OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kalvokenkien hoito, mikä keino / aine ?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Jartsa
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 24 Lok 2004
Viestejä: 23
Paikkakunta: Kainuu

LähetäLähetetty: 25.10.2004 12:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nihiksellä on näkyy melko lailla sama kokemus kuin mulla.
Mulla vain rupes vuotamaan viime syksynä viimeisenä havulinnun mehtuupäivänä, sain uudet muutaman viikon sisään.
Hoitanut oon kenkiä Woly kenkärasvalla joka sisältää mehiläisvahaa.
Ei tuo näytä kyllä pysyvän mutta, en toki ymmärrä muutenkaan tuon rasvauksen tarvetta, muuten kun, että ku kengän nahka on kuivanut niin siihen pitää panna rasva, sen takia että nahka ei rapsaha halki kun lähet kävelemään.
Joten olen tullut kaikessa yksinkertaisuudessani siihen tulokseen että, nahkan on oltava notkea kun otat kengät käyttöön, jos liikut kuivassa maastossa kengässä on oltava rasva, niin pitkään kun nahka on märkä se ei tarvi mitään hoitoaineita(ei ne toki toimikkaan kosteassa nahassa) vedenpitävyydenhän hoitaa gore-kalvo.
Kengät on kuivattava kuten muutkin nahkat yleensä, missä voi sulaa nahka palaa.
Voipi olla että olen väärässä mutta, olen sitä mieltä että nuo suihke- kotkotukset voi unohtaa ja kallitaki ovat.

Omistan myös Aiglet.Voihan niillä kävellä jonku sata metriä mutta ei niitä metsästys kengiksi voi sanoa, ne on vielä semmoset jossa neopreeni on sisällä, siitäkään ei ole muuta hyötyä kun ett jos jalka kastuu se lämmittää.Semmoset kurnuttajat ne on nuo Aiglet, pirun kalliitkin vielä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Zetori
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 143
Paikkakunta: Ylä-Savo

LähetäLähetetty: 25.10.2004 23:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Huh, rupes ArmyProiden omistajana pelottamaan tuo MSa:n kertoma. Kainuun rämeitä itekkin tallaan ja kiitettävän kosteaa on ollut.
Mie oon holannut varmaan joka toisen reissun jälkeen Nikwaxilla jota suosittelivat ja pirun hyvät popot on olleet. Ja kun olen kalvopöksyn lahkeensuut vetänyt tarrakiristyksellä kengän päälle, niin hämmästyttävän hyvin pitää veden vaikka aika usein pulahtaa polvea myöten. Kunhan ei jää ojanpohjalle päivää kuluttamaan... Toivottavasti vaan ei mene neitsyys ja kalvo puhkea!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kumiterä
Vieras





LähetäLähetetty: 12.11.2004 14:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Täällähän on ollut vilkasta keskustelua nahka vs. kumi. No kompromissikin on olemassa, nimittäin vanhat kunnon kumiterät! Isäukko aikoinaan minulle tällaiset hommasi ja parempaa saapasta saa hakea. Jalat pysyvät kuivina hengittävän varren ansiosta. Syvemmätkään ojat eivät jalkaa kastele kunhan muistaa pitää kumin ja nahkavarren välisen sauman hyvästi rasvassa.

Pitkillä metsäreissuilla suosin kuitenkin vaellusjalkineita (Han-Wag), jotka ergonomiassaan lyövät kyllä minkä tahansa kumiräpylän.

Mitä noihin kengän hoitovahoihin tulee niin nehän sisältävät vahan lisäksi myös öljyä. Öljyn tehtävänä on kosteuttaa nahkaa ja pitää se joustavana vahan taas suojata lialta ja ulkopuoliselta vedeltä.

Noita vahoja ei muuten kannata Partioaitasta ostella vain sen takia että purkissa lukee Meindl tai HanWag. Samaa tököttiä saa Anttilasta kolmasosa hintaan... tosin purkissa ei lue Meindl Wink. Purkkista riittää helposti parin vuoden vahauksiin ja investointina rasvan osuus on merkityksetön kenkien hintaan nähden.
Takaisin alkuun
mika_22
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tou 2004
Viestejä: 2527
Paikkakunta: Keminmaa

LähetäLähetetty: 12.11.2004 21:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No itse sanoisin että Gore-tex kengälle siis nahalliselle vaha.
Ja ns.nupukkinahalliselle suihke.
Näinhän "ammattilaisetkin"neuvoo...Pöh Mad
Jotkun sanoo urheilu/eräliikkeessä ihan samat asiat ja kuin heille on opetettu.Riippuu pitkälti siitä.Mutta jos myyjällä on oma kohtaisia kokemuksia niin varmasti kertoo.Että minkä on havainnut toimivan tms.
Itse ostin juuri kuukausi sitten Haltit ja nupukkinahalliset.Ei ole vielä tarvinnut kajota koko kenkiin huollon merkeissä.Ja kovassa käytössä ovat Cool
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tiri1
Vieras





LähetäLähetetty: 12.11.2004 23:59    Viestin aihe: minkkiöljy Vastaa lainaamalla viestiä

Miten ois toi minkkiöljy hoitoaineena?
Takaisin alkuun
tulee ennenaikaisesti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Hei 2004
Viestejä: 178

LähetäLähetetty: 13.11.2004 20:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kumiterä kirjoitti:

Noita vahoja ei muuten kannata Partioaitasta ostella vain sen takia että purkissa lukee Meindl tai HanWag. Samaa tököttiä saa Anttilasta kolmasosa hintaan... tosin purkissa ei lue Meindl Wink..


Milläs nimellä sitä siellä Anttilassa sitten myydään?
_________________
Metsä kerää tuulen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kumiterä
Vieras





LähetäLähetetty: 14.11.2004 22:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Anttilassa myynnissä sekä Woly Nahkarasva, että Woly Kenkärasva.
Hinta muistaakseni hieman yli 3 euroa.

http://www.nahkakunta.fi/hoito2.htm#maiharit
Takaisin alkuun
Jure



Liittynyt: 14 Mar 2006
Viestejä: 5

LähetäLähetetty: 07.12.2006 14:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

[size=9][i]Eikä se pintanahka kastu läpi kuin paikoittain, silloin kun nahka on hoidettu oikein. Vesi valuu pois kuin "hanhen selästä".[/i][/size]

Kannattaisko markkinoille nyt tuoda UUSI rasva, nimeltään Hanhirasva.
Menisi kaupaksi hetken aikaa kuin mummo lumessa. Ennen kuin rasvan
elinkaaren kulmakerroin kääntyisi negatiiviseksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
olavikuulapää
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Jou 2016
Viestejä: 2174
Paikkakunta: Savonlinna

LähetäLähetetty: 17.10.2017 19:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Täytyisi pestä nahkaiset varsikengät.
Siis oikein sisältä ja päältä.
Onko kenelläkään kokemusta pesukoneella pesemisestä?
Kengät ovat olleet kalvolliset, mutta todennäköisesti kalvosta ei ole jäljellä, ku muisto, että sillä ei ole merkitystä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Murkulat0r
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Lok 2007
Viestejä: 755

LähetäLähetetty: 18.10.2017 08:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

olavikuulapää kirjoitti:
Täytyisi pestä nahkaiset varsikengät.
Siis oikein sisältä ja päältä.
Onko kenelläkään kokemusta pesukoneella pesemisestä?
Kengät ovat olleet kalvolliset, mutta todennäköisesti kalvosta ei ole jäljellä, ku muisto, että sillä ei ole merkitystä.


Eipä ole ja pesukoneeseen en kyllä omiani laittaisi. Meindlin ohjeessa kehotetaan pesemään sisältä miedolla saippuavedellä ja laittamaan lopuksi sisäpuolelle ihorasvaa. Ulkopuolelta voi pestä harjan kanssa juoksevan veden alla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
fox66
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tam 2005
Viestejä: 1840
Paikkakunta: Vaasa

LähetäLähetetty: 18.10.2017 09:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kun nahka on hoidettu oikein, niin vesi valuu kuin hanhen selästä...

Mihin sitä kalvoa sitten tarvitaan?

Nimim. Neljäs vuosi käytössä ja märät jalat Hanwageissa kun pinta jäi käsittelemättä...

Mulla on ollut nyt kolmet kalliit gorekengät ja kaikki ovat alkaneet vuotamaan 3-4 vuodessa. Onkohan niin ettei kalvo kestä mekaanista rasitusta kengissä juurikaan kauempaa? Ja niillä kenellä kestää niin hoitavatko pintanahan tuohon hanhenselkäkuntoon huolellisesti, niin eivät edes tiedä kalvon todellista kuntoa?
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Murkulat0r
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Lok 2007
Viestejä: 755

LähetäLähetetty: 18.10.2017 10:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

fox66 kirjoitti:
Kun nahka on hoidettu oikein, niin vesi valuu kuin hanhen selästä...

Mihin sitä kalvoa sitten tarvitaan?

Nimim. Neljäs vuosi käytössä ja märät jalat Hanwageissa kun pinta jäi käsittelemättä...

Mulla on ollut nyt kolmet kalliit gorekengät ja kaikki ovat alkaneet vuotamaan 3-4 vuodessa. Onkohan niin ettei kalvo kestä mekaanista rasitusta kengissä juurikaan kauempaa? Ja niillä kenellä kestää niin hoitavatko pintanahan tuohon hanhenselkäkuntoon huolellisesti, niin eivät edes tiedä kalvon todellista kuntoa?


Omat Meindl Taigat pitivät veden ulkona 10 vuotta, uudet Meindl Dovre Extreme GTX:ät yhden syksyn.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nuuska
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Lok 2008
Viestejä: 1833

LähetäLähetetty: 18.10.2017 10:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

fox66 kirjoitti:
Mulla on ollut nyt kolmet kalliit gorekengät ja kaikki ovat alkaneet vuotamaan 3-4 vuodessa. Onkohan niin ettei kalvo kestä mekaanista rasitusta kengissä juurikaan kauempaa? Ja niillä kenellä kestää niin hoitavatko pintanahan tuohon hanhenselkäkuntoon huolellisesti, niin eivät edes tiedä kalvon todellista kuntoa?


Molempiin kysymyksiin ilmeinen vastaus on "kyllä".

En ymmärrä miksi kukaan ottaisi ristikseen niinkin epämääräistä konseptia kuin gore-kenkä. Kun on olemassa paljon yksinkertaisempia ratkaisuja, joiden vedenpitävyys on todettavissa lähes "on-line".
_________________
Sako, Riihimäki, Suomi
ABU, Svängsta, Sverige
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
fiulir
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Tam 2013
Viestejä: 1464
Paikkakunta: E-P

LähetäLähetetty: 18.10.2017 10:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

fox66 kirjoitti:
Kun nahka on hoidettu oikein, niin vesi valuu kuin hanhen selästä...

Mihin sitä kalvoa sitten tarvitaan?

Nimim. Neljäs vuosi käytössä ja märät jalat Hanwageissa kun pinta jäi käsittelemättä...

Mulla on ollut nyt kolmet kalliit gorekengät ja kaikki ovat alkaneet vuotamaan 3-4 vuodessa. Onkohan niin ettei kalvo kestä mekaanista rasitusta kengissä juurikaan kauempaa? Ja niillä kenellä kestää niin hoitavatko pintanahan tuohon hanhenselkäkuntoon huolellisesti, niin eivät edes tiedä kalvon todellista kuntoa?


Omien kokemuksien mukaan se on just noin kuinka esitit asian.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
olavikuulapää
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Jou 2016
Viestejä: 2174
Paikkakunta: Savonlinna

LähetäLähetetty: 18.10.2017 23:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Laitoin nyt kuitenkin kengät pesukoneeseen työpaitojen ja työhousujen kanssa pyörimään. Lämpöä 30 astetta ja ilman linkousta. Saa nähdä kuinka käy Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Sivu 3 Yht. 4

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com