OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Näädän liikkuminen

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Pienpedot
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Raudoittaja
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 30 Mar 2006
Viestejä: 54

LähetäLähetetty: 15.11.2007 00:26    Viestin aihe: Näädän liikkuminen Vastaa lainaamalla viestiä

Millon se näätä liikkuu parhaiten? Pakkasella vai lauhalla kelillä? Lumi sateen jälkeen? en ole oikein saanu vielä selvää,kertokaa omat näkemyksenne? Saattas olla hivenen hyötyä tuossa pyynti puuhassa,jos tietäis tästä salaperäsestä elukasta vähänkään enemmän!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20412
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 15.11.2007 01:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No pidin joskus päiväkirjaa rautapyynistä. Ensimmäisen vuoden jälkeen olin varma että mustan kuun aikana menee näätä rautoihin parhaiten. Toisena vuonna jokainen näätä meni täydenkuun aikana rautoihin joten mielestäni kuun asennolla ei ole merkitystä. No sitten tietysti vuodenaika ja sukupuoli ratkaisee näädällä huimasti miten se käyttäytyy. Alkutalvesta näätä saattaa lymytä aivan mitättömissä metsäalueissa jos vain ruokaa löytyy. Tämä koskaa varsinkin natunäätää. Lopputalvesta taas se saattaa kulkea kymmeniä kilometrejä lähes suoraviivaisesti pitäjästä toiseen yhdessä yössä. Varsinkin mikkonäätä tekee näin. Valekiima niillä on siihen aikaan päällä. Jotenkin on kuitenkin jäänyt sellainen mutu että näätä menisi rautoihin parhaiten silloin kun siitä ei jää lumeen jälkiä. Eli hankikannolla. 80% näädistä mitä raudoilla olen saanut, on mennyt sellaisella kelillä. Voihan olla sattumaa, enhän toki ole nuoresta iästäni johtuen kerinnyt raudoilla kovin mahdottomasti näätiä pyytämään, ehkä noin pari-kolmekymmentä, olen paremminkin jäljitellyt. Lähde sinäkin jäljille kun kelit tulee. Siinä sitä oppii hyviä rautapaikkoja ja näädän erikoista elämää. Lisäksi kun oppii jäljittämään puittoojälkeä niin voi olla itsestään ylpeä. Minusta se vaatii mettämieheltä ylemmän asteen ajattelutasoa ja kokonaisuuden lukutaitoa mistä on hyötyä muuallakin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
3U54PR
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Syy 2006
Viestejä: 1010

LähetäLähetetty: 15.11.2007 09:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse huomannut, että pakkasten aikaan raudat napsuvat parhaiten niin keväällä kuin syystalvella. Kelpaa syötit jotenkin paremmin kun pysyvät tuoreina. Liikkumisesta olen huomannut samanlaista kuin jäniksellä eli ensilumilla liikkuminen vähäistä ja pienellä alalla (2-3km), lunta kun tulee enemmän ja pakkanen kiristyy niin lähtevät sitten kiertämään asuinseutujaan. Ruokaa ne hakevat, siitä se liikkumisen määräkin on kiinni. Hyvä ruokavarasto ja näätä saattaa jopa laiskistua jäämään alueelle pitkäksikin aikaa. Yleensä alueiden kierto tapahtuu n. viikon välein.
_________________
Parempi metso repussa kuin kymmenen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Pienpedot Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com