OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Pennun peruskoulutuksesta; leikin rajat?

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Koirat yleensä
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
ukkometto78
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 01 Huh 2005
Viestejä: 48

LähetäLähetetty: 18.09.2007 21:45    Viestin aihe: Pennun peruskoulutuksesta; leikin rajat? Vastaa lainaamalla viestiä

9 viikon ikäisen karkkaripennun kanssa touhuilen ja olen törmännyt minulle jälleen uuteen asiaan, johon olen saanut kaksijakoisia vastauksia.

Eli, leikki on hauskaa ja isännän kanssa on kiva "riehua", mutta ne pienet naskalihampaat satuttavat jo aika lailla pennun purressa sopivasti. Olen kuullut, että kannattaa joka tilanteessa yrittää antaa vain sievästi tilalle jotain muuta "laillista" purtavaa ja vain tippa linssissä hymyillä ja kehua koiraa, vaikka sattuisi kovasti. Perustelevat jonkin vietin säilymisellä, jos ei rankaise kovasti koiraa saalistusleikkiin puuttumisesta...

Toinen mielipide kertoo sen, että kun omasta mielestä leikki menee liian kovaksi, voi murahtaa kunnolla ja vaikka tönäistä pentua/ottaa niskasta kiinni ja antaa täten ymmärtää, että nyt tuo homma ei vetele.

Onko totuus tuolla jossain puolivälissä vai onko järkevää yrittää soveltaa vain oman koiran luonteeseen sopivat metodit isännän maun/näykkimisensietokyvyn mukaan?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Leafs
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Maa 2006
Viestejä: 2059

LähetäLähetetty: 18.09.2007 22:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Annat ensin katuharjaa silleen sopivasti, sitten ku ei enää varret kestä niin kettinkiä. Tarpeen mukaan, yleensä enemmän on parempi kun on koulutuksesta kyse.



- äläkä nyt vaan Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
calle
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 23 Maa 2004
Viestejä: 74

LähetäLähetetty: 19.09.2007 21:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

olen sen toisen mielipiden kannalla. miten kovaa pitää murahtaa on koirasta kiinni, vaihtelee varmasti paljon koirasta koiraan. sitä leikistä vielä niin sen kai pitäis olla isäntä joka aloittaa leikit ja isäntä joka ne lopettaa eikä päinvastoin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
oraakkeli
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 30 Jou 2006
Viestejä: 15
Paikkakunta: Perämeri

LähetäLähetetty: 19.09.2007 21:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Samaa mieltä Callen kanssa. Itselläni on koira, jolle pentuna riitti, kun omia hampaita hieman vilautti sopivalla murinalla säestettynä. Sen jälkeen ote heltisi, mutta luottamus ja lauman arvojärjestys säilyivät - elleivät jopa lujittuneet. Toki koirat ovat yksilöitä, joten koeta löytää omasi kanssa se paras tapa toimia, mutta jätä katuharja siivoushommiin. Se ei sovellu koirankoulutukseen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ukkometto78
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 01 Huh 2005
Viestejä: 48

LähetäLähetetty: 20.09.2007 16:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiitoksia mielipiteistänne. Keltanokkana on hyvä saada kuulla kaikenlaisia vinkkejä koiran kasvatukseen liittyen. Oman koiran "lukeminen" ja siitä johtopäätösten tekeminen lienee varmasti paras tapa toimia, kun soveltaa toisilta saatuja oppeja käytännössä koiralleen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
m619625
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Syy 2006
Viestejä: 629

LähetäLähetetty: 21.09.2007 12:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse otin tavaksi pelata koiran kanssa lattialla joka ilta.

Kääntelin koiraa välillä selälleen ja kyljelleen ja selälleeen..,välillä rapsutin ja taas jatkettiin.

Leikkiessä minä päädyin aina "voittajaksi" lempein ottein,näin määräytyi meillä arvojärjestys leikin kautta.

Myös minä opettelin murahtamaan ja näyttämään hampaita jos teki jotain vallatonta.

Kun annoin ensimmäisen rustoluun koiralle ja menin hetken päästä syönnökselle niin koira ärähti,jolloin minä salamana ärähdin kuten koirat ja näytin hampaita,jolloin pentu kaikkosi luulta ja jätti sen minulle.
Sitten kutsuin pennun ja annoin luun koiralle takaisin.
On jäänyt ainoaksi kerraksi kun on minulle ärähtänyt.

Pitänee minua puoliksi koirana,kun suhautan puun juurelle niin koira tulee perässä ja nostaa myös jalkaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Koirat yleensä Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com