OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Pakomatkalla ei MUKA merkitystä?!!!!
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14777

LähetäLähetetty: 15.05.2007 18:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minä inhoan sellaisia "luotitestejä", joissa kokeillaan simuloidussa risukossa eri luotien risukonkahlauskykyä. Minä en ole kiinnostunut siitä miten jokin luoti toimii risukasassa - olen ennemminkin kiinnostunut siitä miten se toimii riistaeläimessä.

Olen ampunut risukossa ohi risuista johtuen samalla tavalla .308:lla ja 9,3:lla ja olen vakuuttunut siitä, että risukko-ominaisuudet ovat käytännössä enemmän sattumaan kuin eri luoteihin perustuvia... Tämän vuoksi risukossa ammuttaessa täytyy siitä yrittää haeskella se sopiva risuton aukko ja tällätä siihen.

Puskapyssy käsitetään terminä lähtökohtaisesti väärin. Se ei tarkoita sitä, että jokin ase/kaliiperi/luoti sallisi osumat risuihin. Se tarkoittaa sitä, että käytetään sellaista yhdistelmää, että risukossa ammuttu eläin tekisi mahdollisimman lyhyen kuolemanjuoksun ja löytyisi läheltä ampumapaikkaa. Minä suosin kyttäyspyynnissä isoja kaliipereita juuri tästä syystä. Varsinkin illalla on mukavampi kun pellolle ammuttu hirvi löytyy mahdollisimman läheltä peltoa (yleensä siitä isoimmasta ojasta pellon reunalla Laughing ).
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
veli-pekka
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 02 Huh 2007
Viestejä: 11
Paikkakunta: Lappi

LähetäLähetetty: 15.05.2007 20:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

338 Lapua Magnum kirjoitti:
.............leikattua, pitkä viesti täyttä asiaa......

Moni noista asioista tuntuu siltä että puhun täyttä soopaa mutta ainakin te kenellä on ollut vastaavanlainen opettaja ymmärtänevät sen mitä tarkoitin sillä kun tietyt asiat lähtevät alitajunnasta ja silloin ne toistuvat tilanteessa kuin tilanteessa riippumatta siitä mitä ympärillä tapahtuu.

.... leikattua....



Listasi olisi hyvä laittaa monelle nuorelle ja vanhemmallekin metsästäjälle tauluksi seinälle, vaikka hirvikämpälle. Tunnistan samoja oppeja, mitä isäukkoni eläessään myös minulle opetti. Samalla tavalla, ennen tulille tuloa, ennen peltoaukealle tai piha-alueelle tuloa aseet tyhjiksi ja lukot auki. Ja vaikka aseet olisivat tyhjiä, aseita käsitellään aina yhtä varoen kuin ladattua. Pienestä pitäen opittuja hyviä metsästyksen tapoja, kaikki ikäänkuin metsästyksen ohessa ohimennen opetettuja. Olisi ikävä jos nämä metsästyksen kirjoittamattomat lait ja säännöt eivät periytyisi eteenpäin. Jonkun pitäisi kirjoittaa asiasta kirja, Metsästäjän Hyvät Tavat... Wink

t.Veli-Pekka
_________________
Hyvä metsästäjä kaataa hirven kohtuumatkalle millä tahansa laillisella kaliberilla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MikaS
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Maa 2004
Viestejä: 3960

LähetäLähetetty: 16.05.2007 19:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

[quote="Nimrod"]Puskapyssy käsitetään terminä lähtökohtaisesti väärin. Se ei tarkoita sitä, että jokin ase/kaliiperi/luoti sallisi osumat risuihin. Se tarkoittaa sitä, että käytetään sellaista yhdistelmää, että risukossa ammuttu eläin tekisi mahdollisimman lyhyen kuolemanjuoksun ja löytyisi läheltä ampumapaikkaa. Minä suosin kyttäyspyynnissä isoja kaliipereita juuri tästä syystä. Varsinkin illalla on mukavampi kun pellolle ammuttu hirvi löytyy mahdollisimman läheltä peltoa (yleensä siitä isoimmasta ojasta pellon reunalla Laughing ).[/quote]

Kuitenkin väittäisin että kun kuuntelee varsinkin 45-70 miehiä, kehutaan että elukka saa olla minkälaisessa pusikossa tahansa. Itse kuulun siihen ryhmään, joka välttää puskalaukauksia. Silti olen enemmän kuin vakuuttunut isoreikäisten tappokyvystä ja jos se pieni risu sattuu olemaan 45:n tylpän luodin tiellä, ei satu sellaista vahinkoa kuin 308:lla ammuttuna.

nm. 45-70 lähelle ja 375:lla kauas.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14777

LähetäLähetetty: 16.05.2007 20:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minäkin olen käyttänyt ennen .375 H&H kaliiperia, mutta olen nyttemmin tullut takaisin .30 kaliiperisiin ja pidän itselleni sopivana ylärajana 9,3x62:ta.

Tuo risukko on ns. p a s k a paikka ja sinne on välillä ammuttava, jos meinaa, että jahti ei jatku joulukuulle. Mielestäni on kuitenkin niin, että risukkoon ampumisessa isommassa osassa on sattuma ja uskallus kuin luodin ominaisuudet. Monelta aivan perusteltavissa oleva laukaus jää ampumatta risuosuman pelossa ja tällöin on selvää, että kyseinen otus jää saamatta.

Monesti logiikka aseen valinnassa on tunteisiin perustuvaa. Moni .45-70 -mies on metsästäjäurallaan ampunut risukkoon 30 hirveä menestyksekkäästi ns. normaaleilla kiväärikaliipereilla ja sitten vaihtaa yhden ohilaukauksen vuoksi isompaan ja ampuu taas jatkossa menestyksekkäästi hirviä risukkoihin.

Terminologia on siinä mielessä harhaanjohtavaa, että koko termi puskapyssy tulee suoraan englanninkielisestä termistä "brush gun". Termi on lähtöisin jenkkilästä ja siellä sillä tarkoitetaan isoa luotia ampuvaa asetta - useimmin vielä vipulukkoista. Lyhyet ja tylpät luodin avautuvat nopeasti ja lyövät lujaa, ankkuroiden kohteen nopeasti. Myös siellä termiä on toisaalta ymmärretty väärin aivan samoin kuin täällä. Täytyy muistaa, että jenkeissä risukoissa tapahtuva pyynti on monestikin kyttäyspyyntiä standeilta (mustakarhuilla haaskaa hyväksikäyttäen ja peuraa houkuttelemalla). Ampumamatkat ovat todella lyhyitä jo lähtökohtaisesti ja ampumasektorit valmisteltuja.

Toistan itseäni, mutta minulla on tullut ammuttua metsässä ohi risukoissa isoilla kaliipereilla (kolmellakin eri luodilla) johtuen siitä, että luoti osuu matkallaan oksaan. Toisaalta viime syksynä 9,3 mm Oryx kahlasi koivun kyljessä ennen hirveä, mutta säilytti suuntansa Rolling Eyes ja osui kuolettavasti.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tl
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Maa 2005
Viestejä: 223

LähetäLähetetty: 16.05.2007 20:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No siltä se vähän vaikuttikin se "ylitehoinen" 45/70. Itsellä sama luoti 450Marlinissa aseena pulttilukko ja vautia 580 m/s ...riittää mainiosti ja on mukava ampua.

Puskista sen verran, että joskus se saattaa tulla se paikka että siihen puskaan on ammuttava... en varmaan itsekkään ampuisi tervettä elukkaa, mutta kun edessä on haavakko nii sitä on silloin ammuttava. Viimeksi viime syksynä. Ei merkkiäkään että olisi ammuttu kuusi- ja koivupusikon läpi... niin hyvin sorti ja jälki oli hyvää... ei tosin löytynyt merkkiäkään puskasta että siitä olisi läpi ammuttu... on se vaan niin hyvä tuo kaliiperi että se osaa väistää risuja...hehe. Jokainen saa pitää minun puolesta mielipiteensä onko .30 kaliperin luoti risuherkempi kuin .45... joka tapauksessa minulla on passissa yleensä 308 ja koiran kanssa samoillessa 450M.

No sitten pako matkoista... en tiedä miksi mutta mulla sattui yleensä aina hieman ylä keuhkolle... muutama hipas rankaa jotka tipahti tietysti siihen, mutta muuten sitten mentiin suunnilleen 50-200 metriä... joku saattoi olla lähempänä, mutta useimmiten siellä hieman kauempana... no kun on koira niin eihän siinä mitään... Haukku loppuu ja tutkassa liike pysähtyy niin siellä se silloin lepää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Haba
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Maa 2004
Viestejä: 788
Paikkakunta: Kuusamo

LähetäLähetetty: 18.05.2007 22:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ammu silmien väliin , niin ei mene kauas
_________________
100m ME 9,32s
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti MSN Messenger
^pena^
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Hel 2006
Viestejä: 170

LähetäLähetetty: 24.08.2007 21:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

itse ammun 308 sako hammerhead 13g. noi naturalikset kiinnostaa mutta jostain syystä alitajuntaan jääny että natu on hyvä lapaosumassa mutta kun ammutaan lavan taakse niin natu menee läpi kuin perus ratapaukku eli ei avaudu ollenkaan...
_________________
Baikal ij27
Remington 700 adl
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Stainless_steel
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Huh 2007
Viestejä: 120

LähetäLähetetty: 25.08.2007 02:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No joo, kyllähän se pistäminen on suurin syy, miksi lihaa menee hukkaan! Se on erittäin tärkeä, pistää mahdollisimman nopeasti, että veri ei kerkeä hyytyä!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JpLe
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Hei 2005
Viestejä: 2167

LähetäLähetetty: 25.08.2007 10:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Muistan kun kerrran pohjanmaalla hirveä ammuttiin 458 Win Magnumilla. Osuma ei ollut kaksinen, se hirvi kiskaisi naapurikuntaan ennenkuin metsästäjät ehti edes henkäistä...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Arnold
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Maa 2004
Viestejä: 234
Paikkakunta: Kennelpiiri numero 11

LähetäLähetetty: 30.08.2007 13:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Haba kirjoitti:
Ammu silmien väliin , niin ei mene kauas


Tai kolme jalkaa poikki, ei mene silloinkaan kauas...

Kerran osuin vasaa huonosti liian alas, jolloin luoti rikkoi kummankin etujalan, juuri lavan alapuolelta. Vasa hoiperteli seuraavalle metsäojalle ja ei päässyt sen yli. Ei ole viisasta "leuhkia" tällaisella asialla, mutta ainkin pakomatka oli lyhyt.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3
Sivu 3 Yht. 3

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com