OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Metso jousella?
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jousimetsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20590
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 16.07.2008 13:26    Viestin aihe: Metso jousella? Vastaa lainaamalla viestiä

Kattelin tuossa sadepäivän ratoksi videoita huntingfootagesta. Siellä ne jenkit varrastivat komeita kalkkunoita. Tuli mieleen että kyllä kai tuon kuulemma todella haasteellisen kalkkunan vielä jousella saa mutta kuinkas suomalaisen suurlinnun eli meton kanssa? Ei tule kovin hätkisti aukealle, varmasti melko hankala houkutella ja muutenkin todella ongelmallinen saatava jopa ruutiaseilla. Itse en omaa pienintäkään kokemusta jousimetsästyksestä mutta kiinnostaisi kuulla onko kukaan moista suurtekoa tehnyt ja varrastanut isoa mustaa ja miten homma kävi?

Pistäkäähän jousimiehet juttua kehiin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Simo52
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Huh 2005
Viestejä: 590

LähetäLähetetty: 16.07.2008 14:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuolla jousimetsästäjäin sivustolla on pari ukkometsoa ja yksi koppelo:
http://jousella.net/categories.php?cat_id=2

Niillä valokuvilla ja kertomuksilla varmaan pääset alkuun. Metso on etelässä vähän harvinaista herkkua ja tulee helposti säästettyä, oli metsästäjä sitten liikkeellä ruutiaseen tai jousen kanssa.

Useimmat tuntemani metästäjät muistavat hyvin ne paremmat metsokannat nuoruudestaan, eivätkä siksi raaskii verottaa nykyisenvahvuista kantaa. Onneksi metso on hiukan toipunut viime vuosina.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jarih
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 2086
Paikkakunta: Kirkkonummi

LähetäLähetetty: 16.07.2008 15:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tulee kohdilleen sitten kun tulee.. viime syksynä olisi ollut täydellinen paikka jouselle, parissa kympissä poikametto puussa, eikä tienyt minusta mitään. Harmi vain kun tämä tapahtui Ruotsissa, jousella ei saa siellä metsästää.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20590
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 16.07.2008 18:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo kyllä näytti olevan parista mustasta kuva. Mutta jääkö se siihen? Mahtavat on varmaan ollut tunnelmat kun on meton jousella saanut kun se on sitä haulikollakin tehtynä. Pikkuveli osti juuri taljajousen ja nyt on sormet vähä syyhynnyt. Itse kun en mettälinnun lihasta niin kauheasti piittaa, on tullut lintujen ampuminen pitkälti jätettyä poislukien mustat metoot. Niiden perässä menee aktiivisesti aina koko lintulupa. Täällä kun metsokanta on mielestäni vähintäänkin kohtuullinen. No siinäpä olisikin haastetta kun ottaisi tavotteeksi ison mustan jousella. Voi olla ettei syksy piisaa...

Muulle metsälle en jousta ottaisi, sen verran on saaliinhimoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
AAholm
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 03 Jou 2007
Viestejä: 52

LähetäLähetetty: 16.07.2008 19:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Pikkuveli osti juuri taljajousen ja nyt on sormet vähä syyhynnyt.


Jos syyhynä jatkuu tai vielä yltyy entisestään, ja nimenomaan sinun näpeissäsi, niin vie homma sille asteelle, että teet luonnonpuusta oman perinnejousen ja kehität kohta päättyvän kesän aikana symbioosin itsesi ja kepin välille riistatilanteiden onnistumiseksi. Tietysti muutama nuolikin tarvitaan siihen jänteelle asetettavaksi.

Perinnejousella saatu metso tyydyttäisi varmasti vielä enemmän kuin viimeisen päälle tähtäimillä, pyörillä ja camo-kuvioinnilla koristellulla naruvirityksellä saatu viisikiloinen. Ainakin jos tavoitteena on mahdollisimman lähelle esi-isiensä metsästystapoja pääseminen, mikä vaihe usein jossain vaiheessa metsästysuraa kullakin ilmenee.

Näin kertoilee perinnekepukoista innostunut ja tietysti niillä syksyisin metsästävä. Saalis on tällä hetkellä yksi katkaistu nuoli, eli kyllä se on haastavampaa puuhaa kuin ruutiaseella tapahtuva, mutta mukava se on silti jättää välillä ne paukkuvat kepit kååppin ja lähteä primimeiningillä rääseikköön. Ainakin minulle, vähemmän saaliinhimoiselle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20590
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 16.07.2008 19:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse olen aina pyrkinyt maksimoimaan saalismääriä niin opettelulla kuin kalustollakin. Pääpaino on ollut pienpedoissa ja hirvieläimissä joten minkäänmoista paheksuntaa saalisahneus esim. supijahdissa ei pitäisi kenellekkään tuottaa.

Mutta juuri metsälintujahdissa voisi ottaa pari taka-askeltakin ja kehittää taitojaan vaikka jousen kanssa. Muutenkin saalismäärät lintumettällä jää vähäisiksi. Vuosiin en ole ampunut ainuttakaan ruskeaa lintua ja ukkoteeriäkin vain pari syksyssä. Vanhan homenokan makuunkin on päästy joka vuosi ja tiputuksia alkaa olla kasassa sen verran että jostain olisi toisaalta kiva ottaa lisäkiksejä. Nyt kun muistelen niin monet mettotilanteet jousellekkin olisi matkan varrella ollut. Kun tuntee juuri sen tietyn metsoyksilön, missä se käy syömässä milläkin kelillä, mihin menee päivä/yöpuulle, mihin sitten kun karkkoo niin luulisin että jousellakin tuon otuksen voisi saada. Monet "hotspotti" -paikat on jo vuosien takaa tiedossa mistä useita mettoja olen saanut ihan haulikon kanssa kyttäämällä. Mutta pitäisi opetella ampumaan ja nytkin tuli mutkia matkaan kun teloin tänään käteni. Saakeli, kolmesta sormesta kaikki lihaosuus poikki (onneksi ei jänteet eikä luut), likille parikymmentä tikkiä ja kaiken hyvän päälle viikon viinanottokieltoa Evil or Very Mad . Siinä meni jazzit ja kujakoppelot polvihollilta Crying or Very sad ..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
AAholm
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 03 Jou 2007
Viestejä: 52

LähetäLähetetty: 16.07.2008 19:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Itse olen aina pyrkinyt maksimoimaan saalismääriä niin opettelulla kuin kalustollakin. Pääpaino on ollut pienpedoissa ja hirvieläimissä joten minkäänmoista paheksuntaa saalisahneus esim. supijahdissa ei pitäisi kenellekkään tuottaa.


Eipä tosiaan pitäisi, toivottavasti et minunkaan tekstistäni paheksuntaa löytänyt. Mutta ehkä kuitenkin juuri joillain "aloilla", kuten tietynlaisessa kanalinnustuksessa, minkä jo mainitsitkin esimerkkinä, voisivat useammatkin kokeilla jousenjäkkärätä haulikon ja kiväärin sijasta. Wink Vaikka saalismäärät sitten vähenisivätkin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20590
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 16.07.2008 21:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

AAholm kirjoitti:

Eipä tosiaan pitäisi, toivottavasti et minunkaan tekstistäni paheksuntaa löytänyt.

Ei löytynyt.


AAholm kirjoitti:
Mutta ehkä kuitenkin juuri joillain "aloilla", kuten tietynlaisessa kanalinnustuksessa, minkä jo mainitsitkin esimerkkinä, voisivat useammatkin kokeilla jousenjäkkärätä haulikon ja kiväärin sijasta. Wink Vaikka saalismäärät sitten vähenisivätkin.


Jep. Metsästys on ainakin minulle 90 prosenttisesti uuden opettelua. Jousen kanssa voisi oppia paljon uutta.

Mutta onko maailmassa vain kaksi kuvaa ja kaksi juttua metson ampumisesta jousella? Perhana, siittähän voisi löytyä se uusi pakkomielle, joka on jo hetken ollut hukassa..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20590
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 18.07.2008 15:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuo velipoijan talja on muistaakseni joku browningin rage tai vastaava. Halpis malli mutta kyllä sillä osuvan tuntuis ja tehoa on kyllä yllättävän roimasti, itse kun en ole koskaan ennen ampunut enkä jousta edes kunnolla nähnyt. Mutta se nuolihylly Confused , tai mikä sitten nimeltään onkaan, niin se on minusta kyllä metsästyskäyttöön sopimaton. Jos pitää ampua lintua vaikka puuhun ja tulee muuten tavallisesta poikkeava tilanne niin melkoisen helposti nuoli tippuu hyllyltä tai menee hyllyn viiksien läpi.

Jotain nuolihyllyjä tuossa kattelin mutta enhän minä niistä mitään tiedä niin suositelkaas nyt joku hyvä metsästyskäyttöön suunniteltu hylly. Kyllä täs melkein on ainakin ampumaan opeteltava kunhan käsi tulee kuntoon.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
nippon1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Tam 2005
Viestejä: 1010

LähetäLähetetty: 18.07.2008 19:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

http://www.artemisjousi.fi/products.php?cmd=product&id=47&catid=29

osta keksi...

Tai multa koko jousi mukana...itsehän olen samoissa aikeissa. Pari laina pystäriä vois olla kierroksessa ja kolme mettoa merkittynä neulalla kartalle. Saas nähä kuinka poijan käy
_________________
Rauhasa hissun kissun
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Simo52
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Huh 2005
Viestejä: 590

LähetäLähetetty: 18.07.2008 22:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kerropa ensin tuhola, kumpi käsi on päreinä? Lisäksi vielä, oletko vasen vai oikeakätinen? Seikka saattaapi vaikuttaa käytettävissä oleviin jousivaihtoehtoihin toipilaana ollessasi. Oikeakätisellä laukaisulaite rasittaa vähemmän oikean käden sormia.

Jos jousella meinaa mihinkään osua, vaatii se oman harjoittelunsa. Perusharjoittelu tietenkin tehdään tasamaalla, mutta puuhun ampumista pitää harjoitella maastoradalla tai muuten sopivassa rinteessä, vaikkapa hiekkakuopassa. Pitää kokeilla tähtäimen piikit eri etäisyyksille jyrkillä kulmilla. Tulee alkuun todella isoja yllätyksiä noissa tilanteissa, saattaa jopa mennä kalliita nuolia kokonaan yli taustasta eli käytännössä hukkaan.

Nuolihyllyjä on vaikka kuinka paljon erilaisia. Vaihteleviin metsästystilanteisiin sopii esim. Whisker Biscuit ja vastaavat. Kannatta googlettaa netistä ja katsella jenkkikauppiaiden sivustoilta niin pääsee alkuun.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
finlander
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2004
Viestejä: 1842

LähetäLähetetty: 19.07.2008 00:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Alkoi jousiammunta kiinnostaa taas, viimeksi joskus pikkupoikana ammuskellut erinäköisillä virityksillä. Takapihalla kun on hyvin tilaa mutta kun taajamassa ollaan niin ei viitsi ruuti- tai ilma-aseillakaan juuri ampuilla niin ajattelin että jousi voisi olla mainio rentoutumisväline. Ostin Falcon 30-paunaisen pitkäjousen harjoitteluun, ehkä jos homma alkaa luistamaan voisi harkita metsästyspaunaisenkin ostoa jossakin vaiheessa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20590
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 20.07.2008 18:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Simo52 kirjoitti:
Kerropa ensin tuhola, kumpi käsi on päreinä? Lisäksi vielä, oletko vasen vai oikeakätinen? Seikka saattaapi vaikuttaa käytettävissä oleviin jousivaihtoehtoihin toipilaana ollessasi. Oikeakätisellä laukaisulaite rasittaa vähemmän oikean käden sormia.


Joo, elikkä oon oikea kätinen ja vasen käsi on päreinä. Tai ei se nyt mitenkään kovin pahasti ole, viiltohaavat kun paranee nopeasti. En malttanut jäädä jazzeiltakaan pois, vaikka lääkäri viinan oton kielsikin. Heikko on happi mutta hengissä ollaan, ainakin vielä... Viikko, jos sitäkään ja pystyn jousella ampumaan.

Simo52 kirjoitti:
Jos jousella meinaa mihinkään osua, vaatii se oman harjoittelunsa. Perusharjoittelu tietenkin tehdään tasamaalla, mutta puuhun ampumista pitää harjoitella maastoradalla tai muuten sopivassa rinteessä, vaikkapa hiekkakuopassa. Pitää kokeilla tähtäimen piikit eri etäisyyksille jyrkillä kulmilla. Tulee alkuun todella isoja yllätyksiä noissa tilanteissa, saattaa jopa mennä kalliita nuolia kokonaan yli taustasta eli käytännössä hukkaan.

Hyvä homma kun toit tuon esille. Ei olisi tullut mieleen että kulmatkin vaikuttaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20590
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 20.07.2008 19:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

nippon1 kirjoitti:
itsehän olen samoissa aikeissa. Pari laina pystäriä vois olla kierroksessa ja kolme mettoa merkittynä neulalla kartalle. Saas nähä kuinka poijan käy


Et kytisjahtiin ole perehtynyt? Itse olen ampunut haulikolla loistavalle jousihollille meton nimenomaan kyttäämällä. Lisäksi on ollut mahtavia läheltäpiti tilanteita. Mutta en ole harrastanut meton kytisjahtia kuin puolitoista syksyä. Parhaina pakkasaamuina saattoi kuulla viidenkin eri meton ruokamaille siirtymisen. Se flatina kun kuuluu hyvällä kelillä melkein kilometrin. Ruokapaikan kun tietää mihin isomusta aamupimeällä tulee niin siihen. Haavoista minä olen kytännyt ja joskus pellolta. Loppusyksystä hakomamännyistä. Toisaalta tyynellä ja pienellä vesitihkukelillä olen monesti tavannut jokusen meton syyssoidinta pitämässä. Jostain syystä on aina ollut tihkusade tai kova sumu. Aamulla kun menee kytikselle tuntia ennen kun alkaa valostua ja istuu siihen saakka kun on kunnolla valosaa. Siittä voi sitten jatkaa haulikon kanssa pomppulintuja kattellen. Mutta metsästää sitten haulikolla tai jousella ja haluaa vanhan homenokan (poikamettoa ei lasketa miksikään, ainakaan ruutiaseilla saatuna Wink ) varmuudella saada niin kaiken A ja O on se että tuntee metsot yksilöinä ja niiden ruokapaikat ainakin silloin kun ei ole käytössä koiraa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
nippon1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Tam 2005
Viestejä: 1010

LähetäLähetetty: 21.07.2008 09:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Hyvä homma kun toit tuon esille. Ei olisi tullut mieleen että kulmatkin vaikuttaa.


Tähän huutomerkit perään. Tää kulma juttu on lintuhommissa hirveen tärkeä. Muutenkin kaarevan lentoradan omaava nuoli nousee kuin pilviin kun ampuu 30 asteeseen.

Empä ole koskaan ajatellutkaan kyttääväni. Heti tulee mieleen muutama paikka missä kaveri on tavannu kulkea. Itsellä on ollut aina liikkuvampi tyyli, kai mie olen liian levoton Rolling Eyes Pitää kokeilla tuota hommaa, tai hankkia opettaja. Se on kyllä taivaan tosi, että vanhemman meton saa varmiimmin ko tietää missä se kuleksii. Ovat lopun pelissä aika tapojensa orjia.
_________________
Rauhasa hissun kissun
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jousimetsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Sivu 1 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com