OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Sorsien ja kyyhkysten ruokinta kielto!!!
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
viksen



Liittynyt: 25 Elo 2008
Viestejä: 3

LähetäLähetetty: 27.08.2008 10:42    Viestin aihe: Sorsien ja kyyhkysten ruokinta kielto!!! Vastaa lainaamalla viestiä

Mitäs mieltä porukat on tästä nykyisestä ruokinta vouhotuksesta??
kaikki kantaa hirveitä määriä viljaa ja herneitä pelloille että saadaan sitten ampua kuin talvisodassa.
mielestäni alkaa mopo karata käsistä ja tämmöisessä ei kyllä ole metsästyksen kans mitään tekemistä,ei siinä paljon metsästystaitoa vaadi kun kesän ruokittuja lintuja sitten ammutaan surutta älyttömiä määriä.Mielestäni koko ruokinta homma tulisi kieltää ja alettaisiin taas metsästää oikein lintujen luonnollisilta elin paikoilta, ei se saaliin määrä ole se pää-asia kun ei tätä taida kukaan elääkseen tehdä.
Tässäpä minun mielipiteeni, toivottavasti herättää keskustelua.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mosberg
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Hei 2007
Viestejä: 1630
Paikkakunta: Suoperämaa

LähetäLähetetty: 27.08.2008 10:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
töyhtöhyyppä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Maa 2005
Viestejä: 1784
Paikkakunta: p 7200248 m , i 3423456 m

LähetäLähetetty: 27.08.2008 10:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kuka niitä ampuu hirveitä määriä? Meki ollaan kolme vuotta ruokittu samalla paikalla, lintuja käy valtavat määrät, mutta ei niitä sitten ammuta ku muutamia. Ne häipyy hyvin äkkiä ku joka puolella paukkuu, siis muuallaki ku meidän lammella. Porukka vissiin kuvittelee, että kaikki ammutaan jotka ruokinnalla käy. Todellisuudessa se on vaan muutama prosentti linnuista, jotka pataan päätyvät.

Turha ruveta lopetteleen ruokintoja, enemmän siitä on hyötyä ku haittaa. Viksen vois itekki ruveta ruokkiin, niin ei tarvis olla noin kateellinen ja näkisit mitä se oikeasti on..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
NoVoeHelevetti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tam 2005
Viestejä: 6357
Paikkakunta: Akaan seurakuntanuoret

LähetäLähetetty: 27.08.2008 11:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllähän se on niin mielestäni, että etenkin tuo sorsien ruokinta tulisi kieltää 15.5-31.7. Porukka kun syöttelee sorsia läpi kesän, niin kas kummaa jopa poikalinnutkin ovat muuttovalmiina kerääntyneinä jopa satojen lintujen tokkiin ennen h-hetkeä. Kumma juttu kun ne sitten häviävät etelään. Elokuun alussa aloittamisella jokainen viitseliäs ennättäisi vielä saamaan hyvänkin iltalentomestan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
viksen



Liittynyt: 25 Elo 2008
Viestejä: 3

LähetäLähetetty: 27.08.2008 11:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei tämä kateutta ole ,mutta olen itse nähnyt ja kuullut monelta suuntaa että osa on ampunut jopa satoja lintuja päivässä, minusta se on kuitenkin jo aika hurjia lukuja ja mitä ihmeen hyötyä siitä on kun niitä ruokitaan??
Minä en vaan ymmärrä mitä ihmeen metsästystä se on kun ammutaan kesän ruokittuja lintuja jotka ovat jo puolisksi kesyyntyneitä.
Olen minäkin sitä ruokintaa joskus kokeillut ja tiedän mitä se on.
Jos pitää hirveästi ampua niin eikö voisi käydä ratalla ampuun,eipä tuolla näy ruuhkaa olevan.
No mutta ei asioista kannata riiteleen alkaa tämä on vaan minun mielipiteeni ja hyvä kun asioista keskustellaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tetri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2005
Viestejä: 7344

LähetäLähetetty: 27.08.2008 11:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Se on kodinkonekauppiaiden salajuoni tuo ruokinta - kylmälaitteet ja kompostorit tekee kauppansa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pystykorvamies
Vieras





LähetäLähetetty: 27.08.2008 11:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

NoVoeHelevetti kirjoitti:
Kyllähän se on niin mielestäni, että etenkin tuo sorsien ruokinta tulisi kieltää 15.5-31.7. Porukka kun syöttelee sorsia läpi kesän, niin kas kummaa jopa poikalinnutkin ovat muuttovalmiina kerääntyneinä jopa satojen lintujen tokkiin ennen h-hetkeä. Kumma juttu kun ne sitten häviävät etelään. Elokuun alussa aloittamisella jokainen viitseliäs ennättäisi vielä saamaan hyvänkin iltalentomestan.
Näin ei oo ainakaan meillä päoin tapahtunu.. Rolling Eyes
Takaisin alkuun
töyhtöhyyppä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Maa 2005
Viestejä: 1784
Paikkakunta: p 7200248 m , i 3423456 m

LähetäLähetetty: 27.08.2008 11:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

viksen kirjoitti:
Ei tämä kateutta ole ,mutta olen itse nähnyt ja kuullut monelta suuntaa että osa on ampunut jopa satoja lintuja päivässä, minusta se on kuitenkin jo aika hurjia lukuja ja mitä ihmeen hyötyä siitä on kun niitä ruokitaan??
Minä en vaan ymmärrä mitä ihmeen metsästystä se on kun ammutaan kesän ruokittuja lintuja jotka ovat jo puolisksi kesyyntyneitä.
Olen minäkin sitä ruokintaa joskus kokeillut ja tiedän mitä se on.
Jos pitää hirveästi ampua niin eikö voisi käydä ratalla ampuun,eipä tuolla näy ruuhkaa olevan.
No mutta ei asioista kannata riiteleen alkaa tämä on vaan minun mielipiteeni ja hyvä kun asioista keskustellaan.


No joo, jätetään tuo kateus kohta pois Wink Mutta todellisuudessa ne on erittäin harvassa ne, jotka ampuvat "satoja" tai edes lähellekkään sataa. Voihan se olla että ne jossain mökkirannassa kesyyntyy kun siin ruokitaan, mutta minusta tuntuu että meilläkin ne vaan arkiintu syksyä kohti tullessa. Ei ne ainkaa kesymmäksi tullu, ei päästy edes hyppyjä hakemaan ku olivat niin arkoja Wink

Voihan se olla, että tulee "huippuvuosia", jollon ankkaa on ilmassa niinku hyttysiä, mutta silloin pitää vaan säilyttää maltti, eihän niitä oo pakko kaikkia ampua.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pystykorvamies
Vieras





LähetäLähetetty: 27.08.2008 11:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ja jokainen tehköön tyylillään.Jos haluaa ampua sen 100 sorsaa syksyssä nii saa minun puolesta ampua.Mutta kuten töytöhyyppä sano niin niitä on aika harvassa.Sorsahan on muuttolintu että ei sitä sukupuuttookaan voi ampua.
Takaisin alkuun
tukelius
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Elo 2008
Viestejä: 3311
Paikkakunta: Mynämäki

LähetäLähetetty: 27.08.2008 11:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

suomen verotus sorsakannoista on aika pientä verrattuna tanskaan ym. ruokitulla seudulla on enemmän pesiviä lintuja ja siten paremmin onnistuvat poikueet ja enemmän riistaa, elokuun alussa aloitettava ruokinta tuo ruokinnalle ne linnut mitä sattuu seudulla olemaan ja jos siit ammutaan paljon niin hyöty on vain omaan reppuun ei lainkaan sorsakantaan. meilläkin oli satoja sorsia ruokinnalla ja ammuttiin n.30 et ehkä 10% oli verotus paikalla käyneistä linnuista. mielestäni aivan kohtuullinen. nyt jo alkaa näkymään muuttolintuja kun ensimmäiset pohjoistuulet oli niin nyt suurin osa alkaa olemaan muualta tulleita ja mitä pidemmälle syksyyn mennään niin sit on jo varmasti 100% muuttoja, olen sitä mieltä että ainakin tästä eteenpäin jos sorsan saat nii ammu ihmeessä, ei vaikuta seudun pesivään kantaan enään juurikaan. sulkasatoisia naaraita kannattaisi varoa mutta koirahan ei sitä tiedä onko lintu sulkasatoinen vai haavakko ja hampaat ei valikoi, minun mielipide asiaan oli tämä. kohtuu sekava mut kuitenkin
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Flash
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Kes 2007
Viestejä: 199
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

LähetäLähetetty: 27.08.2008 12:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse olen ajatellut sitä niin, että koska metsästys on kokonaisvaltainen harrastus on mukavaa että on muutakin tekemistä kun eläinten metsästys. Välillä voi rakentaa jotain härpäkettä on se sitten ruokintalautta tai loukku. Välillä viet sapuskaa sorsille ja välillä käyt tiirailemassa käykö niitä ruokinnalla.
Saahan siitä sen extran, että todennäköisyys ampumatilanteeseen kasvaa mutta minulle ei se ainakaan ole pointti pitää ruokintapaikkaa.
Kauraa on mennyt sellanen 80 kg (mulla on ihan pieni lautta) heinäkuun alusta alkaen, elikkä ei se hirvittävä rahallinen panostuskaan ole ollut. Sorsia käy ruokinnalla parikymmentä (pieni lampi), josta olen kaksi ampunut. Pari vielä päätyy pataan....
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
NoVoeHelevetti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tam 2005
Viestejä: 6357
Paikkakunta: Akaan seurakuntanuoret

LähetäLähetetty: 27.08.2008 12:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kalle.v kirjoitti:
NoVoeHelevetti kirjoitti:
Kyllähän se on niin mielestäni, että etenkin tuo sorsien ruokinta tulisi kieltää 15.5-31.7. Porukka kun syöttelee sorsia läpi kesän, niin kas kummaa jopa poikalinnutkin ovat muuttovalmiina kerääntyneinä jopa satojen lintujen tokkiin ennen h-hetkeä. Kumma juttu kun ne sitten häviävät etelään. Elokuun alussa aloittamisella jokainen viitseliäs ennättäisi vielä saamaan hyvänkin iltalentomestan.
Näin ei oo ainakaan meillä päoin tapahtunu.. Rolling Eyes


Mutta teilläpäin ei taideta paljoa ruokkia, vrt. pohjois-savo, josta iso osa sorsalinnuista lähti jo elokuun 10:n tienoilla. Enkä puhu nyt ihan pelkästään mutu-pohjalta, kun tuli tuolla 13 aloitusta aikanaan vietettyä. Ja lähisukulaisethan olivat tuolla taasen melskaamassa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
töyhtöhyyppä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Maa 2005
Viestejä: 1784
Paikkakunta: p 7200248 m , i 3423456 m

LähetäLähetetty: 27.08.2008 12:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuo NVH:n kuvailema tilanne saattaa pitää paikkaansa joillain sorsajärvillä, mutta sekin on niin paikasta kiinni lähteekö ne muutolle vaiko ei.

Eli tuo neuvo ei päde kaikkialla. Meillä esim on liminganlahti ja kempeleenlahti lammen lähellä, niin ei ne linnut sieltä meidän ruokinnan takia mihinkään muuta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
NoVoeHelevetti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tam 2005
Viestejä: 6357
Paikkakunta: Akaan seurakuntanuoret

LähetäLähetetty: 27.08.2008 12:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuo on kyllä varmasti totta sillä suunnalla, ja sellaisilla alueilla joissa on myös rauhaisia järviä. Vaan tuo ylä-savon suunta on varmasti maamme pahin esimerkki. Kaikki järvet ovat vähintään kohtalaisia lintujärviä, ja rauhallista seutua ovat korkeintaan vanhat savenotto-montut ja selkävedet. Ukkoa on joka puska täynnä kyräilemässä toisilleen joka tavin rievustakin. Ja yksikään sorsa ei ole liian kaakana, ainakaan noin yleensä. Onneksi osa näistä hurjista suunnistaa usein myös sille oulun suunnalle aloitusrähinään. (vrt. v*tun savolaiset... Laughing ) Mutta joka tapauksessa tuolla suunnalla on joka lahukassa jonkun ruokinta ja tietysti jollain aina ammutaan suuriakin saaliita. Ylä-Savon suunnalla taidetaan nykypäivänä vaan antaa sorsille eväät muuttoa varten. Vaan siitähän niiden on hyvä pysähtyä puumalan "rauhallisille" luodoille lepäilemään.. Razz
Mutta kukin tyylillään, parempi sitä on muualla aloitusta viettää kuin kiuruvedellä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
viksen



Liittynyt: 25 Elo 2008
Viestejä: 3

LähetäLähetetty: 27.08.2008 13:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuntuu vaan että nykyään meno on mennyt sellaiseksi että pitää aina saada enenpi lintuja,kuin muut keinolla millä hyvänsä,ei enää olla tyytyväisiä pariin lintuun vaan niitä pitää olla sata että saa esson baarissa sitten päteä.
enää ei viitsitä nähdä vaivaa saaliin takia vaan ne on helpoin mättää siitä montusta.Kyyhkysiäkään ei tahdo enää saada jos ei ole ruokintapeltoa tehtynä ja sitten ne katoaa heti aloituksen jälkeen, kun ennen niitä pystyi pyytään pitkälle syksyyn.tämä on johtanut jo siihen että montuille myydään kalliita lupia että pääsee tulittaan,on oikein passipaikat määrätty..tämäkö sitten on perinteistä eränkäyntiä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Sivu 1 Yht. 5

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com