OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Ase junassa?
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
vastarannankiiski
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Tou 2006
Viestejä: 145
Paikkakunta: Seinäjoki

LähetäLähetetty: 23.09.2007 15:31    Viestin aihe: Ase junassa? Vastaa lainaamalla viestiä

En tiedä kuuluuko tämä nyt varsinaisesti tähän topiciin mutta kuitenkin...
Sattuuko kukaan tietämään minkälaisia säädöksiä VR:llä on aseen kuljettamisesta junassa? Riittääkö normaali asepussi vai pitääkö olla kova laukku tms? Tai saako asetta kuljettaa normaalina matkatavarana vai pitääkö antaa konnarille säilytykseen matkan ajaksi? Netistä en ole löytänyt vastausta enkä viittis juna-asemallekkaan lähteä kyselemään...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
t3R0
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Maa 2006
Viestejä: 1610
Paikkakunta: K-S

LähetäLähetetty: 23.09.2007 15:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kova aselaukku on ainakin kelvannut kuljetettavaksi ilman muikisteluja sekä makuuvaunussa, että päivävaunussa. Varmaankin asepussi käy myös, en ole vain kokeillut.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vastarannankiiski
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Tou 2006
Viestejä: 145
Paikkakunta: Seinäjoki

LähetäLähetetty: 23.09.2007 16:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eli toisin sanoen voi kuljettaa kuten muutakin tavaraa, kunhan on suojuksessa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Loikka
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 948
Paikkakunta: Kotimaa

LähetäLähetetty: 23.09.2007 16:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

vastarannankiiski kirjoitti:
Eli toisin sanoen voi kuljettaa kuten muutakin tavaraa, kunhan on suojuksessa?


Jep, eipä viimeksikään mitään sanonut kun ihan normi asepussissa oli yksi torrakko. Kyseli vaan että mettällekkö menossa ja minne... Joskus on tullut laitettua ase lukkojen taakse ihan sen takia että pääsi itse oluelle Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Trapper
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Maa 2004
Viestejä: 962

LähetäLähetetty: 23.09.2007 22:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lataamattomana suojuksessa. Ihan niin kuin muutenkin julkisilla paikoilla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Viki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Tam 2005
Viestejä: 118
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 24.09.2007 16:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse olen kuljettanut haulikkoa ja kivääriä aikoinani siten, että olen vienyt ne
konduktöörin vaunuun, ja noutanut sieltä määränpäässä. Voi käydä kahvilla
ja vessassa tarvimatta stressata Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Loikka
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 948
Paikkakunta: Kotimaa

LähetäLähetetty: 24.09.2007 20:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Viki kirjoitti:
Itse olen kuljettanut haulikkoa ja kivääriä aikoinani siten, että olen vienyt ne
konduktöörin vaunuun, ja noutanut sieltä määränpäässä. Voi käydä kahvilla
ja vessassa tarvimatta stressata Smile


Eivät ota enää vastaan aseita nuo konnarit -ainakaan kaikki. Olisko ollut kolme neljä vuotta sitten kysyin ja sanoivat etteivät halua "vahdittavakseen" antoivat vaihtoehdoksi laittaa lukolliseen säilöön tai pitämään itse huolta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Repesorsa
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 9356
Paikkakunta: Sieltä

LähetäLähetetty: 24.09.2007 21:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kannattaa kysellä tällä Vee_Ärrän kyselylomakkeella tuollaiset kysymykset, eikä täällä palstalla. Tiedon voi sitten tietysti jakaa meille muille.

Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Anttiman
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Maa 2004
Viestejä: 2647

LähetäLähetetty: 24.09.2007 23:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen kuljettanut reserviläiskivääriäni junassa mustassa reserviläiskivääri asepussissa. Kukaan ei kysellyt mitään. Juna oli vielä tupaten täynnä eikä minulla ollut istumapaikkaa kun ostin lipun konduktööriltä.

Haulikon kanssa olen matkustellut useampaankin otteeseen eikä kukaan ole asiasta minulle huomauttanut. Yhdellä kertaa käveltiin kaverin kanssa läpi Itä-Suomalaisen kaupungin ja kaverilla oli kannossa haulikkonsa pussitettuna normaaliin ohueen asepussiin. Käytiinpä vielä ostamassa McDonaldsista sapuskaakin. Kassalla ollut heppu kyseli meiltä leikkisästi eikö palvelu ole miellyttänyt vai mistä on kyse. Olimme matkalla juna-asemalle eikä meillä köyhillä opiskelijoilla ollut varaa linja-autoon saati taksiin, joten apostolin kyydillä jouduttiin matkaa taittamaan kun nälkä yllätti.

Helsingissä moinen toiminta aiheuttaisi varmaan jonkin sortin yleishälytyksen ja Kaartin jääkärit, Karhu-ryhmä ja RVL:n veijarit kutsuttaisiin paikalle ASAP.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Loikka
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 948
Paikkakunta: Kotimaa

LähetäLähetetty: 25.09.2007 08:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Anttiman kirjoitti:

Helsingissä moinen toiminta aiheuttaisi varmaan jonkin sortin yleishälytyksen ja Kaartin jääkärit, Karhu-ryhmä ja RVL:n veijarit kutsuttaisiin paikalle ASAP.


Empähän nyt noinkaan sanoisi...

Olempa kävellyt ase laukussa useasti Helsingin keskustassa. Aikaisemmin kun tuli enemmänkin reissattua junalla tuota Espoo - Savo akselia niin joutui aika useasti kävelemään tuolla keskustassa aselaukun kanssa näin syksyaikaan... Joskus menty jopa asepussinkin kanssa. Toistaiseksi ei ole ongelmia tullut.

Helsingissäkin kun on aseharrastajia useita tuhansia ja joku juuri taisi arvioida että pääkaupunkiseudulla on noin 100 000 asetta niin kyllähän niitä aina silloin tällöin tuolla keskustassakin vilahtaa...

Toisekseen, mitäpä siitä jos joku tulee kyselemään. Näyttää luvat ja kertoo syyn miksi joutuu asetta kuljettelemaan niin ei siinä ole kenelläkään mitään sanottavaa.

Sorgen OT!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Elan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 8983

LähetäLähetetty: 25.09.2007 09:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä Helsinigssä ja pääkaupunkiseudulla yleensä voi laillisesti asetta kuljettaa sen kummempia hälinää herättämättä. Täällä taidetaan määrällisesti kuljetella aseita eniten ja Suomen tiheimmin asutulla alueella.

Ilmeisesti muutama turha hälytys iltalehtien raportoimana on antanut kuvan jonkinlaisesta asekammoisuudesta. Poliisin on kuitenkin otettava asiat tosissaan, toisin kuin nettikirjoittelijoiden. Netissä voi harrastaa anatumuksella sitä hienointa viisuden lajia eli jälkiviisautta. Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vortex
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Hei 2004
Viestejä: 6885
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 25.09.2007 12:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Viimeksi tänä aamuna kävelin Fabianinkatua haulikko kädessä. Tosin se oli aselaukussa. Enpä nähnyt karhuryhmää enkä muutakaan...Ihmisiä kyllä oli paljon. Kerran Kampintorilla (nykyinen narinkka vai mikä se on...) eräs laitapuolen kulkija sanoi varoittavasti, että älä kanna täällä tollaisia! Venäläiset vie ne! Smile Mukana oli kivääri, joka oli asepussissa.
Silloin tällöin on ase mukana myös metrossa, jos olen suoraan töistä lähdössä radalle. Eipä ole vielä puku päällä oleva "asemies" aiheuttanut minkäänlaisia hälytyksiä...

Junassa olen pitänyt asetta lataamattomana suojuksessa, vieressäni. En ole antanut asetta konduktöörille. Jos olen käväissyt ravintolavaunussa, olen laittanut aseen lukkojen taakse. Mitäköhän laki sanoo aseen luovuttamisesta konduktöörille? Ainakin siinä tapauksessa, jos hänellä ei ole hallussapitolupaa, joka oikeuttaa kyseisen aseen lainaamiseen?
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Elan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 8983

LähetäLähetetty: 25.09.2007 14:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vortex kirjoitti:
Mitäköhän laki sanoo aseen luovuttamisesta konduktöörille? Ainakin siinä tapauksessa, jos hänellä ei ole hallussapitolupaa, joka oikeuttaa kyseisen aseen lainaamiseen?


Eikös laissa sanota, että aseen voi luovuttaa ammattimaisen kuljetusliikkeen haltuun (tai jotain sinne päin) ja konnari kai edustaa sellaista?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vortex
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Hei 2004
Viestejä: 6885
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 25.09.2007 16:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ampuma-aselaki

7 luku
Luovuttaminen, lainaaminen ja valvottu käyttö
84 §
Ampuma-aseen, aseen osan, patruunoiden ja erityisen vaarallisten ammusten luovuttaminen
Ampuma-asetta, aseen osaa, patruunoita ja erityisen vaarallisia ammuksia ei saa luovuttaa toiselle, ellei tässä laissa toisin säädetä.

Edellä 1 momentissa tarkoitetut esineet saadaan kuitenkin luovuttaa poliisille ja muulle viranomaiselle, jonka toimivaltaan kuuluu ampuma-aseita koskevien asioiden käsitteleminen.
86 §
Luovutuksen vastaanottajaa koskevat edellytykset
Ampuma-aseen, aseen osan, patruunoita tai erityisen vaarallisia ammuksia saa luovuttaa:

1) pysyvästi vain sille, jolla on oikeus esineen hankkimiseen;

2) kuljetettavaksi vain sille, jolla on oikeus esineen kuljettamiseen;

3) säilytettäväksi vain sille, jolla on oikeus esineen säilyttämiseen.

Ase-elinkeinonharjoittaja, jolla on oikeus ampuma-aseiden, aseen osien, patruunoiden tai erityisen vaarallisten ammusten valmistamiseen, saa luovuttaa valmistetut esineet pysyvästi vain ampuma-aseiden, aseen osien, patruunoiden tai erityisen vaarallisten ammusten kaupan harjoittamiseen oikeutetulle ase-elinkeinonharjoittajalle.



Onkohan konduktööri "muu viranomainen"...?
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Elan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 8983

LähetäLähetetty: 25.09.2007 16:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vortex kirjoitti:
Ampuma-aselaki

7 luku
Luovuttaminen, lainaaminen ja valvottu käyttö
84 §
Ampuma-aseen, aseen osan, patruunoiden ja erityisen vaarallisten ammusten luovuttaminen
Ampuma-asetta, aseen osaa, patruunoita ja erityisen vaarallisia ammuksia ei saa luovuttaa toiselle, ellei tässä laissa toisin säädetä.

Edellä 1 momentissa tarkoitetut esineet saadaan kuitenkin luovuttaa poliisille ja muulle viranomaiselle, jonka toimivaltaan kuuluu ampuma-aseita koskevien asioiden käsitteleminen.
86 §
Luovutuksen vastaanottajaa koskevat edellytykset
Ampuma-aseen, aseen osan, patruunoita tai erityisen vaarallisia ammuksia saa luovuttaa:
1) pysyvästi vain sille, jolla on oikeus esineen hankkimiseen;

2) kuljetettavaksi vain sille, jolla on oikeus esineen kuljettamiseen;

3) säilytettäväksi vain sille, jolla on oikeus esineen säilyttämiseen.

Ase-elinkeinonharjoittaja, jolla on oikeus ampuma-aseiden, aseen osien, patruunoiden tai erityisen vaarallisten ammusten valmistamiseen, saa luovuttaa valmistetut esineet pysyvästi vain ampuma-aseiden, aseen osien, patruunoiden tai erityisen vaarallisten ammusten kaupan harjoittamiseen oikeutetulle ase-elinkeinonharjoittajalle.



Onkohan konduktööri "muu viranomainen"...?


Lue tarkemmin tuo lainaus kuljetuksen osalta. Voihan aseita lähettää postissa ja linja-autolla yms., miksei junalla?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Sivu 1 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com