OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

metsästyspuku
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 110, 111, 112  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Normanton
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 07 Hel 2013
Viestejä: 50

LähetäLähetetty: 23.05.2013 08:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

rihlapiippu kirjoitti:
"Pukua ei ole koskaan pesty, joten pinnoitteet ovat vielä tallella. "

Oletko koskaa suolistanut hirveä tuo puku päällä?

Laughing


Vastaus on kyllä. Kuusi kappaletta on tullut suolistettua ja lukuisissa oltu auttamassa. Tosin takin pistän aina kuusenoksaan ja käärin hihat. Mielestäni lähinnä käsivarret ja saappaan tuossa likaantuvat. Muuten olen onnistunut pysymään puhtaana.

Uskokaa tai älkää, mutta ei puku haise mitenkään pahalta vaikka ei ole pesty. Säilytys tapahtuu mökillä sisäsällä pienessä varastossa/vaatehuoneessa ja kyllä sen haistaisi. Edes hameväki ei ole kommentoinut hajua. Ulkonäköä tosin on. Jonkin verran verta housuissa, mutta kuten sanoin niin housut on muutaman kerran pesty. Takkia ei kertaakaan.

Itse uskon vahvasti teoriaan että eläimet haistavat "puhtaan" paljon paremmin kuin !&%¤# asun. Kaikki pesuaineet haisevat todella luontoon kuulumattomasti olivat kuinka hajustamattomia tahansa.

Joka syksy ennen jahtikauden aloitusta puku viettää muutaman vuorokauden suljetussa jätesäkissä kuusen- ja katajanoksien kanssa. Tarkoitus saada ihmisen hajua peitettyä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pete.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Lok 2011
Viestejä: 176
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 23.05.2013 11:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tony kirjoitti:
Mulla on 2kpl Vaeltaja pukua kun myivät 10e kappale ja sit varustelakasta ostettu saksan armeija maastopuku niin ei tarvii sääliä/varoa esim:nuotiolla ettei vaan kipinät osu ja sit saman lafkan sade viitta kehnolle kelille jaht5i jakt kengät on myös olleet ihan kiäyttökelpoiset joten en näe syytä uhrata satasia johonkin kalliiseen metsästyspukuun Confused


Mahtava raahata siis mukana kahta pukua metsälle + maastopukua nuotiolle ja vielä sadeviittaa erikseen vs. "sijoittaa" satasia metsästypukuun, joka ajaa noiden sun kaikkien pukujen asian. Tarkoitus ei ole arvostella kenenkään valintaa mitä päälleen pukee, mutta itse näen kyllä juurikin hyvän syyn laittaa niitä satasia hyvää pukuun.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
EetuP
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Syy 2010
Viestejä: 219
Paikkakunta: I-Suomi

LähetäLähetetty: 23.05.2013 12:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pete. kirjoitti:
Tony kirjoitti:
Mulla on 2kpl Vaeltaja pukua kun myivät 10e kappale ja sit varustelakasta ostettu saksan armeija maastopuku niin ei tarvii sääliä/varoa esim:nuotiolla ettei vaan kipinät osu ja sit saman lafkan sade viitta kehnolle kelille jaht5i jakt kengät on myös olleet ihan kiäyttökelpoiset joten en näe syytä uhrata satasia johonkin kalliiseen metsästyspukuun Confused


Mahtava raahata siis mukana kahta pukua metsälle + maastopukua nuotiolle ja vielä sadeviittaa erikseen vs. "sijoittaa" satasia metsästypukuun, joka ajaa noiden sun kaikkien pukujen asian. Tarkoitus ei ole arvostella kenenkään valintaa mitä päälleen pukee, mutta itse näen kyllä juurikin hyvän syyn laittaa niitä satasia hyvää pukuun.


Minä en ole vielä löytänyt yhtä pukua, joka kävisi elokuusta joulukuuhun tai paremminkin loppusyksyyn, kun pakkasten tultua vaatetus vaihtuu ihan tarkoituksella erilaiseksi.
Gore-tex -puku oli pettymys alusta asti: turhan tuhti ja hiostava syksyn plussakeleille ja kun sitten useiten ei sada. Mieluummin marssin kostunein polvin kuin "persaus kiuhuen".
Minusta markkinamiehet ovat saaneet metsästäjät ylipukeutumaan. Metsällä pärjää/tarkenee sulan maan aikana yllättävän kevyellä vaatetuksella.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11068

LähetäLähetetty: 23.05.2013 14:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Normanton kirjoitti:

Joka syksy ennen jahtikauden aloitusta puku viettää muutaman vuorokauden suljetussa jätesäkissä kuusen- ja katajanoksien kanssa. Tarkoitus saada ihmisen hajua peitettyä.

Minä olen luottanut raitaan tai hätätapauksessa pihlajaan, nehän haisee omaankin nokkaan. Samaa mieltä tuosta pesuaineilla yms. Pesemisestä jahtikamppeiden osalta.
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Fspitz
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 1291
Paikkakunta: Pirkanmaa

LähetäLähetetty: 23.05.2013 14:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Keltasta eteen ja ruskeeta taakse Twisted Evil Rolling Eyes Wink Crying or Very sad Embarassed Razz Mad Confused Cool Laughing
_________________
Minkä sanoin sen voin myös perua.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tony
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Syy 2012
Viestejä: 415

LähetäLähetetty: 23.05.2013 14:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jaha no juu siis ostin 2 pukua en toki raahaa niitä metsälle ja se sade viitta ei paljonkaan tilaa vie.En kadehdi niitä jotka satsaa noihin pukuihin satasiaan,siitä vaan minä pärjään oikein hyvin noilla halvoilla puvuilla+sadeviitta mistä voin myös tehdä laavun.Jokainen taaplaa tyylillään Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkoiv
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Kes 2007
Viestejä: 1013

LähetäLähetetty: 23.05.2013 14:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

EetuP kirjoitti:
Pete. kirjoitti:
Tony kirjoitti:
Mulla on 2kpl Vaeltaja pukua kun myivät 10e kappale ja sit varustelakasta ostettu saksan armeija maastopuku niin ei tarvii sääliä/varoa esim:nuotiolla ettei vaan kipinät osu ja sit saman lafkan sade viitta kehnolle kelille jaht5i jakt kengät on myös olleet ihan kiäyttökelpoiset joten en näe syytä uhrata satasia johonkin kalliiseen metsästyspukuun Confused


Mahtava raahata siis mukana kahta pukua metsälle + maastopukua nuotiolle ja vielä sadeviittaa erikseen vs. "sijoittaa" satasia metsästypukuun, joka ajaa noiden sun kaikkien pukujen asian. Tarkoitus ei ole arvostella kenenkään valintaa mitä päälleen pukee, mutta itse näen kyllä juurikin hyvän syyn laittaa niitä satasia hyvää pukuun.


Minä en ole vielä löytänyt yhtä pukua, joka kävisi elokuusta joulukuuhun tai paremminkin loppusyksyyn, kun pakkasten tultua vaatetus vaihtuu ihan tarkoituksella erilaiseksi.
Gore-tex -puku oli pettymys alusta asti: turhan tuhti ja hiostava syksyn plussakeleille ja kun sitten useiten ei sada. Mieluummin marssin kostunein polvin kuin "persaus kiuhuen".
Minusta markkinamiehet ovat saaneet metsästäjät ylipukeutumaan. Metsällä pärjää/tarkenee sulan maan aikana yllättävän kevyellä vaatetuksella.


Olen tässä hieman samaa mieltä. Vielä muutama vuosi sitten tuli käytettyä Gore-kamppeita melkeinpä kelillä ku kelillä, ehkä linnustus poislukien. Nyt näiden käyttö on vähentynyt tosi paljon. Oikeastaan tulee käytettyä enää vain loskasateella ja pikku pakkasella.

Kovemmilla pakkasilla molskipuku on paljon mukavampi ja hengittää paremmin. On myöskin äänettömämpi. Lämpimillä keleillä sitten jenkkiarmeijan Acu-leikkauksella oleva maastopuku. Leikkaus hakkaa gore-puvut, ei hiosta, eikä myöskään tarvitse varoa. Sadekelejä varten sitten kevyt ylijäämä gorepuku repussa. Harvoin sitä koko päivää tarvitsee päällä pitää. Jos on kosteampi keli niin myös windstopper-puvut ovat gorea mukavampi vaihtoehto, jos ei koko päivää taivaan täydeltä sada. Pikku sateenhan tuo windstopperkin kestää. Koiran kanssa liikkuessa tuntuu mukavemmalta jos sade tulee vähän puvusta läpi, kuin se että hikoilet läpimäräksi gorepuvussa. Passimiehellä toki gorepukukin menee laajemmassa keliskaalassa.

Noh kaikkein järjettömin on kuitenkin JahtiJatkti kalvopuku ja siihen sitten sateella perinteinen sadeasu päälle. Näitäkin vielä näkee Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
rihlapiippu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Kes 2009
Viestejä: 783

LähetäLähetetty: 24.05.2013 17:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse uskon vahvasti teoriaan että eläimet haistavat "puhtaan" paljon paremmin kuin !&%¤# asun. Kaikki pesuaineet haisevat todella luontoon kuulumattomasti olivat kuinka hajustamattomia tahansa.

Joka syksy ennen jahtikauden aloitusta puku viettää muutaman vuorokauden suljetussa jätesäkissä kuusen- ja katajanoksien kanssa. Tarkoitus saada ihmisen hajua peitettyä.[/quote]

Minä en oikein jaksa uskoa hajun paljastavan metsästäjää elukoille kovinkaan usein. Käytännössä varmaan tuskin koskaan. Oman kokemukseni mukaan ainakin hirvet pakenevat useinmiten liikkumisesta tulevia ääniä jo passiin mennessä. Lisäksi vaikka olisikin passissa hiljaa paikallaan ja tuuli käy vastaan olen monesti nähnyt kuinka hirvet kiertävät passimiehet nähtyään nämä jo kaukaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11068

LähetäLähetetty: 24.05.2013 17:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

rihlapiippu kirjoitti:
Normanton kirjoitti:
Itse uskon vahvasti teoriaan että eläimet haistavat "puhtaan" paljon paremmin kuin !&%¤# asun. Kaikki pesuaineet haisevat todella luontoon kuulumattomasti olivat kuinka hajustamattomia tahansa.

Joka syksy ennen jahtikauden aloitusta puku viettää muutaman vuorokauden suljetussa jätesäkissä kuusen- ja katajanoksien kanssa. Tarkoitus saada ihmisen hajua peitettyä.


Minä en oikein jaksa uskoa hajun paljastavan metsästäjää elukoille kovinkaan usein. Käytännössä varmaan tuskin koskaan. Oman kokemukseni mukaan ainakin hirvet pakenevat useinmiten liikkumisesta tulevia ääniä jo passiin mennessä. Lisäksi vaikka olisikin passissa hiljaa paikallaan ja tuuli käy vastaan olen monesti nähnyt kuinka hirvet kiertävät passimiehet nähtyään nämä jo kaukaa.

Ihan päinvastainen kokemus, usein on hirvet kiertänet passilinjan näkymättömissä, tämä korostuu etenkin miesajolla jahdatesa jolloin elukoilla on aikaa tulla rauhassa ja tarkkailla ympäristöään. Käsittääkseni nisäkkäät eivät edes näe hirveän hyvin, liikkeen tietysti, mutta jos väittämäsi pitää paikkansa kaltaiseni suolapatsan omainen passimies ampuisi suuren osan hirvistä. Eli itse uskon hajuaistin merkitykseen, sain myös kevään majavapurolla vahvistusta käsitykseeni, millään muulla ei masse voinut miestä havaita, mutta ritolat otti.
_________________
Running target!


Viimeinen muokkaaja, Sigamees pvm 24.05.2013 19:11, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vanhakarju
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Mar 2011
Viestejä: 2499

LähetäLähetetty: 24.05.2013 18:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niinpä:Aika erikoisia kommentteja pojilla hirven aisteista,"putkinäkö"
on hirven aisteista huonoin,kuulo ja haju parhaimmat,savun haju
on sellainen johon hirvi reagoi vähiten partavesi ja tupakin hajuun
reagoi varmasti.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
*Jalokarkkari
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 04 Elo 2012
Viestejä: 15
Paikkakunta: läntinen poronhoitoalue

LähetäLähetetty: 24.05.2013 18:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:

Tuota olen ihmetelly kun porukka puhuu tuulettelusta ja harjaamisesta metsästyspukujen osalta. Ite joudun pesemään mettäpuvut jopa kymmeniä kertoja vuodessa. Härkilan q-fleece on mulla ollut viime vuoden heinä-elukuusta ja olen pessyt sen useita kymmeniä kertoja. Samoin muut puvut joudun pesemään. Pari pientä reikää sain härkilaan tehtyä jokapäivä käytöllä vuodessa mutta nekin on korjattu. Muuten ei juurikaan mitään rispaantumista ole havaittavissa. Ensi kaudelle voisi sijoittaa härkilan gore-tex pukuun johonkin malliin. Ehkä. Jos soppeli malli hoikalle miehelle löytyy. Kun pääsis johonakin testaamaan ja oikein sovittamaan päälle niin olisi mukavee ostaa. Nykyajan vaatteet tahtoo olla suunniteltu neanderthalin ihmisille jotka ovat yhtä leveitä kuin pitkiä. Hoikille ei juuri ole malleja. q-fleece sopii hoikalle pirun hyvin. Vielä kun löytyisi soppeli goretex niin johan kelpaisi.



Jos tuhola fleecen ystävä niin ootko harkinnut tuota predator ursusta, siinä uudessa mallissa taitaa olla takissa käännetävä huomio-oranssi.
Hintaahan tuolla on rutosti vaan niin on nuilla härkilän tuotteillakin.
_________________
yhden tähden *
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11068

LähetäLähetetty: 24.05.2013 19:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vanhakarju kirjoitti:
tupakin hajuun
reagoi varmasti.

Tuota olen joskus miettinyt, vai menisikö sittenkin savuna, koska tiedän tupakkihuulessakin ammutun hirviä, ja tupakkimiehetkin niitä kaataa siinä missä me muutkin.
Ja ainakin pohjoisruotissa kuulema tekevät tulet passipaikalle, ja siitä huolimatta hirvet tulee.
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
dxman
***


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 7479

LähetäLähetetty: 24.05.2013 19:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vähän ohi itse puku aiheen, mutta hirvi ei paikallaan jöpöttävää passimiestä näe. Hirvi kyllä kuulee passiin tulleet miehet ja osaa kiertää. Hajusta on paha sanoa. Savunhajua ei säiky myötätuulessakaan. Vastatuuleen ei haista vaikka polttaisi norttia 5m päässä. Puvun haju lienee aika pientä siihen verrattuna, mitä hengitys tuottaa. Vaikka ei kärsisi ientulehduksesta, niin hengityksen mukana joka henkäyksellä lähtee puolisen litraa ilmaa joka oletettavasti haisee pikkupakkasella törkeesti enemmän kuin puku. Ei puvun metsän hajustamisessa mitään haittaa ole, mutta hyöty voi olla aika pieni. Jos passipaikka sattuu olemaan myötätuulessa, niin ei taida auttaa sekään. vrt. hirvikoira joka haistaa hirven kaukaa, vaikka hirvi töikseen hankaa itseään maahan ja oksiin. Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
rihlapiippu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Kes 2009
Viestejä: 783

LähetäLähetetty: 24.05.2013 19:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

"Käsittääkseni nisäkkäät eivät edes näe hirveän hyvin, "

Niinhän kirjoissa väitetään mutta minulle on muodostunut käsitys että hirvi kyllä näkee paikallaan seisovan passimiehenkin oikein hyvin. Olen nähnyt monesti kun hirvet ovat tulleet mies ajon edellä niiden kääntyvän ympäri kun ne ovat saaneet passimiehet näkyviinsä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
dxman
***


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 7479

LähetäLähetetty: 24.05.2013 20:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Wink Paikallaan seisova passimies on ylen harvinainen näky. Hätkähtelyä, kiväärin nostoa jne. Kettua pidetään yleensä kovinkin varovaisena ja pahki nekin passiin tulee kun ei hötkyile. Muinaisesta ajoketjumetsästyksestä kokemuksia 70-80 luvun taitteesta. Kyllähän niiitä hirviä kääntyi passimiesten edestä, mutta eikö ole erikoista, että tulevat meluavan ajoketjun läpi, mutta eivät puujumalan tavoin seisovan passin välistä? Hirvikoirahommissa passin edestä kääntyy hirvi välillä vaikka ei näe yhtään ainutta ukkoa....
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 110, 111, 112  Seuraava
Sivu 22 Yht. 112

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com