OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Metsästysseurajäsenyyttä netin kautta etsiville tiedoksi
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Seuratoiminta
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Vilperi
***


Liittynyt: 22 Elo 2005
Viestejä: 10580
Paikkakunta: Espoo/Kangasala

LähetäLähetetty: 04.09.2007 00:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ny mää oon kerrankin hiljaa ettei sana leviä: Wink
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tetri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2005
Viestejä: 7344

LähetäLähetetty: 04.09.2007 00:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vilperi kirjoitti:
Mulla ei ole mitään salattavaa tiedoissani joten voin tuoda esille kaikki asiani
Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vilperi
***


Liittynyt: 22 Elo 2005
Viestejä: 10580
Paikkakunta: Espoo/Kangasala

LähetäLähetetty: 04.09.2007 07:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sanonta koskee itseäni, seuran osalta mulla ei ole oikeutta tuoda julki mitään mistä ei ole etukäteen sovittu! Wink Aivan samoin kun en tuo esille työn puolesta tekemiäni asioita, koska olen velvollinen pitämään raportit ainoastaan firman ja isännöitsijöiden välisenä. Laughing
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
olsa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Mar 2006
Viestejä: 3024

LähetäLähetetty: 04.09.2007 08:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ihmettelen kun lukee seuraan jäsenyyttä hakevien kommetteja, kaikki puhuu pitää omistaa maata. Tärkein olla kirjoilla ja asua kunnassa mihin jäsenyyttä hakee. Varsinais-suomessa ainakin on suurimmassa osassa tämäkäytäntö, maanomistaja oikeutetusti kuuluu päästä seuraan.

Seurat olisikin ihmeessä jos alkaisi ulkopaikkakuntalaisia ottaan jäseneksi, säännöstä pakko pitää jyrkästi kiinni, jo tasapuolisuuden
takia.
Vilperin pääsy seuraan, melkeen johtuu juudi näistä syistä. Crying or Very sad
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Loikka
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 948
Paikkakunta: Kotimaa

LähetäLähetetty: 04.09.2007 09:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

olsa kirjoitti:
Tärkein olla kirjoilla ja asua kunnassa mihin jäsenyyttä hakee. Varsinais-suomessa ainakin on suurimmassa osassa tämäkäytäntö, maanomistaja oikeutetusti kuuluu päästä seuraan.

Seurat olisikin ihmeessä jos alkaisi ulkopaikkakuntalaisia ottaan jäseneksi, säännöstä pakko pitää jyrkästi kiinni, jo tasapuolisuuden
takia.


Itse en kyllä oikeen ymmärrä tuota pykälää miksi ulkopaikkakuntalaisia ei voisi ottaa seuraan.

Niissä seuroissa joissa itse olen ei ole velvoitetta asua paikkakunnalla, eikä seuratoiminta muutenkaan ole mitenkään tiukkapipoista. Halukkaat ja innokkaat metsämiehet ovat päässeet seuraan siitä riippumatta missä asuu.

Ulkopaikkakuntaliset tosin joutuu maksamaan hieman enemmän tästä liittymisestä, mutta tämän liittymismaksun jälkeen he omaavat aivan samanlaiset oikeudet kuin muutkin. Tietenkin voidaan spekuloida tästä talkoo yms velvoitteista. Toistaiseksi meillä ei ole alettu sanktioimaan näistä. Jokainen tekee oman kykynsä ja taitonsa mukaan.

Itseä lähinnä harmittaa tällähetkellä tämä välimatka tuonne "kotiseutuni" seuraan. Hyvät seuran jahtimaat ovat 400 km päässä joten ihan iltalenkille ei voi lähteä...

Tuo on sinäänsä totta että netti ei ole varmasti se paras keino etsiä metsästysseuraa. Siellä missä metsästäjien määrä on suuri verrattuna pyyntialueeseen (ruuhkasuomi) saattaa olla joihinkin seuroihin aika kova tunku ja silloin joudutaan aika kovastikkin käyttämään tylyä "ei kiitos" toimintamallia. Sitten jos joku ennestään tuttu "hyvä tyyppi" hakee niin hänet voidaan hyväksyä jäseneksi.

Tosin olemme 20 vuoden sisällä mielenkiintoisessa vaiheessa. Ennustan että etelässä ja muuallakin tulee käymään niin että osa (merkittävä osa) metsistä ja metsästysalueista suojellaan jollain tavalla niin ettei siellä saa metsästää eli jahtialue supistuu entisestäään. Toinen on se että kun suurten ikäluokkien jalka alkaa painamaan liikaa ja metsästys jää niin joko on "pakko" alkaa ottaa porukkaa seuraan tai sitten tapahtuu joku radikaali muutos nykyisen metsästyskäytäntöön/tapaan.

Itse olen etsiskellyt tasaisen "laiskasti" noin 100 km säteellä pääkaupunkiseutua seuraa jolla olisi "kohtuullisesti"=sorkkaeläinlaillisesti maita ja ottaisi "nuoren" innokkaan ja osaavan maattoman jahtaajan riveihinsä.

Toistaiseksi suurta ahaa elämystä ei ole tullut vaikka yhteen metsästys porukkaan olenkin liittynyt. Hyvillä kontakteilla on noita jahtitilaisuuksia tullut ilman tuota seuraakin -kiitos siitä heille jotka ovat nämä tarjonneet, vastapainoksi olen pyrkinyt tarjoamaan näille jahtikumppaneille jotain vastineeksi.

Ps. Jos joku tunsi piston sydämmessä ja haluaa ehdottaa jäsenyyttä seuraan joka vastaa yllä esitettyjä kriteereitä niin YV:llä tavoittaa Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
olsa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Mar 2006
Viestejä: 3024

LähetäLähetetty: 04.09.2007 14:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Loikka kirjoitti.
Itse en kyllä oikeen ymmärrä tuota pykälää miksi ulkopaikkakuntalaisia ei voisi ottaa seuraan

Seuran säännöt estää ottamasta vieraspaikkakuntalaista jäseneksi, ellei ole maanomistaja.
Ellei tälläistä sääntöä olisi, tulioita olisi heti 20-50 henkilöä pieneen seuraan. Seura metsästää hirveä, kaikki haluaisi tietysti hirviporukkaan.
Mihin olisi pakko ottaa seuran jäsenet, sen jälkeen olisikin ainekset jokapäiväseen riitaan. Eikä löytyisi sellaista johtajaa, ketä porukkaa rupeisi vetään.
Maanomistajat katsoo hyvin tarkkaan, kun rupeaisi outoa metsästäjää kulkeen mailla, muutamilla viellä vieraita mukana.
Maanvuokraus on tänäpäivänä arkaa arempi asia jo.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vilperi
***


Liittynyt: 22 Elo 2005
Viestejä: 10580
Paikkakunta: Espoo/Kangasala

LähetäLähetetty: 04.09.2007 16:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tälläkin alueella jo pitempään vaikuttaneena henkilönä vähän kyllä ihmettelen tuota asumiseen liittyvää pykälää, mutta kyllä se on mun kohdallani se 0,5 hehtaarin läntti joka ei riitä kyseiselle seuralle. Hirviporukkaan en edes halua jonka olen tuonut julki jokaisessa jäsenanomuksessa. Mutta kun kielletään se pienpetometsästyskin, niin voitaisiin kyllä jo puhua vanhoillisista asenteista. Onneksi pääsen muutaman kyseisen seuran jäsenen kanssa kyllä lintumetälle vieraskorttia vastaan ja ehkä joskus kymmenen vuoden päästä peräti jäseneksikin. Laughing
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tetri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2005
Viestejä: 7344

LähetäLähetetty: 04.09.2007 16:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Missäs hän niitä peuroja paukuttelee?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vilperi
***


Liittynyt: 22 Elo 2005
Viestejä: 10580
Paikkakunta: Espoo/Kangasala

LähetäLähetetty: 04.09.2007 18:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No tietenkin siinä seurassa jonka jäseneksi olen päässyt. Wink
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jarih
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 2086
Paikkakunta: Kirkkonummi

LähetäLähetetty: 04.09.2007 18:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei se paikkakunnallakaan asuminen ole mikään tae seuraan pääsemiseksi, varsinkaan eteläisessä Suomessa. Maaton pääsee ainoastaan maattomaan seuraan helposti.

Mutta on sekin totta, että ilman omaa aktiivisuutta ei mihinkään pääse koskaan. Toisaalta jos samaan seuraan laittaa vuosi toisensa jälkeen hakemuksen, mikä tulee bumerangina takaisin, pitäisi jo ymmärtää jotain muuta vaihtoehtoa kokeille. Epäonnistumisesta ei kannata lannistua vaan yrittää uudelleen, ehkä vain oppien aikaisemmista kokemuksista, eikä hakata päätään uudestaan samaan seinään toistamiseen.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Metsastyskerho1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Lok 2005
Viestejä: 906

LähetäLähetetty: 04.09.2007 21:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ilmeisesti tuo "paikkakuntalaisuusvaatimus" tulee alunperin pitkälti siitä että seurat olivat kyläkohtaisia: Toisaalta tietty varovaisuus tuikituntemattomia kohtaan ja osin ehkä jopa epäluuloisuuskin ovat edesauttaneet näiden vaatimusten olemassaoloa. Valitettava juttu, mutta taustalla saattaa olla myös pelko metsästysmaiden menettämisestä jos joku tietty maanomistaja sattuisi näkemään tuntemattomia metsästäjiä omilla maillaan.

Me metsästäjät (niin seuroissa olevat kuin seurattomatkin) taas voimme yrittää käyttäytyä fiksusti ja kiillottaa näin metsästyksen mainetta. Hidas tie joka ei auta välittömästi mutta muutakaan apua en tiedä. Itseasiassa metsästysmahdollisuudet ovat hyvin pitkälti kiinni siitä miten metsästämättömät maanomistajat suhtautuvat metsästykseen.

Itse olen jäsenenä kahdessa seurassa ja yksi näistä seuroista on juuri erään yrityksen henkilökunnan metsästysseura. Tämän seuran jäsenyys on rajattu ko yrityksen työntekijöihin ja yrityksestä eläkkeellejääneisiin henkilöihin joten tavallaan kyseessä on suhteellisen suljettu porukka. Taustalla on kuitenkin sellainen realiteetti että emme saa viedä metsästysvieraita metsästysalueellemme eikä tuota aluetta ole tarkkaanottaen edes vuokrattu meille, onpahan vain myönnetty metsästyslupa tietyillä reunaehdoilla. Voi kuulostaa tiukalta mutta tämä on paljon parempi kuin ei mitään. Toinen näistä seuroistani on taas vaimoni syntymäpaikkakunnalla jossa en itse ole koskaan sen enempää asunut kuin ollut kirjoillakaan, en ole edes omistanut maata sieltä. Olen hyvin kiitollinen tälle seuralle tästä ja tämän vuoksi pyrin auttelemaan tätä seuraa mahdollisuuksien mukaan. Osallistun talkoisiin jos olen paikkakunnalla niiden aikaan. Muussa tapauksessa olen hommannut seuralle mm riistapellonsiemeniä ja kirjallisuutta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hukkanen



Liittynyt: 31 Hei 2007
Viestejä: 4

LähetäLähetetty: 05.09.2007 13:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei kai siinä vielä mitään jos ei maatonta oteta jäseneksi, mutta kun kotisivulliset ja sähköpostiosoitteelliset metsästysseurat eivät edes vastaa postitettuihin kysymyksiin niin johan ollaan tukevasti metsässä. Tuntuu kuin seuralaiset eivät haluaisi kommunikoida "ulkopuolisten" kanssa.

Olen yrittänyt kysyä, pääsisikö toimintaan mukaan ja metsästystä seuraamaan ihan muuten vaan, oppiakseni uutta ja harkitakseni harrastuksen aloittamista. Valitettavasti kaikki metsästävät tuttavat asuvat toisella puolella Suomea joten heistä ei ole nyt apua.

Ja niin, olen nuorehko nainen.
_________________
Yksi sokeri kahvilla, kiitos!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tinurien Kirkkoherra
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Hei 2004
Viestejä: 2262

LähetäLähetetty: 05.09.2007 14:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuntuu olevan metsästysseuraan pääsemisen ehto, monessa paikassa, henkilökohtainen suhde seuraan, ja seuran silmää tekeviin. Mutta miten tuo onnistuu juuri alueelle muuttaneelta uudelta kasvolta? Netti voisi olla helppo tie lähestyä & tutustua!
Toki alueella asumisen vaatimus on helppo jäseniä haettaessa, mutta mitään laatuun liittyvää se ei ole. Monesti jopa se kaukaisempi jäsen on aktiivisempi, hänellä kun ei ole varaa valita.
Toisaalta seuroista kasvaa helposti "kaveriporukoiden" harrastepiirejä, jonne ulkopuolisella ei ole asiaa. Samanmielisyys on liian koheettista ja aiheuttaa ennen pitkää tuhon.
Mitäpä se viljelijää haittaa missä päin se pyytäjä asustaa, kunhan ei sotke viljelyksiä. Ei pitäisi paikallisen jäsenen luottaa liikaa paikallisuuteen, yhtälailla siellä mailla ja mannuilla käyskennellään fiksusti ja asianmukaisesti.
Ikuisuuden vanhoja jäsenvalintakäytänteitä ei juurikaan tue mikään selitys. Selittelyn taustalta löytynee reviirin puollustaminen, toisilta pedoilta. Minun hirvi, hirviporukkani jne....
_________________
...saadakseni lopettaa. Moron poro!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
heguli
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Hel 2005
Viestejä: 5666

LähetäLähetetty: 05.09.2007 14:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Very Happy voin kyllä kertoa et ainakin yks on nettituttavasta seurakaveriks päässyt. kyllähän sitä tavattiin ennen kuin kaveri seuraan haki ,mutta täällähän se alku oli foorumilla. Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Metsastyskerho1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Lok 2005
Viestejä: 906

LähetäLähetetty: 06.09.2007 00:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tinurien Kirkkoherra kirjoitti:
Tuntuu olevan metsästysseuraan pääsemisen ehto, monessa paikassa, henkilökohtainen suhde seuraan, ja seuran silmää tekeviin. Mutta miten tuo onnistuu juuri alueelle muuttaneelta uudelta kasvolta? Netti voisi olla helppo tie lähestyä & tutustua!


Teoriassa näin, käytännössä parempi tutustuminen kyllä vaatii ihan face-2-face tyyppistä kontaktia ja vie oman aikansa. Lisäksi tuo tutustuminen toteutuu aika harvoin netin kautta, ennemminkin netti on vain yhteystietojen löytämiskanava. Vähän sama juttu kuin työpaikkailmoitus, aika harvaa työpaikkaa saa ilman henkilökohtaista tapaamista tulevan pomon kanssa.

Kuten jo totesin, suurin osa metsästysseuroista ei koe tarpeelliseksi "markkinoida" toimintaansa vaan seuroissa uskotaan että halukkaat kyllä löytävät heidät muutoinkin. Tämä on pitkälti tottakin koska tämä myös mittaa hieman motivaatiota hakea. Kimurantiksi tämän tekee se että täysin uudelle alueelle muuttavan henkilön voi olla todella hankala löytää tarpeellisia kontakteja, näin etenkin jos asianomainen sattuu olemaan hieman arempi ja hiljaisempi henkilö.


Tinurien Kirkkoherra kirjoitti:
Toki alueella asumisen vaatimus on helppo jäseniä haettaessa, mutta mitään laatuun liittyvää se ei ole.


Ei ole kukaan väittänytkään että se olisi toimiva laatutae mutta yleinen silti. Alueella asuminen saattaa auttaa tuntemaan hakijan paremmin mutta muuta se ei käytännössä tee.


Tinurien Kirkkoherra kirjoitti:
Mitäpä se viljelijää haittaa missä päin se pyytäjä asustaa, kunhan ei sotke viljelyksiä.


Tämä taas on osin psykologiaa, osin taas sitä että monesti alueelle muuttava uusi henkilö tuo mukanaan jotain sellaista jonka asianomainen viljelijä saattaa kokea hyvin vieraaksi. Joku viljelijä on saattanut sadatella kun näkee viljaansa tallatun ja mieltää sen hiljattain näkemänsä uuden metsästäjän tekemäksi vaikka asialla saattoi olla joku aivan muu. Joku toinen viljelijä taas on mennyt sanattomaksi kun naapuritalon ostanut tuntematon tulokas on alkanut valittaa viljelijän lietelaarin hajuhaitoista, maatalouden äänistä, traktorin nostamasta santapilvestä tai muusta sellaisesta joka on ollut alueella takuulla ennen tulokasta ja joka tulokkaan tulisi kaikenjärjen mukaan hyväksyä. Anoppilani naapuritalon ostanut sankari meni sulkemaan pihansa läpi menevän rasitetien "kun se häiritsee" eikä kukaan viitsinyt lähteä käräjöimään moisen temppuilijan kanssa vaikka voitto olisi ollut melkein varma, niinpä anoppilaani ajetaan nyt hieman pidempää reittiä pitkin. Mallusjärvellä eräs muuttaja meni järjestämään metsästyskiellon ikimuistoiselle sorsastusalueelle ja sai sen läpikin lääninhallituksessa. Kaikki tämmöinen tuppaa vaikuttamaan monessa paikassa uusiin ihmisiin suhtautumiseen vaikkei näillä uusilla henkilöillä olisi mitään tekemistä näiden asioiden kanssa. Moni haja-asutusalueelta Ruuhka-Suomeen muuttanut sadattelee tämänkaltaista ongelmaa mutta ongelma on helposti ihan sama toisinkinpäin. Helsingistä haja-asutusalueelle muuttaneen henkilön voi olla yhtä hankala päästä metsästysseuraan niin kauan kuin kaveria ei tunneta hyvin, näin etenkin ellei seurassa ole akuuttia pulaa vaikkapa sihteeristä tai jäsenistöstä muutoin.

Mitään järkeähän tuntemattomien sorsimisessa ei ole mutta ihminen ei ole yksinomaan järkiotus vaan paljon ratkeaa oletuksilla, fiiliksillä ja muulla vähemmän rationaalisella toiminnalla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Seuratoiminta Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
Sivu 3 Yht. 6

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com