OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

metsästyspuku
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 103, 104, 105 ... 110, 111, 112  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Nilikki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Lok 2007
Viestejä: 162
Paikkakunta: Oulun seutu

LähetäLähetetty: 17.02.2022 20:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

48 olis sopiva, 50 lähti palautukseen.
Hölmösti on muuten merkattu koot tuolla XXL:n sivuilla, kun oli vain kirjaimilla. Ja Sastan kokotaulukkohan on taas numeroina ja 46 pienin koko. XXL:n sivuilla pienin koko oli S ja heidän logiikalla 50=M koko Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jjsotto
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 21 Tam 2009
Viestejä: 79

LähetäLähetetty: 18.02.2022 09:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Saman huomasin minäkin. Tilasin kaksi ja toisen palautin, väärin olisi mennyt muuten.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heisj
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 05 Lok 2010
Viestejä: 32

LähetäLähetetty: 21.02.2022 07:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuo Mehto Pro on muuten aivan ok housu, mutta pilattu luokattomalla ventilaatiolla. Ainakin pienessä koossa (oliko noi nyt 46 vai 4Cool tasku peittää suurimman osan aukosta ja tuuletus ei toimi. Täytyy varmaan pienentää taskuja tai kysyä josko Sastalla tekisivät korhuaksen yhteydessä. Toiseen kun mahtuisi juuri puhelin ja toiseen muutama haulikonpaukku niin pärjään ja ilmakin vaihtuisi tarvittaessa paremmin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2969

LähetäLähetetty: 19.11.2022 03:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onko tuo mehto pro 2 väljempää mallia mitä Sastan puvut keskimäärin vai samaa kokoa? Ei ole sattunut sopivaa kokoa kaupassa silmään kun olisi ollut aikaa sovitella. Iso ukko kun olen, nii täytyy hämmästellä tuota Sastan kokopolitiikkaa. Paria 3xl mallia olen kokeillut ja liian pieniä ovat olleet. Käytössä on kuitenkin Sastan Kaltio mallin housut 2xl kokoisina ja ovat juuri sopivat. Löytyy myös vanha wolf puku xl kokoisena ja se on muuten sopiva, mutta hiat ja lahkeet on napsun lyhyet. Kaltio housusista repesi nyt itse kertaalleen viime syksynä ommeltu haarus toiseen kertaan, joten täytyy kait uskoa, että 6 vuotta palvelusta alkaa olla tien päässä. 2xl Sitkan Stormfront puvun ehdin jo hankkia ja se oli juuri sopiva, mutta oli kyllä niin kahiseva puku, etten ole valmis maksamaan sellaisesta 700€, joten palautukseen lähti sekin. Nyt sitten mietinnässä raskisiko laittaa tuon mehto pro 2 puvun, mutta turha sitä on tilata jos on samanlainen kiinalaisten koko mitä nämä nykyään tuntuu olevan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
veetee
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Maa 2004
Viestejä: 5909

LähetäLähetetty: 19.11.2022 10:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sasta Mehto2, mulla takki L ja pöksyt 52.
Pituutta 188cm/82kg + pitkät jalat.
Just sopivat.


Viimeinen muokkaaja, veetee pvm 19.11.2022 15:09, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sawaho
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Hel 2021
Viestejä: 581
Paikkakunta: Pori

LähetäLähetetty: 19.11.2022 10:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Yleisesti ottaen kulkevilla kuluvat, passittajilla eivät niinkään. Materiaaleissa on tietenkin eroja ja isommat koot ovat aina "lopussa" oman kokemukseni mukaan.

Kiinnittäisin metsästyspuvun valinnassa huomiota kahteen asiaan laadun lisäksi. Ensimmäinen vaatimus selviää, kun rapsuttelee kangasta kynnellä tarkasti kuunnellen, tai kuulevat kuulosuojaimet täysillä, jos on kuulossa alenemaa. Monet laatuasusteetkin päästävät karmeaa rahinaa, vaikka mainoksissa hiljaisiksi kehutaan. Kun vuosia sitten ilmestyi metsästysasujen markkinoille "nykyaikaisia" lämpimiä ja kevyitä nailonkankaisia asuja, monelta passittajalta esimerkiksi hirvikaadot loppuivat kuin seinään. Pellolla tällainen passimies saattoi onnistua, mutta alueella ei juuri ollut peltoja eikä muita avonaisia alueita. Koiran perässä kulkevalle näköyhteys hirveen kävi mahdottomaksi. Kannattaa maksaa vain oikeasti kahisemattomasta asusta.

Toiseksi kiinnittäisin huomion asun UV-heijastuksiin. Sain lahjaksi modernin oranssikuvioisen metsästysasun. Vaikka lahjahevosen suuhun ei pitäisi katsoa, kaivoin UV-lampun esille ja voihan taivahan talikynttilät, asu hakkasi komeasti loisteliaan joulukuusen hirven ja muiden hämäränäöllä varustettujen eläinten silmin katsottuna. Vaikka olen pyrkinyt piilottamaan itseni passipaikassani, eikös hirven silmä erota UV:t puskien läpikin. Siis ei UV-lyyssejä metsään.

Kun kävi selväksi, että vanhan vihreän sarkapuvun valmistus loppuu, hankin varastoon vielä yhden. Se kun täyttää kummatkin yllämainitut kriteerit. Lisäksi kastuessaan se ei heti tunnu märältä rätiltä. Kuuma se on lämpimällä ja kuluu puhki liikkuvalla, jos huonoja puolia etsitään.
_________________
Etsi raittiin ilman rajaa, se on mennyt metsään..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
veetee
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Maa 2004
Viestejä: 5909

LähetäLähetetty: 19.11.2022 14:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sawaholla hyvät huomiot, itse tuuminut samaa. Mm. hirviliivi vaihtui, kun elukat alkoi tuijottamaan, vaikken liikkunut. Kannattaa mennä ottamaan selfie riistakamerassa ja verrata eri pukuja.

Sitten se kalvopuku:
- irrallinen kalvo päällikankaan ja vuoren välissä: päällikankaasta riippuen suht äänetön,
toisaalta saattaa olla pirun kylmä ja painava vetisissä olosuhteissa, kun päällikangas vettyy
- päällikankaaseen laminoitu kalvo, yleensä päällikangas ei vety eli lämmin eikä kerää painoa
tarkistettava äänettömyys kun päälikankaan lisäksi se saattaa pitää 'rutinaa'
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20273
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 19.11.2022 15:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

veetee kirjoitti:
Sawaholla hyvät huomiot, itse tuuminut samaa. Mm. hirviliivi vaihtui, kun elukat alkoi tuijottamaan, vaikken liikkunut. Kannattaa mennä ottamaan selfie riistakamerassa ja verrata eri pukuja.

Sitten se kalvopuku:
- irrallinen kalvo päällikankaan ja vuoren välissä: päällikankaasta riippuen suht äänetön,
toisaalta saattaa olla pirun kylmä ja painava vetisissä olosuhteissa, kun päällikangas vettyy
- päällikankaaseen laminoitu kalvo, yleensä päällikangas ei vety eli lämmin eikä kerää painoa
tarkistettava äänettömyys kun päälikankaan lisäksi se saattaa pitää 'rutinaa'

Ootko löytänyt hyvää hirvipukua? Tuo pinewoodin liivi on aivan kamala. Hirvet näkee sen niinkuin lampun
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
veetee
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Maa 2004
Viestejä: 5909

LähetäLähetetty: 19.11.2022 15:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Toi oli mullakin. Kaveri oli mannekiinina, _mun_ mielestä Härkilä ei loistanut niin pahasti.
Hommasin sen, vaan näillä hirvimäärillä ei vielä omakohtaisia kokemuksia.
Siksi neuvoisin kutakin yrittämään testata itse vaikka kaveripiirissä asiaa ennen lisä/turhia hankintoja
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20273
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 19.11.2022 15:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Härkilaa olen ajatellut kans
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jänishunt
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 09 Elo 2013
Viestejä: 32

LähetäLähetetty: 20.11.2022 00:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sastan asut on kyllä olleet kaikista parhaimpia. Vaikka hieman kalliimpia, niin kestää, suunniteltu fiksusti taskuineen ja on lämpimiä. Koot on kyllä melko erilaisia jopa merkin sisällä josta ei ota tolkkua erkkikään, yleisesti pienemmät koot kuin muilla valmistajilla ja tuntuu osassa malleissa olevan niin älyttömiä kokoeroja yhden koon sisällä, ettei ymmärrä miksi. Tänäänkin 14 tuntia Sastat päällä ja tarkeni.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2969

LähetäLähetetty: 20.11.2022 00:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minulla on housuissa erillinen kalvo ja takissa 3 kerros laminointi. En ole huomannut äänessä mitään eroa. Molemmissa saman tyylinen harjattu pintakangas. Sitkan Stormfront oli jo sovituksella, mutta se oli harjaamaton ja todella äänekäs.

En ole aktiivisesti liikkuvana huomannut mitään eroa onko päällä gore vai sarka. Ainakin meillä maasto on niin äänekäs, että jalan alta lähtee sellainen rutina, että aivan se ja sama kahiseeko vaatteet vähän enemmän. Mutta jos kuulostaa aivan jätesäkiltä, niin ärsyttää ankarasti omaan korvaan päivä kuunnella sitä kahinaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heipaan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Hei 2018
Viestejä: 462

LähetäLähetetty: 20.11.2022 00:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse kokemusperäisesti huomannut sen, että millään kunnon goretex jahtiasulla ei tee koirahommissa mitään. Vaikka olisivat harjattua ja siten äänetöntä kangasta, ovat usein hyvin jäykkiä, kuumia ja kiristävät jostain.

Hirvihommiin olenkin ottanut käyttöön housut, jotka ovat tuulenpitävät ja vettä hylkivät ja joiden kangas on hieman harjattuna normaalia napsun vähemmän kahisevaa. Maksoivatkohan 30 vai 40€. Paras ostos ehdottomasti. Takkina on sitten väljä oranssimaastokuvioinen softshell-takki, joka hylkii vettä ja joustaa mukavasti. Sen hinta taisi olla 60€. Tällä yhdistelmällä liikkuvuus ja mukavuus on ylivoimainen Sastan, Beretan, Fjellun, Jaktijaktin ja monen muuhun käyttämäni jahtiasuun nähden. Pienellä kahisevuudellakaan ei ole kokemusperäisesti mitään merkitystä. Kestokin yllättävän hyvä, kun vielä normaalia vähemmän olen noita säälinyt. Pienestä sateestakaan eivät välitä ja kuivavat nopeasti.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Leafs
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Maa 2006
Viestejä: 2054

LähetäLähetetty: 20.11.2022 01:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Housuina olen tykännyt käyttää Pinewoodin pöksyjä, joko kokonaan vetenkestollisia tahi sitten polvesta alaspäin, yhessä vaiheessa kuivankelin aikaan myös tsekki vz95 sotahousuja kunnes sitten lahosivat jalkaan. Takkina milloin mitäkin ja liivinä Pinewoodin koiramies tms. shit liivie, ne kantturat jotka liivin ovat nähneet eivät varmasti ole sitä jääneet taivastelemaan että mikä tuo on ennen kohtalon puuttumista peliin.
_________________
HPPH
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2969

LähetäLähetetty: 20.11.2022 03:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mielenkiintoinen näkemys, ettei gore housuilla tee koirahommkssa mitään. Jos vertaa vaikka Fjällrävenin housuihin, nii kyllä nuo minun Sasta housut on huomattavasti taipuisampaa kangasta. Ja aika harvoin muutenkaan ongelmaa muutekaan onko housut pehmeät lörpöt vai jämäkämpää kangasta. Kuumuus taas on pitkälti kiinni paljonko laittaa alle vaatetta. Nytkin saanut jo kuukauden kävellä paksut merinovilla alla. Itse olen käyttänyt Devoldin extreme alusasua. Jos pitää olla noin paksut merinot alla, niin en koe että olisivat kovin kuumat. Nykyäänhän niissä ruukaa olla myös tuuletus vetoketjut. Ja jos kiristävät, niin niissähän ei silloin leikkaus passaa omalle kropalle.

Minä kyllä metsästän lintuja, eli en istu ensin autossa muutamaa tuntia, juokse päätöntä munaravia haukulle, hiivi viimeistä paria sataa metriä koköttämään ja kyttäämään ampumapaikkaa. Kävelen kohtuu rauhalliseen ja tasaiseen tahtiin aamusta iltaan ja ammun lintuja siinä matkan varrella. Hirviinkin siellä aina toisinaan törmää ihan haulikko hollilta, eli ilmeisesti ei ole nekään häiriintyneet uv säteistä eikä kahinasta.

En minäkään aina gorea käytä. Alkukauden lämpimät kelin on mukavampi kävellä kalvottomilla. Aivan sama vaikka vähän kastuisikin, kun korkeintaan viilentää mukavasti. Ja pakkasilla taas tykkään siirtyä sarkaan. Mutta jahtikaudella on melko pitkä kausi märkää alle 10 asteen lämpötiloja. Mukavampi olla metsässä, kun ei ole märkä, etenkin viileämmillä keleillä. Kaiken maailman risut ja varvut raapii polvia myöden, joten minä en ainakaan mielelläni kävele märillä housuilla nollakelissä.

Jokainen toki käyttää sellaisia kamppeita kun itse kokee parhaaksi ja ainakin minulla on useita eri kamppeita kelien mukaan. Kalvovaatteille on oma paikkansa valikoimassa. Ja minulla kalvoille tulee varmasti eniten kilometrejä vuoden aikana. Ei ne kyllä joka keliin ole parhaat, mutta minulla tosiaan eniten käytetyt, kun tuo jahtikausi sattuu osumaan vuoden kurjimpien kelien aikaan eikä sinne näteimpään vuodenaikaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 103, 104, 105 ... 110, 111, 112  Seuraava
Sivu 104 Yht. 112

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com