OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Ammutteko metsoa?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5 ... 9, 10, 11  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
kuulapää78
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Elo 2006
Viestejä: 1065
Paikkakunta: Kuru

LähetäLähetetty: 22.09.2007 22:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

GWP kirjoitti:
Havulintu kirjoitti:
Kokeilkaapa muuten metson pyyntiä ilman koiraa tai muita jahtikavereita. Sii pelkkä haulikko ja ukko, on muuten aikas nöyrää touhua, mutta kun saalista tulee, on fiiliskin sitten ihan toinen.

Onhan tuota kokeiltu mutta nykyään jo järki voittaa, eli en ammu haulikolla kuin koiralle. Ilman koiraa sitten pelkällä kiväärillä. Syykin on yksinkertaisesti, etten viitti ampua lintua silloin kun haavakon tekeminen on todennäköisempää kuin sen (mahollisen haavakon) saaminen talteen.


Kumma kyllä, en ole yhtään metsoa haavakoksi tehnyt joten millä perusteella väität ihmisiä täällä tyhmäksi? Se on tyhmä joka koittaa liian kauas! Tosin itsellänikin suurin osa metsoista on tullut ammuttua kiväärillä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
CrB
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Lok 2005
Viestejä: 1841

LähetäLähetetty: 22.09.2007 22:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vastaan aloittajan kysymykseen kehoittamalla tutustumaan: rktl.fi/riista/ohjeet_lomakkeet/riistakolmiot/kolmiolaskentatulokset_kanalintumetsastyksen_mitoituksessa.html

Tiivistettynä: Jos jahtialueellasi on 100 metsoa, voidaan siitä metsästää 1-12kpl, kannan vaihtelusyklin mukaan.
_________________
Liikettä niveliin
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
wannabetuner
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 11 Elo 2007
Viestejä: 45

LähetäLähetetty: 22.09.2007 23:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

voi kun saiskin ampua.. hetkeäkään en miettis. Kiintiö on yksi per mies ja varmasti ampuisin.
Itselle se on sellainen "lintujen kuningas" jota ei joka jannu ammu.
Todella harvinainen täälläpäin, ja olisi se hienoa päästä se kumauttamaan alas.
Kavereista ei kukaan ole päässut edes kokeilemaan ikinä (enkä itse) mutta isäntä on nuorena miehenä useammankin ampunut niin kyllä sitä pitää minunkin Cool
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
GWP
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Tam 2006
Viestejä: 1442
Paikkakunta: tosi lähellä ruåttia

LähetäLähetetty: 22.09.2007 23:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kuulapää78 kirjoitti:
Kumma kyllä, en ole yhtään metsoa haavakoksi tehnyt joten millä perusteella väität ihmisiä täällä tyhmäksi? Se on tyhmä joka koittaa liian kauas! Tosin itsellänikin suurin osa metsoista on tullut ammuttua kiväärillä.

Jaa en mie ketään ole tyhmäksi väittäny, mutta jos sinusta siltä tuntuu niin ei ole mun ongelma. Jos mettoa olet joskus ampunu, etkä sitä reppuun asti saanut, niin mistä tiät ettei ole jäänyt tuonnemmaksi haulit suolilla? Mun sesset on aina sillointällöin löytäny joko henkitoreissaan tai kylmänä olleen meton. Mulla on pyrkimyksenä mettotilanteen jälkeen ettiä se lintu vaikka en olis pätkääkään varma osuko. Muutama on löytyny vasta reilun kilometrin päästä elävänä mutta heikossa kunnossa. Joskus olen joutunu semmosen heikkokuntoisen ampumaan uudestaankin ennenkuin olen sen reppuun saanut.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kuulapää78
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Elo 2006
Viestejä: 1065
Paikkakunta: Kuru

LähetäLähetetty: 23.09.2007 00:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei ole yksikään metso päässyt karkuun. Tyhmäksi haukkumista tarkoitin sillä että kirjoituksestasi saa vaikutuksen että pidät koiratonta haulikkomiestä ei järkevänä....
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
saqqa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Mar 2005
Viestejä: 166
Paikkakunta: Pieksämäki

LähetäLähetetty: 23.09.2007 00:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Haukusta, jos pääsee ampumaan, niin alas tulee väriin katsomatta. Viime syksynä yhen koppelon ammuin. Mustan ampunut viimeksi viitisen vuotta sitten ja sinä syksynä kaksin kappalein. Joka syksy sen jälkeen olisi paikkoja ollut useampia. Monet on ne kerrat, ku kiskoo pitki katellu mustaa mettoo ja varmistinkin ollu jo pois. Ilman koiraa ois varmaa ruuti palanu joka kerta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
GWP
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Tam 2006
Viestejä: 1442
Paikkakunta: tosi lähellä ruåttia

LähetäLähetetty: 23.09.2007 11:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kuulapää78 kirjoitti:
Tyhmäksi haukkumista tarkoitin sillä että kirjoituksestasi saa vaikutuksen että pidät koiratonta haulikkomiestä ei järkevänä....
Jaa, järjenkäytöllä puhuin kyllä ihan vain omastapuolesta. Mulla ei enään ole tarvetta ampua joka lintua mihin olisi mahollisuudet. Haulikolla ammun vain lentoon ja silloin haavakon tekemisen mahdollisuus metson osalta on mielestäni isompi kuin sen saaminen talteen. Ilman koiraa jahtaan vain mettoa ja ainoastaan kiväärillä, vaikka tiedän että mahdollisuus päästä ampumaan sellainen on havelikolla parempi. Ainakin ennen koiria ammuin suurimman osan metsoista haulikolla maahan tai puuhun. Jossain vaiheessa ei vain enään tullu semmosta värinää maahan ammutusta mettosta, joten olen jättänyt sen pois repertuaarista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20584
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 23.09.2007 14:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

GWP kirjoitti:
Haulikolla ammun vain lentoon ja silloin haavakon tekemisen mahdollisuus metson osalta on mielestäni isompi kuin sen saaminen talteen.

Nyt puhut sitten vain omasta puolesta ja omista ampumataidoista.


GWP kirjoitti:
Jossain vaiheessa ei vain enään tullu semmosta värinää maahan ammutusta mettosta, joten olen jättänyt sen pois repertuaarista.

Aika sälli oot jos saat niin hyvin mettoja maahan ammuskeltua ettei enää tunnu missään. Tällaiset kommentit toimivat juuri päin vastoin lukijoiden hahmottaessa profiiliasi kuin itse luulet.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
3U54PR
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Syy 2006
Viestejä: 1010

LähetäLähetetty: 23.09.2007 15:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tänään suon laidalla teerijahdissa.

Mistä lie iso musta tullut mutta päältä lensi ja alas tuli. 3,8kg ilman suolia ja kivispiiraita. Komia lintu eipä siihen muuta. Kerkesin alas istua ja miettiä hyvää tuuriani niin toinen samanlainen lensi tismalleen samasta kohdasta. Tällä kertaa ei haulikko noussut. Mahtava hetki.. seurata metson menoa, toinen metso ja pari teertä jaloissa.

Siihen sitten tulet ja yhdeksän maissa kotimatkalle, tämän syksyn paras päivä takana.
_________________
Parempi metso repussa kuin kymmenen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
-Antsa-
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Maa 2007
Viestejä: 119
Paikkakunta: Kemijärvi

LähetäLähetetty: 23.09.2007 16:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No kyllähän näköjään tulee metsoja ammuttua ku nyt on mulla eka kausi menossa ja heti alotuspäivänä ammuin yhen koppelon matalalentoon. Eipä siinä paljoo ehtiny tunnistaa. Oli muutes eka lintu. Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
lihatiski



Liittynyt: 23 Syy 2007
Viestejä: 4
Paikkakunta: Oulunsalo

LähetäLähetetty: 23.09.2007 16:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

-Antsa- kirjoitti:
ä ammuin yhen koppelon matalalentoon. Eipä siinä paljoo ehtiny tunnistaa. Oli muutes eka lintu. Very Happy



Just näin! Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hakkelus 91
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Hei 2006
Viestejä: 136

LähetäLähetetty: 23.09.2007 16:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No joo. Alotuksessa ammuin ekaa metsoa jonka näin ja tipahtihan se. Very Happy Sen jälkeen päätin etten enään ammu sillä reissulla. Muutama metso paikka sen jälkeenkin tuli mutta jätin ampumatta. Tuon metson jälkeen tuli vielä poikateeri, akkateeri ja pyy. Enkä katunu sitä etten niitä metsoja enempää ampunu. Eikä kulunu ku 7 panosta niiden kahdenpäivän aikana. Wink
_________________
Baikal ij27 28" 12/76.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
GWP
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Tam 2006
Viestejä: 1442
Paikkakunta: tosi lähellä ruåttia

LähetäLähetetty: 24.09.2007 14:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
GWP kirjoitti:
Haulikolla ammun vain lentoon ja silloin haavakon tekemisen mahdollisuus metson osalta on mielestäni isompi kuin sen saaminen talteen.

Nyt puhut sitten vain omasta puolesta ja omista ampumataidoista.

Jos et huomannut, niin jo aijemmin sanoin että puhun vain omastapuolestani. Mitä ilmeisemmin olet niin taitava ja mahtava erämies, niin voisitko sanoa miten se ampumataito auttaa mahollisen haavakon talteenottamisessa vaativassa maastossa? Vai yritätkö ihan vakavasti väittää että taitavampi ampuja pystyy ampumaan metson - aina - niin, että se putoaa kuin eilen kuollu ja jää niille sijoilleen?

tuhola kirjoitti:
GWP kirjoitti:
Jossain vaiheessa ei vain enään tullu semmosta värinää maahan ammutusta mettosta, joten olen jättänyt sen pois repertuaarista.

Aika sälli oot jos saat niin hyvin mettoja maahan ammuskeltua ettei enää tunnu missään. Tällaiset kommentit toimivat juuri päin vastoin lukijoiden hahmottaessa profiiliasi kuin itse luulet.

Kivaa että joku on huolissaan profiilistani. Voisitko kuitenkin auttaa kertomalla missä olen sanonut ampuneeni niin paljon mettoja ettei sen saaminen tunnu missään. Lainaamassasi lauseessa ei kyllä niin lue, edes huonosti tavattuna.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tetri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2005
Viestejä: 7344

LähetäLähetetty: 24.09.2007 15:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

GWP kirjoitti:
kuulapää78 kirjoitti:
Kumma kyllä, en ole yhtään metsoa haavakoksi tehnyt joten millä perusteella väität ihmisiä täällä tyhmäksi? Se on tyhmä joka koittaa liian kauas! Tosin itsellänikin suurin osa metsoista on tullut ammuttua kiväärillä.

Jaa en mie ketään ole tyhmäksi väittäny, mutta jos sinusta siltä tuntuu niin ei ole mun ongelma. Jos mettoa olet joskus ampunu, etkä sitä reppuun asti saanut, niin mistä tiät ettei ole jäänyt tuonnemmaksi haulit suolilla? Mun sesset on aina sillointällöin löytäny joko henkitoreissaan tai kylmänä olleen meton. Mulla on pyrkimyksenä mettotilanteen jälkeen ettiä se lintu vaikka en olis pätkääkään varma osuko. Muutama on löytyny vasta reilun kilometrin päästä elävänä mutta heikossa kunnossa. Joskus olen joutunu semmosen heikkokuntoisen ampumaan uudestaankin ennenkuin olen sen reppuun saanut.
Mikään ei ole niin varmaa näissä hommissa, kuin epävarma...oli sitten seisoja tai ei.
Itte sain opetuksen asiasta jokunen vuosi sitten: Ammuin koiran seisonnalta n. 15 metriin nousevaa poikamehtoa, mutta kuten usein sattuu, oli välissä myös kitukasvuinen näre, jonka läpi lintua kahdesti paukutin. Mehto jatkoi lentoaan ilman näkyviä osuman merkkejä kadoten samantien tiheikön taakse. Kuuntelin pitkään lentoääntä mahdollisen putoamisen toivossa. Myöskään oksittamisääntä ei kuulunut.
Noh, koira tietenkin hakuun lentosuuntaan. Mentiin mielestäni jo reilut puoli kilsaa hitaasti ja perusteellisesti, mutta ei merkkiäkään linnusta. Uusi lenkki ilman tulosta. Paluu ampumapaikalle ja tilanteen kertausta mielikuvina ja taas etsintää. Löytymättä jäi ja oli pääteltävä, että haulisuihkut oli tyrehtyneet puuhun.
Seuraavana aamuna palasin (tuulen tyynnyttyä täysin) vastakkaisesta suunnasta alueelle. Koira haki normaalia kuviotaan ja itse lampsin perässä, kunnes törmäsi kopiksi suoläntillä turpeessa elottomana makaavaan poikamehtoon. Tarkastelin lintua, joka osoittautui kylmäksi ja kuolonjäykäksi. Tutkiskelin karttaa ja ilmansuuntia ja päättelin linnun edellisiltapäivänä ampumakseni. Asento osoitti tulosuunnan ja matkaa siinä sunnassa olleelle ampumapaikalle oli tasan 500 m.
Emme oleet koiran kanssa käyneet kuitenkaan tarpeeksi kaukana.
Avasin linnun, joka oli pakkasyön jäliltä hyvässä kunnossa, ja totein yhden 3,5 mm:n haulin (tilanteessa käyttämäni haulikoko) olevan mahaontelossa ja toinen löytyi myöhemmin kaularangasta.
Ohessa kuva löytöpaikalta, ennen lintuun koskemista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
juhojus
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Hel 2007
Viestejä: 205
Paikkakunta: h-vesi

LähetäLähetetty: 24.09.2007 16:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

GWP kirjoitti:
Haulikolla ammun vain lentoon ja silloin haavakon tekemisen mahdollisuus metson osalta on mielestäni isompi kuin sen saaminen talteen.
pistä isompia hauleja ja ammu kohallee nii haulikko tappaa siinä missä kivääriki.ja haulikolla tulleet haavakot on kuitenki keskimäärin lähempänä ja varmemmin löydettävissä kun kiväärillä pariinsataan metriin ammuttu haavakko mehto.
_________________
tikka m97a
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5 ... 9, 10, 11  Seuraava
Sivu 4 Yht. 11

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com