OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

VHF vertailu
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4 ... 24, 25, 26  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
nuorempi hirvimiäs
Vieras





LähetäLähetetty: 26.10.2004 16:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

piruuni tai sinnepäin Laughing

Lähetänkö puhelimen teille kohinasalvan säätöön kun on sieltä tullut tilattua(jos vaan henkilökuva osui oikeaan)? Takuu pitäs olla jäljellä, muistaakseni.
Takaisin alkuun
Hunter 68
Vieras





LähetäLähetetty: 26.10.2004 19:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No yks meni ostamaan meidänkin porukasta tuon hunter 68
Ja eipä siitä ole tahtonut mitään selvää saada sen jälkeen.
sen puhe hädin tuskin kuuluu muitten vhf:iin ,siis pitää oma puhelin laittaa täysille jos aikoo jotain selvää saada sen puheesta,muitten puhelimien kans ei ole ollut mitän ongelmaa kuuluvuudessa.
oliskohan susi koko puhelin? kun lähetyskään ei tunnu olevan oikein kohillaan ja tuo vastaan ottohan näytti muilla olevan vikana huntereissa
Takaisin alkuun
Parooni
Vieras





LähetäLähetetty: 27.10.2004 09:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Maahantuojan valtuuttama huolto Hunter MK 68 on:

Gamecco
Kirkkokatu 11
41160 TIKKAKOSKI

040 551 5708

Posti ja Linja-auto kulkee, jos ei satu lähistöllä asumaan.

Pistäkääpäs muistiin Huntterin omistajat jos propleemia tulee, yleensähän ne mahdolliset viat kyllä ilmaantuu takuuaikana, ja niitä on kyllä ollut erittäin vähän ko. puhelimessa. Palaamisiin Parooni Shocked
Takaisin alkuun
Vieras






LähetäLähetetty: 28.10.2004 15:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Täällä kun näyttää olevan noita radioalan ammattilaisia, niin kysytäänpäs tämä: mikäs mahtaa silloin olla vialla, kun omasta VHF:stä kuuluu tosi hyvin porukan parin-kolmen muun koneen lähetys kauempaakin, mutta noin puolet koneista (n. 7-8kpl) ei kuulu? Puhelimeni kohinasalpa aukeaa kyllä niidenkin lähetteestä, mutta kuuluu vain jonkinverran kohinaa, eikä puheesta saa selvää. Jos volyymin kääntää kovemmalle, ei puhe nouse esiin kohinan seasta yhtään sen paremmin. Sitten ne muutama "hyvä kone" kuuluu tosi hyvin. Antennina kokeilin sekä patukkaa että piiskaa.

Toiset kertoo kuulevansa minun puhelimeni aina hyvin, mutta minä en kuule kuin osan muista puhelimista.

Onko omassa jokin vika tai säädön paikka, kun tekee tuommoista? Vai onko suurin osa porukan puhelimista tai monofoneista viallisia?

Pystyykö tuollaista asiaa mittaamaan jotenkin puhelimesta, ilmeisesti siis jokin ilmaisimen jälkeinen audiotaso tunnetulla vertailulähetteellä?
Takaisin alkuun
Parooni
Vieras





LähetäLähetetty: 28.10.2004 18:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nonnii kaikkitietävät vastakkaapas edelliseen, minä en ole radioalaa sen paremmin lukenut enkä siitä teknikkapuolelta paljoa tiedä, käyttäjänä kyllä ja käytön tuomia kokemuksia on.
Onko mahdollisesti kaistojen kapeudella osuutensa, vai onko vanhat ryömineet sivuun jos sattuu olemaan vaikka kidekoneita Question
Olen itse saman asian huomannut ja asiakkaatkin sanovat ihan samaa.
Vastaus saisi olla mahdollisimman suomenkielellä jotta sen jokainen ymmärtää. Embarassed jopa minäkin Sad
Parooni
Takaisin alkuun
Vieras






LähetäLähetetty: 29.10.2004 15:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Parooni kirjoitti:
Onko mahdollisesti kaistojen kapeudella osuutensa, vai onko vanhat ryömineet sivuun jos sattuu olemaan vaikka kidekoneita Question
Olen itse saman asian huomannut ja asiakkaatkin sanovat ihan samaa.


Toisaalta positiivista kuulla, että muutkin ovat huomanneet samaa, mutta jossakin on jotakin vikaa, koska ongelma on pahentunut pikku hiljaa.

Oma VHF on nyt neljättä vuotta jahdissa mukana ja alkuun sillä kuuli paremmin. Ihan alusta asti ovat kehuneet, että puhelimeni kuuluu tosi hyvin, joku sanoi että parhaiten koko porukassa. Mutta minä kuulen muita nyt yhä huonommin ja omasta kuulosta se ei johdu. Ne muutama kone jotka kuuluu hyvin, on mielestäni kuuluneet yhtä hyvin nämä 3-4 vuotta ja tiedän kaverit, etteivät ole vaihtaneet koneitaan eikä antennejaan.

Omani on semmoinen ohjelmoitava 16-kan. nordlandi. Niitä kidevehkeitä ei taida olla meidän porukassa enää kellään. Yhdestä en ole ihan varma, kun on semmoinen 3-kanavainen nordlandi, olisiko kiteillä? Muut on etupäässä uudempia nordlandeja ja starhunttereita, mutta joku zodiakkikin taitaa olla. Noita uusia puna-viher MK ja Team 68:eja ei ole kellään. Nestorit ei meinaa radioita hommatakaan. Taitaa olla meilläpäin viisaus vanhoissa äijissä, kun Etelä-Pohjanmaalla se on kuulemma vanhois akois.

Onko noissa uusissa koneissa vastaanottopuolen taajuus suoraan sidoksissa lähetystaajuuden kanssa? Jos on, niin se ei oikein sovi oireisiin, koska muut väittää kuulevansa minut hyvin. Jos se olisi samansuuruinen ja -suuntainen sekä rx että tx taajuusryömintä, pitäisi niiden kuulla minua huonommin jotka minäkin kuulen huonommin.

Olisi hieno homma tosiaan jos joku ammattihenkilö selittäisi meille maallikoille vähän noiden toimintaa ja moisen ilmiön taustoja. Minulla ei ole radioista sen enempää kokemusta kuin poikasena kidekoneiden tekoa ja intissä 80-luvun puolivälissä radistina touhuilua cw 60mki/s (siellähän ei saa radioihin mennä sisään tutkimaan mitä ne on syöneet).
Takaisin alkuun
kah-x
Vieras





LähetäLähetetty: 30.10.2004 17:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No radioiden herkkyys signaalille heikkenee eli tulee häviöitä signaaliin.

Herkyyden muuttumisen syiksi tulee nyt pari mieleen.

-Kelojen eli niiden kuparikiehkuroiden muodon muuttuminen lämpötilan muuttumisten vuoksi jolloin viritys menee pieleen.

-Liittimien hapettuminen.

-komponenttien liitosten heikeneminen eli pintaliitoselementit eivät olekaan niin hyvin ja puhtaasti juotettuja.

-kaiuttimen/mikkiliittimen hapettuminen

-lähettävän osapuolien mikkien heikkeneminen.
Takaisin alkuun
Parooni
Vieras





LähetäLähetetty: 07.11.2004 13:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Zodiac Team 68

Kenellä on tämä puhelin Question Onko myös monofoni Question
Jos vastasit molempiin kyllä niin kerroppas onko kukaan valittanut että monofonia käytettäessä tulee lähetteeseen rutinaa ja rätinää eikä meina saada puheesta selvää Question Question Question

Itselleni on näin känyt ja parille asiakkaalle myös. Selvitän alkavalla viikolla asiaa lisää, mutta olisi mukava kuulla käyttäjiltä lisätietoa.

Jos melkein kaikille on niin käynyt niin sit on jossain sovituksissa viirus Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil

Palaamisiin........P
Takaisin alkuun
eij
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Hei 2004
Viestejä: 354

LähetäLähetetty: 09.11.2004 23:51    Viestin aihe: herkkyys Vastaa lainaamalla viestiä

20-v olen ollu alalla niin laite erot löytyvät helposti niitä vertailemalla ja rajat myös.

nyt ehdotankin,että laittaisitte 110cm pitkän sähköjohdon roikkumaan antennin juuresta alaspäin ja vertaamaan kuka kuuli ja mstä asti.

hauenleuka,suurennettu abigo yms käyvät hyvin kiinnitykseksi antennin juureen.

näillä saatte herkkyyttä lisää,eikä heti tarvi miettiä kohinasalpaa.

negatiivisena asiana pidettäköön,jos herkkyys lisääntyy,niin myös häiriöt.

tieteski jos laitevika niin laite korjaamolle...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mosse
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 09 Maa 2004
Viestejä: 103

LähetäLähetetty: 10.11.2004 13:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

eij:n esittämän antennin tekoon löytyy hyviä Lahtisen tekemiä ohjeita tuosta vierestä

http://forum.metsastys.net/forum/viewtopic.php?t=6321
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kah-x
Vieras





LähetäLähetetty: 20.11.2004 22:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tulipa saatua lahjaksi Nordic Hunter MK 68 .

Käyttäjäarvioita parin päivän tiimoilta.

"Kaikki kuulee mua , mutta en kuule muita" eli karvakorva ilmiö. Onkohan lähetystehot nyt kohdallaan? Tilanne ei voi muuten olla se , että heppu sanoo minun olevan kuin viererssä ja minä saan kohina seasta juuri ja juuri jotain selvää. Etäisyyttä 4 km:ä ja isohko harju välissä. Pakko alentaa tehoja , mutta ei se 1.5 W :a lohduta paljoa.

Fm vastaanotossa on nyt jotain kämmälettä. Lähete suhisee ja kihisee ja ainoastaan kohtuullisen lähellä / hyvällä kenttävoimakkuudella tuleva lähete on puhdasta. Mistä ne kihinät tulevat? Ilmaisimessa/leikkurissa jotain pientä kämmälettä? Liian herkkä?

Salpa loksahtaa liian herkästi päälle vaikka kanavalla on liikennettä eli pätkii herkästi. Viive saisi olla pidempi siis.

Mutta mutta ... miekalla on kaksi terää. Naapuriporukka on samoilla kanavilla ja jos vempele ottaa liian herkästi kuulen kaikki kulmakunna mölyt. Ehkä tilanne on nyt kuitenkin optimaalinen. Kuulen kaiken tärkeän mutten joutavia.

Ehdoton plussa on yksinkertaisuus. Näppäimet eivät myöskään painaudu vahingossa. Kauttimessa eikä kuulokeessa ei myöskään kajahda kun painaa tangenttia. Liittimet asiallisesti sivulla poissa sateesta.


Täydennän käyttäjäkomenttia kokemuksen karttuessa. Tämä oli nyt ensikatselmus asiasta.
Takaisin alkuun
Viljo
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 12 Huh 2004
Viestejä: 68

LähetäLähetetty: 21.11.2004 20:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No voihan perse! Vuoden vanha Nordic Hunter MK 68 kävi jo viime talvena takuuhuollossa, mutta eipä tullut kuntoon. Asia varmistui tänään kun hirvijahdissa kaveri kutsui minua viereisestä passista (n. 200 m), minä kuulen häntä mainiosti mutta hän ei mitään minun lähetyksestä, ei rasaustakaan. Samaa tapahtui jo viime syksynä. En ole päässyt testaamaan toimivuutta "korjauksen" jälkeen vasta kun pari kertaa
tänä syksynä. Vika on sikäli satunnaista, että välillä puhelimeni kyllä
lähettää ja minua kuullaan.

Selvää on, että korjaukseen lähtee jo alkavalla viikolla, mutta sanokaapa nyt viisaat, mikä moisen voi aiheuttaa? Kokeiltaessa passin jälkeen kaverin puhelin ei vastaanottanut mitään edes 10 metrin päästä! !&%¤#"!, onko koko puhelin tosiaan susi? V-tuttaa kun tuon hintainen vehje ei toimi kunnolla Evil or Very Mad
_________________
Si vis pacem, para bellum
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kah-x
Vieras





LähetäLähetetty: 21.11.2004 20:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Siis parikin mahdollisuutta
1)tuleeko kantoaaltoa? Jos ei niin silloin kone ei lähetä. Vika voi olla useassa kohtaa alkaen akusta ja päättyen tangentin mikrokytkimeen.
2)Jos tulee kantoaaltoa niin vika on jo harvemmissa paikoissa eli alkaen mikrofonista päättyen modulointiin.
3)Jos vika on ajoittainen niin viittaa kontaktihäiriöön alkaen antennista ja päättyen liitoksiin ja liittimiin.



Yleensä jos vika on todettu ja sitä ei ole korjattu niin takuuajan umpeutiminen ei merkitse mitään vaan se katsotaan takuun alaiseksi.
Takaisin alkuun
kah-x
Vieras





LähetäLähetetty: 21.11.2004 20:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ai niin ... tuo "lähettää satunnaisesti" kyllä kaikkein useimiten viittaa peukkuhäiriöön eli inhimillinen tekijä.

Monofoni Nordic Huinterin lisävarusteena on aika munakas peli! Kannattaa hankkia ja antaa sen puhelimen olla taskussa. Tässä kohtaa olen myytyä miestä. Ei kannata lähetä hamuamaan kintaalla sitä pientä mikrokytkintä tankussa vaan monofonista kiitos.
Takaisin alkuun
kah-x
Vieras





LähetäLähetetty: 21.11.2004 20:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niin - anteeksi vielä kolmas lisäykseni - yksi "huono"-hyvä ominaisuus on tuo , että ei tiedä että lähetääkö vai ei koska kaiutin/audiopiiri ei reagoi yhtään millään tavalla lähettäiseen. Kertoo suunnitelluista piireistä , mutta minä kuitenkin kaipaan sitä "rasahdusta". ;D
Takaisin alkuun
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4 ... 24, 25, 26  Seuraava
Sivu 3 Yht. 26

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com