OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

metsästyspuku
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 92, 93, 94 ... 110, 111, 112  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2987

LähetäLähetetty: 04.09.2020 02:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Muuttuuhan ne kelit, mutta aina voi ennakoida. Itse valitsen esimerkiksi viileämmällä kelillä lähempänä loppusyksyä aina goren tai vähintään gore housut jos on aamukosteutta tai pienikään sateen uhka. Alkusyksystä en laita gorea ellei ole varma näköhavainto että vettä tulee kuin saavista kaatamalla. Mitä se nyt haittaa jos lämpimällä kelillä vähän kastuu kun aluvaatetus on kunnossa eikä päällykerros liimaudu ihoon.

Minä en ikinä juokse kuin päätön kana ja jää 2h passiin seisomaan. Jos lähden seisojan kanssa metsään, niin pysähdyn korkeintaan kahville. Jos on kylmä, lisään vauhtia ja jos on kuuma, hiljennän vauhtia tai heitän vaatetta vähemmäksi. Gore toimii suhteellisen lämpimässä ja kalvoton joustokangas melko kylmässä. Jos menen passiin, varaudun pahimpaan ja laitan kalvovaatetta ja merinovillaa. Alukerrastoja voi heittää vähemmäksi tai avata takkia jos joutuu kovin liikkumaan. Saatan esimerkiksi vaihtaa passimiehestä hiihtomieheksi kesken päivän, mutta heitän kerrastoa vähemmäksi ja avaan vetoketjua, niin mikäs siinä. Minä en metsässä juokse enkä säntäile enkä aja rallia metsäteillä. Jos pitää ajaa urku auki tai juosta, niin on lähtökohtaisesti jo myöhässä. Ennakoin sen verran että ehtii reuhaamatta. Jos pitää kävellä aamuyöstä passipaikalle ja töröttää siellä pitkään, niin jätän kerrastoa vähemmäksi ja puen ne vasta passissa. Tai sitten kävelen riittävän hitaasti etten hikoile itseä märäksi. Käytän myös merinovillaa siitä syystä, että ne lämmittää hyvin vaikka tulisikin pikku hiki jossain välissä. Mutta kalvottomat puvut on itsellä tuohon pääkäyttöön eli liikkuvaan metsästykseen. Saa olla oikesti kylmä jos joustokankaassa palelee niin paljon että haittaa jos likkuu aktiivisesti. Aika kovilla pakkasilla näkyy kilpahiihtäjätkin painavan niissä spandex puvuossaan ja kuuma näkyy silti tulevan. Vaikka naama on kuurassa. Tällaisen tavallisen pullukan ei tarvitse sivakoida samalla intensiteetillä ja silti hiki virtaa kun laittaa töppöstä toisen eteen. Pärjäisin aivan täysin millä tahansa kaapista löytyvällä puvulla läpi vuoden ainoana pukuna. Toki joskus on pakko olla oranssia ja joskus voisi olla aika ikävä olla märkänä, mutta ei jäisi yksikään reissu tekemättä tai saalis saamatta puvun takia. Silti tuolla metsässä on mukavampi liikkua kun voi valita keliin ja aktiviteettiin sopivat vehkeet.

Meilläpäin on myös saatavilla säätiedote, löytyy omat silmät, lämpömittari ja kalenteri joiden mukaan voi aika hyvin puntaroida aamulla lähtiessä millaista kampetta kannattaa vetää päälle. Joskus voi joutua laittamaan aamusta enemmän, löysäämään päivällä vähemmäksi ja pukemaan illalla lisää, mutta ikinä ei ole ollut ongelmaa tai tehnyt mieli lähte kotiin huonojen vaatteiden takia. Kyllä meilläpäinkin säät vaihtelee, mutta vielä ei ole 30 helteet pyörähtäneet 40 pakkaselle kesken päivän. Epävakaaseen keliin voi varustautua siten että pärjää vaikka kääntyisi kurjemmaksi. Löytyypä tuolta kaapista myös pari settiä packlite goretexiä mitkä voisi nakata reppuun vaan eipä ole enää muutamaan vuoteen tullut kuljetettua mukana. Ei niitä tullut vedettyä päälle kun pystyi arvioimaan kelin riittävän hyvin jo lähtiissä.

Edelleen sanon että aivan sama toimiiko tämä tyyli muilla, mutta minulla toimii enkä ole parempaa vaihtoehtoa löytänyt. Olen kyllä avoin kokeiluille ja testailen aika paljon. Siksi kai tuota kaapin täytettä on kertynyt, kun tulee ostettua milloin mitäkin testiin kun halvalla saa tai sattuu joku kiinnostava uutuus kohdalle. Kunnollista sarkapukua olen haaveillut talvelle, mutta vielä ei ole hinta, tarve, malli ja himo kohdanneet. Sarkatakki on ja siinähän tuota käyttää, mutta ei tuo nyt oikeastaan ole yhtään parempi kuin merinovilla + fjellun drev takki. Enemmän jäänyt tuollaiseksi pihatakiksi. Täytyy investoida joskus parempi kun sattuu sopiva kohdalle.

Paljon myös ihmisestä kiinni tuo kylmän kesto. Itse olen takin kanssa tarkka, mutta voin vetää helteellä gore housut jalkaan ongelmitta tai saatan tehdä talvella lumityöt shortseissa. Mutta jos takki on vähänkään kuuma tai kylmä, niin siinä tökkää välittömästi. Onneksi näin kerrospukeutumisen ystävänä tuota yläkropan lämpö voi säädellä aika hyvin tuon fjellun tai sitkan takin kanssa. Eli sopiva lämpö yläkropalle ja hyvä liikkuvuus alakropalle on itsellä tärkeitä. Siksi suosin joustokankaisia housuja. Takeista tuo huskun takki on ainoa joustokankainen, mutta sen kanssa on aika selvät sävelet. Aina on hiki oli keli mikä tahansa. Sitä lapland takkia tekisi mieli koittaa, mutta vielä en ole raskinut, kun se jäisi pois käytöstä niin alkukaudesta. Tulisi lähinnä korvaamaan tuon flanelipaidan ulommaisena kerroksena alkusyksystä liikkuvassa kanalintujahdissa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tumpeelo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2014
Viestejä: 5075
Paikkakunta: 06/09

LähetäLähetetty: 04.09.2020 08:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla on varmaan ollut todella hyvä tuuri, kun ei viimeisen kymmenen vuoden aikana ole kertaakaan kelit muuttuneet päivän aikana niin paljoa, ettei olis päällä olleilla kamoilla pärjännyt.

Itse olen myös sen sortin ihminen, että mulla on aina kuuma. Kelit menee yli 10 asteen, niin olen shortseissa koko ajan. Metilla tulee kuljettua kaikki venttiilit sepposenselällään auki ja takki myös, tai sitten se on repussa ja mennään pelkällä paidalla.
Tauon tullen kun vetää venttiilit kiinni ja takin niskaan pärjää hyvin. Reppu on aina matkassa ja siellä fleecekerrasto, jos tarvetta sen käytölle tulee.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20409
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 04.09.2020 08:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo se että ei ole ollut metsässä ku kelit muuttuu kertoo vain sen että ei ole ollut kovin usein metsässä. Smile Näistä kelien muuttumisista löytyy ihan faktaa myös ilmatieteenlaitokselta varmasti. Lisäksi siitä löytyy tietoa miten usein sääennuste ei ole pitänyt paikkaansa. Jos siis haluaa näitä tutkia. Muistaakseni suurin ja nopein tilastoitu lämpötilan vaihto tapahtui joskus liki 20v sitten. Olin hirvijahdissa sinä päivänä. Keli muuttui lepposasta vesisateesta 2,5 tunnissa -15 asteen pakkaseen ja kovaan tuleen. Tuona päivänä meinasin jäätyä. Märän nihkeät vaatteet ku koiran kanssa olin maastossa. Sitten kaverin koiralla tuplavasat haukkuun ja ukot passiin. Myös minä passitin märissä vaatteissani -15 asteen pakkasessa. Ei ollut edes autoa mihin mennä. Jossain vaiheessa isäukko oli tajunnut että pojalla saattaa olla kylmä ja tuli autolla viereen. Samalla kertaa koiramies oli joutunut haukulla ollessaan jättää ampumatta 50m päässä seisovaa vasaa kun hänellä oli niin kylmä että kädet tärisi liikaa. No tuo on ääri tapaus. Mutta ei tuollaisestakaan kerrottu säätiedotuksissa. Eikä liioin jahtivouti kertonu että meillä tulee olemaan ehtoopäivästä tuntien passitustilannne Laughing

Tilanteet muuttuu. Joustopaneelit joustaa päällä mutta eipä juuri olosuhteissa. Itse en käytä niitä missään nimessä kylmillä keleillä koska kylmä ilma menee raakana läpi niistä. Enkä tykkää pitää tuulta pitäviä alusvaatteita siellä alla. Haluan että tuulelta suojaava kerros on joko uloimpana tai tosi kylmillä esim toisiksi uloimpana jos tarve vaatii. Tuulta pitävä alusvaatekerrasto ahdistaa ja tuntuu muovipussilta
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20409
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 04.09.2020 08:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Se mua ihmetyttää että sanotaan jotta omistaa joustopaneelihousut, käyttää niitä päivittäin esim 8 vuotta eikä ne ole mistään rikki😂 Mulla ei ole mikään mettäkampe kestänyt käyttöä ku sen 4 vuotta parhaat. Joku paikka antaa periksi. Härkilan housut ovat kestäneet parhaiten. Takista antautuu vetoketjut 4v käytön jälkeen. Joustopaneeli chevalierit purkautuu alle vuoden käytöllä. Mutta täytyy sanoa että jos sulla on 8v ajan samat housut jalassa lähes kokoajan niin ei ne kovin rankalla käytöllä ole jos ne ei mistään ole yhtään rikki vieläkään. Menee samaan kategoriaan ku se miten jotku kertoo vikingin trophy saappaiden kestävän 5 vuotta "kovaa käyttöä"
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tumpeelo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2014
Viestejä: 5075
Paikkakunta: 06/09

LähetäLähetetty: 04.09.2020 08:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Joo se että ei ole ollut metsässä ku kelit muuttuu kertoo vain sen että ei ole ollut kovin usein metsässä.



Niiin tai sitten toiset on vaan herkempiä olosuhteiden muuttumisella kuin toiset. Tiedän kyllä niitä miehiä, jotka ei kestä yhtään märkää ja kotiin pitää päästä jos kenkä on märkä. Itseäni nuo olosuhteet ei haittaa ollenkaan.

Isäukko on metsästänyt 65 vuotta halvimmissa mahdollissa kamppeissa ja 15 euron kumisaappassa ja sillä metsäpäiviä ja käveltyjä kilometrejä varmasti moninkertainen määrä kuin meillä yhteenlaskettuna. Ei todellakaan ole mitään windstoppreita eikä kalvopukuja ollut ikinä kaapissa, eikä kyllä joustopaneleitakaan.

Kaverin faija taasen vanhana palolaitoksen sukeltajana oli sellainen metsä ja kalamies, että kun se lähti Porin saaristoonkin kalaan viikonlopuksi, ei sillä ollut edes makuuaalustaa mukana. Siellä se nukku kuusen alla ilman mitään ja hyvin kuulemma pärjäs.


Passihommat on toki eri juttu. Itse en hirvestä, kun en sitä lajia pidä edes metsästyksenä, joten siihen pukeutumiseen en ota kantaa sen kummemmin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tumpeelo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2014
Viestejä: 5075
Paikkakunta: 06/09

LähetäLähetetty: 04.09.2020 08:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Valto. kirjoitti:
Olen kyllä avoin kokeiluille ja testailen aika paljon



Ajattelin seuraavaksi testata tuon Sasta Kaarna-sarjan pukua.

Sastan omassa vaellustapahtumassa joku jannu veti 25 asteen lämpötilassa Kaarnan housuilla ja t-paidalla, ja totesi että toimi todella hyvin. En uskonut, joten pitää testata itse Laughing

https://www.sasta-outlet.com/search/?q=kaarna
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Marsipaanimies
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Mar 2007
Viestejä: 426
Paikkakunta: Oulunseutu

LähetäLähetetty: 04.09.2020 10:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Joo se että ei ole ollut metsässä ku kelit muuttuu kertoo vain sen että ei ole ollut kovin usein metsässä. Smile Näistä kelien muuttumisista löytyy ihan faktaa myös ilmatieteenlaitokselta varmasti. Lisäksi siitä löytyy tietoa miten usein sääennuste ei ole pitänyt paikkaansa. Jos siis haluaa näitä tutkia. Muistaakseni suurin ja nopein tilastoitu lämpötilan vaihto tapahtui joskus liki 20v sitten. Olin hirvijahdissa sinä päivänä. Keli muuttui lepposasta vesisateesta 2,5 tunnissa -15 asteen pakkaseen ja kovaan tuleen. Tuona päivänä meinasin jäätyä. Märän nihkeät vaatteet ku koiran kanssa olin maastossa. Sitten kaverin koiralla tuplavasat haukkuun ja ukot passiin. Myös minä passitin märissä vaatteissani -15 asteen pakkasessa. Ei ollut edes autoa mihin mennä. Jossain vaiheessa isäukko oli tajunnut että pojalla saattaa olla kylmä ja tuli autolla viereen. Samalla kertaa koiramies oli joutunut haukulla ollessaan jättää ampumatta 50m päässä seisovaa vasaa kun hänellä oli niin kylmä että kädet tärisi liikaa. No tuo on ääri tapaus. Mutta ei tuollaisestakaan kerrottu säätiedotuksissa. Eikä liioin jahtivouti kertonu että meillä tulee olemaan ehtoopäivästä tuntien passitustilannne Laughing

Tilanteet muuttuu. Joustopaneelit joustaa päällä mutta eipä juuri olosuhteissa. Itse en käytä niitä missään nimessä kylmillä keleillä koska kylmä ilma menee raakana läpi niistä. Enkä tykkää pitää tuulta pitäviä alusvaatteita siellä alla. Haluan että tuulelta suojaava kerros on joko uloimpana tai tosi kylmillä esim toisiksi uloimpana jos tarve vaatii. Tuulta pitävä alusvaatekerrasto ahdistaa ja tuntuu muovipussilta


Tuo hirvihomma on haastava, kun liikutaan ensin vaatteet märiksi ja sitten passitetaan tuntitolkulla. Itse oon kanssa huomannu, että nuista hyvin hengittävistä kankaista menee vinkka läpi, eivät ole minusta parhaat mahdolliset tuulisilla viileillä/kylmähköillä keleillä. Tälläpä nyt testaan olisko nuo hybiridihousut loppusyksyyn sitten optimaaliset.

Mutta peukku täältäkin syksyn liikkuviin jahteihin hengittäville nopeasti kuivuville kamppeille.
_________________
Musta kuolo meitä kaikkia päähän koppaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2987

LähetäLähetetty: 04.09.2020 11:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tumpeelo kirjoitti:
Valto. kirjoitti:
Olen kyllä avoin kokeiluille ja testailen aika paljon



Ajattelin seuraavaksi testata tuon Sasta Kaarna-sarjan pukua.

Sastan omassa vaellustapahtumassa joku jannu veti 25 asteen lämpötilassa Kaarnan housuilla ja t-paidalla, ja totesi että toimi todella hyvin. En uskonut, joten pitää testata itse Laughing

https://www.sasta-outlet.com/search/?q=kaarna

Nuo Sastan uudet sarkavaatteet on fiksun näköisiä, mutta jotenkin tuntuu että taitavat olla aika ohutta tavaraa. Ei ole sattunut ikinä hyllyssä vastaan, että olisi päässyt käpistelemään. Itse haluaisin ennemmin sellaista kunnon tomeraa vanhan ajan sarkaa. Tuo nykyinen takki on tuollainen ohut ja aika huokoinen. Vanhat kunnon vehkeet on paksumpia ja pitävät tuulta paremmin. Toki nuo voisi olla hyvät esim. hiihtohommiin, mutta niissä toimii nuo fjellutkin hyvin. Haluaisin sellaisen mikä menisi talvella myös passissa mukavasti, eli pitää viiman hyvin, mutta hengittää silti hikiliikunnassa. Toivottavasti sattuu jossain sopiva koko hyllyssä vastaan, niin pääsisi sovittamaan. Tiedä vaikka innostuisi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
rihlapiippu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Kes 2009
Viestejä: 783

LähetäLähetetty: 04.09.2020 11:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Joo se että ei ole ollut metsässä ku kelit muuttuu kertoo vain sen että ei ole ollut kovin usein metsässä. Smile Näistä kelien muuttumisista löytyy ihan faktaa myös ilmatieteenlaitokselta varmasti. Lisäksi siitä löytyy tietoa miten usein sääennuste ei ole pitänyt paikkaansa. Jos siis haluaa näitä tutkia. Muistaakseni suurin ja nopein tilastoitu lämpötilan vaihto tapahtui joskus liki 20v sitten. Olin hirvijahdissa sinä päivänä. Keli muuttui lepposasta vesisateesta 2,5 tunnissa -15 asteen pakkaseen ja kovaan tuleen. Tuona päivänä meinasin jäätyä. Märän nihkeät vaatteet ku koiran kanssa olin maastossa. Sitten kaverin koiralla tuplavasat haukkuun ja ukot passiin. Myös minä passitin märissä vaatteissani -15 asteen pakkasessa. Ei ollut edes autoa mihin mennä. Jossain vaiheessa isäukko oli tajunnut että pojalla saattaa olla kylmä ja tuli autolla viereen. Samalla kertaa koiramies oli joutunut haukulla ollessaan jättää ampumatta 50m päässä seisovaa vasaa kun hänellä oli niin kylmä että kädet tärisi liikaa. No tuo on ääri tapaus. Mutta ei tuollaisestakaan kerrottu säätiedotuksissa. Eikä liioin jahtivouti kertonu että meillä tulee olemaan ehtoopäivästä tuntien passitustilannne Laughing

Tilanteet muuttuu. Joustopaneelit joustaa päällä mutta eipä juuri olosuhteissa. Itse en käytä niitä missään nimessä kylmillä keleillä koska kylmä ilma menee raakana läpi niistä. Enkä tykkää pitää tuulta pitäviä alusvaatteita siellä alla. Haluan että tuulelta suojaava kerros on joko uloimpana tai tosi kylmillä esim toisiksi uloimpana jos tarve vaatii. Tuulta pitävä alusvaatekerrasto ahdistaa ja tuntuu muovipussilta


Ei tarvita edes noin rajuja säätilan muutoksia. Mieleeni on jäänyt elävästi kun olin hirvijahdissa alkupäivästä ajomiehenä. Oli joku 5 astetta lämmintä. Mulla oli puuvillainen teepaita joka kastui likomäräksi hiestä. Ajon jälkeen olin passissa ja hetken päästä palelin armottomasti. Passin jälkeen otin märän teepaidan pois fleecetakin alta niin tarkeni taas.

Toinen mieleen jäänyt kerta oli passissa kohtuullisen tuulenpitävässä maiharissa jossa ei ollut kalvoa. Pari astetta pakkasta ja kohtuullinen tuuli. Passi kesti muistaakseni reilun tunnin ja lopussa olin niin jäässä etten varmaan olisi pystynyt enään ampumaan. Riitti että takki läpäisi melkein huomaamatta vähän tuulta niin se jäähdytti.

Mä olen itse tullut tulokseen että hirvijahdissa paras on gore tai joku muu kalvo puku mikä on täysin tuulen ja vedenpitävä kun hyvin usein vettä tulee taivaalta sekä metsäkin on märkä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20409
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 04.09.2020 11:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vähä sama se on silti monissa jahdeissa. Näätäjahdissa on aina pakko olla untuvaliivit mukana ku oikeesti voi olla 20 astetta pakkasta ja ukko on aivan hiestä märkä rankan jäljityksen päätteeksi. Sitte alkaa pikku nyhrääminen paikallaan niin meleko äkkiä tulee älyttömän kylmä. Kettujahdis tulee aina tilanteita että oot märkä ja sit taas pitäs passittaa hiljaa hievahtamatta paikallaan. On helppo sanoa että vaihda vaatteet jne. Mutta monesti jahdin luonne on vaan se ettei siellä kokoaikaa viitti kantaa vaihtovaatekertaa mukana ja sitte ku se vaihdon paikka olis niin aikaa kikkailuun ei vaan ole. Nuo hirvi ja kettujahdit yms on monesti aika totista touhua jos meinaa saada jotaki aikaan.
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2987

LähetäLähetetty: 04.09.2020 12:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Saa minun puolesta keli muuttua hirvijahdissa miten tykkää. Jos olisi vaikka tuollainen 10 astetta lämmintä, niin olisin hirvijahdissa goret päällä ja finnsvallan verkko alla. Merinokerrasto on mukana. Tulkoot aamupäivän vettä kuin saavista kaatamalla ja saa vetää iltapäiväksi vaikka 20 pakkasta. Vedetään kerrasto päälle, niin hyvin pärjää. Jos oikeen alkaa pakkasella paleltaa, niin täytyy vähän liikkua tai tehdä tulet. Kyllä sen tutkasta näkee onko tilanne päällä vai ei, eli kestääkö tehdä vaikka vähän kyykkyjä lämpimikseen. Ei se hirvi ole tunti tolkulla siinä perus passimiehen nokan alla. Ja jos on, niin voi sitä liikuskella hiljaa hiipien paremmalle hollille ja ampua. Siinäkin tulee yllättävän lämmin kun koittaa liikkua ilman ainuttakaan oksan risahdusta yhdellä jalalla taiteillen ja seuraavaa jalansijaa etsien. Mutta ei jää vehkeistä kiinni. En laita hirvijahtiin liikkuvan metsästyksen vaatetusta, kun en näe niille mitään tarvetta. Suurin osa jahdista on odottelua, myös koiramiehellä. Jos sinne haukulle pitää mennä, niin eipä ole montaa paikkaa missä ei selviä kilometrin kävelyllä autolta.

Majavapassiin tai teeripassiin voi tulla pitkä ja joskus raskaskin siirtymä ja pitkä odottelu päälle. Mutta aivan hyvin ehtii pukea vaatetta päälle kun pääsee passipaikalle.

Joku taukotakki tai liivi on hyvä noissa hommissa jossa välillä hiihdetään tai kävellään hikeen ja passitetaan tai nysvätään paikallaan tovi. Joskus saattaa olla ihan kanalintujahdissa joku taukovaate mukana, kun kävelee itsensä hikeen, niin mukavampi pysähtyä tauolle jos on laittaa lämmikettä päälle. Itsellä on untuvaliivi ja nevercoldin lämmitettävä liivi noihin tarpeisiin jos on odotettavissa hikiliikuntaa ja odottelua. Samoin metsätöissä pitää olla joku lämmin taukotakki minkä voi vetää päälle kun tulee istumaan.

Vaikka lähtisin kahdeksi viikoksi lappiin syksyn vaihtelevissa keleissä, niin pärjään pelkällä gorella, mutta voi olla että ottaisin ehkä nuo laplandin housut mukaan. Mutta on varustauduttu siten että pärjää jos keli käy kurjemmaksi. Jos päivällä on kuuma, niin heittää takin pois tai kulkee takki auki.

Kanalintujahtiin menen liikkumaan. Sekin muuten kestää nytkin 10.9-10.12 ja talvella jatketaan ja riekolle voi mennä vielä maaliskuun loppuun saakka ja ruotsissa voi ottaa varaslähdön aloitukseen, joten kyllä siihen sattuu varmasti ne kelivaihtelut mitä ylipäätään voi sattua. Mutta en käsitä että mikä ihme ja kumma voi tulla vastaan että joudun jäämään passiin pariksi tunniksi kesken kaiken sellaisella varustuksella joka on tarkoitettu liikkuvaan jahtiin enkä ole ollenkaan osannut varautua. Ja jos liikun, niin saa olla kerrassaan raju säävaihtelu ettei pysty omalla liikkeellään säätämään lämpöä sopivaksi. Edelleen, jos palelee, lisää vaatetta tai kiihdytä tahtia, jos on kuuma, vähennä vaatetta tai hidasta tahtia. Millainen uivelo pitää olla ettei pärjää jos on voinut vielä lähtiissa arvioida säätä silmillä, pihalla tunnustelemalla, säätiedotusta seuraamalla ja kalenteria katsomalla. Ehkä paras pysyä pirtissä jos ei tuon vertaa osaa pukeutua ja pitää itsestään huolta.

Kaiken lisäksi metsästys on minulle vapaa-ajan harrastus. Jos oikeen katastrofi iskee ja keli mullistuu niin mahdottomasti ja oma varautuminen on mennyt täysin pieleen, niin silloin on sama lyödä pillit pussiin ja lähtä kotiin saunan lämmitykseen ja potun keittoon. Aivan yksi ja sama jos menee joku hirvihaukku pilalle sen takia. Ei siellä mikään pakko ole kärvistellä. Voihan se yllättää vaikka mahatauti kesken päivän, niin kyllä minä hipsin suosiolla kotia kohti enkä jää sinne töröttämään kun ei ole mikään pakko. Ja aivan turha vängätä että ei sieltä välttämättä voi lähtä kun passitus on kesken. Polen suohon sellaisen kekkulan joka koittaa pakottaa olemaan harrastuksissa silloin kun itseä ei huvita. Töissä voi olla pakko olla, mutta harrastuksissa ei. Eipä kyllä ole vielä eläissään tullut tilannetta jossa olisi vehkeet pettäneet niin pahasti että niiden takia olisi ollut pakottava tarve lähtä kesken pois. Mutta jos nyt oletetaan että sellainen tilanne tulisi, niin sitten täytyy lähtä pois. Muutamasta joustopanelista se ei kyllä jää kiinni että ilman niitä olisi pärjännyt. On sitä aika paljon pahempiakin vastoinkäymisiä sattunut ja niiden kanssa on pärjätty.

Monesti kuitenkin ne hyvät alukerrastot on kaikkein tärkeimmät. Siirtävät hikeä pois iholta, lämmittävät mielellään myös kosteana jne. Eikä ole mikään iso homma nakata repusta esimerkiksi merinovillapaitaa verkkokerraston päälle kun kovemman hikiliikunnan jälkeen jää paikoilleen. Toki liivi on hyvä vaihtoehto, niin voi vetää suoraan päällimmäiseksi. Mutta kerrastoissa on hyvä muistaa vanha sanonta, että puuvilla tappaa. Jos on kovin huolissaan pärjäämisestä kovissa keleissä, niin kannattaa laittaa ensin alukerrastot kuntoon ja huolehtia vasta sitten noista päällimmäisistä.

Mutta ei niitä joustopaneleita tai kalvoja ole kenenkään pakko käyttää. Jokainen valitsee sellaiset vehkeet mitkä itselle passaa. Minä en astu metriäkään metsän puolelle kumisaappaissa, toinen taas ei muilla suostu lähtemäänkään. Sekin on minulle ihan ok. Minä vaadin tukevat kengät, toinen jotain muuta. En kyseenalaista toisen valintaa jos hän on todennut ne parhaaksi omassa käytössään, etenkin jos on testannut muutakin. En myöskään muuta omaa mielipidettäni itselle parhaiten sopivista sen takia jos joku toinen ei tykkää.

Tuo vaatteiden kestokin on sellainen että hankalapa siihen on ottaa kantaa. Joillakin ei kestä kuukautta vaikka mitä laittaa päälle, jollakin voi mennä vuosia mikä tahansa. Minä en ymmärrä että miten siellä metsässä tetsataan jos kaikki särkyy. Ei hirvitä yhtään liikkua kalliiden aseiden tai kameroiden kanssa metsässä ja jos ne kestää mukana, niin miten ne vaateet lahoaisi käsiin heti kättelyssä. Kenkiä minulla kuluu, housuista voi saumat ratketa ja huonolla tuurilla voi tulla joku repeämä. Vetoketjukin saattaa ajan saatossa pettää. Mutta aika vähän on vaatteet särkyneet käytössä. Toki kun käyttää aktiivisesti useita kamoja, niin pidempäänhän ne kestää. Eihän joillakin kestä puhelimetkaan montaa kuukautta ennen kuin on lasi halki, itse en ole säkenyt vielä yhtään puhelinta ikinä. Enkä kehuisi itseäni kovin paljon muita kovemmaksi erämieheksi jos olisin jatkuvasti jossain turvallani ja vaatteet ei kestä päällä kuukautta kauemmin. Minä pysyn pystyssä, menen maihin hallitusti, en revi itseäni risuihin ja koitan muutenkin liikkua hiljaa ja huomaamatta. Ei siinä vaatteet happane päälle. Mutta jos metsävaatteelle tulee vaikka 100 päivää vuodessa käyttöä ja yli tuhat kilometriä kävelyä ja hiihtoa, niin on se kohtuu kovalla käytöllä jos useamman vuoden kestää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tumpeelo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2014
Viestejä: 5075
Paikkakunta: 06/09

LähetäLähetetty: 04.09.2020 12:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Valto. kirjoitti:
Minä vaadin tukevat kengät, toinen jotain muuta.


Mulla on ikäni olleet löysät nilkat ja ne on muljahtaneet ympäri milloin massakentällä, milloin kalarannassa milloin metsäpolulla. Ja onhan se kipu ihan shaatanasta, kun yli 100kg runttaa mutkalla olevan nilkan päälle.

Pari vuotta sitten heitin tosiaan noin pitkävartisen jäykät kengät pois ja hankin tilalle Salomonin maastojuoksulenkkarit ja Lowan nilkkapituiset peruskengät. Kuljin 6kk koiran kanssa metsässä melkein joka päivä 5-10km lenkin ja maastona oli ihan kaikkea mitä vastaan tuli. Ajatus kun oli, että nuori kanakoira pitää saada tottumaan kaikenkenlaiseen maastoon.
Rämmittiin suolta hakkuuakon yli niin tiheään kuusikkoon että selkä eellä piti painaa itteä läpi. Kuljettii pirunpelloista sepeliteille ja mentiin sinne sun tänne ihan sokkona hakien semmosta paikkaa että koiraakin olisi hirvittänyt.

Ei oo nilkat enää sen koomin muljunnu yhtään. Omalla kohdallani tein itselle karhunpalvelusta kun tuin kengillä nilkkoja liikaa. Nyt ovat vahvistuneet niin pal, ettei enää nilkat mulju ja ylimääristä tukea ei tarvitse.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2987

LähetäLähetetty: 04.09.2020 13:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo aikaan luistelin siten että jätin parhaillaan 4 ylintä lenkkiä käyttämättä. Nilkat oli hyvässä kunnossa ja koin saavani paremman tuntuman, kun vahvat nilkat pitää ja tarvittaessa myös liikkuu. Nyt toinen jalka on operoitu, ja sieltä on kirurgisesti poistettu lihakset jotka nilkkaa tukee. Lääkäreiden mukaan poistettu myös lihakset jotka nostaa jalkaterää, eli sen nouseminen ei pitäisi olla mahdollista, vaikka se todellisuudessa hiukan nouseekin. Sisään päin nilkka kuitenkin taittuu aivan holtittomasti, eikä todellakaan pidä yli 100 kiloisen ukon painoa. Nuorempana kuljin pääosin kumiteräsaappailla ja kävelin tuolla rikkinäisellä nilkalla armaijassa kumisaappaillakin 30km marssin kivirakkaa, mutta vapaaehtoisesti en enää huonoilla kengillä metsään mene. Joku toinen taas ei tykkää että nilkan liikettä rajoitetaan, jollekin tärkeintä on nopein kuivaus tai pisin varsi ja jollekkin jäykkä pohja on myrkkyä, toiselle se on vaatimus.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JSP
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Syy 2009
Viestejä: 8022
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 04.09.2020 17:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Marsipaanimies kirjoitti:
tuhola kirjoitti:
Joo se että ei ole ollut metsässä ku kelit muuttuu kertoo vain sen että ei ole ollut kovin usein metsässä. Smile Näistä kelien muuttumisista löytyy ihan faktaa myös ilmatieteenlaitokselta varmasti. Lisäksi siitä löytyy tietoa miten usein sääennuste ei ole pitänyt paikkaansa. Jos siis haluaa näitä tutkia. Muistaakseni suurin ja nopein tilastoitu lämpötilan vaihto tapahtui joskus liki 20v sitten. Olin hirvijahdissa sinä päivänä. Keli muuttui lepposasta vesisateesta 2,5 tunnissa -15 asteen pakkaseen ja kovaan tuleen. Tuona päivänä meinasin jäätyä. Märän nihkeät vaatteet ku koiran kanssa olin maastossa. Sitten kaverin koiralla tuplavasat haukkuun ja ukot passiin. Myös minä passitin märissä vaatteissani -15 asteen pakkasessa. Ei ollut edes autoa mihin mennä. Jossain vaiheessa isäukko oli tajunnut että pojalla saattaa olla kylmä ja tuli autolla viereen. Samalla kertaa koiramies oli joutunut haukulla ollessaan jättää ampumatta 50m päässä seisovaa vasaa kun hänellä oli niin kylmä että kädet tärisi liikaa. No tuo on ääri tapaus. Mutta ei tuollaisestakaan kerrottu säätiedotuksissa. Eikä liioin jahtivouti kertonu että meillä tulee olemaan ehtoopäivästä tuntien passitustilannne Laughing

Tilanteet muuttuu. Joustopaneelit joustaa päällä mutta eipä juuri olosuhteissa. Itse en käytä niitä missään nimessä kylmillä keleillä koska kylmä ilma menee raakana läpi niistä. Enkä tykkää pitää tuulta pitäviä alusvaatteita siellä alla. Haluan että tuulelta suojaava kerros on joko uloimpana tai tosi kylmillä esim toisiksi uloimpana jos tarve vaatii. Tuulta pitävä alusvaatekerrasto ahdistaa ja tuntuu muovipussilta


Tuo hirvihomma on haastava, kun liikutaan ensin vaatteet märiksi ja sitten passitetaan tuntitolkulla. Itse oon kanssa huomannu, että nuista hyvin hengittävistä kankaista menee vinkka läpi, eivät ole minusta parhaat mahdolliset tuulisilla viileillä/kylmähköillä keleillä. Tälläpä nyt testaan olisko nuo hybiridihousut loppusyksyyn sitten optimaaliset.

Mutta peukku täältäkin syksyn liikkuviin jahteihin hengittäville nopeasti kuivuville kamppeille.


Ei kait se sen kummempaa ole kuin että alle finnsvalan verkkokerrasto ja päälle taukotakki tai liivi kun pysähtyy.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Supe
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Tou 2014
Viestejä: 4812

LähetäLähetetty: 04.09.2020 18:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itsekin pitänyt nyt verkkoa alla. Myös kesällä ettei sääsket päässeet läpi. Kuumat kelit olleet pääosin ja hikeä pukannut. Kohta viilenee. Verkko on hyvä myös siitä kun se kostuneet polvet irti ihosta, aamukastetta on ja pensaat välillä kosteita. Housut kuivuvat siimä kävellessä. Tässä kerran oli epävakaista joten vedin ohuen sadeasun verkon päälle. Keli oli lämmin ja kyllä oli hikistä. Viileä syksyn keli pelastaa paljon tässäkin. Kalastus on sen verran vähä aktiivista että sitä voi tehdä myös sadepuku päällä.
_________________
das Endziel ist mir nichts, die Bewegung ist mir alles
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 92, 93, 94 ... 110, 111, 112  Seuraava
Sivu 93 Yht. 112

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com