Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
Lähetetty: 07.02.2012 16:11 Viestin aihe: |
|
|
Lahtis kirjoitti: | LG1 kirjoitti: | Sämpy kirjoitti: | Lahtis kirjoitti: | Mitä käytännön eroa näissä 2-300tkm ajetuissa forreissa on onko perässä kitka vai visko(90-luvun loppu ... 00-luvun alku)? Onko kitka jo kaputt noilla kilsoilla ja saako elvytettyä kirraamalla?
/Antti |
Turboissa visko, vapareissa ei mitään. Vissiin |
On vaparissakin. |
Ekasarjan forreissa ei taida kaikissa olla mitään takana. Kai.. Miten Outback vertautuu tohon? Vähemmän maavaraa ja paremmat tilat vai?
/Antti |
Paremmat tilat, maavara sama. Nokan pituus "vähentää" maavaraa, jos tarvii, vaikka ojaa ylittää. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
näätämies212 Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Maa 2006 Viestejä: 1143 Paikkakunta: pohjanmaa
|
Lähetetty: 07.02.2012 17:55 Viestin aihe: Re: subaru forester |
|
|
LG1 kirjoitti: | näätämies212 kirjoitti: |
Onkos dieselit lähteneet miten käytiin näin pakkasilla tai onko ollut muita vikoja?
Testasin omaani, lähti hyvin käytiin reilusta parista kympistä lämmittämättä, mutta kovin pakkaspäivä (yli kolmekymmentä astetta) teki sen että sytytti moottorin vikavalon, käytin vikakoodit lukemassa, niin huoltomies totesi hiukkasloukun jokin väliputken jäätyneen ja tästä johtuva paine-ero pisti valon palamaan. Pistivät tilaukseen jonkin talvisarjan tuolle putkelle jossa jäähdytinneste kiertää, niin ei pitäisi enää tuosta olla ongelmaa. Takuuseen meni.
Ja lämpöä on riittänyt hyvin ohjaamoon, verrattuna edellseen diesel autooni. |
Mikä malli sulla on?
Ensimmäisten dieseleiden viat ovat vähän pilanneet subaruiden mainetta. Ovat onneksi olleet vielä yksilöitä, että varsinaista tyyppivikaa ei ole tullut.
Mikähän tuo talvisarja on?
Itselläni on 09 Outback TD:ssä eberi, niin en varsinaisista kylmäkäynnistyksistä ole tietoa.
Lämpöä suburuissa riittää sillä aivan uusissa malleissa lämmityksestä huolehtii sähkövastukset ja 08- TD malleissa sähkö ja ilmalämpöpumppuna toimiva ilmastointi. Eli lämmintä tulee, vaikka kone ei edes olisi lämmin. |
Tuo omani on 2009 vuosimallin Forester 2.0TD XE AWD, eli sama kone kuin sullakin tosin outbackissä muutama hepo enemmän ja hiukkassuodatinkin taitaa hieman erillainen olla? http://www.iltasanomat.fi/videot/autot/is-koeajoi-subaru-forester-20-tdn/vid-1288334473154.html
Tuosta talvisarjasta en pysty vielä tarkaa tietoa antamaan, mutta ens viikolla sen asentavat, niin sitten ehkä lisää. Mutta käsittääkseni tuo hiukkasloukusta tuleva pilliputki, saattaa jäätyä vesihelmen tms. takia ja tämä sarja tulee tuon putken ympärille, estäen nestekierrolla tälläiset jäätymiset. Ei mitenkään yleinen vika käsittääkseni, jokusen olivat asentaneet. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sämpy Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 6267 Paikkakunta: Uleåborg
|
Lähetetty: 07.02.2012 21:57 Viestin aihe: |
|
|
Mitä tuota Subarufoorumia olen lukenut, niin en koskisi tikullakaan noihin dieselLegoihin tai Outbackeihin. Osasta on koneet kajahtaneet jo 60tkm lukemilla, samoissa on paukkunu kytkintä. Koneet käy kylmänä eikä kuskikaan hikoile kabiinissa. Joku helekatin kalibrointi pörisee tuon tuosta päälle paitsi talvella kun kone ei saavuta lämpöjä, jonka seurauksena polttoaineen kulutus lisääntyy.
Aivan ilolla ajaa suuremmilla polttoainekustannuksilla kuin roikkuu joka toinen päivä huoltoliikkeen kanssa puhelimessa. Suben dieselit näytti paperilla hyviltä, mutta totuus on Suomen talvessa ollut toinen. _________________ "Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
Lähetetty: 08.02.2012 10:37 Viestin aihe: |
|
|
Sämpy kirjoitti: | Mitä tuota Subarufoorumia olen lukenut, niin en koskisi tikullakaan noihin dieselLegoihin tai Outbackeihin. Osasta on koneet kajahtaneet jo 60tkm lukemilla, samoissa on paukkunu kytkintä. Koneet käy kylmänä eikä kuskikaan hikoile kabiinissa. Joku helekatin kalibrointi pörisee tuon tuosta päälle paitsi talvella kun kone ei saavuta lämpöjä, jonka seurauksena polttoaineen kulutus lisääntyy.
Aivan ilolla ajaa suuremmilla polttoainekustannuksilla kuin roikkuu joka toinen päivä huoltoliikkeen kanssa puhelimessa. Suben dieselit näytti paperilla hyviltä, mutta totuus on Suomen talvessa ollut toinen. |
Eipäs nyt ihan täysin vääristellä totuutta!
Sama kone on kaikissa TD Subaruissa ja niitä on aika pirusti maailmalla.
Tuo on totta, että niitä on levinnyt. Ensimmäisissä on ollut kokoonpanossa vikoja. Tehtaan mukaan viat johtoivat väärin ohjelmoidusta tiivisteliimarobotista. Eli lohkoa kasattaessa robotti on ruiskuttanut runkolaakerin voitelureiän täyteen liimaa--> voitelu ei toimi--> laakerivika--> ääni --> metallia öljyn sekaan ja lopullinen täystuho.. Nuo vialliset huomasi heti käyntiäänestä uudesta lähtien. Ne eivät todellakaan käyneet kuten mainoksessa luvataan. Kuskit eivät tuota voineet tietää ja ajelivat niillä kunnes homma oli selvä. Osa jäi tien päälle ja osa on huomattu huollossa.
Pääasiassa TD ovat olleet ehjiä, joillan mittarissa jo 300tkm. Samoin ensimmäisissä oli vääränlaiset kytkimet ja ohjoimointi väärä=alavääntö puuttui. Kaikki liikenteessä olevat pitäisi olla korjattuina, jos huoltokirja on täytetty. Ne mitkä ovat "hajonneet" ovat sisältäneet kyseisen vian jo uudesta lähtien ja niitä on kyllä tutkittu, koneet on vaihdettu takuuseen. Subarulla kuulemma tehtaan uusi moottoritakuu 200tkm, vaikka siitä ei hirveästi huudella.
Kylmä ei kuskilla ole kuten jo kirjoitin aikaisemmin, lämpö ei tule pelkästään koneesta. Kuten muutkin nykyaikaset TD koneet, maskiin on laitettava viimasuoja, jottei kone saa liikaa kylmää. TD koneissa on monta kohtaa, jotka ovat alttiita jäätymiselle tai liialliselle kylmyydelle. 30 pakkasilla tulee melkoisen kylmää ilmaan nokasta sisään. Paljon näkyy monenlaisia autoja tienvarsilla kovilla pakkasilla.
Polttoaineen kulutus pyörii 5,4 -7l / 100km välissä, riippuu miten on kaupunkia tai maantietä tullut ajeltua. Tuo "kalibrointi" on hiukkassuodattimen poltto ja se ei kulutusta edes webaston vertaa lisää. Se ei todellakaan tule usein.
Se löytyy myös lähes kaikissa uusista autoissa, ei pelkästään Subaruista!
Tuon vaatiin uudet päästönormit. Omasta mielestä se on yksi turha laite = yksi mahdollinen vika lisää autoihin. Samoin lähes kaikista nykydieseleistä löytyvä ERG-venttiili, herkkä vikaantumaan, mutta ilman sitä ei uudet TD koneet lämpiäisi ollenkaan. Eurooppalaisissa autoissa paljon ollut ongelmia noiden kanssa. Ei onneksi mikään iso vika, näppärä autoilija putsaa sen itse. Ei ole huollossakaan mikään arvokas juttu. Ehkä kerran 200tkm voi tuo vikakoodi ilmetä.
Eikä todellakaan tarvitse subarun omistajan huoltoliikkeisiin jatkuvasti olla yhteydessä, normihuollot riittävät!
Kaiken kaikkiaan Subaruilla on hyvin luotettavia kilometrejä, jos verrataan muihin merkkeihin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kaarle Martel Sisällöntuottaja
Liittynyt: 25 Tou 2009 Viestejä: 3593
|
Lähetetty: 08.02.2012 10:46 Viestin aihe: |
|
|
Joo, itselläni nyt 83 tkm diisseli forrella helppoja kilometrejä. Ei ongelmia kylmän suhteen, ainoastaan hehkutulpat vaihdettiin takuuseen, mutta nekään eivät taida olla Subarun omia, vaan jotain boscheja tms. _________________ http://www.terveisetravintoketjunhuipulta.com |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Wikke Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Elo 2004 Viestejä: 9468
|
Lähetetty: 08.02.2012 12:17 Viestin aihe: |
|
|
Kaarle Martel kirjoitti: | ainoastaan hehkutulpat vaihdettiin takuuseen, mutta nekään eivät taida olla Subarun omia, vaan jotain boscheja tms. |
No eipä taida yksikään auton valmistaja niitä tehdä... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sämpy Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 6267 Paikkakunta: Uleåborg
|
Lähetetty: 08.02.2012 19:42 Viestin aihe: |
|
|
Vaikka karrikoin, niin en mielestäni vääristellyt totuutta. Kyllä nämä ihan omistajien kokemuksia on. Miten helekutissa voitelureikään voi vahingossa liimaa? Laittaako ne tuulilasin ja laakerit samalla robotilla?
Jokainen tehköön itse omat johtopäätökset, mutta mitenkään mairittelevasti ei Subarulla diisseleitten teko ole liikkeelle lähtenyt. No onhan monella muulla valmistajilla toki vuosikymmenten etumatka kokemuksen suhteen. _________________ "Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
Lähetetty: 08.02.2012 20:47 Viestin aihe: |
|
|
Sämpy kirjoitti: | Vaikka karrikoin, niin en mielestäni vääristellyt totuutta. Kyllä nämä ihan omistajien kokemuksia on. Miten helekutissa voitelureikään voi vahingossa liimaa? Laittaako ne tuulilasin ja laakerit samalla robotilla?
Jokainen tehköön itse omat johtopäätökset, mutta mitenkään mairittelevasti ei Subarulla diisseleitten teko ole liikkeelle lähtenyt. No onhan monella muulla valmistajilla toki vuosikymmenten etumatka kokemuksen suhteen. |
Samoin kirjoitin omistajien (Suomesta ja ulkomailta) ja huoltofirmojen kokemuksista!
Se on totta, että liikaa Subaruista alkupään dieselkoneita on mennyt vaihtoon, mutta lukumäärä on silti todella pieni. Subarun tehdas on ryssinyt oikein urakalla alkuun, mutta hienosti korjasi virheet ja myönsi vielä ne. Testaamalla kunnolla olisivat luultavamman välttäneet ongelmansa.
Jokainen tekee oman ostopäätöksensä. Bensasubarun vaihdoin dieseliin ja aivan tietoisesti riskin otin, en ihan sikaa säkissä kuitenkaan ostanut.
Tuo subarun konevika, tarkemmin yhden osan aiheutta ei tule yllätyksenä, sen kyllä huomaa jos käytetyssä on häikkää. Uusissa ja -09 myyntiin tulleissa ei tuota ongelmaa edes ole, kone on uudistunut.
Joka tapauksessa subarulla ajelee hyvin turvallisin mielin, kun mitään varsinaisia tyyppivikoja näissä ei ole. Dieselien ongelmistakin on tehty ns. "kärpäsestä härkänen".
Jos vikoja aletaan autoista yleensä vertailemaan, niin murheettomia Subarut ovat muihin merkkeihin verrattuna. Vikatilastoissa komeilevat valtamerkit ja oikein reilusti! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sämpy Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 6267 Paikkakunta: Uleåborg
|
Lähetetty: 08.02.2012 22:04 Viestin aihe: |
|
|
Noo, -09 autot ja sitä nuoremmat on vielä aika nuoria, katsotaan kun kilometrit alkaa niissä karttumaan että miltä tilanne näyttää. Niinhän sitä sanotaan, että hyvä kello kauas kuuluu, paha paljon kauemmas.
Kaikilla valmistajillahan sitä mokia sattuu. Pääasia että ne tunnustetaan heti ja korjataan viipymättä kuntoon. Asiakkaan kannalta pahinta on, että ensin kielletään, sitten syytetään ja lopuksi autoa tekohengitetään takuuajan päättymiseen asti. _________________ "Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jkvi Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Kes 2006 Viestejä: 5252 Paikkakunta: Suomussalmi
|
Lähetetty: 08.02.2012 22:16 Viestin aihe: |
|
|
CR-V:ssä jäätyy ihan samaan malliin hiukkassuodattimen paine-eron tunnistamiseen liittyvä putki. Honda on yrittänyt korjata tuota ohjelmistopäivityksillä> toivottovasti viimeinen on kelvollinen. Yksi välimalli oli, että hiukkassuodatinta poltettiin puhtaaksi todella tiheästi ja vaikutti jo keskikulutuksiin oikeasti.
Jotta samaa oiretta on muissakin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
Lähetetty: 09.02.2012 10:17 Viestin aihe: |
|
|
jkvi kirjoitti: | CR-V:ssä jäätyy ihan samaan malliin hiukkassuodattimen paine-eron tunnistamiseen liittyvä putki. Honda on yrittänyt korjata tuota ohjelmistopäivityksillä> toivottovasti viimeinen on kelvollinen. Yksi välimalli oli, että hiukkassuodatinta poltettiin puhtaaksi todella tiheästi ja vaikutti jo keskikulutuksiin oikeasti.
Jotta samaa oiretta on muissakin. |
Vettä pakoputkessa, pidä kovemmat kierrokset!
Ensimmäiset eurooppalaiset 1.9tdi koneet tuottivat niin vähän lämpöä, että pakoputket jäätyivät vauhdissa umpeen.
Itsellä tuo vielä toimii, uudemmissa suljetuissa malleissa on tuota vikaa ollut, tosiaan sama ongelma monessa merkissä, kai samat osat pakoputkessa. Ensimmäisissä 08-09 TD subaruissa on avoin hiukkassuodatin järjestelmä. Jos alkaa renkaamaan, niin täytyis selvitellä onnistuuko reipiä koko hiukkassuodatin pois jarruttelemasta! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
Lähetetty: 09.02.2012 10:19 Viestin aihe: |
|
|
Sämpy kirjoitti: | Noo, -09 autot ja sitä nuoremmat on vielä aika nuoria, katsotaan kun kilometrit alkaa niissä karttumaan että miltä tilanne näyttää. Niinhän sitä sanotaan, että hyvä kello kauas kuuluu, paha paljon kauemmas.
|
Niihän tuo kello tekee! Se on myös auton omistajan etu. Usein tehdas laittaa kuntoon, vaikka takuu olisikin mennyt umpeen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
veetee Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Maa 2004 Viestejä: 5938
|
Lähetetty: 09.02.2012 11:15 Viestin aihe: |
|
|
LG1 kirjoitti: | Sämpy kirjoitti: | Noo, -09 autot ja sitä nuoremmat on vielä aika nuoria, katsotaan kun kilometrit alkaa niissä karttumaan että miltä tilanne näyttää. Niinhän sitä sanotaan, että hyvä kello kauas kuuluu, paha paljon kauemmas.
|
Niihän tuo kello tekee! Se on myös auton omistajan etu. Usein tehdas laittaa kuntoon, vaikka takuu olisikin mennyt umpeen. |
Se on vähän pakko. Takuu kun on myyjän tai valmistajan tuotteelle antama vapaaehtoinen lisäke. Virhevastuu on toinen juttu.
http://www.kuluttajavirasto.fi/File/d7df30c3-353d-4576-a3cf-a12037310db8/Virhevastuu+ja+takuu+kulutustavaran+kaupassa+.pdf |
|
Takaisin alkuun |
|
|
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
Lähetetty: 09.02.2012 11:25 Viestin aihe: |
|
|
Jep. Esim. nykyaikaisen auton moottorin oletetaan yleisen käsityksen mukaan kestävän hyvin paljon, joten eiköhän tehtaan tule laittaa kuntoon vaikka olisi ajettu 200-300tkm, jos nykyään kone leviää täysin. Tietenkin huollot tulee olla tehtynä asian mukaisesti. On kohtuutonta olettaa, että auton omistaja omaan piikkiin maksaisi uuden koneen 3-4 vuotta vanhaan autoon. Esim. subaruun uusi TD kone asenettuna maksaa pikkusen vajaan 11k€. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ykstimo Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Hei 2006 Viestejä: 303
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|