtaa maisemaa. Keuhkoille ammuttuun hirveen en ole tainnut lopetuslaukausta ampua koskaan, sen verran elottomilta ovat vaikuttaneet kun olen kaadolle käppäillyt.
_________________
Ei se ota jos ei annakkaan
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kahtto1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Hei 2005
Viestejä: 1706

LähetäLähetetty: 04.03.2007 13:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos vielä kaadolle mennessä sätkii kovasti, niin suurinpiirtein korvalliselle vain. En ole yleensä minkään eläimen kohdalla ruennut mitan kanssa mittailemaan (ts. jahkailemaan) lopetuslaukausta. Nopeasti mutta varmasti hetitappava laukaus. Niskaan tai korvalliselle se on yleensä selkein.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
T-T
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 218
Paikkakunta: Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 04.03.2007 23:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Korvan taakse olen itse aina ampumut, paitsi jos on ollut komea sarvipää ja joku toinen on haavoittanut niin sitten varon hajoittamasta kalloa. Ja meillä se meneen niin, että viimeinen hauli tai ensimmäinen luoti niin se saa elukalle tehdä mitä haluaa. Eli ammut haulikolla sorsan saat pitää sen mikäli muut eivä ole ampuneet ja mikäli ammut ensimmäisen osuman luodilla niin silloin saat kallon, jos haluat.
_________________
Tikka nakuttaa kuin akat, mutta minä en.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mievaan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Jou 2006
Viestejä: 131

LähetäLähetetty: 04.03.2007 23:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Isompien elukoiden kanssa n. kämmenen leveyden korvien taakse. Aina on jääny.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
9.3x622
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2004
Viestejä: 16694

LähetäLähetetty: 05.03.2007 11:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

T-T kirjoitti:
Ja meillä se meneen niin, että viimeinen hauli tai ensimmäinen luoti niin se saa elukalle tehdä mitä haluaa.


Ja meillä se menee niin, että ensimmäisen tappavan laukauksen ampunut saa kunnian kaadosta, jos sillä kunnialla on merkitystä. Tietenkin edellytyksenä on, että asia on helposti todettavissa ja kyllä ne oikeat kaatajat meillä ainakin on löytyneet ilman riitoja. Itse en pidä hirvenkaatajana sellaista metsästäjää, joka ampuu ensimmäiseksi vaikkapa hirveä jalkaan ja joku muu metsästäjä ampuu hirveen sitten kuolettavan osuman. En itseääkään pitäisi kaatajana, jos ampumani osumat olisi missä sattuu, eli hirvi olisi haavakko.
_________________
Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
T-T
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 218
Paikkakunta: Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 05.03.2007 13:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

9.3x622 kirjoitti:


Ja meillä se menee niin, että ensimmäisen tappavan laukauksen ampunut saa kunnian kaadosta, jos sillä kunnialla on merkitystä. Tietenkin edellytyksenä on, että asia on helposti todettavissa ja kyllä ne oikeat kaatajat meillä ainakin on löytyneet ilman riitoja. Itse en pidä hirvenkaatajana sellaista metsästäjää, joka ampuu ensimmäiseksi vaikkapa hirveä jalkaan ja joku muu metsästäjä ampuu hirveen sitten kuolettavan osuman. En itseääkään pitäisi kaatajana, jos ampumani osumat olisi missä sattuu, eli hirvi olisi haavakko.


Ei tämä myös itselläni mene ihan jakeluun, mutta kuulemma se on tässä seurassa missä metsästän ollut tapana jo pitkän aikaa ja ei se minua ole haitannut yhtään(vielä). Viimeistään silloin voisi ruveta, kun sattuisi joku haavoittamaan esim. takajalkaan isoa sarvipäätä ja sitten ampuisin kuollettavan laukauksen sen jälkeen ja sarvet menisivät sille haavoittaneelle. Mutta kun jouduin lopettamaan 8-piikkisen sonnin, kun tulin ensimmäisenä paikalle niin kysyin vhf:stä, että haluaako ampuja sarvia ja kun vastaukseksi tuli, että haluaa niin siitä piipunvartta pitkin sihtasin olisikohan 1-3 niskanikaman kohdille ja paukautin. Itse pidän melkein varmempana lopetuskeinona nisklaukausta, kun tuntuu merkkaavan paremmin, kuin korvan taakse.
_________________
Tikka nakuttaa kuin akat, mutta minä en.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
miksa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Jou 2004
Viestejä: 643

LähetäLähetetty: 05.03.2007 19:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

T-T kirjoitti:
9.3x622 kirjoitti:


Ja meillä se menee niin, että ensimmäisen tappavan laukauksen ampunut saa kunnian kaadosta, jos sillä kunnialla on merkitystä. Tietenkin edellytyksenä on, että asia on helposti todettavissa ja kyllä ne oikeat kaatajat meillä ainakin on löytyneet ilman riitoja. Itse en pidä hirvenkaatajana sellaista metsästäjää, joka ampuu ensimmäiseksi vaikkapa hirveä jalkaan ja joku muu metsästäjä ampuu hirveen sitten kuolettavan osuman. En itseääkään pitäisi kaatajana, jos ampumani osumat olisi missä sattuu, eli hirvi olisi haavakko.


Ei tämä myös itselläni mene ihan jakeluun, mutta kuulemma se on tässä seurassa missä metsästän ollut tapana jo pitkän aikaa ja ei se minua ole haitannut yhtään(vielä). Viimeistään silloin voisi ruveta, kun sattuisi joku haavoittamaan esim. takajalkaan isoa sarvipäätä ja sitten ampuisin kuollettavan laukauksen sen jälkeen ja sarvet menisivät sille haavoittaneelle. Mutta kun jouduin lopettamaan 8-piikkisen sonnin, kun tulin ensimmäisenä paikalle niin kysyin vhf:stä, että haluaako ampuja sarvia ja kun vastaukseksi tuli, että haluaa niin siitä piipunvartta pitkin sihtasin olisikohan 1-3 niskanikaman kohdille ja paukautin. Itse pidän melkein varmempana lopetuskeinona nisklaukausta, kun tuntuu merkkaavan paremmin, kuin korvan taakse.


-Ensimmäinen ( tappava ) luoti, viimeinen hauli.

Ja tappava ei ole viikon sisällä tappava vaan korkeintaan minuuttien sisällä eläimen tappava osuma. Lopetuslaukauksen ampujaa harvemmin on tulkittavissa kaatajaksi, koska sitä pitää edeltää jo kohtuullisen hyvin osunut ensimmäinen laukaus. Maalaisjärjellä ajateltuna hommaa on helppo soveltaa, mutta rajanveto voi tietysti olla vaikeaa.

Esim. keuhkolaukauksen jälkeen monesti joku muu passimies pääsee vielä "leimaamaan" mutta ei minun mielestäni ole missään nimessä kaataja.

Toisaalta en kehtaisi oman mahaosuman jälkeen mennä vaatimaan keuhkolaukauksella parsineelta sarvia. Eipä niistä kovin hienoa metsästysmuistoa silloin jää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mikko.l89
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 23 Maa 2006
Viestejä: 28

LähetäLähetetty: 06.03.2007 22:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

yhdyn edelliseen.itse ammuin 9piikkistä sonnia ruokatorvelle eikä jääny siihen.sitten kun toinen mies ampui sen niin se rupes tarjoamaan sarvia mulle.sanoin sille miehelle et kerta oot liikkuvaa hirviä ampunu niin sun on myös nuo sarvekki
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
eräweikko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Mar 2004
Viestejä: 540

LähetäLähetetty: 09.03.2007 23:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Korvan taakse ja Juunaksen reseptiä noudattaen, eli jos juoksee sen about 100 metirä ja sitten rojahtaa, on henki valmiiksi veks. Varsinkin jos keuhkoista verivaahtoa kupeella näkyy.
Kuinka läheltä ammutte lopetuslaakin? Kymmenestä metristä - puolesta metristä - vai piippu korvallisella (hirven) kiinni?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
olsa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Mar 2006
Viestejä: 3024

LähetäLähetetty: 09.03.2007 23:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minä ainakin ampuun aina siihen mistä kaula katkastaan nylkiessä,
jos viereen kerran pääsee. Nylkiessä pää putoo melkeen itestään
lattialle, on sit ammuttu niskan puolelta taikka sivusta.
Eikä tartte kiikarii siinä laukauksessa, piippu melkeen kiinni
katkasu kohtaan. Ei pitäisi lahtivajalla moitteita tulla.
"muilta kun ne samat suunaukojat"
Teet oikeen tai väärin. Laughing Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
immeinen
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 22 Syy 2006
Viestejä: 52

LähetäLähetetty: 10.03.2007 23:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

....En ole nikamia alkanut laskemaan. Sinne niskaan..korvan taakse ... pääasia että henki lähtee mahdollisimman nopsaan ja kärsimykset lakkaa. Se on kai se pointti ?!?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
korpiukko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Syy 2004
Viestejä: 128

LähetäLähetetty: 15.03.2007 01:24    Viestin aihe: "lopetuslaukaus" Vastaa lainaamalla viestiä

sormet sieraimiin ja puuko kurkkuun,ei tarvi ampua
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
CrB
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Lok 2005
Viestejä: 1841

LähetäLähetetty: 15.03.2007 11:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kokki Kolmosen kanssa, rahdattuani kotiini ruhoja n. 5 tn, olen samoilla linjoilla lopetuslaukauksen kanssa, eli sivulta keuhkoista läpi lavan takaa, hirveen, jota ei ole vainottu yli puolta tuntia, näin vältytään stressilihalta ja aiheutetaan mahdollisimman verettömät lihat. Aina ei mahdollista hifistellä, kaatolaakeja on ysipuolosella matkaan saatettu kaikista suunnista, jolloin lopetuslaukaus niska/ aivot, ja pistäminen, mahdollisimman vikkelään.
_________________
Liikettä niveliin
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com