OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Mitä kenkiä käytätte?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 39, 40, 41 ... 81, 82, 83  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34959

LähetäLähetetty: 20.02.2012 22:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
DPM kirjoitti:
heiluri kirjoitti:
Kumisaappaita,ovat joka lähtöön ylivoimaiset kalvokenkiin verrattuna.



Kerro nyt mullekkin, mitkä on nuo ihmekumisaappaat jotka esimerkiksi tukee nilkkaa yhtä hyvin kuin varsikengät, tai hiostaa yhtä vähän kuin goretex-kenkä?

Nilkkoja ei ole tarkoitettu tuettavaksi. Niistä tulee vetelät jos ne on aina paketoitu tukevaan kenkään. Seuraus tästä nivelsiteiden vauriot pienestäkin vääntymisestä. Siksi kannattaa käyttää aina kenkiä jotka eivät liikoja tue, näin nivelsiteet "oppivat" itse tukemaan. Vain todellisissa erikoistapauksissa voi käyttää tukevia kenkiä, normaali metsässä liikkuminen ei tavitse tukea. Esim. afrikan savannien mustilla pojilla on jalat aivan eri kunnossa kuin meikäläisillä, he liikkuvat paljain jaloin ja jalat kestävät. Täällä ei tietysti voi paljain jaloin kulkea kuin joskus kesäisin, mutta kenkävalinnoissa kannattaa ottaa huomioon tämäkin asia. Eli suosia vetelien nilkkojen sijasta "veteliä" kenkiä. Vetelän kengän kiistaton etu on myös se että sen kanssa nilkat pääsevät tekemään niille tarkoiettua työtä ja pohjelihakset pääsevät antamaan tehonsa liikkeeseen. Tuetuilla kengillä nilkkojen ja pohjelihasten työt eivät pääse lukuun josta taas muodostuu monia ongelmia.

Tuossa se jo tulikin varsin tyhjentävästi,jalan ja nilkan lihakset on pidettävä töissä,silloin jalka toimii niin kuin sen pitääkin ja vältytään monilta vammoilta jotka ovat useimmiten seurausta liian heikoista nilkan ja jalan lihaksista.
Lämpimillä kesäkeleillä ja kuivalla syyskelillä kannattaa käyttä jotain muuta jalkinetta hiostavan kumsaappan sijasta,ei kuitenkaan koppurajäykkää kalvokenkää...ja jalka kiittää.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
DPM
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Elo 2008
Viestejä: 972

LähetäLähetetty: 20.02.2012 23:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kuten kirjoitin, niin ne nilkat voi saada treeninsä muuallakin kuin niissä vaikeakulkuisimmissa kivikoissa ja ryteiköissä. Viime kesänä kuljin paljon Vibramin FiveFingersseissä, jalkapohjistakin löytyy uusia lihaksia ensimmäisillä kilometreillä. Very Happy

Mutta tohon sun väittämään, että saappaat ylivoimaiset jokalähtöön.. Kerro nyt mitkä saappaat sulla on, ite en oo vielä sitä mallia varmastikkaan kokeillut ja olisin todella kiinnostunut. Mulla on ollu vaan sellasia joihin tulee reikiä piikkilangoissa, jotka on hiostavat päivällä mutta kun aamukasteen takia on pitäny laittaa vedenpitävät kengät, on saanu pitää varsista kiinni etteivät jää suohon -eli huonosti istuvat jne
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34959

LähetäLähetetty: 21.02.2012 00:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niinhän kaikiin kumisaappaisin tulee,ja kaikki ne hiostavat.
Sanoinkin tuossa että...äähh minähän olen jo kerran tuossa edellä kertonut koko idean,lue siitä.
Itse suosin Viking Trophyja,istuvat hyvin ja erittäin mukavat kävellä,suolle en ole hukannut vielä yksiäkään kumppareita,en edes huippulöysiä venäläisiä.
Noita viikinkejä tulee pidettyä jopa lenkillä kelin ollessa märkä.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
DPM
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Elo 2008
Viestejä: 972

LähetäLähetetty: 21.02.2012 00:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Very Happy

Mutta et keksi yhtään tilannetta jossa kalvokenkä olisi parempi kuin kumisaapas?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
perisofeus
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Lok 2006
Viestejä: 6147
Paikkakunta: Rovaniemi

LähetäLähetetty: 21.02.2012 09:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllähän kalvovarsikenkä hengittää saapasta paremmin, tukee nilkkaa paremmin ja niissä on keskimäärin tukevampi pohja.

Varsikengistä loppuu joskus varsi kesken, ne on useimmat liiankin jäykkiä ainakin pohjaltaan, vaativat enemmän hoitoa.
Kun nahka-kalvokenkä kastuu kunnolla niin tulee melko usein yksi välipäivä, kuivuminen ottaa aikansa,
tai ainakin kenkien hoitamisesta yksi ohjelmanumero illaksi.
Jos hörppää vettä maastossa niin loppupäivä ei ole mukava.

Kumisaappaan kuivaaminen on helppoa, käyttö yksinkertaista leirissäkin, ei tarvitse sitoa jalkaan ja varren voi taittaa.
Jos ei sido niin märkien nauhojen kanssa on aina pieni ongelma.
Välillä kun käyttää saapasta pois jalasta niin hikoilukaan ei ole iso ongelma.

Näiden kenkien väliset erot ovat kuitenkin tasoittuneet.
Usempien nilkasta sopivien saappaiden pohja ja jäykkyys sopii oikein hyvin useimpiin 10cm sammal/alla kivikko tyyppisiin metsiin.
Tämän takia olen ottanut vaelluskenkiä löysemmät, kannattomat lenkkarityypin pohjat ja keveät metsästyskengät käyttöön.
Ne on mukavat jalassa ja sopivat parhaiten moniin kulkemiini ylänkömaastoihin.
Jotkut liian jäykät varsikengät ovat aika huonosti sopivia moneen suomen metsätyyppiin.
Jäykällä nilkalla ja pohjalla tulee herkästi kompuroitua.

Sievin PU-saapasta on kehuttu ja se varmasti hyvä onkin.
Mutta jos haluaa hiukan jäykemmän pohjan ja tukevamman nilkan, eli enemmän varsikengän ominaisuuksia kuten itse,
niin markkinoilla on aika hyviä vaihtoehtoja.
Kuinka tukevan, riippuu vähän maastosta, rinteistä, repun painosta.
Alarinteissä on nilkka joskus kovilla.
_________________
Villilä, ei-kesitetyllä meänkielelä joka päivä, ympäri vuen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
hannipaali
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Lok 2011
Viestejä: 350

LähetäLähetetty: 21.02.2012 12:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kunnollisilla vaelluskengillä on vain yksinkertaisesti niin hyvä kävellä ja pysyy kosteus ulkopuolella. Kun on kiva kävellä niin se on osa metsästysnautintoa. Minulle metsästyskokonaisuus muodostuu muustakin luonnossa liikkumisesta ja olosta kuin riistalaukauksesta. Hyvät kengät ovat minulle tärkeä osa sitä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34959

LähetäLähetetty: 21.02.2012 12:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

DPM kirjoitti:
Very Happy

Mutta et keksi yhtään tilannetta jossa kalvokenkä olisi parempi kuin kumisaapas?

En oikeastaan,ehkä jollakin vuoristovaelluksella,mutta sinnekin taitaisin valita saksalaisen matalavartisen kalvottoman vuoristojääkärin kengän,toimii ja hengittää ihan erilailla kuin kalvokenkä ja pitää rasvattuna veden ulkopuolella.

Noita ohutpohjaisia varsikenkiä minäkin vielä testaan kunhan pääsee niitä jossakin sovittelemaan,saattaa olla varsin hyvä kompromissi kumpparin ja tennarin välillä,tennarit olisivat parhaat kuvan kelin maastokengät mutta se materiaalien surkea laatu ja olematon varsi eivät oikein toimi maastossa,nilkkapituinen ulkoilukenkä on aika hyvä vaihtoehto kuivalle kelille.
Ensi kaudelle pitää ottaa testiin paulapieksu,näyttää varsin passelilta kuivankelin kengältä ja onhan se entisajan yleisjalkine,miksipä se ei toimisi nykyiselläkin kulkijalla.
_________________
Kertalaakiyhdistys


Viimeinen muokkaaja, heiluri pvm 21.02.2012 12:14, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
DPM
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Elo 2008
Viestejä: 972

LähetäLähetetty: 21.02.2012 12:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jaa, minä ainakin lähden kostealla kelillä lenkille mielummin gorerex -lenkkareissani, kuin kumisaappaissa niinkuin itse kerroit tekeväsi. Mitä etua saappaat tuo tuossa tilanteessa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34959

LähetäLähetetty: 21.02.2012 12:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No minusta ne ovat vain mukavammat,lisäksi lenkkari on liian tuettu ja vaimennettu,jalka ei pääse toimimaan normaalisti liiallisen tuennan takia.
Iskunvaimennusta saattaisi tarvita asfaltilla juostessa mutta minä en sitä harrasta joten märällä kelillä käytän kumpparia ja kuivalla säällä ohutpohjaista tennaria.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
DPM
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Elo 2008
Viestejä: 972

LähetäLähetetty: 21.02.2012 12:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Laughing


Kuinka paljon se vedenpitävä kalvo muuttaa lenkkaria joustavaksi ja jalkaa tukevaksi?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mtw
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 15 Tam 2012
Viestejä: 28
Paikkakunta: yk

LähetäLähetetty: 21.02.2012 13:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kesällä kumiteräsaapas ykkönen! Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34959

LähetäLähetetty: 21.02.2012 14:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

DPM kirjoitti:
Laughing


Kuinka paljon se vedenpitävä kalvo muuttaa lenkkaria joustavaksi ja jalkaa tukevaksi?

Siis lenkkari ylensäkkin on liian tuettu,oli kalvo tai ei.
Kalvokengistä ei ole vielä yhtään niin merkittävästi normikenkiä tai kumpparia parempaa kokemusta etten ainakaan niiden nojalla pidä kalvokenkää mitenkään erityisen ylivoimaisena jalkineena pelkän kalvon takia.
Ja kyllä,minulla on ollut lukuisia pareja kalvokenkiä aina siitä saakka kun ensimmäiset ilmestyivät markkinoille joten kokemusta on,nyttemmin olen palannut takaisin kumisaappaisiin ja kalvottomiin ohutpohjaisiin kenkiin.
Myöskin normaali hyvin rasvattu nahkakenkä on täysin käyttökelpoinen jalkine ja kestää yhä vertailun kalvokenkien kanssa.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
DPM
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Elo 2008
Viestejä: 972

LähetäLähetetty: 21.02.2012 17:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

heiluri kirjoitti:
...joten märällä kelillä käytän kumpparia ja kuivalla säällä ohutpohjaista tennaria.


heiluri kirjoitti:
DPM kirjoitti:
Laughing


Kuinka paljon se vedenpitävä kalvo muuttaa lenkkaria joustavaksi ja jalkaa tukevaksi?

Siis lenkkari ylensäkkin on liian tuettu,oli kalvo tai ei.
Kalvokengistä ei ole vielä yhtään niin merkittävästi normikenkiä tai kumpparia parempaa kokemusta etten ainakaan niiden nojalla pidä kalvokenkää mitenkään erityisen ylivoimaisena jalkineena pelkän kalvon takia.
Ja kyllä,minulla on ollut lukuisia pareja kalvokenkiä aina siitä saakka kun ensimmäiset ilmestyivät markkinoille joten kokemusta on,nyttemmin olen palannut takaisin kumisaappaisiin ja kalvottomiin ohutpohjaisiin kenkiin.
Myöskin normaali hyvin rasvattu nahkakenkä on täysin käyttökelpoinen jalkine ja kestää yhä vertailun kalvokenkien kanssa.



Ilmaisempa asian selkeämmin.. Jos tuohon kuivankelin jalkineeseesi lisätään vedenpitävä kalvo, jotta sitä voi käyttää hivenen kosteammassakin kelissä, niin olisiko se parempi kuin kumisaapas tuohon nimenomaiseen keliin?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34959

LähetäLähetetty: 21.02.2012 18:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En oikein ymmärrä?
Kalvokenkä on liian tiivis hiukankin kuivemalla kelillä ja jalat hikoavat siinä missä kumisaappaassakin,märällä kelillä puolestaan kumisaapas on paras.
Kosteahkolla kelillä normaali hyvin rasvattu nahkakenkä riittää aivan hyvin,en näe juurikaan etua kalvokengistä verrattuna kumisaappaaseen ja nahkakenkään.

Jokainen käyttää tottakai niitä jalkineita mitä haluaa,nämä ovat minun valintani ja toimivat käytössäni kalvokenkiä paremmin,lisäksi riesana ovat kalvokenkiä käytettäessä niiden kohtuuttuman jäykät pohjat,noita ohutpohjaisa versioita täytyy josain välissä kokeilla,saattaisi olla kohtuullnen kompromissi tennarin ja kumpparin sijasta,näkee kun kokeilee.

En minä mitenkään ruttaa kalvokenkiä,minulle ne eivät nykyisellään sovi,mutta mikäli parempia vastaan osuu niin mikäs siinä,aina parempi jos koko kauden selviäsi yhdellä kenkäparilla kahluusaappaiden lisäksi.
_________________
Kertalaakiyhdistys


Viimeinen muokkaaja, heiluri pvm 21.02.2012 18:53, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
DPM
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Elo 2008
Viestejä: 972

LähetäLähetetty: 21.02.2012 18:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

heiluri kirjoitti:


Tosin kalvokengistäkin on jo saatavana ohutpohjaisiakin malleja,pitäisi vain viitsiä ajella jonnekkin sovitteleman.


Miksi vaivautua, kun se paha kalvo on siellä pilaamassa kengän?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 39, 40, 41 ... 81, 82, 83  Seuraava
Sivu 40 Yht. 83

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com