OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Hirvikiväärin kohdistaminen oikealle matkalle.
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Rådjur
Vieras





LähetäLähetetty: 12.08.2004 15:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

esteri kirjoitti:
Niin, se on vain kohtuu vaivatonta kohistaa 308 kaliberin HIRVIPYSSY käymään 0-200 metriin ampumalla esim. täppätarraan 30 metristä. Ei tartte välttämättä mennä ampumaradalle tai johonkin soramonttuun jossa pystyy ampumaan tarpeeksi kauas vaan vaikka metsäautotien päässä kesken hirvijahdin homman voi suorittaa. Ja kuten lentoratataulukotkin asian kertovat, siellä 100 metrin paikkeilla osuma on sen puolenkymmentä senttiä yli...


Juu minä se kyllä tuon Esterin laiskuusteorian myöskin tiesin ja tajusin, mitä hän sillä takaa juuri ajoikin, vaan en kyllä ole koskaan itse niin laiskalla päällä ollut, että olisin sellaiseen sortunut itse, vaan olen kyllä tuolla edenpänäkin jo esille tulevan kanssa sitä mieltä, ettei ole tuo toimintatapa kyllä suositeltava sen suuren virhevaaran vuoksi, vaan viedään se pilkka 150m, ja ammutaan ase käymään siihen, jo kuntoilunkin vuoksi! Paljonko muuten Esteri painat?
Tämä teoriahan kyllä on oikea, mitä hän toi esiin, elikkä kiikarilla ammuttaessa, jolloinka tähtäyslinja on noin viisi senttiä piipun keskiakselin yläpuolella, siinä käy käytännössä niin, että kun tähtäyslinja on suora, ja luodin lentorata on kaareva alas päin, niin niitten linjat kohtaavat kaksi kertaa tällä matkalla, ensin 30m kohdalla, jolloinka luoti nousee ylemmäs tähtäyslinjan, ja 150m missä se on sortunut takaisin tähtäyslinjalle, ja jatkaa sortumistaan sen alapuolella lopun matkaansa. Confused
Takaisin alkuun
esteri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 3918

LähetäLähetetty: 13.08.2004 15:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Rolling Eyes

Viimeinen muokkaaja, esteri pvm 18.01.2006 20:55, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Rådjur
Vieras





LähetäLähetetty: 14.08.2004 20:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Esteri puhuu täyttä asiaa joka sanan, se vain tahtoo useimmalla olla parempi itseluottamuksenkin vuoksi ampua joskus vähän kauempaakin pilkkaan, varsinkin, jos asetta vielä käyttää tarkempaakin käyntiä vaativaan metsästykseen.
Muuutta eiköhän olla Esteri samaa mieltä siitä, että kyyyllä sitä hirveäkin jo 150-250m päästä täytyy puristaa aivan tosissaan, eikä siinä kaipaa mitään epävarmuustekijöitä lisää, mitä kyllä takaraivossa, ja aseessa on jos kohdistaa sen 30m.
Minä se olen myös pysytelly suht normaalipainossa, mutta kylläkin toisenlaisella taktiikalla kuin tuo Esteri, minun on pakko, kun olen niin kova syömään, vaan minä kyllä uskallan ampuakin sen matkan, minkä tauluakin tapaan kantaa.
Takaisin alkuun
esteri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 3918

LähetäLähetetty: 14.08.2004 21:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Embarassed

Viimeinen muokkaaja, esteri pvm 18.01.2006 20:56, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras






LähetäLähetetty: 14.08.2004 22:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kokeiltu on jos hirvi riittää, mut kun pitää myös osua muuhunkin 150m 3cm kasoihin esim.
Takaisin alkuun
Vieras






LähetäLähetetty: 14.08.2004 22:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kasojen koostahan ei ole kyse vaan missä ne kasat ovat...
Takaisin alkuun
Ruutiukko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Maa 2004
Viestejä: 951
Paikkakunta: Suomen Demokraattinen Kansantasavalta

LähetäLähetetty: 15.08.2004 03:20    Viestin aihe: Re: Hirvikiväärin kohdistaminen oikealle matkalle. Vastaa lainaamalla viestiä

Anonymous kirjoitti:
Mikä olisi optimaalisin kohdistusetäisyys hirvikiväärille. Kaliiberi on .308win, ase CZ ja kiikari Burris 1.75-5*20. Luotina toimii pelkästään lapuan naturalis.
Aseella ammutaan hirviä passista ja haukusta, ei peltohirviä, joten ampumamatka ei ole yleensä hirmuisen pitkä.



Kannattaa useimmiten kohdistaa sille matkalle mille ampuu. Jos ei nyt vielä tullut selväksi niin se helpottaa osumista. Ihan käytännössä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
esteri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 3918

LähetäLähetetty: 15.08.2004 21:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Arrow

Viimeinen muokkaaja, esteri pvm 18.01.2006 21:10, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras






LähetäLähetetty: 16.08.2004 19:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei tietenkään jos kohdistat 30m niin pidä mielessä ettet varmasti ammu pitemmälle samoin kuin tuo 100m kohdistus

Näin pitää silloin kaikki paikkansa eikä muut hirvi miehet ihmettele että ruikin 30m kohdituksella yli 40m ja vielä hirven kylkiin.
Takaisin alkuun
jahiukko
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 12 Elo 2004
Viestejä: 64
Paikkakunta: Rovaniemi

LähetäLähetetty: 17.08.2004 01:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

150m on hyvä kohdistusmatka. ja jos vielä saa nätin kasan, niin voi olla varmoin mielin metsällä.
Entä jos kohdistaa 30m ja pitääkin ampua 600m-km? jos osumat heittää 1cm tai 5mm sivulle? pieni on marginaali
Jos vielä tietää että laukaus tulee takaisin jos et saa osumaa?

En riskeeraa...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras






LähetäLähetetty: 17.08.2004 05:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Näin puhuu Häyhän jälki kasvu
Takaisin alkuun
Vieras






LähetäLähetetty: 19.08.2004 18:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos 30 metrin matkalla heittää jo 1 cm niin ei sitä kyllä 150 metriin kovin "nättiä" kasaa saa !
Takaisin alkuun
Vieras






LähetäLähetetty: 19.08.2004 19:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllähän sen kasan saa nätin jos ase vaan käy. Kasa vaan ei ole siellä minne tähtäät.... Shocked Smile
Takaisin alkuun
Vieras






LähetäLähetetty: 19.08.2004 21:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei se kovin "käyvä" ase ole jos se 30 metrin päässä jo heittää sen sentin...
Takaisin alkuun
Keski-Suomi
Vieras





LähetäLähetetty: 25.08.2004 15:16    Viestin aihe: minä kohdistan.... Vastaa lainaamalla viestiä

Itse olen kohdistanut aseeni jo vuosikausia seuraavasti:

-viedään 25 m pistoolikoulutaulu 100 m päähän
-tähdätään napakymppiin
-säädetään tähäimet viemään ysin viivalle klo 12 eli

n. 5 cm ylitse.

-tällä kohdistuksella uskaltaa ampua jos hyvä tilaisuus tulee kohdalle aina 200 m päähän ja osuu Smile (hirvi on muuten loppupelissä aika iso pilkka?)
Takaisin alkuun
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Sivu 3 Yht. 4

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com