Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
täppä Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 13.06.2005 10:45 Viestin aihe: Mikä keitin? |
|
|
Oman retkikeittimen hankinta on tullut ajankohtaiseksi (joo osaan kyllä keitellä pakilla nuotiollakin, mutta siitä vaikka toisella kertaa jookos?).
Olen aikaisemmin käyttänyt lainaamaani Trangiaa, ja pidän konseptia pääsääntöisesti hyvin toimivana. Mitä nyt sen spriin kanssa läträäminen ja heikohko hyötysuhde vähän verottavat. Kaasuista ei juuri kokemuksia ole, mutta kesäkäytössä lienevät oikein hyviä.
Mikä on foorumistien suositus hintaluokassa 40-60 €?
- Kaasu? Mikä ja miksi
- Spriikeitin?
- Multi Fuel- keitin? Taitavat olla tyyriitä? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
vesku Kanta-asiakas
Liittynyt: 14 Maa 2004 Viestejä: 395 Paikkakunta: Eteläinen syrjäseutu
|
Lähetetty: 13.06.2005 11:12 Viestin aihe: |
|
|
Itse suosin kaasukeitintä koska:
- se on nopea
- teho on helposti säädettävissä
- astiat eivät nokeennu
- pitkälle reisulle ei tarvitse raahata pullotolkulla spriitä
Miinuksena tosin tulee:
- ei toimi pakkasessa, talvikaasut auttavat hiukan
- kaasupatruunoita ei saa aivan joka huoltamolta
Itse käytän sellaista 200g painavaa suoraan pulloon kierrettävää Primuksen poltinta (kyseistä mallia ei enää taida olla myynnissä). Primus-yhteensopia pulloja tekee myös muut valmistajat. Jos valitset sellaisen pullon päällä olevan polttimen niin tarvitset joko leveän ja matalan pullon tai jonkin jalan pullolle, jotta se pysyy pystyssä. Jalkoja saa kaupasta valmiina tai sellaisen voi väsätä itsekin.
Trangia löytyy kellarista, mutta harvoin tulee käytettyä. Multi-fuelit ovat kalliita ja painavia. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
Lähetetty: 13.06.2005 11:53 Viestin aihe: |
|
|
Ok, tämä vastaa pitkälti omia päätelmiäni. Olisiko Primuksen Classic Trail hankinnan arvoinen? Hinta ei ainakaan ole kovin paha (30€) |
|
Takaisin alkuun |
|
|
vesku Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 13.06.2005 12:21 Viestin aihe: |
|
|
Itse olen harkinnut tuota Primuksen Micronia, joka painaa vaivaiset 96g! Täältä sen saisi hintaan 50EUR:
http://www.globetrotter.de/
Hajurakoa tuohon Classic Trailiin jää 144 grammaa. Kaasukeittimen huonoista puolista unohtui että se ei ole täysin idioottivarma toisin kuin spriikeitin. Muista homma samalla kaasupolttimen reikien putsauspiikki (en tiedä oikeaa nimeä). Kaasupoltin kannattaa huoltaa ja testata ennen jokaista reissua. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
Lähetetty: 13.06.2005 13:28 Viestin aihe: |
|
|
No mutku perskeles mä tartten sen keittimen jo ensi viikonlopuksi. Nyt ottaa kyllä pattiin, kotomaasta toi kevytkeitin lähtee kai jollain vajaalla 80€:llä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20483 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 13.06.2005 13:50 Viestin aihe: |
|
|
Mielestäni ERÄ-lehti testasi näitä jokuaika takaisin. Testi oli kohtuullisen kattava ja asiantuntevan oloinen, kuten Erän RETKEILYvälinetestit yleensäkin.
Olet viestin mukaan käyttänyt lainatrangiaa. Jos kyseessä olisi ollut oma kalusto, niin olisin suositellut trangiaan sopivaa kaasupoltinta.
Kaverin kanssa kun vaelletaan kahteenpäätyyn Lapissa, niin riskeinä miehinä molemmilla on oma keitin. Itse käytän Trangiaa spriipolttimella ja kaveri nykyään vastaavaa Trangiaa kaasupolttimella.
Ainakin tuo kaverin setti vaikuttaa ihan näppärältä, joskin kaasukeitinsysteemit saa varmaan nykypäivänä tehtyä huomattavasti kevyemmäksikin… No, sopiipahan ainakin rensselit ja polttimet ristiin, jos tarvetta ilmenee.
Sen olen huomannut, että korkean ja ja kapean kaasupullon kaatuessa keittämisen aikana kaverille tulee ”mukavia efektejä”. Muutenhan systeemi on siisti, helposti säädettävissä, tehokas ja keitto katkaistavissa silloin kuin huvittaa.
Sprii-touhujen yhtenä etuna näkisin tarvittavan polttoainemäärän mukaanoton vaihtelumahdollisuuden. Kaasupullossa tämä on ”hieman” hankalampaa. Pidemmille reissuille vaaditaan ”täysi pullo varmuuden vuoksi.” Lyhemmille reissuille harvoin löytyy sopivankokoisia kaasunjämiä. Tämä on tosin pikkuseikka.
Palavan Marinolin tuoksu saa silti reissun tuntumaan enemmän erähenkiseltä |
|
Takaisin alkuun |
|
|
vesku Kanta-asiakas
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
piikeli Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 13.06.2005 14:39 Viestin aihe: |
|
|
Itse kyllä olen Lahtisen kanssa samoilla linjoilla. Trangia on kätevä paketti. Ja paino sekä koko sopii todella hyvin retkeilyyn. Trangian kanssa sopii parhaiten se oma kaasu poltin. Itse tein monia Lapinreissuja spriin kanssa sitten ku hankin Trangian kaasu polttimen en siitä enää luovu ikinä. Hinnalla noissa polttimissa ei taida suurtakaan eroa olla. Kattilat on sitten hommattava joka tapauksessa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
Lähetetty: 13.06.2005 15:26 Viestin aihe: |
|
|
Trangian kanssa on tullut tosiaan toistakymmentä vuotta heiluttua eri vuodenaikoina ja kertaakaan se ei ole pettänyt. Siinä mielessä vaaka voisi kallistua Trangian puolelle.
Nykyisessä käytössäni keittimen tärkein käyttöominaisuus on kuitenkin nopeus, joten kaasun puolelle kallistuu. Varsinkin kun budjetti on tuo 40 - 60 €. Ehkä se kaasupolttimellinen Trangia hankitaan sitten kun kaatuvan primuksen kanssa on poltettu puoli kansallispuistoa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
vesku Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 13.06.2005 15:36 Viestin aihe: |
|
|
Retkeilyyn sopii parhaiten pieni ja kevyt. Pullon päälle ruuvattavat polttimet painavat kevyimmillään reilusti alle sata grammaa ja pienimmillään ne mahtuvat tupakka-askiin. Tuulen suojaa ei ole, mutta ongelman voi kiertää valitsemalla keittopaikan huolellisesti.
Paljonko piikelin trangia ilman keittoastioita painaa?
Keitto-astiat ovat asia erikseen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
piikeli Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 14.06.2005 08:39 Viestin aihe: |
|
|
Eipä ole tullut trangiaa punnittua, kun kuuluu välttämättömään kalustoon. Eli se kannetaan mukaan yli päivän reissuille painoi mitä painoi. Eipä sitä kieltämään, että kevyempiä paketteja varmaan löytyy, mutta onko ne kätevämpiä ja pienempään tilaan meneviä?
Trangiassa kulkee kaikki mukana samassa kompaktissa paketissa. Pari kattilaa, paistinpannu, kahvipannu ja poltin menee vielä mukavasti sinne sisään. On siinä vähän tuulisuojaa, että pikkunen tunturi tuuli ei keittämistä estä tai hidasta. Pullon joutuu pakkaamaan erikseen. Täppä saa tuohon budjettiin Trangian polttimen. Kattilat joutuu joka tapauksessa hommaamaan erikseen, eli trangia sitten siihen tarpeeseen. Tietty jos ei rahaa oo ni huonompi homma. Varmaan Primuksellakin pärjää, makuasioita.
En muuten oo mikään Trangian edustaja, vaan tyytyväinen kuluttaja. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Paukku Masa Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 14.06.2005 08:46 Viestin aihe: |
|
|
Itselläni oli yhden talven lainassa Primus ja kuten edellä jo joku mainitsi, niin ei se oiken toiminut.
Nyt omistan Trangian, enkä ole katunut hankintaa.
Eiköhän kummasakin ole hyvät ja huonot puolet!! _________________ Kahta ei saa kokeilla: Siskoa sormella ja kansantansseja |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Ruutiukko Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 951 Paikkakunta: Suomen Demokraattinen Kansantasavalta
|
Lähetetty: 14.06.2005 09:33 Viestin aihe: |
|
|
piikeli kirjoitti: |
Trangiassa kulkee kaikki mukana samassa kompaktissa paketissa. Pari kattilaa, paistinpannu, kahvipannu ja poltin menee vielä mukavasti sinne sisään. |
Jep, minulla on kaffipannun sijasta muovikulho ja emalimuki, varatikut, aterimet ja tölkinavaaja. Ainoastaan polttoaine kulkee erikseen.
Kaikenlaisia keittimiä on tullut käytettyä mutta nokinen yli 25 vuotta vanha Trangia on edelleen täysin iskussa ja henk. koht suosikkini. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
Lähetetty: 14.06.2005 10:18 Viestin aihe: |
|
|
Tällä hetkellä on erästely jäänyt vähemmälle, joten Trangiaan sijoittaminen on ehkä vähän overkilliä, mutta eihän sitä toistaalta koskaan tiedä, josko sitä vielä taas innostuisi.
Tämäpäs meni nyt hankalaksi. Varteenotettavia pointteja sinkoilee puoleen ja toiseen. Täytynee käydä käpistelemässä sitä Primusta ja tehdä valinta sen jälkeen.
Onko muuten tavallinen Trangia päivitettävissä suoraan kaasukäyttöiseksi pelkällä polttimen vaihdolla? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
remari1 Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 14.06.2005 12:01 Viestin aihe: |
|
|
trangia on loistava keitin jahka sattuu jostakin saamaan siihen armeija mallin poltin pesän se on ainakin tuplat vakiota nopeampi |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|