OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

30-06 Sprg verrattuna 9.3x62
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
kuulapää78
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Elo 2006
Viestejä: 1065
Paikkakunta: Kuru

LähetäLähetetty: 28.08.2007 14:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Empä tiiä, tosin ei minun tarvitsekkaan tietää kun itsellä maksimi hirven ammuntamatka on ollut jotain 70metrin luokkaa. Kuinkas painava luoti tuossa federalin paukussa on? Itse olen käyttänyt 30-06:sani patruunoita laidasta laitaan mutta olen päätynyt juurikin tuohon 14,3 hammerheadiin. Tuntuu käyvän hyvin puolimoottorissani ja tuntuu että pakomatkatkin olisivat olleet lyhyempiä. En toki ole vielä hirviä kaatanut kymmeniä joten tää on sitä mutu tuntumaa! Tosin eka hirvi putosi naturaliksella niille sijoilleen (16-piikkinen sonni). Mutta jahka saan aikaiseksi niin hankintalistalla on cz fullstock kaliiberissa 9,3x62.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Visapää
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 991

LähetäLähetetty: 28.08.2007 14:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kuulapää78 kirjoitti:
Empä tiiä, tosin ei minun tarvitsekkaan tietää kun itsellä maksimi hirven ammuntamatka on ollut jotain 70metrin luokkaa. Kuinkas painava luoti tuossa federalin paukussa on? Itse olen käyttänyt 30-06:sani patruunoita laidasta laitaan mutta olen päätynyt juurikin tuohon 14,3 hammerheadiin. Tuntuu käyvän hyvin puolimoottorissani ja tuntuu että pakomatkatkin olisivat olleet lyhyempiä. En toki ole vielä hirviä kaatanut kymmeniä joten tää on sitä mutu tuntumaa! Tosin eka hirvi putosi naturaliksella niille sijoilleen (16-piikkinen sonni). Mutta jahka saan aikaiseksi niin hankintalistalla on cz fullstock kaliiberissa 9,3x62.


Luodin paino siinä paukussa taitaa olla se 11.7 grammaa.

Mulla on kanssa vähän samantapainen ajatus mielessä, paitsi että olen ehkä hankkimassa 9.3 vaihtopiippua mun Saueriin (vaihtopiippuase). Lukkoa ei tartte vaihtaa ja voi käyttää samoja kiikareita. Tää avaus oli lähinnä sen takia, että mua rupes kiinostaan, millä kokemuksilla 30-06 miehet on mennyt niitä 9.3 x 62 hankkimaan...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Harri R.
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 21 Elo 2005
Viestejä: 73

LähetäLähetetty: 28.08.2007 14:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Visapää kirjoitti:
Luodin liikemäärä ei vaikuta asiaan. Ajattelehan, jos ammut kiväärillä radalla, niin fysiikan lakien mukaan ase ampumahetkellä saa saman liikemäärän (aseen massa x aseen nopeus = rekyyli) kuin luoti (luodin massa x luodin nopeus). Silti ei taideta tuntea yhtään rata-ampujaa, joka olisi aseen rekyylin vaikutuksesta heittänyt veivinsä, eli pelkkään liikemäärään perustuva tappovaikutus on ilmeisen pieni...

Embarassed
Noinhan se tosiaan on...

Taidankin poistua takavasemmalle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kuulapää78
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Elo 2006
Viestejä: 1065
Paikkakunta: Kuru

LähetäLähetetty: 28.08.2007 14:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla syy on siinä että uus pyssy täytyy ostaa kun alkaa olemaan ikää tuolla 742 woodsmasterilla ja ehkäpä karhujahtiinkin joskus pääsisi missä 9,3 luo turvallisemman olon. Lintuja, kauriita yms. varten on sitten 243win.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 28.08.2007 15:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minulla löytyy sekä .30-06 että 9,3x62 kaapista. .30-06 on ollut käytössä 70-luvun loppupuolelta ja 9,3:nen 2000-luvun alusta. Omat kokemukset:
- 9,3 'merkkaa' paremmin
- 9,3 kaataa keskimäärin nopeammin
- 9,3 toimii hyvin 'peruspaukullakin' (Lapuan Mega)
- 9,3 riittää 'pattia' kaikkiin ampumakulmiin, myös niihin huonoihin joita ajan saatossa kaikille tulee

Oma valinta on selkeä, jos on kyse puhtaasta hirvijahdista päiväsaikaan niin mukaan lähtee 9,3. Jos on kyse sekakäytöstä hirvi-peura, päiväjahti-kyttäys, niin mukaan lähtee .30-06. Myös kiikarivarustus on ajan saatossa valittu erilaiseksi käytön huomioiden.

P.S. Esitetty liikemäärä vs. energia vertaus aseen rekyylin avulla on mielestäni hieman 'ontuva', luvalla sanoen. Liikemäärän lisäksi perääntyvällä aseella on myös energiaa aivan samalla tavalla kuin luodilla. Ampujan olkapää ottaa tämän energian vastaan, mutta silti kukaan ei ole tähän energiaan kuollut. Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Visapää
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 991

LähetäLähetetty: 28.08.2007 15:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiul kirjoitti:
P.S. Esitetty liikemäärä vs. energia vertaus aseen rekyylin avulla on mielestäni hieman 'ontuva', luvalla sanoen. Liikemäärän lisäksi perääntyvällä aseella on myös energiaa aivan samalla tavalla kuin luodilla. Ampujan olkapää ottaa tämän energian vastaan, mutta silti kukaan ei ole tähän energiaan kuollut. Very Happy


Liikemäärän säilyminen ampumahetkellä on vähän eri asia kuin energian säilyminen. Aseen ja luodin liikemäärien vektorisumma on ennen ja jälkeen laukaisun = 0, eli aseella ja luodilla on laukaisun jälkeen YHTÄ SUURI liikemäärä (massa x nopeus), mutta vastakkaissuuntaisena.

Sen sijaan se energiamäärä, joka laukaisun jälkeen välittyy aseeseen on PALJON PIENEMPI kuin luodin saama energiamäärä. Aseeseen välittyvä energiamäärä skaalautuu suhteessa luodin ja aseen painoon, eli

Aseen saama energia = (luodin paino / aseen paino) x luodin energia piipun suulla

Jos luoti painaa 11.7 grammaa, kivääri 3.5 kilogrammaa ja luodin energia piipun suulla on 4000 Joulea, niin aseen saama energia on vain 13.4 Joulea :

Aseen saama energia = (11.7 / 3500) x 4000 J = 13.4 J

Siten on aivan ymmärrettävää, että luodin energia (4000 Joulea piipun suulla) omaa PALJON suuremman tappovaikutuksen kuin aseen saama energia (13.4 Joulea). Käytännössä tämäkin näkyy siinä, ettei kukaan rata-ampuja ole myöskään perääntyvän aseen siirtämään ENERGIAAN kuollut...

Toivottavasti tämä ei nyt mennyt viisasteluksi ... Confused
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 28.08.2007 16:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En tiedä viisastelusta, mutta onko jossain selvää faktaa, että luodin tunkeutumiskyky riippuu energiasta eikä liikemäärästä? Tämä on sikäli mielenkiintoista, että samasta asiasta käydään jousipuolella keskustelua, eikä ainakaan siellä asiasta ole minuun tietooni tullut selvää faktaa.

Jos on esimerkiksi jotain linkkiä, missä asiasta on testattua tietoa (siis ei pelkkää teoriaa, vaan jossain väliaineessa testattua dataa), niin lukisin siitä mielelläni.

P.S. Paljonko tarvitaan energiaa 'tappamaan' rata-ampuja tai ihminen yleensäkin? Wink Ihan vain esimerkkiisi palaten.

P.P.S. Oman kokemukseni mukaan 9,3 on selkeästi parempi hirvenkaataja vaikka erotus energiassa onkin 'vähäinen'. Cool
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
egi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Hei 2005
Viestejä: 556

LähetäLähetetty: 28.08.2007 16:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Saahan sen energian 30-06:lla nostetuksi, mutta muista mitä kirjoitit:
Visapää:"30-06 raskaan luodin nopeus on sadassa metrissä siis vain 665 metriä sekunnissa, joten ei lihojen pitäisi mennä pilalle ainakaan luodin liiallisen nopeuden vuoksi. Kriittisenä nopeutena tässä suhteessa on yleensä pidetty noin 700 metriä sekunnissa."
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Visapää
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 991

LähetäLähetetty: 28.08.2007 16:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiul kirjoitti:
En tiedä viisastelusta, mutta onko jossain selvää faktaa, että luodin tunkeutumiskyky riippuu energiasta eikä liikemäärästä? Tämä on sikäli mielenkiintoista, että samasta asiasta käydään jousipuolella keskustelua, eikä ainakaan siellä asiasta ole minuun tietooni tullut selvää faktaa.

P.S. Paljonko tarvitaan energiaa 'tappamaan' rata-ampuja tai ihminen yleensäkin? Wink Ihan vain esimerkkiisi palaten.

P.P.S. Oman kokemukseni mukaan 9,3 on selkeästi parempi hirvenkaataja vaikka erotus energiassa onkin 'vähäinen'. Cool


Noita kokeellisia tutkimustuloksia energian ja liikemäärän merkityksestä "tappotehoon" en ole nähnyt missään, sitäkin enemmän kaikenlaisia "tappotehoa" kuvaavia kaavoja. Selvää faktaa siitä siis ei ole ja noi mun mietteetkin on vaan oman "insinöörijärjen" tuotantoa.

Itse uskon, että "tappoteho" riippuu luodin energiasta, laajentuneen luodin poikkileikkauksen pinta-alasta (mitä isompi, sitä parempi) sekä siitä, miten paljon massaa luodissa on poikkileikkauksen pinta-alaa kohtaan ("pidempi" luoti on tehokkaampi, eli miten pitkä luoti on suhteessa sen poikki-pinta-alaan, esimerkiksi 6.5x55SE :n pitkä ja kapea luoti on tappavampi kuin mitä voi olettaa pelkästään energiaa vertaamalla).

En hetkeäkään epäile sitä, etteikö 9,3 olisi selkeästi parempi "hirvenkaataja" kuin 30-06 alle 100 metrin etäisyyksillä, ainakin jos puhutaan täysikasvuisesta hirvestä. Jos taas on kysymys vasasta, en ole aivan varma siitä, onko 9,3 huonompi vai parempi - uskoakseni se riippuu käytetystä luodista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Visapää
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 991

LähetäLähetetty: 28.08.2007 16:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

egi kirjoitti:
Saahan sen energian 30-06:lla nostetuksi, mutta muista mitä kirjoitit:
Visapää:"30-06 raskaan luodin nopeus on sadassa metrissä siis vain 665 metriä sekunnissa, joten ei lihojen pitäisi mennä pilalle ainakaan luodin liiallisen nopeuden vuoksi. Kriittisenä nopeutena tässä suhteessa on yleensä pidetty noin 700 metriä sekunnissa."


Olet aivan oikeassa. Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
inot_85
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Lok 2006
Viestejä: 165

LähetäLähetetty: 28.08.2007 16:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tää nyt menee hiukan ohi aiheesta mut kuinka hirmunen rekyyli tolla 9.3x62
ehkä isoin rekyyli mitä ite oon kokenut omalla haulikolla 12/89 joku super magnum mut ei tuo kyl omasta mielestä mikään hirmunen ollut. mut kyl se vähän enempi potkii kuin .308
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Powerhead
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Hel 2006
Viestejä: 820

LähetäLähetetty: 28.08.2007 16:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

9,3:seen saa halutessaan jopa 20,4grammasia kuulia esim. Woodleighilta, jotka ei paljoa vauhtiakaan tarvi auetakseen. Koiramiehille erinomainen valinta esim. Marlinin sijasta. Ja jos pitemmälle halutaan ampua niin laitetaan vaikka 250gr Accubond ,jolle vauhteja saadaan sinne 800m/s pintaan että mites käy sitten tehovertailussa 100 metriin 30-06:n kanssa... Rolling Eyes Question
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Visapää
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 991

LähetäLähetetty: 28.08.2007 16:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Powerhead kirjoitti:
9,3:seen saa halutessaan jopa 20,4grammasia kuulia esim. Woodleighilta, jotka ei paljoa vauhtiakaan tarvi auetakseen. Koiramiehille erinomainen valinta esim. Marlinin sijasta. Ja jos pitemmälle halutaan ampua niin laitetaan vaikka 250gr Accubond ,jolle vauhteja saadaan sinne 800m/s pintaan että mites käy sitten tehovertailussa 100 metriin 30-06:n kanssa... Rolling Eyes Question


Uskoakseni 9.3 voittaa 30-06 :n selvästi noilla latauksilla. Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Visapää
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 991

LähetäLähetetty: 28.08.2007 16:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niin kuin tuolla ketjun keskivaiheilla jo kirjoitin, niin tämä vertailu 30-06 vastaan 9.3 ei ole ainakaan minun puoleltani niin "vakavaksi" tarkoitettu.

Lähinnä kiinnostaa kuulla mielipiteitä ja käytännön kokemuksia noista kahdesta kaliiperista, erityisesti sellasilta jotka on käyttäneet kumpaakin kaliiperia.

Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
toppe
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Mar 2006
Viestejä: 169

LähetäLähetetty: 28.08.2007 20:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Harri R. kirjoitti:
9,3:n etu on suurempi läpäisy eli esim. 30-06:n luoti jää mahdollisesti nahan alle ja 9,3:n luoti tekee mahdollisesti läpireiän. Riippuu tietenkin ampumakulmasta.


Minun mielestä luodin tulisikin pysähtyä nahan alle. Itse pyrin tekemään 9,3 latauksista sellaisia, ettei ne menisi läpi.
Silloinhan kaikki energia on käytetty kohteeseen, kun luoti on jäänyt nahan alle Rolling Eyes
Koska metsästän koiralla, niin koen koirankin kannalta turvallisemmaksi ampua tällaisilla latauksilla, vaikkakin tilanteessa jossa koira on kohteen takana ei tulisi ampua...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
Sivu 2 Yht. 6

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com